Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gytha
Mijn hond krijgt Carnibest Eend Diabetes en Haaksbarf Paard. Hier heeft ze altijd stevige tot harde ontlasting van. De laatste weken doet ze heel gek bij het poepen. Ze springt wat rond met een half kromme rug en loopt ook naar achteren voordat ze echt begint te poepen. Ik vraag mij nu af of de ontlasting misschien toch wat te hard is voor haar en zij daarom teveel moet persen en er pijn bij krijgt? Hoe krijg ik de ontlasting wat zachter? Het is een heel allergisch hondje.
Door Lizzy
gytha schreef: wo 02 okt 2019, 13:44 Mijn hond krijgt Carnibest Eend Diabetes en Haaksbarf Paard. Hier heeft ze altijd stevige tot harde ontlasting van. De laatste weken doet ze heel gek bij het poepen. Ze springt wat rond met een half kromme rug en loopt ook naar achteren voordat ze echt begint te poepen. Ik vraag mij nu af of de ontlasting misschien toch wat te hard is voor haar en zij daarom teveel moet persen en er pijn bij krijgt? Hoe krijg ik de ontlasting wat zachter? Het is een heel allergisch hondje.
Zijn er oliën waar ze tegen kan? Kokosolie (biologische, extra vergine - bijv. Royal Green). Of olijfolie? Bladgroenten zoals andijvie, waterkers, spinazie? Kun je misschien wat extra lever van eend en paard toevoegen?
Door eelke
Heeft ze geen rugpijn? Ze nemen toch een kromme houding aan voor het poepen. Of iets in haar darm wat pijn doet, poliep of ontstoken anaalklieren?

Omdat ze altijd stevige ontlasting had van de carnibest, zonder problemen, zou ik zeker ook aan andere oorzaken denken.
Door Lizzy
eelke schreef: do 03 okt 2019, 08:18 Heeft ze geen rugpijn? Ze nemen toch een kromme houding aan voor het poepen. Of iets in haar darm wat pijn doet, poliep of ontstoken anaalklieren?

Omdat ze altijd stevige ontlasting had van de carnibest, zonder problemen, zou ik zeker ook aan andere oorzaken denken.
Dit is wel een goeie ja!
Door gytha
Ook daar heb ik aan gedacht. Ik heb gistermiddag een dierfysiotherapeut gebeld en vertelt dat zij zo raar doet tijdens het poepen. Er was toevallig 's avonds een afmelding en ik kon nu gelijk 's avonds terecht! Donja is helemaal nagekeken en inderdaad denkt zij aan lage rugproblemen. Verder is zij rechts minder bespierd en ook haar reflexen zijn rechts slechter dan links. Donja heeft 16 maanden geleden een enorme klap op haar linker zij gehad van een grote hond die achter een bal aan rende. Zij heeft toen 2 dagen uitval van haar achterhand gehad, maar daarna leek het weer goed. Wat overbleef, was dat zij niet meer normaal naar het gras liep om te poepen, maar al lopend dat onderweg op de stoep ging doen. Ik heb het toen bij de dierenarts aangegeven, maar die vermoedde dat zij na die klap zoveel pijn bij poepen heeft gehad, dat het daarna psychisch is geworden. Niet dus! Jammer dat het al 16 maanden geleden is gebeurd volgens de fysiotherapeut, want dan wordt het moeilijker om weer goed te krijgen. Zij vermoed dat het ook een neurologisch probleem is en neemt contact met mijn dierenarts op om hierover te overleggen. Verder adviseerde zij om de ontlasting dunner te krijgen, want het laatste stuk van de darm gaat tegen de onderkant van de ruggenwervels aan en hoe harder de ontlasting is, des te pijnlijker het voor haar wordt om te poepen. Tja....en dan heb je een heel allergisch hondje. Ik heb een jaar geleden gedroogde groente voor de hond gekocht. Twee zakjes groente met verschillende samenstelling. Daar ging ze dus van aan de diarree. Wortels daar kan ze tegen en spercieboontjes ook. Alleen geef ik beiden maar 1 keer per week, dus als dat dagelijks zou worden, dan weet ik niet hoe ze daar op reageert. Ik heb ook geen zin in diarree. Ik geef al 1 theelepel puur veg olie over het eten, maar dat helpt niet genoeg. Ze is nu mooi op gewicht en als ik meer olie geef, moet ik haar hoeveelheid eten verminderen. Moeilijk!!
Door Lizzy
Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren maar zoals ik boven al schreef: lever van eend toevoegen. Moet niet moeilijk zijn om aan te komen.
Door gytha
Eendenlever, daar kan ik hier niet aankomen. Nu is er overleg geweest tussen de fysiotherapeut en de dierenarts en de dierenarts heeft nog eens op de foto's gekeken van 16 maanden geleden en als zij heel goed kijkt, dan ziet zij een lichte vernauwing bij 2 tussenwervelschijven in het midden van haar rug. De dierenarts raadt nu aan om isogel te geven om haar ontlasting soepeler te maken. Een natuurproduct volgens haar. Ik keek eens naar de samenstelling, maar die bestaat voor 90% uit een natuurlijk plantje, maar voor 10% uit 4 E-nummers en fosfor. Ik heb liever een echt natuurlijk product. Weten jullie iets vergelijkbaars om haar ontlasting wat soepeler/dunner te maken? Iets wat ik haar voortaan elke dag kan geven en echt natuurlijk is. Andere KVV is geen optie. Ik ben blij dat het nu goed gaat met de slijmvliezen van haar mond en vulva.
Door Too
Je zou naar psyllium husk kunnen kijken dat is een heel mild middel dat ook ingezet kan worden om ontlasting wat soepeler te maken
Door Kaela
gytha schreef: do 10 okt 2019, 13:29 Goed idee! Er zit hetzelfde in, maar dan zonder die 4 E-nummers. Ik ga het bestellen van Puur.
Ja psyllium husk is hetzelfde maar zonder stomme toevoegingen. Tip: is ook te koop bij de drogist. Eigen merk is altijd prima en goedkoop. Ik weet niet wat die van puur kost, maar denk dat het wel zal schelen.
Door eelke
gytha schreef: do 10 okt 2019, 13:29 Goed idee! Er zit hetzelfde in, maar dan zonder die 4 E-nummers. Ik ga het bestellen van Puur.
Hoe gaat het nu Gytha?
Door gytha
Het gaat weer wat beter met haar. Zij heeft nu 2 keer fysiotherapie voor haar rug gehad en ik zie daar wel verbetering in. Na de 1ste keer ging het alleen de volgende dag beter en na de 2de keer de volgende 3 dagen. Daarna vervalt zij weer in het raar doen. Ik vermoed dat zij toch echt wel een aantal behandelingen nodig heeft om blijvend resultaat te zien.
Het soepeler maken van de ontlasting gaat steeds beter. Het is ontzettend uitproberen hoeveel ik haar moet geven. Er staat 1 á 2 x daags een half schepje op voor haar gewicht. Zij krijgt echter maar 1 x daags eten en dus deed ik de eerste dagen alleen bij haar eten 's avonds een half schepje en deed ik extra water over haar KVV heen. Dit hielp echter niet voldoende, want de ontlasting bleef hard. Toen heb ik haar een paar dagen ook 's ochtend een halve schep gegeven in veel water. Het ging toen iets beter, maar sinds gisteren geef ik haar nu 's avonds een hele schep in haar eten met extra water en 's morgens een halve schep met water. Vandaag had zij voor het eerst veel zachtere ontlasting. Wel véél meer dan zij normaal heeft, dus dat is wel wennen. Ik vroeg mij vandaag af of zij nu wel alle voedingsstoffen van de KVV opneemt, omdat zij zoveel poepte. Ik hoop maar dat het komt door alle vezels komt die zij uitpoept.
Door eelke
Vezels komen er inderdaad in volume net zo goed weer uit. Daarbij dan ook nog de rekensom dat de ontlasting zachter is, dus meer vocht bevat, en dat vocht moet je dan natuurlijk ook mee rekenen.

Wat fijn dat het weer beter gaat. Ik kan me ook goed voorstellen dat het poepen straks ook allemaal weer makkelijker gaat als haar rug verbetert - makkelijker kunnen bewegen is fijn voor de stoelgang, en misschien heeft ze nu ook wel de neiging om het bewust op te houden, want poepen is pijn.

Hopelijk komt ze weer lekker op de rit zo, maar de eerste stappen zijn gezet :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door