Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door WillieH
#2813879
haha druk druk druk Laura.

Ik zal een voeding update geven onze pup is nu genaamd Semmy en ze is me er een.
De KVV voeding waar ik ze over op gezet heb gaat er zeeer zeeeeer zeeeer goed in. Ik bedoel ik stop haar portie in de kom en dan zit ze al naast me als ik het aan het verdelen ben. Vervolgens zet ik de voeding in de bench om de bench een veilige plaats te maken. Nou de Bak is meteen maar dan ook meteen leeg. Echter ze is een pup van 7 weken en 3 dagen nu maar ze weegt nog weinig, 2,9 kg. De reden is dat ze uit een nest van 12 komt en daardoor zijn ze allemaal wat kleiner. Bij de fokster kreeg ze 300 gram brokjes opgediend in portie van 100 gram 3x per dag. Ze krijgt bij mij nu 150 gram Haaksbarf (50 gram per kilo) verdeeld over 4 porties per dag van 37,5 gram (totaal dus weer 150 gram per dag) Maar ik vraag me af of ze niet nog wat extra's moet hebben. Omdat ze dus een beetje onder de groeicurf zit.

Daarnaast heb ik nog een ander probleem. De snoepjes die ik heb gekocht bij dezelfde kvv leverancier heeft ze weinig interesse in. (pure stripes Hert en van het merk trainer: van die kleine zwarte achtige dropjes.) Beide kvv gluten vrij en noem het maar op, maar ze is er niet greetig op. Ze kauwt er een keer op laat het weer vallen soms pakt ze het nog op of ze laat het liggen. Laten we het vergelijken met een schaal van 1 op 10 ten opzichte van de KVV. Haaskbarf Rund die ze aan het eten is een: 1000 terwijl de snoepjes in vergelijking een 1 zijn op de schaal van 10. Ik moet dus nog kvv achtige snoepjes hebben die gretige aftrek vinden bij Semmy.

Hebben jullie wellicht een idee welke snoepjes de meeste honden een moord voor doen en zouden jullie extra voeren om toch even wat sneller in gewicht te stijgen?

Btw als jullie mijn verhaal willen lezen ik heb een puppyblog met het gehele verhaal en alles erop en eraan.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=1&t=276723
Gebruikersavatar
Door Thea
#2814043
Ik denk dat je een beetje weinig voert.
Als ik de rekenhulp inschakel kom ik zeker op 225 gr.
Maar je zegt dat ze 300 gr brokjes kreeg. Als je dan bedenkt dat van kvv meestal het dubbele is wat er gegeven word, omdat het dus zoveel vocht bevat ;)

En voor snoepjes zou ik proberen om evt zelf te drogen je kan dan orgaan of spiervlees drogen.
Long is een leuk product om te drogen en vinden eigenlijk alle honden lekker ;D ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2814046
Ik lees nu dat het om een golden retriever pup gaat. Dan vind ik 3 kg wel erg weinig :-\
Zou zeker naar 350 a 400 gr pd proberen te gaan maar doe dat wel geleidelijk niet nu ineens 400 gr.
Maar iedere dag bv 50 gr erbij :)
Door WillieH
#2814089
[quote="Thea"]
Ik lees nu dat het om een golden retriever pup gaat. Dan vind ik 3 kg wel erg weinig :-\
Zou zeker naar 350 a 400 gr pd proberen te gaan maar doe dat wel geleidelijk niet nu ineens 400 gr.
Maar iedere dag bv 50 gr erbij :)
[/quote]

Ja al haar broertjes en zusje waren allemaal klein en niet zo zwaar. Op 2 na die waren iets dominanter in het nest en die verlieten het nest met 3,7 kg.

Pfoe 350-400 gram is wel meer als een verdubbeling van wat ik dacht dat aangehouden moesten worden. Namelijk 50 gram per kilo. Wanneer zou je dan weer op 50 gram per kilo gaan zitten?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2814125
[quote="WillieH"]
Ja al haar broertjes en zusje waren allemaal klein en niet zo zwaar. Op 2 na die waren iets dominanter in het nest en die verlieten het nest met 3,7 kg.

Pfoe 350-400 gram is wel meer als een verdubbeling van wat ik dacht dat aangehouden moesten worden. Namelijk 50 gram per kilo. Wanneer zou je dan weer op 50 gram per kilo gaan zitten?
[/quote]

hier kan je de rekenhulp vinden.
http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/barf-rekenhulp

Die 50 gr kan wel kloppen maar dan wel van het gewicht wat de pup zou moeten wegen.
Dus niet wat ze weeg maar wat een gemiddeld gewicht zou moeten zijn.
Mijn friese stabij die ik met 8 weken heb gehaald woog ruim 5 kg nu volwassen weeg hij 22 kg.
Ik denk dat jou pup nu toch wel tegen de 4 kg hoort te wegen ;)
Door M@rina
#2814152
Mijn cockerpups wogen respectievelijk 4 kg en 2,9 kg....Die laatste was een krielkip die veel te druk was.
Nu wegen ze 11.5kg en 13,9 kg dus ja 2,9 is weinig voor een goldenpup.

Wat zou een goldenpupje normaal gesproken wegen? 5á 6 kg?? dus dan 5 (of 6)x 40/60gram doen= je pup zou ergens tussen de 200 en 360 gram mogen eten als hij normaal gewicht zou hebben.

Aangezien je pup een stuk kleiner is zou ik de hoeveelheid voer langzaam opvoeren. Ze heeft goede trek dus geef haar de volgende maaltijd i.pv. 37 gram 50 gram en dat 4x per dag, kijk hoe ze het er op doet en dan kan je de hoeveelheid nog een keer ophogen naar 60 gram per maaltijd. Zo ga je door tot je op en hoeveelheid voer zit die past bij haar trek maar ook bij het gewicht wat ze zo'n beetje zou mogen wegen.

Qua snackje kan je ook nog aan lamspensstaafjes denken dat zijn over het algemeen dunnen reepje kluifwerk. bij de meeste dierenspeciaalzaken verkopen ze tegenwoordig ook gedroogde snaccks, kipfilet bijv. ik durf te wedden dat ze die wel lekker vindt ;)
Door WillieH
#2814183
Bedankt voor de adviezen we zullen Semmy eens wat extra's gaan geven daar zal wel blij van worden  ;D

Afbeelding

Aankomende maandag is ze 8 weken en dan zou ze volgens deze groeicurve behorende tot het groot ras minimaal 5 kg moeten wegen.

Als ik dit invoer op de barf rekenhulp dan krijg ik het volgende

Menu voor een teef, 5 kilo.
Hoeveelheid: 6.5% van 5 kilo = 325 gram per dag / 2275 gram per week

Dit houd dus in aangezien we willen inkopen op deze cijfers dat 350-400 gram wat Thea zei prima te doen is tot ze weer op gewicht zit. Ik snap dat ik het langzaam op moet bouwen, even denken Als ik vandaag en morgen 50 gram per maaltijd geef en dan die dag erna 75 gram en dan die dag erna 90 gram dan hebben we dat verschil denk ik zo ingelopen en dan kunnen we weer terug afbouwen richting 50 gram per kg aangezien ze dan op gewicht moet zijn.
Door eelke
#2814197
Ow, ze is ook nog een week te vroeg van het nest gegaan... :-X

3 kilo is ook wel echt heel erg weinig. Ik zou gewoon vanaf morgen 300 gram gaan voeren....kunnen ze makkelijk hebben. Ze krijgt al een paar dagen de helft te weinig, dus meteen beginnen met bijvoeren lijkt me wel gepast.
Door M@rina
#2814249
Nog even over je opbouwschema... geef morgen 50 gram per maaltijd, gaat dit er makkelijk in dan de volgende dag 60 gram... je pup is nog zo klein dat je het opbouwen beter iets langzamer kunt doen... zie je na 2 á 3 dagen dat het wr allemaal makkelijk in gaat dan kan je wat sneller gaan opbouwen.
Door eelke
#2814261
[quote="M@rina"]
Nog even over je opbouwschema... geef morgen 50 gram per maaltijd, gaat dit er makkelijk in dan de volgende dag 60 gram... je pup is nog zo klein dat je het opbouwen beter iets langzamer kunt doen... zie je na 2 á 3 dagen dat het wr allemaal makkelijk in gaat dan kan je wat sneller gaan opbouwen.
[/quote]

Maar het pupje was toch al gewend om 300 gram brok te eten? Dus op zich was ze die hoeveelheid wel gewend.
Door WillieH
#2814834
Vandaag 3 portie al gegeven van 50 gram. Het gaat er prima in niks aan de hond. De ontlasting is ook nog steeds prima. (geen verdunning,diaree, of verharding gewoon gezond)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door