Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Fredem
Wij zijn Fred, 5 jaar oud en Fien, 7 maanden oud en willen graag van brok naar KVV. Een aantal jaren geleden heb ik mij al eens in dit onderwerp verdiept maar toen zag door de bomen het bos niet meer en daarom eten we hier nog brokken. Maar nu willen we ervoor gaan en echt de stap maken naar KVV.

We begrijpen het principe van verschillende diersoorten en van verschillende merken voeren en dat dan aangevuld met groentes, een stukje vis en een ei. Wij hebben daarom een menu samengesteld maar hebben even dat zetje nodig om de bestel knop in te drukken.

Groetjes

De worsten zijn precies van het goede formaat waardoor er elke dag een andere smaak op het menu kan staan. Uiteraard gaan we er op letten wat er goed in gaat en wat er met lange tanden gegeten gaat worden, we zullen daarom ongetwijfeld het menu verder aanpassen.

Het menu:
-Tammenga paard mix
-Tammenga konijn/ geit mix
- Bandit kip mix
- Bandit vlees mix
- Alroda Gans
- Alroda kalfsvlees
- Alroda rund

Dit zal in een willekeurige volgorde gegeven worden.

Graag hoor ik de meningen over het menu en of we dit zowel aan Fred als aan Fien kunnen gaan geven.
Door pearlsofpassion
Ziet er prima uit voor zover ik weet. Mooie afwisseling.
Er zullen nog wel mensen reageren die meer thuis zijn in de specifieke kenmerken van de mixen. Maar ik zie geen bezwaren. ;)
Door pike
Kalfsvlees en rund is natuurlijk wel een en dezelfde diersoort. Je zou een van beide kunnen vervangen door een wilde diersoort. Haas of fazant bijvoorbeeld.
Door eelke
Wat leuk dat jullie gaan overstappen!

Ziet er in ieder geval goed afwisselend uit. Ik mis wel nog vis op het menu, die kun je meestal ook in zijn geheel kopen en geven.

Ik denk dat het wel een beetje voorbarig is om te concluderen dat de hoeveelheid juist is; dat zijn maar richtlijnen en vaak is het in de praktijk toch anders, zeker met een jonge hond. Dus hou er rekening mee dat je daarin mogelijk toch wat moet aanpassen nog.
Door Fredem
Bedankt voor de reacties, hierdoor hebben we eindelijk de stap genomen en de eerste rollen KVV in huis. Morgen gaan ze hun eerste portie krijgen en we kijken ernaar uit hoe er op gereageerd wordt.

We zullen zien wat met plezier gegeten wordt en welke soort minder in de smaak valt, er zal dus nog wel iets aan het menu veranderen. We hebben naast wat er in het menu staat nog wel 3 soorten gekocht alleen vraag ik me nu een beetje af of we dan niet teveel wisselen met de soorten vlees.

Vis willen we geven door 1 keer per week wilde zalm te geven, daar heb ik op dit forum over gelezen. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je dit als 1 maaltijd geeft of als extra. Ook als je denkt dat we meer vis aan het menu toe moeten voegen hoor ik het graag.

Nogmaals dank voor de reacties en ik krijg graag meer advies en tips om een zo compleet mogelijk menu te krijgen.

Groetjes
Door Lizzy
Fredem schreef: wo 22 jan 2025, 22:58 Bedankt voor de reacties, hierdoor hebben we eindelijk de stap genomen en de eerste rollen KVV in huis. Morgen gaan ze hun eerste portie krijgen en we kijken ernaar uit hoe er op gereageerd wordt.

We zullen zien wat met plezier gegeten wordt en welke soort minder in de smaak valt, er zal dus nog wel iets aan het menu veranderen. We hebben naast wat er in het menu staat nog wel 3 soorten gekocht alleen vraag ik me nu een beetje af of we dan niet teveel wisselen met de soorten vlees.
Je kunt nooit teveel wisselen van soorten vlees! Echt niet! Hier krijgen ze vrijwel iedere dag wat anders, 7 dagen per week.
Vis willen we geven door 1 keer per week wilde zalm te geven, daar heb ik op dit forum over gelezen. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je dit als 1 maaltijd geeft of als extra. Ook als je denkt dat we meer vis aan het menu toe moeten voegen hoor ik het graag.
Je kunt 1 keer per week een rol KVV met vis geven. Je kunt 1 keer per week een rol KVV met alleen vis geven. Je kunt ook 1 keer per week zelf wat zalm toevoegen. Het mooiste is wanneer je zelf wilde zalm toevoegt aan het menu, dus als extraatje. Of KVV geeft met wilde vis erin. Want gekweekte zalm.... Ja hoe ga ik dit subtiel zeggen? Is gewoon rotzooi.
Nogmaals dank voor de reacties en ik krijg graag meer advies en tips om een zo compleet mogelijk menu te krijgen.

Groetjes
Ik vind persoonlijk dat je iedere dag groenten aan je KVV moet toevoegen. Ik vind een menu zonder groenten gewoon niet OK. Ik lees wel dat je groenten gaat toevoegen dus volgens mij komt het wel goed. Ook in groenten zoveel mogelijk afwisselen. Ik lees wel eens dat mensen elke dag boontjes geven, maar dat is dus echt niet de bedoeling. Afwisselen, liefst ook met veel bladgroenten. Dus waterkers, andijvie, witlof, paksoi, spinazie en ook courgette, pompoen, groentenkiemen zoals broccoli, en ook broccoli, stukje bloemkool, bietjes, pastinaak, wortel, boerenkool, etc. etc. Je kunt dit stomen/koken of je kun een mix maken van rauwe gepureerde groenten en dat in porties invriezen. Net wat jij handig vindt.

Verder zou ik zelf ook een paar dagen per week een snuf zeewier geven. Voor jodium. Nou, wilde zalm dus voor de vitamine D. En verder zou je altijd wat noten, pitten en zaden kunnen geven, gemalen of fijn gestapt in een vijzel. Hoeft niet iedere dag, maar zeg 2 dagen per week. Oh, geen macademia, die zijn giftig. Ook geen gezouten of gebakken noten. Ze moeten echt rauw zijn. En denk dan aan pompoenpitten, chiazaadjes (die kun je heel geven, hoef je niet fijn te stampen) en bijv. hazelnootjes en walnoten. Ik geef zelf heel soms gekiemde zonnebloempitten. Niet helemaal tof want het bevat ook omega 6 vetzuren. Maar ik geef het voor de vitamine E. Is allemaal geen must maar wel lekker en het geeft altijd weer extra voedingsstoffen.
Door Fredem
De eerste maaltijd KVV is met heel veel plezier gegeten en de show van blijdschap die daarop volgde heeft bevestigd dat we een goede keuze hebben gemaakt.

Lizzy bedankt voor de informatie, hier kunnen we wat mee. Maar heb nog wel wat vraagjes.

We hebben nu dus groente toegevoegd rond de 10% van het menu, zou dit voldoende zijn of moeten we toch iets meer geven?

Vullen we het menu nog aan met pens of zit er voldoende in de rollen vlees?

En de zeewier kan ik dat gewoon in de eko supermarkt halen of moet ik hiervoor naar een dieren speciaalzaak?

Ondanks dat we dus nu een start hebben gemaakt zijn adviezen, tips en meningen van harte welkom. Zodat ook toekomstige kvvers hun info uit dit topic kunnen halen.

Groetjes
Door Lizzy
Fredem schreef: vr 24 jan 2025, 10:35 De eerste maaltijd KVV is met heel veel plezier gegeten en de show van blijdschap die daarop volgde heeft bevestigd dat we een goede keuze hebben gemaakt.
Hahaha, dat is goed nieuws!
Lizzy bedankt voor de informatie, hier kunnen we wat mee. Maar heb nog wel wat vraagjes.

We hebben nu dus groente toegevoegd rond de 10% van het menu, zou dit voldoende zijn of moeten we toch iets meer geven?
10% is prima. Je mag 15% geven maar op zich is 10% voldoende.
Vullen we het menu nog aan met pens of zit er voldoende in de rollen vlees?
Er zit voldoende pens in de KVV's die je geeft.
En de zeewier kan ik dat gewoon in de eko supermarkt halen of moet ik hiervoor naar een dieren speciaalzaak?
Beide kan. Ik koop altijd wel wat zeewier bij Pit en Pit maar ik heb ook het zeewier van Organimal (rechts onder in het forum) en die bevalt me ook goed. Ik wissel een beetje af.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door