Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nebaini
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum dus ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is Angie en ik ben 28 jaar oud.
Samen met mijn vriend, kat Bailey, hamster Mowgli en hond Nestor woon ik in Noord Brabant.
In het dagelijks leven werk ik als verzorgende IG in de thuiszorg en schrijf ik artikelen voor Woefbox.

Afbeelding
Mijn maatjes :smitten:

Enkele weken geleden begon mijn hond ineens bloed te plassen, ook had hij continu aandrang waarop we meteen naar de dierenarts zijn gegaan.
Dit was op een zaterdagavond.
Hier hebben ze hem gekatheteriseerd en haalde ze steentjes uit zijn blaas, tevens hebben ze nog een röntgenfoto gemaakt om te kijken of ze nog iets konden zien ( grotere stenen ).
Dit leek niet het geval, maar voor de zekerheid werd er wel een echo gepland voor de Maandag, ook werd er al een operatie ingepland voor het geval er grotere stenen te zien zouden zijn op de echo.
Nestor kreeg direct een AB kuur mee en flinke pijnstillers, tevens moest hij speciale voeding, jawel, brokvoeding.
Ik ben echt heel erg tegen brokvoeding, maar ze waren zo op mij in aan het praten dat ik eigenlijk nu geen keus had, dus daarom nam ik het aan.

Maandag kreeg hij de echo en werd er steriel urine afgenomen ( door middel van een naald door de buikwand ), op de echo was niets te zien, dus GELUKKIG geen operatie nodig.
Wel werd mij op het hart gedrukt dat Nestor ECHT nog minstens 4 weken deze brokken moest eten.
Heel vervelend, want hij heeft diverse allergieën, en net waar hij niet tegen kan zit in deze brokken.
De steentjes die in zijn blaas werden gevonden werden naar het buitenland gestuurd voor onderzoek, ondertussen moest ik een nieuwe zak brok kopen.

Gisteren werd ik gebeld met de uitslag, Nestor heeft uraatstenen, dit komt eigenlijk maar zelden voor en dan meestal bij dalmatiërs.
Bij Nestor zou het kunnen komen door een leveraandoening, haar advies:

* Bloedonderzoek
* Urine onderzoek
* Andere voeding met lage purine gehalte

Ze drukte me wederom op het hart dat er veel purine in vlees zit, en dat hij nu uraatstenen heeft misschien wel te danken is aan het jarenlang vlees eten?
IK heb gezegd dat ik wat betreft voeding nog wel eens ga kijken wat ik ga doen.
Vandaag heb ik wel urine ingeleverd en een bloedafname laten doen.

Voeding loop ik vast, brokvoeding wil ik in geen geval geven, momenteel krijgt hij Smuldier compleet glutenvrij ( de brokken krijgt hij dus niet meer, want deze deden bij uraatstenen niets af )

Zoals ik al zei, Nestor heeft diverse allergieën, maar ondanks dat hij brokken at waar dingen in zitten waar hij allergisch voor is, heeft hij momenteel geen klachten?
Hij reageert sterk op :

* Granen
* Suikers en zoetstoffen
* Kip-eiwit
* Gevogelte
* Huisstofmijt

Ik zie door de bomen het bos niet meer, weet niet wat ik hem nu moet geven, of dat smuldier toch goed is ?
Wie heeft raad?

Alvast bedankt.

Gr. Angie
Hoi! Welkom op barfplaats.
Wij krijgen volgende week een dalmatier-reu, dus ik ben me ook aan het verdiepen in het hele purine/uraat-verhaal.
In de bibliotheek hier staat een lijst met de purine-gehaltes van de diverse voedingsmiddelen, dat helpt alvast.
Je kan zeker barf blijven geven.
Ik hoop dat Lizzy je hier verder mee kan helpen.

Wat nog wel interessant is om te weten om je te kunnen helpen: er is urine onderzoek gedaan, maar wat was daarvan precies de uitslag? En dan met name de pH?
pearlsofpassion : Klopt zeker, alleen het geldt geloof ik ook niet voor iedere dalmatiër...dus hoe het dan precies zit, geen idee :-\ :-\

Spikkelneus: Ik had die lijst inderdaad gezien, viel me op dat gevogelte wat lager in de purine gehalte zit, maar laat mijn hond nu net een gevogelte allergie hebben :(
Het urine onderzoek van de laatste keer weet ik eigenlijk vrijwel niets, de PH waarde hebben ze mij ook niet doorgegeven.
Het enige wat ze zeiden was dat hij ook een blaasontsteking had.
Gefeliciteerd trouwens met je toekomstige dalmatiër reu :biggrin2:

Lizzy: Klopt, ik heb een duitse herder.
Ze zei inderdaad dat het vrijwel nooit voor kwam, en dat zij daarin dus ook wel voor een raadsel stonden, vandaar het bloedonderzoek.
Vandaag weer urine ingeleverd, dus wanneer ze mij bellen met de uitslag zal ik de PH waarde vragen.
Door Lizzy
Ja , ik zou er dus niet vanuit willen gaan dat het om uraat gaat. Heel eerlijk? Ik kan me dat haast niet voorstellen. En voordat je allerlei aanpassingen aan het dieet gaat proberen te doen zou ik zelf eerst willen weten of dit echt uraat is.
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:Ja , ik zou er dus niet vanuit willen gaan dat het om uraat gaat. Heel eerlijk? Ik kan me dat haast niet voorstellen. En voordat je allerlei aanpassingen aan het dieet gaat proberen te doen zou ik zelf eerst willen weten of dit echt uraat is.
Er staat dat het al onderzocht is enbevestigd door het lab dat het uraat is. Wat moet er verder nog gedaan worden ter bevestiging?
Door Lizzy
Martine-Tom schreef:Er staat dat het al onderzocht is enbevestigd door het lab dat het uraat is. Wat moet er verder nog gedaan worden ter bevestiging?

In labs maken ze nooit fouten?

pH waarde meten van de urine. Om te beginnen.
Door Lizzy
pH waarde van de urine kun je eenvoudig zelf meten. Sticks kun je tegenwoordig via Internet kopen. Bijv. deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Die meten een mooie brede range tussen 4.5 en 10.

Uraatgruis vormt zich in zure urine. In behoorlijk zure urine. Bij honden die een afwijking hebben aan de lever. Dat komt eigenlijk niet voor bij andere honden een paar rassen. En zeker niet bij een wat oudere Duitse Herder. Dus ik twijfel aan de diagnose.

Uraat vormt zich dus in zure urine, dus dan moet je denken aan een pH waarde van 5.0 a 5.5 en hooguit 6.0. Als dat zo is, stel de urine van de deze hond is zo zuur: dan is het natuurlijk interessant om te weten hoe dat kan. En dan is het ook nog maar de vraag of een purine-arm dieet deze hond gaat helpen. Dus nog een beetje teveel vraagtekens om wat zinnigs te zeggen, denk ik.
Het is inderdaad in het lab onderzocht ( in het buitenland, omdat ze er hier in Nederland niet uit kwamen blijkbaar ).
Zelf zei ze ook, ik ben tijdens mijn loopbaan nog maar echt HEEL weinig honden tegen gekomen met uraatstenen, hadden ze dat wel dat lag het vaak aan de lever.
Misschien belangrijk om erbij te vermelden, Nestor gebruikt Thyroxal voor de schildklier en prednison (lage dosis) voor zijn huisstofmijtallergie.

Om heel eerlijk te zijn heb ik er een heel hard hoofd in.... ik weet niet, de gehele situatie voelt niet goed....
Kan mijn gevoel niet zo goed omschrijven hierover.
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:In labs maken ze nooit fouten?

pH waarde meten van de urine. Om te beginnen.
Oh vast wel, ik vroeg me gewoon af of er specifieje aanvullende testen waren :)
Je kan de kristallen herkennen onder de microscoop. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij een andere hond dan een dalmaat misschien ook over zou kijken. Ze lijken sterk op normale kristallen in de urine. Pas bij een dalmaat kijk je eens extra daarnaar.

Maar bij echte stenen is er misschien een chemische test op de stenen voor de samenstelling gedaan. En die kunnen veel onbetrouwbaarder en moeilijker te interpreteren zijn. Tenzij ze op een toestel gezet zijn. Maar dan nog. De samenstelling kan ook anders zijn doordat de meeste stenen mengstenen zijn met verschillende kristallen en er nog losse factoren ingebed kunnen worden zonder dat deze kristallen vormen...
Zo kan het een verkeerd beeld geven uiteraard.
Klinkt ingewikkeld pearlsofpassion...het waren eigenlijk echt hele kleine steentjes, ze zijn met de katheter eruit gehaald.
Als het goed is hebben we vandaag de uitslag van het bloedprikken en de urine, ik zal eens de ph waarde vragen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door