Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Vanamo
#3469046
Mijn hond komt heel snel aan (is na de sterilisatie gebeurd) voor sterilisatie woog ze 12kg nu 17kg.. zou haar graag weer naar zo’n 12kg terug krijgen maar wat ik ook probeer ze valt niet af.. bloedwaardes zijn prima.

Ze krijgt nu 250 gram runner compleet in de smaken lam, kip pens, en rund.
(Ze heeft veel allergieën vis, schaaldieren, weekdieren, varken, tarwe, havermout, zalmolie, geit, geitenmelk, parelhoen, duif, fazant, kangaroo)

Zodra ze minder krijgt gaat ze jagen en vreet ze alles op dat los en vast zit.. en zelf met het verdubbelen van de beweging beweging dus nu meerdere keren een uur wandelen en frisbee of andere spelletjes valt ze niet af.. heeft iemand nog ideeën hoe ik haar wat kan af laten vallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door hannabelgje
#3469052
Als ik zo de samenstelling bekijk van Runner vind ik het al een wonder dat ze daar niet allergisch op reageert.
Als je het wilt blijven voeren zou je kunnen kijken om de maaltijd op een andere manier aan te bieden, bijvoorbeeld in een kong. Dan is ze langer bezig en is het geen hap-slik-weg maaltijd. Misschien lukt het dan ook om wat minder te geven.
Ik zou zeker ook kijken naar andere merken indien mogelijk met wat minder toevoegingen. Kivo bijvoorbeeld is ook heel betaalbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Vanamo
#3469053
hannabelgje schreef:Als ik zo de samenstelling bekijk van Runner vind ik het al een wonder dat ze daar niet allergisch op reageert.
Als je het wilt blijven voeren zou je kunnen kijken om de maaltijd op een andere manier aan te bieden, bijvoorbeeld in een kong. Dan is ze langer bezig en is het geen hap-slik-weg maaltijd. Misschien lukt het dan ook om wat minder te geven.
Ik zou zeker ook kijken naar andere merken indien mogelijk met wat minder toevoegingen. Kivo bijvoorbeeld is ook heel betaalbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Kivo hebben we geprobeerd maar daar kreeg ze enorme diarree van.. zijn er alternatieven voor kong/likmatten? Die vreet ze namelijk binnen 5 minuten op…Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Vanamo
#3469055
pearlsofpassion schreef:Hoe lang krijgt ze al deze hoeveelheid voer en beweging?
Ze krijgt dit nu 3 maand in de eerste week viel ze mooi af naar 16,8 en zitten op 17,4.. 2x 1 uur wandelen (dus 2 x 6km) tussendoor de tuin in (wil aan de lijn haar behoefte niet doen) en dan 2x 30 minuten spelen apporteren of frisbee. Het gaat trouwens om een kleine mix dus wat haar exacte gewicht zou moeten zijn is moeilijk inschatten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3469057
Ja, dat is wel echt het nadeel van castratie, problemen met het gewicht dat ze daarna krijgen. Ik heb hier ook een teefje dat met moeite op gewicht te houden is.

Ik geef haar wel 15% a 20% groenten. Rauw gepureerd. Ik let erg goed op wat voor groenten en gebruik geen zetmeel rijke groenten. En natuurlijk geen prei en ui. Verder geef ik haar door haar eten extra vezels. Dus geweekte lijnzaad, geweekte chiazaden, gekiemde havermout, zeewier, kokosmeel, etc. Dat helpt wel tegen de honger en verbetert de darmflora.
Gebruikersavatar
Door pike
#3469118
Vanamo schreef: ma 04 mar 2024, 08:43 Kivo hebben we geprobeerd maar daar kreeg ze enorme diarree van.. zijn er alternatieven voor kong/likmatten? Die vreet ze namelijk binnen 5 minuten op…Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kong met kvv vullen en in de vriezer leggen. Bevroren is hij echt niet met vijf minuten leeg.
Door Vanamo
#3469149
pike schreef: Kong met kvv vullen en in de vriezer leggen. Bevroren is hij echt niet met vijf minuten leeg.
Leeg is het probleem niet ze bijt de kong kapot.. ze eet er niet uit maar dwars doorheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3469169
Vanamo schreef: ma 04 mar 2024, 22:25 Leeg is het probleem niet ze bijt de kong kapot.. ze eet er niet uit maar dwars doorheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jemig, welke mix heb je dan? Een hond die 12 kg zou moeten wegen en een kong gelijk stuk bijt..

Waartoe geef je zelf al die supplementen? Ik zou daar eens heel kritisch naar kijken als ik jou was. Je geeft extra vezel zeg je maar die zitten al in je groente. chiazaad zit vol met voedingsvezel. Lijnzaad ook, Havermout is naast vezels ook nog eens koolhydraat. Kokosmeel is vet. Het is een overmaat aan vezels. Vezels die vocht nodig hebben. Ik zou ze om te beginnen allemaal schrappen.
Alleen zeewier kan je af en toe wat van geven.
En dan zou ik een goede, magere kvv zonder koolhydraten en andere toevoegingen voeren ( runner bevat oa rijst) en een deel blijven vervangen door groente.
Waarin uit zich de allergie?
Door Lizzy
#3469176
pike schreef: di 05 mar 2024, 07:45 Waartoe geef je zelf al die supplementen? Ik zou daar eens heel kritisch naar kijken als ik jou was. Je geeft extra vezel zeg je maar die zitten al in je groente. chiazaad zit vol met voedingsvezel. Lijnzaad ook, Havermout is naast vezels ook nog eens koolhydraat. Kokosmeel is vet. Het is een overmaat aan vezels. Vezels die vocht nodig hebben. Ik zou ze om te beginnen allemaal schrappen.
Alleen zeewier kan je af en toe wat van geven.
En dan zou ik een goede, magere kvv zonder koolhydraten en andere toevoegingen voeren ( runner bevat oa rijst) en een deel blijven vervangen door groente.
Waarin uit zich de allergie?
Je quote de verkeerde. Dit geeft de TS niet, dit geef ik. En niet allemaal tegelijkertijd he! Eén per dag. En dat helpt dus heel goed tegen de honger. Dus waarom zou ik dat allemaal schrappen? En kokosmeel bevat niet veel vet. Dat is er al uit geperst he: https://nl.pit-pit.com/products/kokosmeel-bio
Door Vanamo
#3469178
pike schreef: Jemig, welke mix heb je dan? Een hond die 12 kg zou moeten wegen en een kong gelijk stuk bijt..

Waartoe geef je zelf al die supplementen? Ik zou daar eens heel kritisch naar kijken als ik jou was. Je geeft extra vezel zeg je maar die zitten al in je groente. chiazaad zit vol met voedingsvezel. Lijnzaad ook, Havermout is naast vezels ook nog eens koolhydraat. Kokosmeel is vet. Het is een overmaat aan vezels. Vezels die vocht nodig hebben. Ik zou ze om te beginnen allemaal schrappen.
Alleen zeewier kan je af en toe wat van geven.
En dan zou ik een goede, magere kvv zonder koolhydraten en andere toevoegingen voeren ( runner bevat oa rijst) en een deel blijven vervangen door groente.
Waarin uit zich de allergie?
Zwitsterse herder,bulgaarse herder, minipoedel, shih tzu mixAfbeelding

Ik geef die suplementen niet.. dat was iemand die dat voorstelde.. en qua allergieën is ze allergisch voor varkensvlees, geit, geitenmelk, vis, zalmolie, tarwe, haver..
daardoor krijgt ze enorme diarree jeuk en na ren paar dagen oor ontstekingen..

Rijst kan ze wonderbaarlijk genoeg wel tegen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3469233
Lizzy schreef: di 05 mar 2024, 08:08 Je quote de verkeerde. Dit geeft de TS niet, dit geef ik. En niet allemaal tegelijkertijd he! Eén per dag. En dat helpt dus heel goed tegen de honger. Dus waarom zou ik dat allemaal schrappen? En kokosmeel bevat niet veel vet. Dat is er al uit geperst he: https://nl.pit-pit.com/products/kokosmeel-bio
Juist dat heb ik inderdaad verkeerd gezien. Weet je ik zie het goede er niet echt in. Jou kennende zal je het allemaal wel netjes gedoseerd doen maar ik heb er grote twijfels bij. Het helpt tegen de honger zeg je. Dat geloof ik direct, want die vezels die vullen omdat ze heel veel vocht opnemen. Maar ik weet ook dat een mens een opgeblazen gevoel krijgt van veel extra vezels vol vocht waardoor hij zich niet lekker voelt en daardoor vergaat hem de trek in eten. En als het naar jouw zeggen helpt tegen de honger van de hond dan zal het bij een hond wel net zo werken denk ik dan. Hij krijgt een opgeblazen gevoel en de lust in eten vergaat hem. Dat is iets anders dan geen honger meer hebben. Misschien is dat wat kort door de bocht gedacht, zo van mens naar hond vertaald, maar het voelt bij mij gewoon niet goed, al die toegevoegde vezels. Ik zou dan liever extra groente geven, dan heb je ook extra vezel en gelijk ook vulling. Maar het is wel wat controleerbaarder. Teveel vezel kan bij onvoldoende vocht leiden tot verstopping. Gelukkig bevat vers vlees al veel vocht. Van een mens is bekend hoeveel gram vezels hij per 1000 kilocalorieën nodig heeft. Hoe zit dat bij de hond? Weet je daar iets van? Weet je hoeveel gram vezel je extra toevoegt?
Gebruikersavatar
Door pike
#3469234
Vanamo schreef: di 05 mar 2024, 08:25 Zwitsterse herder,bulgaarse herder, minipoedel, shih tzu mixAfbeelding

Ik geef die suplementen niet.. dat was iemand die dat voorstelde.. en qua allergieën is ze allergisch voor varkensvlees, geit, geitenmelk, vis, zalmolie, tarwe, haver..
daardoor krijgt ze enorme diarree jeuk en na ren paar dagen oor ontstekingen..

Rijst kan ze wonderbaarlijk genoeg wel tegen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sorry mijn fout, niet goed gekeken.
Dat is een leuke mix :D
Rijst is net als tarwe e.d. een graan, maar rijst bevat geen gluten dus dat zou de reden kunnen zijn dat ze er wel tegen kan. Maar als je wilt dat de hond afvalt zou ik produkten met rijst schrappen. Koolhydraten maken een hond namelijk dik.
Door Lizzy
#3469236
pike schreef: di 05 mar 2024, 23:13 Juist dat heb ik inderdaad verkeerd gezien. Weet je ik zie het goede er niet echt in. Jou kennende zal je het allemaal wel netjes gedoseerd doen maar ik heb er grote twijfels bij. Het helpt tegen de honger zeg je. Dat geloof ik direct, want die vezels die vullen omdat ze heel veel vocht opnemen. Maar ik weet ook dat een mens een opgeblazen gevoel krijgt van veel extra vezels vol vocht waardoor hij zich niet lekker voelt en daardoor vergaat hem de trek in eten. En als het naar jouw zeggen helpt tegen de honger van de hond dan zal het bij een hond wel net zo werken denk ik dan. Hij krijgt een opgeblazen gevoel en de lust in eten vergaat hem. Dat is iets anders dan geen honger meer hebben. Misschien is dat wat kort door de bocht gedacht, zo van mens naar hond vertaald, maar het voelt bij mij gewoon niet goed, al die toegevoegde vezels. Ik zou dan liever extra groente geven, dan heb je ook extra vezel en gelijk ook vulling. Maar het is wel wat controleerbaarder. Teveel vezel kan bij onvoldoende vocht leiden tot verstopping. Gelukkig bevat vers vlees al veel vocht. Van een mens is bekend hoeveel gram vezels hij per 1000 kilocalorieën nodig heeft. Hoe zit dat bij de hond? Weet je daar iets van? Weet je hoeveel gram vezel je extra toevoegt?
Als je niet goed op vezels reageert, is er soms iets mis met je darmmicrobioom. De darmmicrobioom van Fritzi is toevallig meer dan uitstekend (zij zou voor die Gabapentine rotzooi echt de beste poepdonor zijn geweest voor poeptransplantatie!). Extra groenten kan ook maar hielp bij Fritzi niet tegen de honger. Die bleef. De extra vezels : ja, dat doseer ik vanzelfsprekend netjes. Ze krijgt 1 theelepel chiazaad, 1 dessertlepel geweekte lijnzaad, 1 theelepel kokosmeel en een afgestreken eetlepel gekiemde havermout. En nee: niet allemaal tegelijkertijd. Ik wissel af. Iedere dag wat anders. Oh, ik wissel ook af met zeewier trouwens.

Voldoende vocht is inderdaad wel een must.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door