hannabelgje schreef:Hier 2,5 jaar zitten mieren om eten in mijn hond te krijgen. Achteraf was haar slechte eten afkomstig van stress en hormonale problemen. Maar ik ben toen ook naar 1 maaltijd per dag gegaan. Ze krijgt nu in de ochtend een gedroogde snack en in de avond voor het slapen pas haar echte maaltijd. Dat werkt veel beter voor haar. Ze wil in de ochtend ook gewoon liever geen eten. Wat ook werkte was om haar ergens apart te zetten met haar eten. Zonder dat er ook maar iemand bij was. Ze eet barf dus ik hield het door de gesloten deur wel altijd een beetje in de gaten. Dan had ze meer rust om te eten, bij slecht etende honden brengt de eigenaar vaak ook wat druk over op de hond om te eten en dan willen ze helemaal niet meer eten. Het is gewoon heel erg frustrerend om een hond te hebben te slecht eet.
In het begin voelde ik wel wat frustratie, nu heb ik gewoon zoiets van 'oké, dan niet'. Stress vind ik altijd erg moeilijk: ik denk (en dat zullen veel eigenaren denken) dat mijn hond geen extreme stress heeft. Hij is vrolijk, vriendelijk, slaapt veel en pakt makkelijk rust. Hij vindt concentreren wat lastig (bijna veertien maand), daar krijgt hij op maat samengestelde Bach Bloesems voor. Maar wie zegt dat het voor hem niet toch niet een reden is om niet of verminderd te eten?
Lizzy schreef:Als dat in de vorm is van lijnzaadolie : ik vind dat niet aan te bevelen omdat honden deze vetzuur niet goed om kunnen zetten in wat ze nodig hebben.
Standaard vleesbot bij voeren is niet noodzakelijk. Ongemalen voeding verteerd gewoon beter dan gemalen voeding omdat de maagsappen langer in kunnen werken op het ongemalen voer. Geen enkel KVV is wat dat betreft ideaal. Maar je kunt er wat stukken pens of spiervlees of af en toe wat vleesbot bij geven. Een beetje honger lijkt me overigens voor een slechte eter niet zo slecht.
Mm. Het is een mix van lijnzaadolie, pompoenpitolie, olijfolie, tarwekiemolie, teunisbloemolie, borage-olie en vitamine E. Ik heb begrepen dat dit een mooie samenstelling is van plantaardige omega's in een dieet van voornamelijk vlees? Ik moet er bij zeggen dat Elmo de olie niet graag lust voor mijn idee, dus ik geef het maar zeer zelden. Ik ben me momenteel ook wat in groentemixen aan het verdiepen, ik heb het idee dat ik (veel) meer uit zijn dieet kan halen dan dat ik nu doe. Eén van de redenen dat ik me hier heb aangemeld

Wat betreft dat laatste heb je gelijk, maar het voelt vanuit een menselijk oogpunt zo vervelend als hij hongerig is. Ik ken het wel als methode om honden goed te laten eten, maar vind het gevoelsmatig wat lastig.
src_esther schreef:
In de ochtend omdat dat beter in ons ritme past. Als hij mee gaat naar het werk, loopt hij 4km naast de fiets mee en dan vind ik het niet zo'n goed idee om vlak daarvoor een grote maaltijd te hebben gegeven.
Overigens denk ik dat hij best 1x per dag prima zou vinden hoewel hij soms 's ochtends ook gal spuugt. Maar 1x per dag is lastig qua medicijnen die hij moet hebben. Dus krijgt hij 's ochtends 150-200 gram en 's avonds 275-350 gram. De totale hoeveelheid per dag hangt een beetje af van de temperatuur, merk en diersoort. Bij koude krijgt hij beduidend meer dan als het lekker warm is, zoals nu. Van Carnivoer heeft hij ook meer nodig dan bijvoorbeeld Darf.
Het is toch prima dat Elmo eet tot hij genoeg heeft (een poedel is nou eenmaal geen labrador), tenminste als er niet iets anders aan ten grondslag ligt. Zoals hannabelgje opmerkt, kan stress er toe leiden dat er slecht gegeten wordt. Onder stress eet Ko wel goed, maar drinken is lastiger en zijn ontlasting wordt dun.
Wat weegt Elmo en hoeveel eet hij? Op de foto vind ik hem er niet extreem dun uitzien, hoewel dat met al dat haar niet altijd goed te zien is natuurlijk.
Als ik veel andere honden zie, vind ik het soms lastig om te bepalen of Ko misschien te dun is. Maar dat is echt onzin, heel veel honden zijn gewoon te dik en zijn dus ongeschikt als vergelijkingsmateriaal. Maar als Ko te dun zou zijn, dan zou hij echt niet als een idioot rondrennen...
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Goed om te lezen hoe jij dit toepast.
Een poedel is zeker geen labrador, haha. Hiervoor had ik een beagle, dus dit is wel wat anders

Elmo weegt 19 kilo en ik geef hem 500 gram KVV op een dag, dus wel ruim. Op de dagen dat ik (deels) BARF geef weeg ik weinig af en voer ik op het oog. Dan krijgt hij bijvoorbeeld twee kalfspezen en nog 300 gram BARF, of een kipkarkas, een penslap en nog een beetje KVV. Hij is nu net 14 maanden, maar erg actief en beweegt flink. Hieronder een foto van hem afgelopen weekend, in mijn ogen goed op gewicht? Ik denk er wel eens over naar de 400 gram te gaan. We trainen ook graag, dus hij krijgt dagelijks extra beloning in de vorm van gestoomde worst of gedroogde trainers. Ook krijgt hij bijna elke dag wel een snack. De ene keer gaat dit er met gemak in, de andere dag met moeite. Misschien geef ik gewoon te veel, als ik dit lees

Op de dagen dat we echt naar cursus gaan, voer ik vaak maar 400 gram.