Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door laura
Tosca is dus een mechelaar, en nu volledig in de rui.

Inderdaad, wat er nu na 1 dag op de grond ligt ligt er normaal in een week.....

We borstelen haar bijna nooit, dus dat is het probleem igg niet!

Nu is mijn vraag eigenlijk welke borstel ik het beste kan gebruiken???

We hebben zo'n rubberen borstel, maar die werkt niet voor de ondervacht.
Verder hebben we ook zo'n hark geprobeerd, maar die hebben we meteen terug gebracht! Er kwam geen haartje uit, terwijl ze toen echt in de rui was!
Nu hebben we zo'n borstel met aan de ene kant ijzeren pinnetje, van die fijne, net een roestborsteltje.... deze werkt geweldig.

Nu is het probleem alleen dat Tosca het zeker niet prettig vindt. Ze waarschuwd voortdurend dat we moeten stoppen! Vooral aan het einde van de rug vind ze het onplezierig....

Welke borstel zou ik nog meer kunnen proberen?
Door jeanne
Angelique schreef:

Mooi toch, die ben je dan maar vast kwijt. ;D
Nee, maar wat Syl zegt klopt, door te wassen week je de losse en bijna losse haren los waardoor je even denkt dat je nu helemaal fout zit.
Als die naar Fritz gaat dan zal die wel letterlijk leeggeblazen worden, daar kun je niet tegen kammen/borstelen, dus dat is zeker wel een aanrader voor iedereen die met hetzelfde probleem zit (nu niet allemaal naar Fritz gaan natuurlijk anders heeft die geen tijd meer voor BP :D) . Dan nog een goede borstelinstructie erbij en het komt allemaal goed.
dat bedoel ik ook ;)
vandaar dat ik klanten altijd waarschuw dat hun hond de eerte paar dagen na de wasbeurt nog zal verharen,
de doorsnee klant bestempeld dit als ruien snappie
Door Peet
Hai Laura,
vreemd dat Tosca het niet lekker vind om te worden geborsteld, de meeste honden vinden het echt een vrij-partij!

Is die metalen borstel misschien te scherp? Is haar huid onderaan haar rug beschadigd?

Wat ook nog wel eens wil helpen is zo'n kunststoffen borstel met van die rubberen pinnen (paar piek bij het Kruidvat). Die zal haar in ieder geval niet prikken in haar vel. Ik weet alleen niet wat de kenners onder ons daarover zeggen.....
Door laura
Haal je met die rubberen (volgens mij bedoel je een massageborstel ???) ook de onderharen weg?

Tosca heeft op de kont hele kleine schilvertjes. Normaal zie je die echt nooit, ze komen dus los met het borstelen. Ik denk zelf idd dat het haar pijn doet!

Die ijzeren borstel, wat ik nu gebruik, is die ook met kortere haartjes te krijgen? Het hondje van mijn zus, met ongeveer evendik haar vind het wel lekker met die borstel :(

Alvast bedankt.
Door crutz
zit hier ook met een kruising groenendaler die amper door zn onderwol heen komt :-\
1 keer in de 3 a 4 wk een grote borstelbeurt, maar t blijft er af komen,
heb hem ook al een keer gewassen, maar hielp ook niet echt,
zit er nu toch aan te denken om hem een keer bij een goede trimmer langs te brengen om hem eens flink te laten ontwollen,
iemand hier van BP die trimt in de buurt van Den Haag/Rotterdam of Zwolle (daar zitten we ook regelmatig) die op korte termijn nog plek heeft (vind t ook zielig om hem ZO de zomer in te laten gaan ;))
Door Peet
of misschien zoiets?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peet op di 29 jun 2004, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
Peet schreef: of misschien zoiets?

Afbeelding
Heeft die niet dezelfde functie als zo'n rubberen? Ik wil vooral de ondervacht eruit hebben, ze haart nu echt verschrikkelijk!
Door Nitus
Wanneer ik mijn honden kam (alleen als ze aan het ruien zijn), doe ik dat altijd eerst met een metalen vlooien/stof kam en daarna haal ik er een soort van harkje overheen, ik weet niet hoe dat ding heet, dus heb er even een foto van bij gezet. Met dat harkje haal ik altijd heel veel onderwol weg. Werkt ideaal en de honden vinden het heerlijk om gekamt te worden.
AfbeeldingAfbeelding
Door laura
HEEE, die tweede herken ik iets in, lijkt wel op de roskam van de paarden! Ik kan eens bij mijn ouders in de kast neuzen of ie daar nog ligt! of anders bij mijn zus.....
Wat ik mij bij de paarden kan herinneren is dat die idd de haren onderuit weg trekt.

Hopelijk werkt het! Tosca gaat dus bijna naar mijn schoonouders ivm onze vakantie, zou fijn zijn als hun ook een beetje kunnen borstelen.
We doen het nu altijd voorzichtig met die ijzerharenborstel, waar Tosca een hekel aan heeft. Wij zijn er op verdacht, maar ik wil niet dat ze schoonpa of ma in de arm hangt :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door