Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Ik heb een Duitse staande draadhaar van net een jaar en ik begin langzaam aan gek te worden van zijn eet gedrag.
Van pup af aan was het al een hele lastige eter hij weigerde bijna alle brokken en bleef veel last van diaree houden waarna ik besloten heb te starten met smuldier. Ik heb in het verleden mijn honden oa barf en diverse kvvs gevoerd maar ben daar destijds uit praktisch oogpunt mee gestopt.
Smuldier ging goed en ik vulde dit om de paar dagen aan met kippenkluifjes of poten.
Maar hij bleef moeilijk, als ik het ontdooi in de magenetron eet hij het niet of als het iets te lang uit de koelkast staat eet hij het niet.Hij selecteerd zelf kippen poten sommige eet hij niet.
De smuldier kip variant hoefde hij ook al snel niet meer en nu is hij de vlees variant ook al zat.
Ik ben op vakantie geweest en sinds hij in pension is geweest is het niet beter geworden.
Ik ben nu aan het zoeken naar oplossingen Ik heb van de week 2 rollen barfmenu gehaald die gingen er prima in maar ik vind 6 euro per dag wel erg duur.
Toen ik heb ik (weet het merk even niet meer) hamburgers uit een doosje geprobeerd werden gegeten maar niet zo enthousiast als de barf rollen.
Nu heb ik lotgering in verschillende varianten maar daar haalt mijneer zijn neus voor op en weigerd het.
Hij is gezond en vrolijk dus tips welkom.
Vraag me zowieso af waar de smaak verschillen in zitten van de duurdere merken en de goed kopere.
Door pearlsofpassion
Is barfen een optie?
Het verschil tussen dure en goedkope merken is waarschijnlijk het kwaliteitsverschil vooral in spiervlees. Vetgehalte, bindweefsel ipv mooi vlees. Maar er zal vast ook meer goedkoop orgaan als long in gaan.
Door Lizzy
ronald-en-irene.vermeer schreef: wo 19 aug 2020, 09:34 Ik heb een Duitse staande draadhaar van net een jaar en ik begin langzaam aan gek te worden van zijn eet gedrag.
Van pup af aan was het al een hele lastige eter hij weigerde bijna alle brokken en bleef veel last van diaree houden waarna ik besloten heb te starten met smuldier. Ik heb in het verleden mijn honden oa barf en diverse kvvs gevoerd maar ben daar destijds uit praktisch oogpunt mee gestopt.
Smuldier ging goed en ik vulde dit om de paar dagen aan met kippenkluifjes of poten.
Maar hij bleef moeilijk, als ik het ontdooi in de magenetron eet hij het niet of als het iets te lang uit de koelkast staat eet hij het niet.Hij selecteerd zelf kippen poten sommige eet hij niet.
De smuldier kip variant hoefde hij ook al snel niet meer en nu is hij de vlees variant ook al zat.
Ik ben op vakantie geweest en sinds hij in pension is geweest is het niet beter geworden.
Ik ben nu aan het zoeken naar oplossingen Ik heb van de week 2 rollen barfmenu gehaald die gingen er prima in maar ik vind 6 euro per dag wel erg duur.
Toen ik heb ik (weet het merk even niet meer) hamburgers uit een doosje geprobeerd werden gegeten maar niet zo enthousiast als de barf rollen.
Nu heb ik lotgering in verschillende varianten maar daar haalt mijneer zijn neus voor op en weigerd het.
Hij is gezond en vrolijk dus tips welkom.
Vraag me zowieso af waar de smaak verschillen in zitten van de duurdere merken en de goed kopere.
Slimme hond ;D . Sorry :-[ . Maar ik kan hem niet helemaal ongelijk geven met zijn keuze.....

Is het een idee om de helft Smuldier en de helft BARF menu met elkaar te mengen, kijken of ie dat wel eet? En dan misschien lekker maken met de volgende dingen (die je moet afwisselen):

* Blikje makreel of sardien of zalm op olijfolie of water (en nooit zonnebloemolie of soja olie!!!).
* Zacht gekookt eitje (ze mogen het rauw maar gekookt vinden ze meestal lekkerder).
* Huttekase of volle kwart of ricotta.
* Klontje extra vergine kokosolie (wel van een deugdelijk merk).
* Klontje ghee (geklaarde boter).

En misschien vindt hij een beetje gekookte groenten door zijn eten wel lekker. Dan kun je dat ook nog afwisselen. Geef je de ene dag gekookte broccoli, dan witlof, dan courgette, sperzieboontjes, etc. Als het maar geen prei of ui is in ieder geval en liefst wat makkelijke groenten. Waterkers bijv. mag (is erg gezond) maar dat vinden de meeste honden dan weer niet te vreten.
Pedigree paul aanbevolen door topfokkers ;D Ik heb eergister een zacht gekookt eitje door zijn eten gedaan toen ging het al beter. Gister heb ik een blik pedigree paul vekocht voer in de bak gedaan met een laagje water en een kleinschepje blikvoer. Door elkaar gemixt en meneer vond het in eens toch lekker.
Door Lizzy
ronald-en-irene.vermeer schreef: za 22 aug 2020, 11:31 Pedigree paul aanbevolen door topfokkers ;D Ik heb eergister een zacht gekookt eitje door zijn eten gedaan toen ging het al beter. Gister heb ik een blik pedigree paul vekocht voer in de bak gedaan met een laagje water en een kleinschepje blikvoer. Door elkaar gemixt en meneer vond het in eens toch lekker.
Pedigree Pal kan natuurlijk ook. Maar hier op Barfplaats voeren de meeste van ons liever iets gezonds en geen smerige ongezonde meuk :biggrin2:
Door Siberienne
Je zou nog kunnen kijken naar Kivo KVV is er in veel smaken. Kun je makkelijker variëren en niet de duurste kvv. Evt mengen immer wat kwalitatief goed blikvoer. Zoals hermanns of darf blik.

Ik vraag me altijd wel af bij zo’n moeilijke eter; is hij ook te mager? Verdraagt hij het eten goed dat hij krijgt?
Lizzy schreef: za 22 aug 2020, 17:23 Pedigree Pal kan natuurlijk ook. Maar hier op Barfplaats voeren de meeste van ons liever iets gezonds en geen smerige ongezonde meuk :biggrin2:
Ik ook maar als net vol enthousiastme een bak voer leeg eet omdat er een eetlepeltje troep doorheen zit dan so be it ;)
Siberienne schreef: za 22 aug 2020, 17:49 Je zou nog kunnen kijken naar Kivo KVV is er in veel smaken. Kun je makkelijker variëren en niet de duurste kvv. Evt mengen immer wat kwalitatief goed blikvoer. Zoals hermanns of darf blik.

Ik vraag me altijd wel af bij zo’n moeilijke eter; is hij ook te mager? Verdraagt hij het eten goed dat hij krijgt?
Hij is niet te mager maar heeft weinig reserve , ik heb hem voor de jacht en zoals hij nu is loopt hij zichzelf leeg als hij een dagje moet werken. Dus er moet echt wat reserve op.

Kvv verdraagt hij goed brokken niet kip kan hij ook goed hebben en ik heb hem wel eens een stuk haas gegeven.

Vanmorgen heeft hij 1 pakje smuldier pens op die heeft hij goed gegeten door mis comunicatie heeft mijn vrouw tussen de middag nog een keer aangeboden maar toen heeft hij het laten staan. Toen ik thuis kwam heeft hij 2 kippen poten gehad waarvan hij er 1 liet liggen. Vanavond heeft hij wel vol enthousiasme een bak lotgering op met een eetlepetje pedigree paul.Eergister bood ik hem weer barf menu aan maar at hij weer met lange tanden.
Het blijft een bijzonder apparaat ;D
Door Kaela
Met alle respect, maar je menu klinkt weinig doordacht. Smulldier en lotgering zijn zo'n beetje de laagste kwaliteit kvv die je kunt krijgen. En bij een pup kun je niet lukraak smorgen smuldier en smiddags wat kippenpoten voeren.

Vers voeren is een veilige en volledige manier van vieren, mits je jezelf hierin verdiept. Hierbij is BARF (dus volledig zelf samenstellen) het idee. Kvv is altijd veel beter dan brok, maar daar moet je wel bij bedenken dat je geen enkel idee van samenstelling en kwaliteit hebt. Of, liever gezegd, door de prijs heb je dat wel. Voor de prijs van smuldier en lotgering is niet of nauwelijks een kwalitatief fatsoenlijke prak te draaien.

Daarom raden wij hier altijd afwisseling aan. Afwisseling van diersoorten en afwisseling van merken. En dat lijkt me voor jou kieskeurige eter ook prima. Lekker veel verschillende smaakjes. Dan merk je vanzelf wat hij echt niet lust en wat wel.

Nu zeg je pup. Hoe oud is ie precies? En hoe voer je? In de regel werken 2 technieken bij kieskeurige pups. De eerste is streng en kordaat zijn. Bak neerzetten, 20 seconden de tijd geven om te gaan eten, zo niet is het bak weghalen en volgende ronde weer een kans. Geen gemiep, geen gezeur, gewoon dezelfde prak aanbieden tot hij gaat eten.
De tweede is om minder te gaan voeren. Zeker rond het punt dat de grootste groei er van af is, willen honden gaan miepen met hun eten. Korte tijd minder voeren doet dan vaak de truuk. Dus voer je normaal 500 gram op een dag, dan ga je een weekje 400 gram per dag voeren. Zodat de hond na elke maaltijd een tikje trek houdt. Zodra hij dan weer gretig eet, hoog je het weer op.

Ik zou me over de jacht pas zorgen maken als het zo ver is. Mijn idee is dat nu goede kwaliteit en een doordacht menu vele malen belangrijker is voor de groei en ontwikkeling, dan het beetje reserve voor wat ooit aan werkdagen in de toekomst gaat komen. Ik vermoed dat als je betere kwaliteit gaat voeren, je hond het er vanzelf ook beter op zal gaan doen. En een dag werk makkelijk aan zal kunnen, onafhankelijk van zijn of haar gewicht.
Door Siberienne
Eens met Kaela; juist bij een hond van wie je wil dat hij met je gaat werken zou in inzetten op qualitatiec beter voer dan lotgerink of smuldier.

Daarbij: leeglopen op een dag werken kan met meer te maken hebben dan de hoeveelheid eten. Kan net zo goed komen door indrukken die jonge honden opdoen. Ik merk dat bij mijn huskies heel duidelijk; nieuwe dingen kosten heel veel energie
Door pearlsofpassion
Als hij niet mager is ondanks veel eten te laten staan, denk ik ook dat je veel te veel aanbiedt. En zo kweek je kieskeurige eters.

Katten kunnen er ook wat van, kieskeurig zijn..en ik heb een kat gehad die als ze 90gr aangeboden kreeg dat prima opat. Maar gaf ik haar 100gr,ging er maar 60,70 of max 80gr in. En natuurlijk afhankelijk van wat erin lag. Maar zelfs bij lekkere dingen ging het niet op.

Jouw verhaal dat hij 1 kippenpoot wel eet maar de 2e laat liggen, herken ik daar wel in.
Door pike
Helemaal eens met Kaela.
Verder is mijn motto: Voeren doe je na het werk. Dus na de grootste dagactiviteit. Is dat een jacht (of -training of -wedstrijd) dan voor je na afloop. Is dat een lange wandeltocht, dan daarna. Dus altijd ná de grootste activiteit van de dag. Vooraf voeren of extra voeren vooraf heeft geen zin, de hond heeft het op dat moment nergens voor nodig, het belemmert hem alleen maar in het werk. Na gedane arbeid hebben ze honger en eten met plezier hun bak leeg en ook dat extra dat ze nodig hebben om op peil te blijven gaat er dan grif in. Na het werk weet je ook precies hoeveel de hond gedaan heeft en of hij eventueel wat meer moet hebben.
En het geldt natuurlijk voor alle honden maar zeer zeker voor een werkende hond: Voer kwaliteit, hij heeft niets aan vulling. Kwaliteit verdient zich dubbel en dwars terug.
Je hond is nog jong, met 1 jaar is hij nog niet helemaal volgroeid en slungelig, hij moet nog uitzwaren. Je moet hem ook de tijd geven om volwassen te worden. Succes ermee, de draadharen zijn toffe honden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door