Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3386420
Hallo, we hebben vandaag een pup opgevangen met een gebroken achterpoot (inmiddels geopereerd). DA was zeer negatief over KVV ivm botopbouw. Ik had even geen zin om uit te leggen dat wij onze honden al meer dan 15 jaar op KVV hebben met volle tevredenheid, Wat kan ik als weerwoord geven ...pff dat gedoe altijd met DA 'en over versvlees :-( Heb nu een grote baal brokken meegekregen wat mij zeer tegen de borst stuit...jullie advies aub.
#3386429
Fenixjuh schreef:Asiel? (a)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
De zak brokken dan, lijkt mij ;)

Ja, baas over eigen hond he. Dus jij voert wat je wil voeren.
Kon je dierenarts nog uitleggen waarom kvv dan niet goed is voor de botopbouw? Want ik ben wel benieuwd naar dat verhaal.
#3386438
Altijd wel handig he, je gooit als dierenarts een zooi onzin in de groep en dan mogen wij hier uit gaan leggen waarom deze dierenarts ongelijk heeft. Mogen wij bewijzen dat het anders is. Hoe dan? Waarom bewijst hij zijn stelling niet? Gaan wij het daarna weerleggen.

Maar goed. Voor botopbouw heb je onder andere calcium nodig. Er is echt geen betere calciumbron dan rauwe verse botten. Daarvoor verwijs ik je naar het boek Give Your Dog a Bone van Dr. Ian Billinghurst (dierenarts). Andere belangrijke voedingsstof voor botopbouw is vitamine D. Er moet dus genoeg gemalen bot en lever in je KVV zitten. Geen extra lever gaan geven (zit ook veel vitamine A in)! Je moet er vanuit gaan dat er genoeg lever in de KVV zit. Ik zou wel eens per week een KVV geven met vette vis. Ook daar zit vitamine D in maar ook (oh zo belangrijk) omega 3 vetzuren. Als je dat niet geeft, is 2 keer per week een rauw sardientje of panharing ook perfect. Twee keer per week een rauw eitje met schil is ook perfect als extraatje. En wat je ook goed kunt geven als extra (dat mag elke dag maar ook een paar keer per week) is gekookte groenten, liefst bladgroenten en af en toe ook broccoli.

Eiwitten zijn trouwens ook zeer belangrijk bij het helen van bot. En wat is de beste, allerbeste eiwitbron voor je carnivoren vriend? Juist! Vlees!

Verder is verse voeding natuurlijk sowieso het beste wat er is. Een opgroeiend kind verwijs je toch als huisarts ook niet naar voeding uit een pakje en zakje?

Dierenarts.jpg
Dierenarts.jpg (38.78 KiB) 2234 keer bekeken
#3386453
Dankje Lizzy...ja misschien wat makkelijk...heb me jaren geleden ingelezen over versvoeren en geven sindsdien versvlees aan onze honden, maar ik was gisteren even uit het veld geslagen en wist even niet zo snel meer de DA te overtuigen waarom wij wel versvlees voeren en begon ineens te twijfelen of de lezingen over botopbouw ook voor botbreuk...nooit eerder meegemaakt en je wil het beste voor z'on pup. Dus krijgt hij vanaf nu ook lekker versvoer :)
#3386454
klazien.grevelink-diepenhorst schreef: di 24 sep 2019, 11:10 Dankje Lizzy...ja misschien wat makkelijk...heb me jaren geleden ingelezen over versvoeren en geven sindsdien versvlees aan onze honden, maar ik was gisteren even uit het veld geslagen en wist even niet zo snel meer de DA te overtuigen waarom wij wel versvlees voeren en begon ineens te twijfelen of de lezingen over botopbouw ook voor botbreuk...nooit eerder meegemaakt en je wil het beste voor z'on pup. Dus krijgt hij vanaf nu ook lekker versvoer :)
Niet van jou hoor Klazien! Je stelt je vraag terecht hier, daar zijn we voor. Maar wel makkelijk van zo'n dierenarts, om zoiets totaal niet onderbouwt tegen jou te zeggen.
#3386456
klazien.grevelink-diepenhorst schreef: ma 23 sep 2019, 17:56 DA was zeer negatief over KVV ivm botopbouw. Ik had even geen zin om uit te leggen dat wij onze honden al meer dan 15 jaar op KVV hebben met volle tevredenheid...
In dat geval kun je misschien beter de DA laten kletsen. Vragen waarom HIJ denkt dat KVV slecht is voor botopbouw. Meestal hebben ze het 'ergens gehoord' of slecht meegekregen in hun opleiding (waar maar beperkt over voer wordt onderwezen). Dus in dat geval 'kletst' een dierenarts zich al snel zelf vast ;)

En als hij wel met redelijk klinkende argumenten komt, dan 'neem' je die even mee naar huis en zoek je ze na. Mocht je daarna die argumenten kunnen weerleggen kun je dat bespreken als je die grote zak brokken terug komt brengen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door