Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door geer
[quote="Truus"]
Wat wilde ze daarmee zeggen?Basische urine?
[/quote]

Nou, 'normaal' wordt de PH waarde van de urine door vers, laag (dus zuurder), maar bij Sophie was de PH waarde van haar urine erg hoog, dat heet basisch... Als ik me niet vergis heeft een blaasontsteking minder kans wanneer de PH waarde laag is (dus zuur), dan wanneer hij hoog is (basisch)... De dagen voor haar plastest heb ik haar volgestopt met Vit. C en Cranberry, wat verzurend werkt... Vandaar mijn vraag of de Gluco in de CB misschien kan hebben gezorgd voor die basische urine... Of zeg ik nu iets raars?
Door Truus
[quote="geer"]
Nou, 'normaal' wordt de PH waarde van de urine door vers, laag (dus zuurder), maar bij Sophie was de PH waarde van haar urine erg hoog, dat heet basisch... Als ik me niet vergis heeft een blaasontsteking minder kans wanneer de PH waarde laag is (dus zuur), dan wanneer hij hoog is (basisch)... De dagen voor haar plastest heb ik haar volgestopt met Vit. C en Cranberry, wat verzurend werkt... Vandaar mijn vraag of de Gluco in de CB misschien kan hebben gezorgd voor die basische urine... Of zeg ik nu iets raars?
[/quote]
Ahaaa bedankt voor je uitleg ;). Goeie vraag maar ik heb geen idee.
Door Angelique
[quote="geer"]
Toen ik Sophies plas laatst heb laten onderzoeken om te kijken of ze geen blaasontsteking had, vond Tannetje dat ze opmerkelijk basische urine had. Ze eet voornamelijk Carnibest, zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben, bedenk ik ineens??
[/quote]

Wanneer was laatst?
De gluco heeft maar in 2 partijen gezeten dus weinig kans dat Sophie daar een hoeveelheid van binnen gekregen heeft wat maar enige invloed op haar gestel zal hebben.
Door geer
[quote="Angelique"]
Wanneer was laatst?
De gluco heeft maar in 2 partijen gezeten dus weinig kans dat Sophie daar een hoeveelheid van binnen gekregen heeft wat maar enige invloed op haar gestel zal hebben.
[/quote]

Laatst was vorige week... Het was de plas, om exact te zijn, van vorige week maandag...2 mei. Ik neem de Carnibest mee uit de winkel, wij krijgen zo'n twee keer per week nieuwe voorraad, dus dikke kans dat ze het wel binnen heeft gekregen. Ik zou eigenlijk voor de grap eens over een aantal weken dezelfde test moeten doen, kijken hoe het dan is. Want ik heb me er het hoofd over lopen breken waar het door zou kunnen komen; helemaal met de Vit. C en de Cranberry. Nu eet Sophie meer dan ze nodig zou hebben, dus wellicht dat ze, voor haar gewicht, ook relatief meer Gluco binnen heeft gekregen. En dat vind ik meteen het manco...want als er een bepaalde dosis Gluco in zit, dan neem ik aan dat dat is afgestemd op 'volwassen' honden. Ervanuitgaande dat pups relatief meer eten dan volwassen honden, houdt dat dus in dat pups ook relatief 'te veel' gluco binnen zouden krijgen. En als dat inderdaad zou worden afgescheiden via de urine, zou dat kunnen verklaren waarom Soof haar urine zo basisch was...

Of het nu wel of niet zo is; dit is dus een van de redenen waarom ik vind dat het, als het al wordt toegevoegd, op de zak moet staan... Dan had ik misschien eerder de link kunen leggen. Mijn schoonpa, bijvoorbeeld, heeft arthrose. Maar als hij aan de gluco gaat, krijgt hij nierstenen (daar is hij gevoelig voor), dus er is wel degelijk een effect op andere lichaamsdelen dan spieren en gewrichten...
Door Lizzy
[quote="k9"]
Hoi Lizzy,
Ik zal in de gauwigheid even kijken of ik antwoord op je vraag kan vinden. Kun je nader verklaren waarom je dit punt naar voren haalt?
Grtjs,
K9
[/quote]

Zie ook de vorige pagina. Moet je een hond of kat die bijv. struvietgruis heeft wel glucosamine geven? Of een hond die uraatkristallen heeft, moet je die wel glucosamine geven?

Om je een voorbeeld te geven: het lijkt dat mensen (en mogelijk ook honden en katten - ik zeg mogelijk want een mens is geen hond en zijn dus nooit 1 op 1 te vergleijken. Een onderzoek dat gedaan is bij mensen kan derhalve ook niet gebruikt worden voor honden) die calcium oxalate blaasstenen hebben baad hebben bij glucosamine. Met andere woorden: het lijkt erop dat het glucosamine verhaaltje ietsjes verder gaat als "een teveel plas je weer uit".

Dat vind ik trouwens sowieso iets te gemakkelijk om te stellen. Want, voorbeeld: een teveel aan vitamine C plas je ook weer uit. Maar vitamine C verzuurt wel de urine. Nu is dat voor een kat of hond met struvietgruis niet erg, wanneer de urine verzuurt wordt. Maar voor een Dalmaat is dat wel erg. Die kan hierdoor JUIST blaasgruis krijgen, door een te zure urine.

Mijn vraag is dus: hoe zit dat met glucosamine? Het is een sulfaat. En of het nou een natuurlijk middel is of niet, het is theoretisch dus goed mogelijk dat glucosamine invloed heeft op de zuurgraad van de urine. En theoretisch (afhankelijk of het de urine verzuurt of juist alkalisch maakt) zou het dus kunnen dat je het of niet aan struviet-patienten moet geven of niet aan Dalmaten, vanwege de uraatkristallen die zij kunnen vormen of niet aan Cystine Calculi patienten. Omdat gluco dus invloed zou kunnen hebben op de urine.

Angelique, ze bedoelen met "arthritic stone forming Dalmatian" dat het een Dalmaat betreft die EN uraatstenen heeft EN arthritis/artrose heeft. En men vraagt zich dus af, net als ik, of je die wel glucosamine moet geven.

En Geer, had Soof geen blaasontsteking? Want zelfs bij een beginnende blaasontsteking kan de pH waarde flink oplopen. Overigens fluctueerd de pH waarde ook. Ik weet niet hoe hoog de pH waarde was, maar hier kan het 's morgens gerust 6,3 en 's avonds 7,3 wezen. Ook afhankelijk van wat ze hebben gegeten en hoeveel ze hebben gedronken. Ben dus benieuwd naar de pH waarde van de urine van Soof!
Door Angelique
[quote="geer"]
Laatst was vorige week... Het was de plas, om exact te zijn, van vorige week maandag...2 mei. Ik neem de Carnibest mee uit de winkel, wij krijgen zo'n twee keer per week nieuwe voorraad, dus dikke kans dat ze het wel binnen heeft gekregen. Ik zou eigenlijk voor de grap eens over een aantal weken dezelfde test moeten doen, kijken hoe het dan is. Want ik heb me er het hoofd over lopen breken waar het door zou kunnen komen; helemaal met de Vit. C en de Cranberry. Nu eet Sophie meer dan ze nodig zou hebben, dus wellicht dat ze, voor haar gewicht, ook relatief meer Gluco binnen heeft gekregen. En dat vind ik meteen het manco...want als er een bepaalde dosis Gluco in zit, dan neem ik aan dat dat is afgestemd op 'volwassen' honden. Ervanuitgaande dat pups relatief meer eten dan volwassen honden, houdt dat dus in dat pups ook relatief 'te veel' gluco binnen zouden krijgen. En als dat inderdaad zou worden afgescheiden via de urine, zou dat kunnen verklaren waarom Soof haar urine zo basisch was...

Of het nu wel of niet zo is; dit is dus een van de redenen waarom ik vind dat het, als het al wordt toegevoegd, op de zak moet staan... Dan had ik misschien eerder de link kunen leggen. Mijn schoonpa, bijvoorbeeld, heeft arthrose. Maar als hij aan de gluco gaat, krijgt hij nierstenen (daar is hij gevoelig voor), dus er is wel degelijk een effect op andere lichaamsdelen dan spieren en gewrichten...
[/quote]

Dan heb je inderdaad van de partij met gluco gehad, mits je kilo's gebruikt. Maar als van een paar dagen gluco innemen je urine basisch wordt dan zouden wel heel veel honden met een basische urine rondlopen. Eén van mijn honden had jaren terug (ttoen ze 8 maanden was) ook regelmatig klachten die op blaasontsteking wezen. Ook haar urine was basisch, oorzaak onbekend.
Die gluco die je schoonpa neemt, zit daar misschien ook vit. C in, want daar kun je namelijk wel nierstenen van krijgen.

Dat het op de verpakking had moeten staan ben ik helemaal met je eens. Maar jij als verkoper kan geen onwetendheid claimen aangezien wij allemaal op 16 april en daags erna een mail en een brief (voor diegenen waarvan de mail het niet doet) waarin gemeld werd dat het erin gedaan werd vanaf die datum.

Ik begrijp je ongerustheid wel, maar is er dan ter plekke geen mogelijke oorzaak aangewezen voor die basische urine?
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 08 mei 2005, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="Angelique"]
Die gluco die je schoonpa neemt, zit daar misschien ook vit. C in, want daar kun je namelijk wel nierstenen van krijgen.
[/quote]

Maar hiermee zeg je in feite dat je van glucosamine geen nierstenen kunt krijgen. Maar waar staat dat dan? Is daar voldoende onderzoek naar gedaan? Volgens mij namelijk niet. Ik krijg de indruk dat glucosamine dus wel degelijk invloed heeft op de zuurgraad van de urine en dus kan het invloed hebben op de ontwikkeling van bepaalde nierstenen/blaasgruis. Ik zeg bewust "kan" want andersom is er ook geen onderzoek naar gedaan en kan ik dit nooit stellig beweren. Hoewel het wel invloed lijkt te hebben (gluco) bij calcium oxalate.
Door geer
Nou, ik als verkoper wist het niet...maar dat ligt niet aan Corine. Da's intern niet helemaal goed doorgekomen..en dan nog vind ik dat het op de zak moet staan, dan had ik het zo kunnen zien, net als mensen die het voeren en niet in de verkoop zitten. Maar laten we wel wezen, we verkopen het allebei, en we voeren het allebei...dan mogen we toch ook kritisch zijn? In de winkel komen veel mensen die vragen om blaas- of nierdieet en prima overgezet kunnen worden op vers :D Alleen...zou dat ook kunnen wanneer er gluco in zou zitten? Is daar gedegen onderzoek naar gedaan? 'T zou lullig zijn wanneer ik iemand met chronische blaasklachten overzet op de CB en het effect teniet zou worden gedaan door de Gluco...maar nogmaals, is dat onderzocht?
Schoonpa gebruikte gluco..hij is zelf arts en legde vrij snel het verband...
Nogmaals, ik weet niet OF het daardoor komt hoor, maar Sophie had absoluut geen blaasontsteking (het vele plassen trok ook daarna vrij snel weg, was echt het begin van de loopsheid), wel vit. C en Cranberry in overload gehad en toch basische urine... Ik neem volgende week wel weer een potje mee 8)
Door Aura
[quote="Lizzy"]
Maar hiermee zeg je in feite dat je van glucosamine geen nierstenen kunt krijgen. [/quote]
Volgens mij zegt ze dan (alhoewel zij natuurlijk als enige weet wat ze bedoelt) dat de nierstenen ook door de Vitamine C kunnen komen en niet persé door de glucosamine veroorzaakt hoeven te worden. Het kan natuurlijk dat gluco OOK nierstenen veroorzaakt. Dat is dus niet bekend....
Door Aura
Het is ontstaan door m'n eigen hond, die Mastiff. Hij is nu bijna 5 en hij krijgt van pup af aan al glucosamine door z'n eten, complexen dan he...met chondroïtine.
Extra vitamine C gaf ik hem van pup af aan ook al, zo'n 1000 mg per dag, ester-c, een ascorbaatverbinding. Omdat daar zoveel over te vinden is ter voorkoming van HD.
Nou toen dus die foto's gemaakt, wij wachten en daarna de uitslag waarbij zij dus een gat in de lucht sprong en toen zei ze dat ze er van overtuigd was, dat hij zo weinig / te verwaarlozen artrose had, dat dát kwam door de toevoeging van glucosamine door mij.
Ok, wat ik nog weet van mijn Biologie-lessen van vroeger, is dat je bij een wetenschappelijk onderzoek 2 gelijke groepen neemt en dan bij de ene groep slechts 1 variabele verandert. Dan kan je pas zien wat het verschil is, of wat een effect iets heeft.
Oftewel: dat goede resultaat, komt dat door de glucosamine, chondroïtine of de vitamine C?
(Het is me niet helemaal duidelijk of "ester-c" en "ascorbaatverbinding" hetzelfde is als vitamine C. Vitamine C is ascorbinezuur, dus het lijkt me wel....)
Of, komt het door iets heel anders? (beweging, andere stoffen in het voer, geluk etc.)
Ik persoonlijk vind het weinig wetenschappelijk onderbouwd, al neem ik aan dat ze de beste bedoelingen heeft...

Dat zei ook iedereen tegen me....waarom niet dat losse supplement alleen?
Maar dan heb ik zoiets van, mensen die niet weten dat het te koop is en / of het nut er niet van in zien én een pup van een groot ras hebben óf een hond met botproblemen die artrose-vorming-risico loopt...die honden 'onthoudt' je dan van glucosamine en dat wilde ik niet.
Ik denk dat je dat probleem zo niet oplost. Je ziet dat een heleboel mensen het er niet mee eens zijn dat glucosamine standaard door CB wordt gedaan.

Ik zou het er gewoon weer uithalen (wordt dus al gedaan) en het gewoon als suplement verkopen. Maar, je moet er dan wel wat reclame voor maken natuurlijk.

Je kan ook wel een nieuwe variant maken, met glucosamine, maar dan heb je hetzelfde probleem. Ook daar moet reclame voor worden gemaakt. Ook daarvan moeten mensen weten waarom het ontwikkeld is en waarom het voor hun hond het beste zou zijn.
Hoe dan ook moet je reclame maken voor je product.

Ik vindt trouwens sowieso dat er wel wat meer reclame mag worden gemaakt voor kvv. Toen ik Aura kreeg, kreeg zij ook Rodi-schijven. Maar toen dacht ik dat puppiebrokken eigenlijk veel beter waren. Ik dacht dat Rodi maar goedkoop, primitief spul was, dat eigenlijk niet zo goed was (serieus, ik dacht het echt :-[ ).
Via een ander forum hoorde ik toen over Duck Therapie voeding. Op hun site las ik meer over kvv. Inmiddels ook het hele verhaal gehoord van BHA en BHT, dus ik stapte over naar Duck.
Sindskort ben ik dus hier, en hier lees ik dus dat kvv wel degelijk heel goed is, en dat er dus wel alles inzit wat je hond nodig heeft, en dat er juist geen rare toevoegingen inzitten.

Maar dat soort dingen weet je echt niet als je in de winkel staat. De diepvries staat ergens in een hoekje achteraf, en wat er uit komt lijkt simpel, primitief en ordinair.

Carnibest kende ik ook nog helemaal niet. Ik krijg trouwens heel erg de indruk dat Corine iemand is die teveel tijd heeft en de hele dag in de keuken staat te malen en te pureren (niet lullig bedoeld!). Dat zal natuurlijk niet zo zijn, maar die indruk krijg ik wel. Lijkt me niet zo'n geschikt imago voor een serieus bedrijf eigenlijk. Toch?
Maar het kan natuurlijk zijn dat half Barfplaats haar persoonlijk kent, en dat het daardoor zo informeel over komt..... ::)

Ik denk dat kvv-fabrikanten wel wat meer hun best mogen doen om reclame te maken, en om ook de normale mensen (die niet op Barfplaats komen ;) ) te laten inzien hoe goed het eigenlijk is.

Ok, voordat heel Nederland aan het barfen is gegaan, wegen we een ons, want ook ik moet toegeven dat een lamskop met ogen niet echt lekkere reclame is.... ::)

Sorry voor m'n lange verhaal weer.... :-[
Door amber2
Mij spreekt het juist heel erg aan dat carnibest nog een klein bedrijf is en dat er blijkbaar veel moeite wordt gedaan om het product te verbeteren maar dat daarbij ook naar de klanten wordt geluisterd! Het kan dat het voor jou minder professioneel overkomt dan een willekeurige grote brokkenfabrikant ofzo, voor mij is het juist andersom! En de uitgebreide persoonlijke uitleg die je krijgt op vragen e.d. vind ik alleen maar heel positief. Dan dat reclame maken; ik denk dat dat deels waar is, maar ik ben juist ook heel blij dat de kvv-fabrikanten niet ontzettend veel adverteren waarvoor de klant dan weer een veel hogere prijs voor het product moet gaan betalen..! Ik denk dat mensen die er evt. open voor staan het wel op internet tegenkomen (bv. via een forum als dit) of het van anderen horen die al kvv voeren.
Door Aura
[quote="amber2"]
Mij spreekt het juist heel erg aan dat carnibest nog een klein bedrijf is en dat er blijkbaar veel moeite wordt gedaan om het product te verbeteren maar dat daarbij ook naar de klanten wordt geluisterd! Het kan dat het voor jou minder professioneel overkomt dan een willekeurige grote brokkenfabrikant ofzo, voor mij is het juist andersom! En de uitgebreide persoonlijke uitleg die je krijgt op vragen e.d. vind ik alleen maar heel positief. Dan dat reclame maken; ik denk dat dat deels waar is, maar ik ben juist ook heel blij dat de kvv-fabrikanten niet ontzettend veel adverteren waarvoor de klant dan weer een veel hogere prijs voor het product moet gaan betalen..! Ik denk dat mensen die er evt. open voor staan het wel op internet tegenkomen (bv. via een forum als dit) of het van anderen horen die al kvv voeren.
[/quote]
Daar heb je ook wel gelijk in.
Ik zal even reageren in het ander topic, ok? ;)
Door sylvia
Carnibest kende ik ook nog helemaal niet. Ik krijg trouwens heel erg de indruk dat Corine iemand is die teveel tijd heeft en de hele dag in de keuken staat te malen en te pureren (niet lullig bedoeld!). Dat zal natuurlijk niet zo zijn, maar die indruk krijg ik wel. Lijkt me niet zo'n geschikt imago voor een serieus bedrijf eigenlijk. Toch?
Maar het kan natuurlijk zijn dat half Barfplaats haar persoonlijk kent, en dat het daardoor zo informeel over komt.....
Ah jij bent iemand die dus gaat voor de verpakking , iemand bij wie beneful hoog zou scoren door de leuke verpakking. Een aanhanger van het uiterlijk vertoon, want een goed voer kan natuurlijk niet komen van een bedrijf waar de eigenaars gewoon hun klanten klantvriendelijk zelf te woord staan, en zo betrokken zijn dat als je een dier hebt met een voedings gerelateerd probleem ze gewoon bereid zijn om speciaal voor jouw dier een aangepaste versie te maken. Ik vind nou deze gang van zaken juist dat wat carnibest groot maakt, goed voer met een meer dan goede klantenservice. Of we Corine nu bij haar voornaam mogen noemen of dat we mevrouw Bunschoten moeten zeggen , de voeding blijft het zelfde.
Maar ja misschien komt het dan op jou wat professioneler over als we het over de firma Bunschoten diervoeders hebben en Corine zich als mevrouw Bunschoten de directeur profileert.
Ik denk dat het succes van Carnibest voor zich spreekt, het is een van de beter verkochte kvv's die nog steeds groeit, en dat zonder dat er een reclame campagne voor nodig is.
Door Aura
[quote="Lupa"]
??? ??? het zal aan mij ligeen maar hoe komje aan die imago???
....
ik denk ook niet dat je via een forum een imago aan iemnad kan plakken[/quote]
Dat kan ook niet. Maar toch kreeg ik dat idee. Misschien omdat er zo informeel wordt gedaan...
Ik geloof ook best dat het een goed bedrijf is hoor!! Het is juist positief als er ook naar de klanten geluisterd wordt! Probeer zoiets maar eens voor elkaar te krijgen bij een gemiddelde brokfabrikant.
Ik ben ook al overgehaald om Carnibest te geven ;)
Door Aura
[quote="sylvia"]
Ah jij bent iemand die dus gaat voor de verpakking , iemand bij wie beneful hoog zou scoren door de leuke verpakking. Een aanhanger van het uiterlijk vertoon, want een goed voer kan natuurlijk niet komen van een bedrijf waar de eigenaars gewoon hun klanten klantvriendelijk zelf te woord staan, en zo betrokken zijn dat als je een dier hebt met een voedings gerelateerd probleem ze gewoon bereid zijn om speciaal voor jouw dier een aangepaste versie te maken. Ik vind nou deze gang van zaken juist dat wat carnibest groot maakt, goed voer met een meer dan goede klantenservice. Of we Corine nu bij haar voornaam mogen noemen of dat we mevrouw Bunschoten moeten zeggen , de voeding blijft het zelfde.
Maar ja misschien komt het dan op jou wat professioneler over als we het over de firma Bunschoten diervoeders hebben en Corine zich als mevrouw Bunschoten de directeur profileert.
Ik denk dat het succes van Carnibest voor zich spreekt, het is een van de beter verkochte kvv's die nog steeds groeit, en dat zonder dat er een reclame campagne voor nodig is.
[/quote]
Oh, ik zie het al. Ik ben blijkbaar een heel verkeerd onderwerp begonnen...

Ja, Beneful en Pedigree scoren bij mij erg hoog qua verpakking. Toen ik die Beneful-reclames zag was ik ook bijna overtuigd om het te kopen. Gelukkig was ik toen al langzaam aan het overschakelen naar gezond voer.
Maar mensen die weinig verstand hebben van voer, of zich niet de tijd en moeite gunnen om eens verder te kijken (of niet eens weten dat er nog meer is dan brokken), gaan dus wel op uiterlijk vertoon af.
Pedigree komt over als zeer goed voer, terwijl het gewoon troep is. En dat is dus wat normale mensen niet weten. Vergis je niet in hoe sterk mensen beïnvloed worden door verpakkingen, reclames en imago's. Eerste indrukken zijn ook heel belangrijk.

Tuurlijk is klantvriendelijkheid ala Carnibest iets waar je trots op moet zijn! Maar als je het grotere publiek op zou willen zoeken (ik zeg niet dat dat de bedoeling is!), dan zou ik wel aandacht besteden aan marketing....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door