Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ema
#3462650
Goedemorgen,
Over een weekje krijg ik via herplaatsing een nieuwe hondje erbij.
Het gaat om een Border Collie van 14 maanden , teefje, en schijnt dat ze op dit moment zeer mager is ( door te kort aan voeding/stress).
Medisch zou ze niets mankeren en daar van uitgaand vraag ik me af hoe ik het best kan aanpakken.
Ze krijg nu brok. Ik dacht zelf vanuit brok langzaam over naar gekookte voer van Dogchef. Als dat goed gaat hier en daar beginnen met KVV. En dan 4 keer per dag voeren. Wat ik me afvraag hoe ik de hoeveelheid voeding kan berekenen welke ze op een dag moet hebben.
Ze zou echt zeer mager zijn dus ik kan niet in een keer naar de hoeveelheid welke ze zou moeten hebben op basis van wat ze zou moeten wegen.
Ik wil zeer langzaam overgaan zodat ze niet aan diarree raakt met als gevolg nog meer gewicht verlies.
Kan iemand mee denken?
Aub. geen opmerkingen / vragen over de situatie, het is wat het is en het gaat om dat het hondje beter op wordt.
Door Lizzy
#3462652
Ema schreef: vr 01 sep 2023, 09:04 Goedemorgen,
Over een weekje krijg ik via herplaatsing een nieuwe hondje erbij.
Het gaat om een Border Collie van 14 maanden , teefje, en schijnt dat ze op dit moment zeer mager is ( door te kort aan voeding/stress).
Medisch zou ze niets mankeren en daar van uitgaand vraag ik me af hoe ik het best kan aanpakken.
Ze krijg nu brok. Ik dacht zelf vanuit brok langzaam over naar gekookte voer van Dogchef. Als dat goed gaat hier en daar beginnen met KVV. En dan 4 keer per dag voeren. Wat ik me afvraag hoe ik de hoeveelheid voeding kan berekenen welke ze op een dag moet hebben.
Ze zou echt zeer mager zijn dus ik kan niet in een keer naar de hoeveelheid welke ze zou moeten hebben op basis van wat ze zou moeten wegen.
Ik wil zeer langzaam overgaan zodat ze niet aan diarree raakt met als gevolg nog meer gewicht verlies.
Kan iemand mee denken?
Aub. geen opmerkingen / vragen over de situatie, het is wat het is en het gaat om dat het hondje beter op wordt.
Ik zou zelf beginnen met 3 keer per dag voeren en zodra de situatie het toe laat over gaan naar 2 keer per dag. Want 4 keer per dag het lichaam belasten vind ik teveel. Ook al is ze graatmager.

Ik zou als uitgangspunt nemen haar huidige gewicht. En ja, dat is dus te weinig, dus ga je een hoger % voeren. Stel ze weegt 14 kg, dan ga je haar om te beginnen lekker 5% van dat lichaamsgewicht voeren. Dat komt dan neer op 700 gram per dag. Na een paar dagen kun je wel een inschatting maken hoe het gaat. Als ze bijv. met deze hoeveelheid nog veel honger heeft, ga je 6% voeren. Dat is 800 gram per dag. Je moet dat toch een beetje op gevoel doen. Als je denkt "naaah, dit is wel teveel, ze eet het niet op", ga je dus minder voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door