Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Clairtje01
#3465870
Hoi! Ik ben Claire, nieuw op dit forum. Had al gezocht, maar kon het antwoord op mijn vraag (nog) niet vinden… dus stel ik hm hier! Ik gaf KVV aan mijn Dalmaat (6,5 y). Enkele jaren terug op advies DA mee gestopt ivm blaasgruis. Nu op speciaal dal-voer. Maar ik ben niet optimaal tevreden over ontlasting, huid, vacht en met name gedrag (niet in balans). Het is niet slecht, maar ik weet dat het beter kan. Ik zou graag weer rauw geven, maar wil ook geen gruis meer. Wat kan wel/niet? Met wie kan ik hier eens over sparren 🌲 ? Dank vast! Claire
Door Lizzy
#3465877
Hoi Claire, de dalmaat heeft qua blaasgruis weinig geheimen meer voor mij, ik heb al 30 jaar Dalmatiërs (op rauw). Ik heb wat vragen voor je:

Wat voor gruis had je hond?
Is het een reu of teef?
Gecastreerd?
Had je hond klachten, dat de dierenarts hem/haar op brokken heeft gezet? Zo ja, wat voor klachten?
Door Clairtje01
#3465886
Oh fijn!!! Mees is een gesteriliseerde teef. Gruis onbekend, niet uitgezocht destijds. Ze had bloed bij de urine waardoor ik naar de DA ging. Toen kuurtje gekregen en echo blaas gedaan waaruit gruis bleek.
Door Lizzy
#3465896
Clairtje01 schreef: za 16 dec 2023, 11:46 Oh fijn!!! Mees is een gesteriliseerde teef. Gruis onbekend, niet uitgezocht destijds. Ze had bloed bij de urine waardoor ik naar de DA ging. Toen kuurtje gekregen en echo blaas gedaan waaruit gruis bleek.
Juist. Ja, dan wordt het lastig. Want dit kan namelijk struviet zijn geweest (met een blaasontsteking) of uraatgruis zijn geweest en de behandeling/aanpak van beide is 180 graden tegenovergesteld.

Ik raad je aan om haar gewoon over te zetten op KVV en dan de pH waarde van de urine te gaan meten. In de ochtend, ochtendurine en direct meten na het opvangen.

De strips kun je o.a. hier bestellen: https://www.zechsal.nl/ph-test-strips-100-stuks.html

Als je een paar dagen de pH waarde gemeten hebt, dan kan ik je wel vertellen of je aanpassingen aan de voeding moet doen en welke.
Door Lizzy
#3465926
Clairtje01 schreef: za 16 dec 2023, 17:52 Goed advies! Dank je wel. Ik ga de voorbereidingen treffen. Kan ik alle KVV aanbieden?

Nogmaals dank je wel lizzy
Ik zou zelf kiezen voor een merk zonder premix, zonder rijst, zonder toevoegingen als lijnzaadolie, zalmolie, en dergelijke. Dus gewoon vleesbot, vlees en orgaanvlees.

Als je de pH waarde weet van nu (nu ze nog deze brokken eet - welke brokken krijgt ze eigenlijk? Daar kunnen we ook wel het e.e.a. aan aflezen qua of het uraat of struviet was) en van als ze KVV eet: hoor ik het graag weer!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door