Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marianca
#3413134
pearlsofpassion schreef: ma 09 nov 2020, 18:24 Als dat gehalte meevalt, dan valt visvet toch anders. Want het is toch bij de meeste dieren echt wel laxerend en zwaar op de maag... En daar draait het om.

Voor Duke zal het te zwaar zijn dus ik laat het voor nu want anders kan ik weer opnieuw beginnen om hem stabiel te krijgen


Het gaat nu zo goed 🙏

Ooit zal ik uitbreiden in smaken maar voor nu rust in zijn darmen en maag
Gebruikersavatar
Door pike
#3413189
pearlsofpassion schreef: ma 09 nov 2020, 18:24 Als dat gehalte meevalt, dan valt visvet toch anders. Want het is toch bij de meeste dieren echt wel laxerend en zwaar op de maag... En daar draait het om.
De ervaring heeft mij geleerd dat het wel iets genuanceerder ligt.
Je hebt vis en vis. Makreel bijvoorbeeld valt onder de vette vissoorten. Maar: Ooit kocht ik verse makrelen. Er gingen er 7 in een kilo. Opgevoerd aan Pike en Jakkie, probleemloos. Iets later in het seizoen ginger er nog maar 5 makrelen in een kilo. Probleemloos gevoerd. Nog weer later gingen er nog maar 3 in een kilo. In de loop van het seizoen groeien de vissen en worden ze steeds zwaarder en vetter, aldus de visboer. Ik voerde nietsvermoedend ook die drie makrelen aan de honden en toen ging het helemaal fout. Ze lagen dermate zwaar op de maag dat ze er weer uitkwamen. Bij allebei, en ook nog op hetzelfde moment. Op het zelfde tapijt ::) De makrelen waren inmiddels dus dermate vet geworden dat ze voor de honden niet meer te doen waren.
Ik heb mij later beperkt tot zalm. Heel wat maaltijden van enkel zalm hebben ze gegeten (elke week was er een visdag): Zalmkop met lijf (inclusief staart en vinnen). Niets anders erbij. Nooit problemen mee gehad. Zo'n bevleesde graat is natuurlijk ook weer iets anders dan een hele vis, want ook bij een vis zit het meeste vet dicht onder de huid en in de buikdelen. Dat vet mis je als je bevleesde graat voert.
Ook met zalm kvv die van uitsluitend kop en bevleesde graat bestond (volgens opgave 19% vet) heb ik nooit problemen ondervonden.

Het enige wat ik hiermee wil aanduiden: Vis hoeft niet perse zwaar te vallen of dunne ontlasting te veroorzaken. Het hangt maar helemaal van de vis af. En dit geldt voor zoogdieren net zo: Ik kan mijn hond een jonge lamsmaaltijd geven waar hij perfect op reageert, maar ik kan hem ook precies hetzelfde geven van een lam van bijna een jaar en het ligt hem vanwege het hoge vetgehalte zwaar op zijn maag en hij krijgt er dunne ontlasting van. Dat is precies hetzelfde fenomeen.

Maar koop je kvv, of dat nou vis of lam of iets anders is, tja dan weet je nooit exact wat je voert. En als het niet goed valt weet je ook niet wat het nou exact geweest is, alhoewel je uit de opgave van de producent over samenstelling en voederwaardes wel een en ander af kunt leiden. Als dat tenminste allemaal fatsoenlijk wordt vermeld.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413190
Dat kan ik volgen.
Maar het kan ook gewoon dat alle vis altijd zwaar valt. Vele honden verdragen een hele maaltijd vis gewoon niet. Ook geen zalmgraat.

Ik moet er hier bij Luis ook niet mee afkomen.
Als er meer dan pakweg 15% vis in een maaltijd zit (zelfs met enkel vleesbot er tegenover) , vind ik plasjes diarree...

Maar dan er dan alsnog verschil in soorten vis zit, dat geloof ik graag.
Gebruikersavatar
Door pike
#3413217
pearlsofpassion schreef: di 10 nov 2020, 14:38 Dat kan ik volgen.
Maar het kan ook gewoon dat alle vis altijd zwaar valt. Vele honden verdragen een hele maaltijd vis gewoon niet. Ook geen zalmgraat.

Ik moet er hier bij Luis ook niet mee afkomen.
Als er meer dan pakweg 15% vis in een maaltijd zit (zelfs met enkel vleesbot er tegenover) , vind ik plasjes diarree...

Maar dan er dan alsnog verschil in soorten vis zit, dat geloof ik graag.
Maar Luis is geen hond. Ik weet niets van katten maar ik heb altijd gedacht dat ze graag vis aten :-\ ; er kwamen altijd mensen op de markt een wijtinkje voor de kat halen. Maar dat is dan natuurlijk witvis, die is mager.

Maar ik ben bang dat we het topic vervuilen met deze discussie :-[
Door Marianca
#3413460
Een dealer gevonden bijna naast de deur 🙏🙏🙏

Barf Premium altijd op voorraad
Zij heeft meerdere merken en ik vraag mij af wat naast de Barf Premium(waar ik heel tevreden over ben) jullie nog adviseren?
Bijlagen
C42F6DF4-D620-4DAF-8CC7-402C9346FC6A.png
C42F6DF4-D620-4DAF-8CC7-402C9346FC6A.png (2.08 MiB) 2200 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pluk
#3413464
Sowieso Bandit en Alroda.
Kb raw, darf, haaksbarf en kivo zijn ook prima.
Een deel van de merken zegt mij niks.
Ik zou per merk even controleren of het zonder premix is.

Heb je de beginners informatie al eens gelezen?
Hierin staat waar je op moet letten als je een kvv uitzoekt en hoef je zorgt voor voldoende afwisseling.
viewtopic.php?f=5&t=134715
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413465
Als je hond problemen heeft met vet en de vezels nodig heeft, zou ik toch maar opletten.
Misschien goed naar de vetgehalte kijken en zelf wat vezels (psyllium vb) toevoegen?

Barfmenu heeft ook een hoog botgehalte. Vele honden krijgen er net te harde ontlasting op. Dat is ook iets om in je achterhoofd te houden, dat jouw hond dat dus nodig heeft, dat hoge calciumgehalte.
Door src_esther
#3413470
Gezien je hond het goed doet op BarfMenu Premium zou ik sowieso de volgende merken niet geven: Daily Meat, Darf, Naturis en Tammenga. Mijn ervaring daarmee is dat het (erg) vet is en/of dunne ontlasting veroorzaakt.
Bandit vind ik uitstekende kwaliteit en geeft hier eerder iets te harde dan te zachte ontlasting.
Alroda is ook prima maar kan nogal verschillen per diersoort. De wild varianten gaan altijd goed.

De andere merken heb ik geen ervaring mee. Zoals Pluk opmerkt, check op premix (ingrediënt vitamines & mineralen) en probeer dat te vermijden.
Door Marianca
#3413503
src_esther schreef: za 14 nov 2020, 20:54 Gezien je hond het goed doet op BarfMenu Premium zou ik sowieso de volgende merken niet geven: Daily Meat, Darf, Naturis en Tammenga. Mijn ervaring daarmee is dat het (erg) vet is en/of dunne ontlasting veroorzaakt.
Bandit vind ik uitstekende kwaliteit en geeft hier eerder iets te harde dan te zachte ontlasting.
Alroda is ook prima maar kan nogal verschillen per diersoort. De wild varianten gaan altijd goed.

De andere merken heb ik geen ervaring mee. Zoals Pluk opmerkt, check op premix (ingrediënt vitamines & mineralen) en probeer dat te vermijden.
[/quot

Ik denk dat ik Alroda ga toevoegen en dan de haas variant

Barf Premium blijf ik geven en dan dus de Hert Premium en nadien Paard Premium

Trouwens
Ben hem wat zoete aardappelpuree door het vlees aan het geven zo’n 50 gram,kan dat kwaad?
Krijg hem toch moeilijk op gewicht 😢
Vlees opgehoogd met 100 gram meer per dag... vind hij natuurlijk niet erg ❤️
Door src_esther
#3413510
Zoete aardappelpuree kan prima, tenminste als de hond er geen last van krijgt. Beter zou nog zijn als je meer verschillende groentes zou kunnen voeren. Vermijdt dan wel de nachtschade en koolsoorten (geven regelmatig maagdarmklachten) en beperk bladgroente (werken licht laxerend).

Hoeveel procent van zijn gewicht voer je nu?
Bij onze hond verschilt het heel erg per merk en diersoort hoeveel ik hem moet voeren en dat verschil is soms best heel groot.
Door Marianca
#3413511
src_esther schreef: zo 15 nov 2020, 15:16 Zoete aardappelpuree kan prima, tenminste als de hond er geen last van krijgt. Beter zou nog zijn als je meer verschillende groentes zou kunnen voeren. Vermijdt dan wel de nachtschade en koolsoorten (geven regelmatig maagdarmklachten) en beperk bladgroente (werken licht laxerend).

Hoeveel procent van zijn gewicht voer je nu?
Bij onze hond verschilt het heel erg per merk en diersoort hoeveel ik hem moet voeren en dat verschil is soms best heel groot.
Hij reageert goed op de zoete aardappel
Groente durf ik niet omdat Duke snel last heeft van diarree en ik hier las dat zoete aardappel dan beter is

Hij krijgt nu 1300 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden en dan per maaltijd 50 gram zoete aardappel erbij

Ik wil hem op 60 kilo hebben
Hij weegt nu ongeveer 55 kilo

Hij valt heel erg af als hij weer een diarree aanval krijgt wat dan ongeveer 3 dagen duurt
Met Hert Premium van Barf blijft het onder controle maar ik kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan met hert ivm te weinig voedingsstoffen die hij binnen krijgt

Zou ik het vlees ophogen of wordt het dan teveel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door