Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tetje
Hoi wij krijgen een herdermix. Pup nu was het advies 5dg brok 2dg vers.
Nu wil ik graag info over vers.
Kan daar rijst , groente bij of alleen vers.
En wat voor vers zouden jullie adviseren.
Dacht aan kippennekjes daar zitten veel vit c in maar dan lees ik dat de een het kookt en de ander zegt juist rauw geven omdat als je het kookt het bot gaat splinteren.
En graag info wat erbij voeren.
Door eelke
Hallo Tetje,

Welkom hier! Wat leuk, een pup. En wat goed dat er vers geadviseerd werd en dat je je er in wilt verdiepen.

Om je kort te introduceren; er zijn globaal twee verschillende mogelijkheden;
KVV: dat is kant en klaar gemalen vlees. Dit geeft een compleet menu, als je het juiste merk geeft.
BARF: dit zijn verschillende losse onderdelen (vleesbot, orgaan en spiervlees) die je in de juiste samenstelling volgens een menu voert om zo een complete voeding te geven.

We zijn hier geen voorstander van brok, het is immers een vers-vlees forum :) dat kan overigens ook prima een combi tussen kvv en barf zijn.

Er zijn veel handleidingen te vinden hier op het forum (en op barfplaats.nl; de website). Dus ik zou zeggen; ga eens op je gemak rond lezen, laat het over je heenkomen, en denk eens na over wat bij jullie past.
Uiteraard ben je hier welkom voor al je vragen :)

Hoe lang is het nog wachten tot de pup bij jullie komt?
Door Lizzy
Tetje schreef: do 01 okt 2020, 09:16 Hoi wij krijgen een herdermix. Pup nu was het advies 5dg brok 2dg vers.
Nu wil ik graag info over vers.
Kan daar rijst , groente bij of alleen vers.
En wat voor vers zouden jullie adviseren.
Dacht aan kippennekjes daar zitten veel vit c in maar dan lees ik dat de een het kookt en de ander zegt juist rauw geven omdat als je het kookt het bot gaat splinteren.
En graag info wat erbij voeren.
Geen enkel bot mag je gekookt aan de hond geven. Niet 1, ook geen kippennek!

Kippennek bevat geen vitamine C. Wel calcium. En is daarmee eigenlijk direct ongeschikt om als snack of extraatje aan je pup te voeren. Pups zijn echt gevoelig voor teveel calcium.

Ik raad je daarom van harte aan om geen brok te voeren, wel meerdere goede merken KVV te voeren en als extraatjes alleen de volgende dingen te geven:

* Twee keer per week een rauw eitje met schil (liefs biologisch, daar is de schil ook niet zo hard van).
* Als je geen KVV geeft waar vette vis in zit, dan mag je twee keer per week één klein vet visje voeren zoals een sardientje of panharing. Let wel op: geef je een KVV "smaak" met vette vis: geef dan geen extra visjes, je hond krijgt daarmee al gauw teveel Thiaminase binnen (dat is een enzym) en dat breekt vitamine B af.
* Gekookte groentenrestjes (let op: geen prei en geen ui en niet teveel/te vaak koolsoorten).
* Gezond fruit zoals blauwe bessen, maar niet geven in combinatie met vlees (want dat gaat in de darmen gisten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door