Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3461792
Hij heeft lam op ja, waarom vraag je dat? Ivm het vet?
Ik heb nu drie dagporties gemaakt waarbij ik op het vet heb gelet ;)

Nee, hij is niet ziek. Maar eerst ging het goed qua drollen en nu die gele derrie met (behoorlijk) slijm elke dag :-\
Wel heeft hij af en toe behoorlijke buikgeluiden en ik vind dat hij vrij veel drinkt voor een hond op rauw.
Gelukkig blijft het bij éen of twee keer diarree per dag en is het niet waterdun en niet 's nachts 'feest'.
Door Lizzy
#3461796
- pien - schreef: vr 28 jul 2023, 15:33 Hij heeft lam op ja, waarom vraag je dat? Ivm het vet?
Ik heb nu drie dagporties gemaakt waarbij ik op het vet heb gelet ;)

Nee, hij is niet ziek. Maar eerst ging het goed qua drollen en nu die gele derrie met (behoorlijk) slijm elke dag :-\
Wel heeft hij af en toe behoorlijke buikgeluiden en ik vind dat hij vrij veel drinkt voor een hond op rauw.
Gelukkig blijft het bij éen of twee keer diarree per dag en is het niet waterdun en niet 's nachts 'feest'.
Omdat ik vaak gele ontlasting zie na lam. Soms ook echt wel wat derrie achtig.

Maar, je andere hond heeft nu ook problemen met gele diarree? Misschien heerst er inderdaad wat. Ik zou het zelf even aankijken.

Hoe is de urine? Is dat wel geel, ziet het er een beetje geconcentreerd uit? Moet hij ook vaker plassen?
#3461806
pearlsofpassion schreef: vr 28 jul 2023, 16:46 Dat in het begin nog veel drinken is normaal denk ik. Bij de kat die wij vorig jaar overzette op barf, duurde dat ook een tijdje voor dat afnam.

Plus, als de ontlasting nu lopender is, is dat ook best.
Ja, hij is hier nog maar net.
Alleen dat slijm, daar maak ik me zorgen over, alsof z'n binnenvoering er uit komt. Maar er zijn ook goeie drollen gelukkig. Alleen 's avonds weer een gele flats met slijm.
#3461807
Lizzy schreef: vr 28 jul 2023, 17:21 Omdat ik vaak gele ontlasting zie na lam. Soms ook echt wel wat derrie achtig.

Maar, je andere hond heeft nu ook problemen met gele diarree? Misschien heerst er inderdaad wat. Ik zou het zelf even aankijken.

Hoe is de urine? Is dat wel geel, ziet het er een beetje geconcentreerd uit? Moet hij ook vaker plassen?
De plas is goed geel, en hij plast weinig, althans, vergeleken met Joepie zeker. Hij houdt het zo 12 u op of langer.
Ik denk dat hij bij nader inzien niet echt veel drinkt, niet een bak (2 l) leeg op een dag, maar hij slobbert zo ;D
Hij hijgt wel veel, zo warm is het niet :-\ Toen hij hier kwam kennismaken hijgde hij ook veel, ik weet het aan de reis (bijna 2 uur) en de andere omgeving/stress, het zou nu buikpijn/ongemak kunnen zijn :-\
#3461808
- pien - schreef: vr 28 jul 2023, 20:22 Ja, hij is hier nog maar net.
Alleen dat slijm, daar maak ik me zorgen over, alsof z'n binnenvoering er uit komt. Maar er zijn ook goeie drollen gelukkig. Alleen 's avonds weer een gele flats met slijm.
Ja, das blindedarmdiarree. Vandaar dat ik ook aan parasieten denk.
#3461813
- pien - schreef: Ja, hij is hier nog maar net.
Alleen dat slijm, daar maak ik me zorgen over, alsof z'n binnenvoering er uit komt. Maar er zijn ook goeie drollen gelukkig. Alleen 's avonds weer een gele flats met slijm.
Dat was bij mijn hond ook en dat ligt aan de plaats waar de darm geïrriteerd is. Dat slijm is overproductie in de darm en kan niet veel kwaad zegt mijn dierenarts. Volgende de dierenarts is het de dikke darm.
Hier gaat het nu met aangepast eten beter. Ook krijgt ze probiotica van de dierenarts.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3461815
- pien - schreef: vr 28 jul 2023, 20:22 Ja, hij is hier nog maar net.
Alleen dat slijm, daar maak ik me zorgen over, alsof z'n binnenvoering er uit komt. Maar er zijn ook goeie drollen gelukkig. Alleen 's avonds weer een gele flats met slijm.
Ik zeg dat dit door de overgang komt. En dat heeft tijd nodig. Je kunt dit mooi ondersteunen door prebiotische voeding te geven. En begin daarmee langzaam. Dus bijv. 1 groene asperge (bijv. uit de vriezer) rauw. Of gewelde lijnzaad (24 uur wellen in koud water). Of een klein schepje chichorywortel (10 minuten of langer wellen in gekookt water). Schepje psylliumhusk. En dan deze dingen afwisselen.

Een klein schepje echte gefermenteerde groenten bij de maaltijd is ook heel gezond en geeft dan weer goede bacteriën. En vezels.
#3461816
Lizzy schreef: za 29 jul 2023, 11:26 Ik zeg dat dit door de overgang komt. En dat heeft tijd nodig. Je kunt dit mooi ondersteunen door prebiotische voeding te geven. En begin daarmee langzaam. Dus bijv. 1 groene asperge (bijv. uit de vriezer) rauw. Of gewelde lijnzaad (24 uur wellen in koud water). Of een klein schepje chichorywortel (10 minuten of langer wellen in gekookt water). Schepje psylliumhusk. En dan deze dingen afwisselen.

Een klein schepje echte gefermenteerde groenten bij de maaltijd is ook heel gezond en geeft dan weer goede bacteriën. En vezels.
Psylliumhusk heb ik, groene asperges kan ik bestellen, lijnzaad heb ik ook.
Maar hoe kom ik aan echte gefermenteerde groenten, welke bedoel je?
En chicorywortel?
Hoeveel lijnzaad? Ik heb maatschepjes
Door Lizzy
#3461847
- pien - schreef: za 29 jul 2023, 11:37 Psylliumhusk heb ik, groene asperges kan ik bestellen, lijnzaad heb ik ook.
Maar hoe kom ik aan echte gefermenteerde groenten, welke bedoel je?
En chicorywortel?
Hoeveel lijnzaad? Ik heb maatschepjes
Sorry dat ik nu pas reageer :-[ . Ik had niet gezien dat je vragen had.

Je kunt groenten zelf fermenteren of kimchi kopen maar dan moet je wel de echte hebben. Die van de AH bijv. is gepasteuriseerd dus daar heb je niks aan. Heb je een Ekoplaza in de buurt? Deze is echt fijn:

Afbeelding

Chichory wortel. Mattisson heeft het:

Afbeelding

Ik bestel het bij pit en pit. Begin met 1/2 theelepel in kokend water de leggen en laat dit gewoon een paar uur weken. Ik knikker het met wortel en al door het voer.

Begin met 1 theelepel lijnzaad. Ik schreef 24 uur maar ik weet niet waar ik dat vandaan heb gehaald hoor! Je mag het na 12 uur weken al aan je hond geven! Ook gewoon door het voer.

Deze niet allemaal tegelijkertijd he. Dus de ene dag groene asperges, de volgende dag lijnzaad, de dag erop cichorei, de dag erop een teentje knoflook uitgeperst, de dag daarop gefermenteerde groenten. En zo verder. Gefermenteerde groenten begin je ook echt met een klein plukje.
Door Lizzy
#3461905
- pien - schreef: ma 31 jul 2023, 12:03 Dankjewel LIzzy!

En hoe geef je die asperge?
Deze is beantwoord via PB maar ook even voor hier: met 1 asperge beginnen. Zo'n groene uit de diepvries. Laten ontdooien en in stukjes knippen of snijden en door het voer mengen.
#3461949
Dankjewel Lizzy!

Hoe en wanneer voer ik het aandeel 'vezel' op? Als het goed gaat/werkt? Of sowieso opvoeren?
En dan ipv 1 theelepel geweekte lijnzaad 2 theelepels?

Gisteren had hij 2x een bruine flats en hij bleef een tijdje drukken maar er kwamen alleen wat druppels uit, ipv 1x een bruine flats met slijm.
Kan het zijn dat de ene vezel niet zo goed valt als de andere vezel die ik geef?
Door Lizzy
#3461963
- pien - schreef: do 03 aug 2023, 09:33 Dankjewel Lizzy!

Hoe en wanneer voer ik het aandeel 'vezel' op? Als het goed gaat/werkt? Of sowieso opvoeren?
En dan ipv 1 theelepel geweekte lijnzaad 2 theelepels?

Gisteren had hij 2x een bruine flats en hij bleef een tijdje drukken maar er kwamen alleen wat druppels uit, ipv 1x een bruine flats met slijm.
Kan het zijn dat de ene vezel niet zo goed valt als de andere vezel die ik geef?
Ja, dat kan. Van die vezels, waar hij dan minder goed op reageert: bouw je niks op, ga je zelfs wat minder geven. Alle dingen die ik op heb gegeven bevatten weer een andere vorm van prebiotica. En die doet weer wat anders qua het voeden van specifieke bacteriën. Heb je te maken met een darmmicrobioom dat bijv. arm is aan specifieke goede bacteriën, dan kan een hond wat minder reageren op bepaalde prebiotica.

Dus als ie heel goed reageert op lijnzaad, kun je best 2 theelepeltjes gaan geven (maar dat is dan ook wel genoeg, dus als maximum zeg maar). En als ie niet goed reageert op groene asperges, geef je dat een weekje niet en dan volgende week een halve.
#3461967
Ik heb expres een dieren-agenda waarin ik dingen als spugen of een reactie op supplement/medicijn e.d. kan noteren (eerst had ik 3 honden en 2 katten en dan is het met een geheugen als een zeef wel errug handig) zodat ik altijd kan zien wat wat heeft gedaan.
Alleen : hoe lang doet een hond er over om bijv. kvv te verteren?

Hij krijgt 2x eten , rond 11 u en rond 15 u, en als hij dan rond 17/18 u poept dan is dat neem ik aan van het eten van de vorige dag?

Dan zou het blijven persen een reactie kunnen zijn op de 'vezel' van 24 u daarvoor :g: ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door