Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ink
#6650
Wendy, ik heb voor Sam altijd eenzelfde hoeveelheid aangehouden. Maakte niet uit wat voor soort (lam/kip/natuur/bibi). Het wordt anders zo'n gereken ... en wat hij de ene dag tekort had zal de andere dag dan wel weer te veel geweest zijn. Typisch geval van jammer.
Door Nelly
#6651
Hoi Wendy, ik hou voor Ashley en Angel ook van alle 4 "smaken" dezelfde hoeveelheden aan. Net zoals Ink zegt, wat de ene dag misschien wat te weinig is, wordt dan de volgende dag wel weer gecompenseerd :D
Groetjes, Nelly :)
Door qyan
#6652
Wendy,

Een hond moet inderdaad 'leren' om het voedsel goed te verteren. Bij de ene hond gaat dat heel snel maar het kan ook wel een half jaar of langer duren.
De stelregel is: weinig poep...goede vertering!!
De meeste honden zijn gewend om hun energie uit koolhydraten te halen en dat kan natuurlijk bij een vleesoeding niet aangezien er maar een procent of 8 koolhydraten inzitten.
Veel honden blijven mager en vallen af in het begin totdat het knopje omgaat en soms kun je wel een kwart minder gaan voeren (of nog minder) terwijl de hond op gewicht blijft.
In de praktijk is 20 gram per kilo hond per dag meestal voldoende (of de hond moet flink wat bewegen dan moet je iets meer voeren).

Tip: Wissel de soorten af en voer BESLIST NIET alleen de lam/rijst variant!!
idd paul, dat stukje bedoelde ik, moet ergens in een andere discussie staan, maar weet het niet meer welke.
dus bedankt!!!

ook voor de tip, maar......... de soorten worden al afgewisseld, lam en rijst was alleen het enige wat ik nog in huis heb. morgenavond weer een complete vriezer vol hoor, met alle soorten ;D
;)
Door qyan
#6653
dus nu misschien toch inder gaan voeren maar, want blijkbaar gata het met de vertering goed en hij mag ECHT NIET te veel aankomen voorlopig vanwege de spierzwakte.
dus we gaan weer omlaag ;D
Door Femke
#6654
Paul, sorry maar ik blijf doorvragen hoor (heb er de hele dag over lopen nadenken)

Wat is de gedachte achter de maaltijd van een losgeslagen eitje met honing? Extra energie die gemakkelijk opgenomen wordt? En ik moet dat pas gaan afbouwen als ik merk dat Sunday begint aan te komen (dus zijn spijsvertering begint te wennen aan versvlees?)
En moet ik dit dan 3 keer per week geven omdat teveel rauwe eieren niet goed zijn voor een hond (remt de opname van Biotine las ik ergens.) De andere dagen een lepeltje honing aan de maaltijd toevoegen?

Sorry maar ik wil graag weten wat ik doe en waarom (heb alleen nog steeds geen verstand van voeding, ietsjepietsje meer dan een paar weken geleden)


Femke
Door Lizzy
#6655
Hoi Femke, ik zou me (als ik jou was) niet al te veel zorgen maken over het gewicht van jouw hond hoor. Ik weet nog toen ik overschakelde dat Brutus broodmager werd! Ik ben hem 1 kilo per dag gaan voeren (hij weegt 30 kilo) omdat hij op 700 en 800 gram nog steeds te mager werd. Na een paar weken begon meneer aan te komen en werd zelfs te dik! Ik moest terug naar 800 gram. Inmiddels is dat natuurlijk lang geleden en zijn de gewichten van alle drie de honden zeer stabiel.
Groetjes, Lizzy
Door Femke
#6656
Hoihoi Lizzy,

Ik maak me een beetje zorgen omdat Sunday al een hele schrale hond is, hij heeft dus niet zoveel reserve. En ik heb het idee dat een grote hoeveelheid voer niet zoveel oplevert omdat hij steeds meer en meer ontlasting produceert.

Bovendien vind ik het zó naar als hij mager is (hij heeft wel periodes gehad dat hij maar 18,5 kilo woog  :o :o)  dat is voor hem écht veel te weinig (vind ik), 22 zou ideaal zijn, nu zit hij op 21. Ik weeg hem alleen als we bij de dierenarts komen of als ik me zorgen maak over zijn gewicht (zoals nu, bang dat hij weer zover afzakt), verder voer ik op het oog, ook geen vaste hoeveelheden per dag ofzo.

Maakte jij je over Brutus geen zorgen dan, en was het bij hem niet zo dat wat je er aan de voorkant insoptopte er aan de achterkant weer uit kwam?
Door Helen
#6657
tja, voer normaal ook hetzelfde, maar ik zie hem op de lam en rijst opeens aankomen en niet te weinig, kon eerst ribben tellen, maar dat moest ook ff zo blijven vanwege de spierzwakte.
maar nu dus 4 dagen lam en rijst en hij begint ana te komen.
maar van 1 kilo natuurmix niet.

kan het misschien ook anders stellen.
aan qyan zijn ontlasting kan ik merken dat hij steeds beter begint te verteren, want legde hij eerst 4 drollen neer op 500 gr, zijn het nu nog maar 2 hele kleine, nog niet eens een vol kopje.
dus misschien nu dat hij beter gaat verteren, dat hij inderdaad zwaarder wordt op die hoeveelheden ???
dus dat het niet echt aan de lam en rijst licht, maar aan een betere vertering nu
paulus!!!! ;D whaha, antwoord graag ::)
zal vast wel weer ergens anders geschreven zijn over die vertering, kan me er ook iets van herinneren, maar weet niet meer waar

Hoi Wendy,

Ik vroeg mij af hoe lang het bij Qyan duurde totdat hij beter ging verteren? Hoe lang voer jij hem eigenlijk al vers?

groetjes Helen
Door qyan
#6658
pff, ff denken.
tot zijn vierde maand kreeg hij 5 dagen brokken en 2 dagen vers. proplan en ahv, daarna nutro en ahv.
toen kwam ik op doggy heb ik hem helemaal overgezet naar bibi.
voor mij was bibi bij ene bepaald verkooppunt vanwege mijn studie simeplweg niet meer te betalen (zo´n 5 euro per kilo), dus ben ik overgestapt naar een ander merk.
toen verteerde hij ookal niet goed hoor en constant maag/darm problemen.
met een maand of 6 ben ik vanwege vriezerproblemen terug gegaan naar 3 dagen vers en 4 dagen brok.
veder leke het toen ook wel of hij brokken beter verteerde en kon verdragen als vers, dus terug naar af gegaan.
ik voer nu geloof ik alweer bijna 3,5 maand vers, zonder enig tussendoortje, wat dan ook, want met tussendoortjes zitten we gewoon weer met een hond met buikpijn.
tussndoortjes, en zeker die uit de dierenwinkel zijn hier dus uitgebannen.
ga wel zelf hondenkoekjes bakken, maar wil eerst nog minimaal 2 maanden super goede ontlasting hebben.
hiervan de eerste 5 of 6 weken duck gevoerd en de laatste weken dus alleen nog maar bibi.
sinds een dag of 5 begint de ontlasting steeds minder te worden, maar begint hij dus ook opeens veel aan te zetten.
dus bij qyan is dit nog niet zo lang.

wat me verder opvalt, is dat de speiren de laatste week veel minder slap beginnen te worden, en dus weer sterker.
is erg goed, aangezien er sprake is van spierzwakte en ik eigenlijk bang was dat dit niet meer over zou gaan en we misschien tog te maken zouden hebben met een neurologisch probleem.
maar zijn spieren beginnen weer vorm te krijgen en harder te worden :D.
hij wordt ook weer sterker, sxchatje heeft me eergister zo de sloot 9in gesleurd achter een eend aan >:( ;D
dus denk dat het op deze 2 punten eindelijk vooruit begint te gaan.

maar helen, 1 opmerking:
qyan heeft dus bijna 6 maanden chronische diaree gehad, met soms tussen pozen van 2 weken goede ontlasting, wat ik hem ook voerde!
waarschijnlijk te wijten aan alle antibioticakuren, pillen en spuiten die hij voor jan met de korte achternaam heeft gekregen.
ik gebruik nu al bijna 3 maanden probiotica, dus denk dat er heel wat te herstellen is geweest, nu sinds een een dag of 3 ben ik gestopt met de probiotica!!!
dus weet niet of qyan goed vergelijkingsmateriaal is op dit gebied en of je iedere andere hond hier wel mee wilt vergelijken:-/
het is helaas een geval apart :-/
Door SHIVA
#6659
dus nu misschien toch inder gaan voeren maar, want blijkbaar gata het met de vertering goed en hij mag ECHT NIET te veel aankomen voorlopig vanwege de spierzwakte.
dus we gaan weer omlaag ;D
hoi wendy wat fijn dat het beter gaat met qyan
ik geef mijn honden gewoon van alles een kilo bibi vlees
twee van de drie worden nu weer wat zwaarder nadat ze eerst wat waren afgevallen maar de jongste die juist wat zwaarder moet worden komt geen gram aan wel beter in zijn beharing soms wordt ik er een beetje simpel van maar het zal zijn bouw wel zijn er zijn nu eenmaal dikke honden en wat slankere honden
ontlasting is minimaal  ben overgens zeer tevreden over
bibi vlees en de rauwe botten met vlees en de verse vis
gr shiva
Door diana
#6660
ik weet niet waar het aan ligt, maar heb nu lang genoeg zowel bibi als carnibest gevoerd om te kunnen vergelijken.
van 1 pond bibi viel lady niet af moest haar gewicht in de gaten blijven houden.
boy had er veel meer van nodig , maar was ondervoed toen we hem kregen.
nu zitten ze al een paar maanden op de carnibest.
lady valt heel langzaam af met 1 pond.mag ook...32 kilo
boy met 1 1/2 pond blijft prachtig op gewicht.36 kilo
het pension waar ze geweest zijn wisten niet wat ze zagen in vergelijking met vorig jaar toen hij daar ok was, maar we hadden hem toen pas 1 maand uit het asiel.
wat een schitterende  mooie droge honden heeft hij meerdere malen gezegd.
vondt ik leuk om te horen.
kregen daar brokken , maar zijn nu 1 1/2 dag thuis en poepen weer normaal niet als kamelen.
Door conan
#6661
hallo
Ik heb een duitse herder pup moest echt hellemaal niets weten van brokken (kreeg ik mee van de foker)hij zag er ook niet uit toen ik hem ging halen doffe vacht haast geen eetlust kan je na gaan hoe snel brokken zelfs een pup al raakt
Heb hem dirct op carnibest natuurmix gezet nou je wildt het niet weten hij vliegt me bijna(aan :-/)als ik het geeft geef hem ook 2keer perweek 2kippen vleugeltjes nou hij ziet er geweldig uit heeel anders dan andere puppen die ik ken groeit gelijkmatiger   8)ik zie niet alles door een  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door