Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ollie2022
Ollie is vorige week 2 jaar geworden.
In de afgelopen 2 jaar zijn we eigenlijk steeds aan het stoeien met zijn voeding.
Ik heb al van alles gevoerd waaronder ook kvv, maar nadat Ollie hier behoorlijk van aan bleek te komen (hij is gecastreerd) en ook nog een vitamine tekort bleek te hebben ben ik op advies van de dierenarts brokken gaan geven. Het probleem hierbij is echter dat Ollie niet graag brokken eet en dat alleen de hypoallergeen van RC er goed in ging. Helaas is dit nou net een brok die ik niet graag wil voeren. Na de brok hebben we een tijd Butternut gevoerd, maar dit wordt steeds duurder en Ollie ging het ook steeds slechter eten. Nu weer brok, graanvrij met een hoog vlees percentage. De eerste 3 dagen werd het goed gegeten en nu weer bijna niet. Ook heeft hij best veel ontlasting zo’n 4 a 5 keer per dag op deze brok. Geen idee of dat komt door de overschakeling of iets anders?

Maar goed ik overweeg dus weer kvv alleen wil ik me nu iets beter voorbereiden, dus heb ik een aantal vragen.

- Ollie weegt nu bijna 6 kilo maar zijn streefgewicht is tussen de 5 en 5,2 kilo. Als ik het goed heb uitgerekend zou ik dus moeten beginnen met zo’n 200 gram kvv per dag?

- Ik zou graag zelf groenten toevoegen. Hoeveel zou hij dan per dag mogen hebben? Trek je dit dan af van de hoeveelheid vlees of is het extra?

- Hoe vaak zou ik vette vis toe moeten voegen? En hoeveel dan? Welke soorten? Gaat dit dan ook van de hoeveelheid vlees af of komt het er extra bij?

- Hoe zit het met ei?

- Het liefste geef ik zonder premix, maar wat moet ik er dan aan supplementen bij geven om te zorgen dat er geen tekorten ontstaan?

- Tips voor merken met verpakkingen van 200 gram?

- Ollie kan niet goed tegen kip.

- Andere belangrijke dingen die ik moet weten?

Groetjes Marjolein
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: vr 13 sep 2024, 12:19 Ollie is vorige week 2 jaar geworden.
In de afgelopen 2 jaar zijn we eigenlijk steeds aan het stoeien met zijn voeding.
Ik heb al van alles gevoerd waaronder ook kvv, maar nadat Ollie hier behoorlijk van aan bleek te komen (hij is gecastreerd) en ook nog een vitamine tekort bleek te hebben ben ik op advies van de dierenarts brokken gaan geven. Het probleem hierbij is echter dat Ollie niet graag brokken eet en dat alleen de hypoallergeen van RC er goed in ging. Helaas is dit nou net een brok die ik niet graag wil voeren. Na de brok hebben we een tijd Butternut gevoerd, maar dit wordt steeds duurder en Ollie ging het ook steeds slechter eten. Nu weer brok, graanvrij met een hoog vlees percentage. De eerste 3 dagen werd het goed gegeten en nu weer bijna niet. Ook heeft hij best veel ontlasting zo’n 4 a 5 keer per dag op deze brok. Geen idee of dat komt door de overschakeling of iets anders?

Maar goed ik overweeg dus weer kvv alleen wil ik me nu iets beter voorbereiden, dus heb ik een aantal vragen.

- Ollie weegt nu bijna 6 kilo maar zijn streefgewicht is tussen de 5 en 5,2 kilo. Als ik het goed heb uitgerekend zou ik dus moeten beginnen met zo’n 200 gram kvv per dag?
Dat is 4% van zijn ideale lichaamsgewicht. En dat is op zich normaal voor een kleine hond maar ik denk dat jij richting de 2% moet (aangezien hij af moet vallen), richting de 2% van zijn lichaamsgewicht en dan zit je eerder tussen de 100 en 150 gram.

Hoe komt hij aan dat vitamine gebrek en welke vitamines had hij dan gebreken op?
- Ik zou graag zelf groenten toevoegen. Hoeveel zou hij dan per dag mogen hebben? Trek je dit dan af van de hoeveelheid vlees of is het extra?
Ik zou het als extra doen. Is wat makkelijker met KVV. Hij mag tussen de 140 en 280 gram per week aan groenten. Liefst verdeel je dat over 5 a 7 dagen.
- Hoe vaak zou ik vette vis toe moeten voegen? En hoeveel dan? Welke soorten? Gaat dit dan ook van de hoeveelheid vlees af of komt het er extra bij?
Vette vis: ik denk daarbij aan sardientjes of panharing (maar die zijn vaak al te groot). Of een stukje wilde zalm filet uit de vriezer van de supermarkt (geen gekweekte zalm). Ik zou eens beginnen met 1 keer per week 1 sardien of 1 zalmfilet. Je geeft dan inderdaad wat minder KVV.
- Hoe zit het met ei?
Een a twee eieren per week is prima.
- Het liefste geef ik zonder premix, maar wat moet ik er dan aan supplementen bij geven om te zorgen dat er geen tekorten ontstaan?
Zie ook mijn vraag boven. Waarom had hij tekorten? En welke vitamines waren dat? Dat vind ik wel belangrijk om te weten, voor hier goed antwoord op te kunnen geven.
- Tips voor merken met verpakkingen van 200 gram?
Ik denk dat je prima merken kunt kiezen van 500 gram en die door de helft snijden met een warm mes (onder de hete kraan) als het nog flink bevroren is en dan de helft terug mikken in de vriezer. Ik vind zelf Barf Menu Premium (dat is zonder premix) Tammenga, KB Raw, Alroda prima merken.
- Ollie kan niet goed tegen kip.
OK. Nou, er zijn best veel merken zonder kip tegenwoordig! Ook van bovengenoemde merken.
- Andere belangrijke dingen die ik moet weten?

Groetjes Marjolein
Ik kan zo gauw niks bedenken.
Door Ollie2022
Hoe komt hij aan dat vitamine gebrek en welke vitamines had hij dan gebreken op?
Hij had een tekort aan vitamine B12. Hoe hij daar precies aangekomen is weet ik niet. Hij had last van zijn spijsvertering waarschijnlijk door leaky gut. Voor darm herstel heb ik een tijdje L glutamine gegeven en voor de vitamine B12 kreeg hij injecties. Gelukkig is dat allemaal weer hersteld, maar ik wil nieuwe problemen proberen te voorkomen.
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: vr 13 sep 2024, 18:09 Hij had een tekort aan vitamine B12. Hoe hij daar precies aangekomen is weet ik niet. Hij had last van zijn spijsvertering waarschijnlijk door leaky gut. Voor darm herstel heb ik een tijdje L glutamine gegeven en voor de vitamine B12 kreeg hij injecties. Gelukkig is dat allemaal weer hersteld, maar ik wil nieuwe problemen proberen te voorkomen.
Als alle darmproblemen opgelost zijn, is er naar mijn mening geen reden om aan te nemen dat je hond weer een B12 tekort zal oplopen. Dus met een goede afwisseling aan diersoorten, merken KVV, aanvullingen als een vet visje, eieren, groenten, oesters-uit-blik (voor zink) : zou dat goed moeten gaan. Ik zou de overschakeling echter wel voorzichtig aanpakken en eerst je KVV even de kook erover. Als dat goed gaat (gekookte KVV - moet je niet te lang geven), dit afbouwen naar helemaal rauw.
Door Ollie2022
Lizzy schreef: vr 13 sep 2024, 21:52 Als alle darmproblemen opgelost zijn, is er naar mijn mening geen reden om aan te nemen dat je hond weer een B12 tekort zal oplopen. Dus met een goede afwisseling aan diersoorten, merken KVV, aanvullingen als een vet visje, eieren, groenten, oesters-uit-blik (voor zink) : zou dat goed moeten gaan. Ik zou de overschakeling echter wel voorzichtig aanpakken en eerst je KVV even de kook erover. Als dat goed gaat (gekookte KVV - moet je niet te lang geven), dit afbouwen naar helemaal rauw.
Fijn om te lezen dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Oesters uit blik? Nog nooit gezien, maar zal er naar op zoek gaan.
Ik denk dat ik ga beginnen met de Barf menu omdat die hier in de dierenwinkel verkrijgbaar is.
De kook er over? Gewoon een beetje kokend water er over heen doen?
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: vr 13 sep 2024, 22:30 Fijn om te lezen dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Oesters uit blik? Nog nooit gezien, maar zal er naar op zoek gaan.
Ik denk dat ik ga beginnen met de Barf menu omdat die hier in de dierenwinkel verkrijgbaar is.
De kook er over? Gewoon een beetje kokend water er over heen doen?
Vroeger hadden ze oesters in blik bij de AH. Nu alleen nog bij de Toko.

Ik zou het echt in een pan doen, beetje water erbij en aan de kook brengen. En misschien moet je zelfs beginnen met niet een hele brok maaltijd direct te vervangen voor KVV maar eerst beginnen met de helft. Of 1/4. Ook een beetje afhankelijk hoe gevoelig hij op de darmen is.

Hij had geen giardia gehad he?
Door Ollie2022
Lizzy schreef: za 14 sep 2024, 07:54 Vroeger hadden ze oesters in blik bij de AH. Nu alleen nog bij de Toko.

Ik zou het echt in een pan doen, beetje water erbij en aan de kook brengen. En misschien moet je zelfs beginnen met niet een hele brok maaltijd direct te vervangen voor KVV maar eerst beginnen met de helft. Of 1/4. Ook een beetje afhankelijk hoe gevoelig hij op de darmen is.

Hij had geen giardia gehad he?
Toko’s genoeg hier in de buurt, dus zal er eens naar kijken.

Oh oké. Ik dacht altijd dat je kvv beter niet kon verwarmen ivm bot dat dan kan splinteren. Maar als jij aangeeft dat het op deze manier veilig is probeer ik het zo.

Qua darmen gaat het nu alweer een hele tijd goed, ook met de wissel van Butternut naar brok geen gekke dingen waargenomen.

Nee, hij heeft geen Giardia gehad gelukkig.
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: za 14 sep 2024, 08:32 Toko’s genoeg hier in de buurt, dus zal er eens naar kijken.

Oh oké. Ik dacht altijd dat je kvv beter niet kon verwarmen ivm bot dat dan kan splinteren. Maar als jij aangeeft dat het op deze manier veilig is probeer ik het zo.

Qua darmen gaat het nu alweer een hele tijd goed, ook met de wissel van Butternut naar brok geen gekke dingen waargenomen.

Nee, hij heeft geen Giardia gehad gelukkig.
Nou, liever kook je KVV niet. Maar het is tijdelijk. En het bot is zo fijn gemalen, dat moet geen probleem geven. Ik heb hier met Sjoerd in ieder geval nooit problemen gehad.

Dan heeft hij gelukkig behoorlijk stevige darmen nu. Ik denk dat je de overschakeling dan wel in 1 keer kunt doen. De KVV zou ik wel eerst even kort koken, dat wel.
Door Ollie2022
Lizzy schreef: za 14 sep 2024, 08:52 Nou, liever kook je KVV niet. Maar het is tijdelijk. En het bot is zo fijn gemalen, dat moet geen probleem geven. Ik heb hier met Sjoerd in ieder geval nooit problemen gehad.

Dan heeft hij gelukkig behoorlijk stevige darmen nu. Ik denk dat je de overschakeling dan wel in 1 keer kunt doen. De KVV zou ik wel eerst even kort koken, dat wel.
Dankjewel! Ik probeer de brokken nog een beetje op te maken en dan ga ik over op kvv.
Zijn er bepaalde groentes behalve prei en ui die ik beter niet kan geven?
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: za 14 sep 2024, 09:14 Dankjewel! Ik probeer de brokken nog een beetje op te maken en dan ga ik over op kvv.
Zijn er bepaalde groentes behalve prei en ui die ik beter niet kan geven?
Nee, je kunt alles wel proberen. Beetje voorzichtig met de hoeveelheid koolsoorten omdat die gasvorming kunnen veroorzaken maar verder...? Nee, lekker afwisselen vooral!
Door Ollie2022
Oké fijn! Heb er al helemaal zin in 😊
Ik heb wel nog een vraagje. Is het echt nodig om verschillende merken af te wisselen of is het voldoende om binnen 1 merk, in mijn geval de Barf menu premium verschillende smaken af te wisselen en aan te vullen met groenten, ei en vette vis?

Moet ik nog iets van supplementen toevoegen? Of dingen als zeewier, noten/zaden, kruiden/specerijen, vetten of weet ik veel wat een hond allemaal nog meer nodig kan hebben?

Ik heb trouwens het boek “een hond voor het leven” gekocht. Daar staat ook van alles in.
Door Lizzy
Ollie2022 schreef: ma 16 sep 2024, 10:52 Oké fijn! Heb er al helemaal zin in 😊
Ik heb wel nog een vraagje. Is het echt nodig om verschillende merken af te wisselen of is het voldoende om binnen 1 merk, in mijn geval de Barf menu premium verschillende smaken af te wisselen en aan te vullen met groenten, ei en vette vis?

Moet ik nog iets van supplementen toevoegen? Of dingen als zeewier, noten/zaden, kruiden/specerijen, vetten of weet ik veel wat een hond allemaal nog meer nodig kan hebben?

Ik heb trouwens het boek “een hond voor het leven” gekocht. Daar staat ook van alles in.
Ja, ik vind dat nodig, omdat ik niet graag op 1 paard wed. Maar goed, stel jouw hond doet het super op Barf Menu en niet op andere merken: dan niet. Ik vind dit dus ongeacht of je het aanvult of niet.

Zeewier is altijd goed. Visolie is ook altijd goed (of algenolie met DHA en EPA). Wilde zalm voor de vitamine D had ik ook al genoemd toch? Oesters voor de zink ook. Noten en zaden en pitten (behalve macademia, die zijn giftig) zijn altijd goed, ook voor de vitamine E. Specerijen... Ja, dat vind ik dan zelf meer passen bij honden die specifieke klachten hebben. Hoewel peterselie bijv. altijd prima is, meer als een groenten. Maar oregano, kurkuma, etc. : dat past beter bij klachten.
Door Ollie2022
Bedankt weer voor je antwoorden.
Ik ga als we barf menu geïntroduceerd hebben dan ook nog even kijken naar 1 van de andere merken uit het lijstje dat je eerder opgeschreven hebt.

Ja, de oesters uit blik en de wilde zalm uit de diepvries had je inderdaad al genoemd.

De andere dingen zal ik ook ter afwisseling aan gaan bieden.
Omdat Ollie geen klachten heeft laat ik de specerijen voor wat ze zijn.
Door Ollie2022
Vette vis: ik denk daarbij aan sardientjes of panharing (maar die zijn vaak al te groot). Of een stukje wilde zalm filet uit de vriezer van de supermarkt (geen gekweekte zalm). Ik zou eens beginnen met 1 keer per week 1 sardien of 1 zalmfilet. Je geeft dan inderdaad wat minder KVV.
Hoeveel KVV moet ik minder geven als ik 1 sardien of wilde zalmfilet wil voeren? En dan een hele zalmfilet of een halve?
Een a twee eieren per week is prima.
Zijn eieren extra of moet ik dan ook minder kvv voeren?
Door Ollie2022
Proefpakket van Barf menu besteld. Woensdagavond wordt het geleverd, dus donderdagochtend kunnen we het gaan proberen.

Woensdag even een lekkere groentenmix in elkaar draaien.

Contact met de klantenservice van Barf menu was trouwens ook super fijn!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door