Ik heb het even verder uitgezocht;
De maag is een grote gespierde zak, die inwerkt op de harde spijsbrij.
verkeerde, slechte of te regelmatige voeding in kleine proties doet die gespierde zak minder hard werken waardoor die spieren verzwakken en niet meer of niet meer voldoende kunnen werken .
wanneer de maag dan leeg is, en de hond wind zich op, en grote sprongen maak, bruuske bewegingen of op zijn achterste poten ergens bijvoorbeeld tegen op springt, dan kan zulke een slappe , niet meer krachtige spier zich vanaf het moment dat ze een bepaalde beweging maakt niet meer corrigeren en kan dan draaien om haar lengte-as zodat de in en uitgang van de maag worden afgesloten door een soort van kronkel.
De gisting van het beetje voedsel dat in de maag zit gaat wel door. De maag zwelt, gassen kunnen er niet meer uit en de organen die rond de maag liggen worden tegen de ribbenkast verplet.
Wat lees ik bij Juliette, D'hondt, Vander Molen en Donath ?
zij noemen allemaal de maag "een gespierde peervorminge zak" of "een sterk gespierd orgaan".
Ik citeer Donath , maar kon net zo goed de drie andere citeren:
"Is de vertering in de maag , die onder invloed van een daaromheen liggend net van zenuwen en zenuwcellen zich regelmatig samentrekt en daardoor als het ware de spijs kneed, de zogenaamde maagperalistiek 2 -3 per minuut een samentrekkening zo ver mogelijk voortgeschreden , dan word een deel van de maaginhoud die voldoende gekneed is en waarop de maagsappen voldoende hebben ingewerkt door de pyforus sphineter ook kortweg pylorus genoemd de krachtig werkende sluitpier van de maag , gespoten ......."
Dus dat is duidelijk die maag moet samentrekken, werken om de voeding te verteren.
Dan citeer ik verder effe uit d'Hond in zijn boek / de Duitse dog , hoofdstuk voeding:
"vloeibare stoffen blijven maar heel kort in de maag. Omgekeerd blijkt , dat wanneer een vast voorwerp in de maag komt de kringspier zich samentrekt. Op deze wijze word bereikt dat alleen wanneer het op te nemen voedsel tenminste half vloeibaar geworden is, voedsel uit de maag kan worden gelaten."
Dan is mijn vraag, wat is vloeibaar voedsel: voor mij oa. brok want dat word zo goed als papperig of semi-vloeibaar zodra het nog maar in water gekieperd word.
Wat is nog een haast vloeibare of papperige massa:..... inderdaad, heel fijn gemalen versvlees, dus KVV.
Wat stimuleerd de maagspier of hoe je het ook wil noemen : .......vaste voorwerpen en wat zijn dat in dit geval..........enkel en alleen maar grote afgescheurde lappen vlees, orgaan, of stukken bot;
Dat is niet iets wat is verzonnen heb, ik geef zelf ook regelmatig KVV (afgewisseld met Barf) en dat is natuurlijk altijd beter dan brokken maar het voorgaande verhaal is nu eenmaal zo.
Natuurlijk spelen er nog andere factoren zoals bijvoorbeeld predispositie van het ras, dat door showmensen zo waanzinnig kapotgefokt is dat er waanzinnige proporties zijn zoals te diepe borstkas of wat dan ook maar dat is dan een heel ander verhaal.