Mijn hond Tapas, een herder x windhondkruising uit Spanje (61 cm, hoort 26 kg te wegen), is bijna 9 jaar en had altijd een stabiel gewicht. Sinds een jaar schommelt haar gewicht sterk.
Tapas at jarenlang Farmfood-brokken, maar kreeg vaak buikklachten en diarree. Daarom schakelde ik een paar jaar geleden over op Smuldier-vlees (500 g/dag), wat lange tijd goed ging tot de klachten terugkeerden. Daarna ben ik overgestapt op Buddy Kalkoen (500 g/dag), omdat de hond van mijn ouders dit goed verdroeg en vanwege mogelijke allergieën. Dit ging lange tijd goed.
Vorig jaar werd Tapas opeens mager. Ik verhoogde haar voeding van 500 g naar 800 g per dag, met veel extra’s zoals konijnenoren, schapenvetbolletjes en snoepjes. Toch bleef ze mager en woog in mei 23,5 kg.
Omdat ze niet aankwam, schakelde ik over op Darf KVV. Na 7 weken begon ze aan te komen, waarna ik haar portie verlaagde tot 500 g per dag en nauwelijks tussendoortjes gaf. In 3 maanden kwam ze 7 kg aan, dus ben ik haar voeding langzaam verder gaan minderen.
Half augustus woog Tapas 30,3 kg op 500 g Darf per dag.
Begin september: 30,4 kg (432 g Darf)
Eind september: 30,3 kg (375 g Darf)
Begin november: 29,7 kg (375 g Darf)
Begin december: 29,7 kg (365 g Darf)
We lieten bloed prikken, waarbij Tapas een TT4 van 9 en een TSH van 0,09 had. Als test kreeg ze vanaf half december schildkliermedicatie. Omdat ze enorme honger heeft, vulde ik haar voeding aan met sperziebonen, komkommer, courgette en wortel.
Begin januari: 29,5 kg (365 g Darf)
Half januari: 29,2 kg (365 g Darf)
Begin februari: 28,8 kg (365 g Darf)
Tapas viel dus iets af, maar had enorme honger. Haar buik rommelde elke nacht rond 5 uur, wat stopte als ze iets at. Ze krabde 's nachts aan mijn bed en ijsbeerde overdag om eten. Ondanks heel veel groenten bleef ze hongerig.
Ze krijgt al jaren 4 maaltijden per dag. Op advies van een dierenwinkel verving ik haar laatste portie door brokken om haar hongergevoel te stillen, maar dit veroorzaakte weer buikklachten zoals rommelen, misselijkheid en zich niet lekker voelen.
Ik vond het enorm zielig en besloot half februari te stoppen met brokken en volledig terug te gaan naar 4x Darf en haar iets meer te voeren (385 g per dag). Haar buikklachten verdwenen direct en haar extreme honger nam af.
Half februari: 28,1 kg (385 g Darf)
Half maart: 28,1 kg (385 g Darf)
Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Ze blijft hangen op 28.1kg en dat is nog steeds te zwaar. Ik zit met een aantal vragen:
- Kan ik haar portie nog verder verlagen? (Zo ja, hoe zorg ik dat ze geen enorme honger krijgt?)
- Is het schadelijk dat ze onder de aanbevolen hoeveelheid zit (425 g volgens Darf)?
- Komt ze voedingsstoffen tekort?
- Wat kan deze gewicht schommelingen verklaren? Gebeurt het vaker dat honden plotseling zo veel minder voeding nodig hebben?
- Hoe kan ik haar verder laten afvallen zonder dat ze iets te kort komt?
Sorry voor dit lange verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij tips geven.