Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467755
Dag allemaal,

Ik heb al een tijdje niet gereageerd (ik lees wel regelmatig mee), dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik weer met een vraag kom. Maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Gizmo (boomertje, 10 jaar) heeft helaas blaasstenen, morgen zullen die operatief verwijderd worden. Ik vind het echt heel spannend, aangezien ze ook een hartruisje heeft, maar ze krijgt een aangepaste narcose etc dus ik moet er maar op vertrouwen dat het goed gaat.

De dierenarts kan nog niet met zekerheid zeggen wat voor soort steen het is, maar ze had het over calciumoxalaat en struviet, van beide waren kristallen gevonden in haar urine. Na de operatie worden de stenen naar het lab gestuurd dus dan weten we meer.

De dierenarts zei ook dat ze ook nu haar leven lang op een dieet moet, anders zou het zeker weer terugkomen zei ze. Uiteraard kwam ze met een brok van RC. Ik wil Gizmo absoluut niet aan de brokken. Ze krijgt al haar leven lang kvv (nu al een aantal jaar Energique) en daar heeft ze het altijd super goed op gedaan. Ik zit me nu dus in te lezen wat we moeten gaan geven. Ik weet dat dat afhangt van de soort steen dat ze heeft. Ik lees dat veel speciale kvv tegen blaasproblemen alleen helpen bij struviet. Maar hebben jullie tips welke ik het beste kan nemen in geval van calciumoxalaat... En waar moet ik nou precies op letten? Calcium, eiwitten, PH? Moet ze echt op een speciale kvv tegen blaasproblemen , of kan ze ook op een gewone andere kvv met de juiste balans? Hebben jullie nog andere tips om te proberen dit te voorkomen? Speciale supplementen?

Bij de dierenarts hebben ze van Energique RAW Urinary Balance. Ik wil dit eerst geven zolang ik niks anders heb gevonden...

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Ik heb al flink gegoogled, maar het is lastig om er wijs uit te worden.

Groetjes Talitha
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467758
Ik heb 1x urine ingeleverd, ik zat vanochtend even op de computer mee te kijken en zag dat die toen PH 8 was. Ze dachten toen een blaasontsteking, dus antibiotica gekregen, maar dat sloeg niet aan. Ik heb afgelopen week zelf nog met een teststrip van het aquarium gemeten (weet niet of dat geldig is) toen was de PH 6,8. Verdere waardes weet ik niet. Ze wilde vandaag nog zo'n bacteriologisch onderzoek doen (urine uit de blaas halen), maar Gizmo had haar urine laten lopen, dus dat had geen zin meer volgens haar. Er is na de echo een röntgenfoto gemaakt en ze wist toen meteen dat ze geopereerd moet worden.

Ik vind het persoonlijk allemaal ook erg ingewikkeld, ik heb totaal geen verstand op dit gebied. Ik moet dus op de dierenarts vertrouwen (wat ik toch wat lastig vind).
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3467764
Uitslagen (en facturen incl. daarop de injecties en behandelingen) altijd op papier of email vragen. Dan heb je zelf altijd een archief voor dat soort dingen.

pH van 8, ja, dat lijkt mij wel hoog.
Hebben ze die oxalaat stenen ook echt vastgesteld? Ik dacht dat beide soorten tegelijk niet zo vaak voor kon komen. Maar bij alleen struviet hoeven ze niet (altijd) te opereren (maar ik ben daar verder geen expert in).
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467768
Er was een behoorlijke steen (ik heb het zelf ook op de foto gezien), waarvan flink wat hinder is, ze zei met volle overtuiging dat die alleen operatief weg gaat. Echt met 100% zekerheid vaststellen dat het oxalaat is kon alleen achteraf begreep ik eruit, maar zeer groot vermoeden op oxalaat, ook omdat hier kristallen van waren gevonden in de urine. Volgens de dierenarts kunnen die beide ook met elkaar een steen gaan vormen.
Door Lizzy
#3467773
Voordat we iets over een dieet aanpassing kunnen zeggen, moeten we weten wat voor stenen het zijn.

En ik geef even deze quote van de Anicura website:

Calcium-oxalaatstenen
Calcium-oxalaatstenen komen na de struvietstenen het meest voor bij de hond. Het ontstaan van dit type steen is niet altijd helemaal duidelijk.

Factoren die het ontstaan van deze stenen beïnvloeden zijn een verhoging van het mineraal calcium in het bloed en een te geconcentreerde urine.

Dit type steen is dus te voorkomen door de hond voldoende te laten drinken en door het voer nat te maken. Daarnaast moet het calciumpercentage in het bloed van de hond gecontroleerd worden.

Er zijn ook speciale diëten, alleen werken die niet bij iedere hond. In overleg met de dierenarts wordt het juiste dieet gekozen.

Calcium-oxalaatstenen bij een hond kunnen alleen operatief verwijderd worden en kunnen niet met een dieet opgelost worden.

== einde quote ==

Nee, zo'n hond ga je dan op gortdroge brokken zetten. Dus zo'n hond ga je natuurlijk niet op gortdroge brokken zetten!!!!

Struviet is heel makkelijk met een aangepaste voeding + verzuurders op te lossen dus daar hoef je ook geen Royaal Konijn voor te voeren.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467791
Bedankt voor de lieve berichten! Gelukkig is de operatie heel goed verlopen en Gizmo werd alweer snel wakker. Er is 1 grote steen gevonden ( ten grootte van een duimnagel) en meerdere kleine stenen. Ze hadden wel allemaal dezelfde samenstelling volgens de dierenarts. Ze denkt nog steeds aan calciumoxalaat, maar dat is dus nog even afwachten. Ze worden dus opgestuurd naar Royal Canin, die doet onderzoek en adviseerd daarna welke voeding hierbij gegeven moet worden. :???:

Lizzy, toevallig zitten we bij AniCura, dus ik ga zeker is vragen waarom ze droge brokken adviseren in geval van calciumoxalaat. Ik blijf sowieso mooi op KVV en ga denk ik dan 3x per dag eten aanbieden met flink wat water erdoorheen. Ze is altijd een slechte drinker geweest helaas, dus maar eens zien of we op andere manieren vocht in haar krijgen.

Als ik meer weet over de stenen die ze had dan horen jullie het wel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467797
Als het beide door elkaar is, is de oxalaat er vaak eerst.
Die geeft dan irritatie aan de darmwand waardoor blaasontsteking kan ontstaan. Door de blaasontsteking stijgt de pH waardoor dan weer struviet afgezet wordt. En deze hecht vlot aan reeds aanwezige stenen.
Zo krijg je dus gemengde stenen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3467798
Fijn dat de operatie goed verlopen is. Ik weet niets over stenen, maar voor een slechte drinker is een zelfgetrokken bouillon misschien aantrekkelijk om te drinken.
Op barf en kvv wordt zowiezo maar weinig gedronken. Het vlees bevat natuurlijk al een hoog percentage aan vocht, vaak zo’n 65-70%. Ties lebberde heel wat water weg toen hij met 8 weken bij mij kwam en nog brok kreeg. Eenmaal op kvv kelderde zijn waterbehoefte, de drinkbak werd vervangen door een konijnenbakje! En daar ging ook nog eens maar een beetje water in. Wat ik maar wil zeggen is dat slecht drinken betrekkelijk is en ook gerelateerd aan het voer dat ze krijgen. Maar als een hond extra nodig heeft maar niet wil drinken is bouillon misschien een optie.
Door Lizzy
#3467799
Fijn dat het goed is gegaan. Ja, dat doen ze steeds vaker, stenen opsturen naar Royaal Konijn. En dan is dat geen belangenverstrengeling :g: ?

Als het struviet is, moet je aan gaan zuren maar wel dondersgoed de pH waarde in de gaten houden zodat er weer geen andere stenen (calcium oxalaat) kan ontstaan (verhaal van PoP). Maar daar kunnen we je allemaal ook wel bij helpen hoor!
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467832
Dankjewel pearlsofpassion voor de uitleg, dit klinkt heel logisch dat zo beide stenen met elkaar vermengt kunnen worden.

Pike, ik ga mij zeker eens verdiepen in zo'n bouillon, elk beetje vocht is meegenomen!

Ik heb zelf de grote steen mee naar huis gekregen. Weten jullie toevallig ook of er een adresje is waar ik die zelf eventueel kan laten onderzoeken? (voor niet te prijzig).

Over struviet en passende voeding heb ik me inmiddels aardig ingelezen. Maar bij calciumoxalaat lees ik heel veel verschillende berichten. Soms lees ik dat dit met een te lage pH waarde te maken heeft, en dat je absoluut dan geen voeding met verzuurders mag geven. Of dat je met het calcium en eiwitten percentage rekening moet houden in de voeding. Weten jullie waar ik op voedingsgebied dan een beetje rekening moet houden ? (Afgezien van meer vocht en meer plasjes doen, dat de urine niet te geconcentreerd word). Ik heb natuurlijk nog geen uitslag van de stenen, maar ik lees en bereid me graag ook al een beetje voor op beide gevallen. ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door