@ Lizzy dank je wel voor je antwoord.
De reden waarom ik specifiek over deze supplementen vraag is omdat ze genoemd worden in de sticky BARF en zwangerschap. Tegelijkertijd wordt dit advies tegen gesproken in ieder ander draadje over voeding en dracht wat ik hier op het forum heb gelezen.
Ik barf zelf nu al 20 jaar (those were the days dat je alles nog gratis mee kreeg van poelier, slager en jager

) maar als ik vragen heb, kom ik altijd terecht bij jou, jij bent mijn autoriteit, mijn baken.
Dus wellicht begrijp je dat ik ga twijfelen als in de sticky het ene wordt gezegd door Billinghurst en in alle andere draadjes jij zegt " een goed gevoede hond heeft geen extra vitamines nodig".
Dat is een beetje God versus God in de wondere wereld van verse voeding.
Ik ga dus op basis van zowel jouw advies als op basis van Billinghurst mijn eigen plan trekken.
Volgens Billinghurst zijn de extra vitamine C voor het vergemakkelijken van de bevalling, dat vind ik bij een teefje van 6.5 jaar een goed argument. Hij schrijft bij lichte stress 50 tot 100 mg per kilo per dag voor. Dan kom ik uit op 1.75 gram per dag bij 50 mg. Dat vind ik zelf erg hoog, gezien het feit dat er in de groentemix die ze krijgt er ook een pond diverse bessen worden verwerkt. Ik ga dus 2 x per dag 500 mg voorschrijven.
Qua vitamine B betreft haalt ze dat, vind ik, al meer dan voldoende uit het extra spiervlees, rauwe eitjes en de groentemix. Dus die laat ik vallen.
Kelp vind ik altijd een beetje eng spul, gezien de werking op de schildklier. De fokster maakt bonebroth volgens mijn recept en daar zit zeewier in. Ook eet de hond 1 á 2 in de week vette vis, de 4-vissenmix van Kivo, die ik serieus de mooiste vind die ik ooit heb gezien! Zelfs mooier dan een zalmkop. Waar kvv van zalm meer lijkt op een slush puppie, is dit een grof gemalen, stevige massa. De kelp laat ik dus ook achterwege.
Tarwekiemolie ga ik zeker adviseren voor de vit. E. En idd een stop in de laatste week net als de EPA/DHA.
Spirulina zie ik idd. ook niet als vitamine, maar in zeker in combinatie met de bonebroth als een fantastisch middel om het imuunsysteem op peil te houden.
Volgens mij ben ik er zo wel qua supplementen.
En mega bedankt voor die link over ontwormen, Ik heb die gelijk doorgestuurd, mag ze zelf gaan steggelen met haar DA, ik adviseer immers alleen maar. Ik weet echt niets van zwangere honden af, dus daar was ik heel blij mee.
Ik kom nog terug op de voeding, maar dat heeft nog geen haast. Ik wil eerst alle rollen kvv die ze geeft analyseren op met name vitamine A en het calciumgehalte.
Als ik dat heb doorgerekend kan ik gaan bekijken wat ze de laatste 2 á 3 weken extra mag gaan geven qua orgaan en spiervlees. Waarbij ze dit logischerwijs in mindering moet brengen op de KVV.
Dank je wel!