[quote="Lizzy"]
[quote="Sjakie"]
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat Biologische waarde en verteerbaarheid inderdaad twee verschillende zaken zijn.
Met de biologische waarde en de verteerbaarheid kan de netto-eiwitbenutting (NEB) worden berekend.
Onder de netto-eiwitbenutting van een eiwit verstaat men het getal dat aangeeft hoeveel grammen lichaamseiwit uit 100 gram voedseleiwit kunnen worden opgebouwd.
De Netto-eiwitbenutting (NEB) wordt bepaald door de biologische waarde (BW) te vermenigvuldigen met de verteerbaarheid (V)
In formule:NEB = (BW) X (V) : 100
Indien de biologische waarde 70 is en de verteerbaarheid 90% dan is de netto eiwitbenutting 63%.
Daar de verteerbaarheid hoogstens 100% kan zijn is de netto eiwitbenutting hoogstens gelijk aan de biologische waarde.
Het verschil tussen de biologische waarde en de netto-eiwitbenutting is voor de meeste voedingseiwitten niet groot
Eiwit verteerbaarheid van diverse producten:
BW NEB Verteerbaarheid
Ei eiwit 97 96 99%
koemelk 75 71 95%
rundvlees 82 78 95%
vis 79 77 97%
rijst 67 63 94%
soja 73 61 84%
tarwe 50 48 96%
Bron: Mens en voeding
[/quote]
Dit zag ik ook in de boeken van Dhont staan. Maar ook Dhont geeft verder geen uitleg over de verteerbaarheid van eiwitten. Ook noemt hij nergens een aantal voorbeelden van de verteerbaarheid van eiwitten. Dus hoe kun je nou NEB uitrekenen als je niet weet wat de verteerbaarheid is....? Ik snap er geen bal van!
[/quote]
Zoals je al schrijft in een ander stukje is dit gebaseerd op de stikstofinname en uitscheiding. Volgens mij zijn dit dan gewoon vasstaande gegevens (gemiddelden). Echter waar kan je deze dan terugvinden..... Dat houdt mij dan weer bezig!!