Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ik ben bang dat ik je ook niet substantieel kan helpen.
Dobermanns en Rottweilers heten gevoeliger te zijn voor Parvo. Volgens mij is het eerder zo dat de enting bij hen niet goed aanslaat.
Voor de Duitse herder zou ook gelden dat ze gevoeliger zijn voor parvo, maar dan alleen als pup.

Vanwege deze drie rassen wordt wel eens gezegd dat het mogelijk de Black and Tan rassen zouden kunnen zijn, maar tot nu toe vind ik daar geen aanwijzingen voor.

De Duitse herders die ik tot nu toe getest heb reageerden goed op de parvo enting. Rottweilers heb ik nog niet getest en ik heb een Dobberman getest en die reageerde dus niet op de enting.

Het blijft een intrigerend probleem, maar ik weet de oplossing ook niet.
Ik weet dus ook niet of het toeval is dat het de Dobermann en de Rottweiler zijn of dat die kleur er niets mee te maken heeft.
Black and Tan is de kleur aanduiding zwart en koper/roest rood, zoals je dat ziet bij Dobers en Rottweilers. Met selectief fokken kun je ongetwijfeld het "tan gedeelte" elimineren, dus steeds fokken met dieren waar de Tan minder dominant voorkomt. Je zou daarmee ongetwijfeld uiteindelijk "gitzwarte" Dobers mee kunnen creëren, net zoals nu volledig bruine of blauwe Dobers. De intensieviteit van de tankleur kun je ook kunstmatig beïnvloeden door de hond zeerwier met caroteen te geven. Krijgen de honden uiteindelijk een diepbruine gloed van (vinden keurmeesters ook mooi). Pas alleen op wanneer de hond al een bruine 'gen' bezit (voorvaders of nestgenoten die bruin zijn), de kans is dan groot dat er een rode gloed over de zwarte vacht komt.
Kick4Toi schreef: Black and Tan is de kleur aanduiding zwart en koper/roest rood, zoals je dat ziet bij Dobers en Rottweilers. Met selectief fokken kun je ongetwijfeld het "tan gedeelte" elimineren, dus steeds fokken met dieren waar de Tan minder dominant voorkomt. Je zou daarmee ongetwijfeld uiteindelijk "gitzwarte" Dobers mee kunnen creëren, net zoals nu volledig bruine of blauwe Dobers. De intensieviteit van de tankleur kun je ook kunstmatig beïnvloeden door de hond zeerwier met caroteen te geven. Krijgen de honden uiteindelijk een diepbruine gloed van (vinden keurmeesters ook mooi). Pas alleen op wanneer de hond al een bruine 'gen' bezit (voorvaders of nestgenoten die bruin zijn), de kans is dan groot dat er een rode gloed over de zwarte vacht komt.
Heel interesant maar dat werd niet gevraagd.
Kick4Toi schreef: Black and Tan is de kleur aanduiding zwart en koper/roest rood, zoals je dat ziet bij Dobers en Rottweilers. Met selectief fokken kun je ongetwijfeld het "tan gedeelte" elimineren, dus steeds fokken met dieren waar de Tan minder dominant voorkomt. Je zou daarmee ongetwijfeld uiteindelijk "gitzwarte" Dobers mee kunnen creëren, net zoals nu volledig bruine of blauwe Dobers. De intensieviteit van de tankleur kun je ook kunstmatig beïnvloeden door de hond zeerwier met caroteen te geven. Krijgen de honden uiteindelijk een diepbruine gloed van (vinden keurmeesters ook mooi). Pas alleen op wanneer de hond al een bruine 'gen' bezit (voorvaders of nestgenoten die bruin zijn), de kans is dan groot dat er een rode gloed over de zwarte vacht komt.
bruine dobers hebben ook een roestaftekening.
blauwe en isabella kleurige weet ik eigenlijk niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door