tijn schreef: Sylvia we zijn het met elkaar eens, ik vind ook dat teveel koolhydraten schadelijk en niet nodig zijn. 10-15% van hun energie bhoefte uit koolhydraten is meer als genoeg.Nou dat laatste denk ik niet omdat ik bijna alle brokkenhonden vette pafferige honden vind. Natuurlijk heb je die honden die brokken eten en die afgetraind worden die daarbuiten vallen , maar ik ga uit van de gemiddelde honds. Mijn honden komen bij lange na niet aan die 10 tot 15% koolhydraat , mijn honden halen de meeste koolhydraat uit hun gewone voeding, dat maken ze namelijk zelf daarnaast krijgen ze wel eens wat rijst wat over is van ons eigen eten maar ja zovaak eet ik geen rijst.
Wat ik bestrijd is dat koolhydraten helemaal geen plaats in het dieet hebben.
wat de nest genoot van jou hond betreft, het kan ook gewoon zijn dat die te veel voer krijgt![]()
Dus ja eigenlijk vindt ik structureel koolhydraat in de vorm van 10 a 15% van het dieet onnodig.
Nu ga ik ervan uit dat aangezien het percentage honden wat een rauw menu krijgt al niet groot is dat de werkende honden die jij ziet dus op brokken leven , zoniet dan zou mijn idee zijn dat ze dus niet goed of voldoende gevoerd worden voor het werk dat ze doen. Vandaar dat jij op een wedstrijd ook brok moet voeren je zou niet eens voldoende mee kunnen nemen om ze voldoende te voeren voor de mega prestaties die je van ze vraagt.
Chooky ik ben benieuwd naar die artikelen. Honden kunnen zeker energie uit eiwit halen en zullen dat ook doen. Ik geloof dat men vermoed dat 5-15% van de opgenomen eiwit uit voeding verbrandt wordt als energie, belangrijk is dat de hond niet alleen uit eiwit en vet zijn energie haalt, maar dat ook koolhydraten hiervoor gebruikt worden.
verder is eiwit een van de voedings elementen die niet wordt opgeslagen in bloed of organen, krijgt het lichaam geen eiwit binnen(of te weinig) dan gaat die op zijn eigen lijf teren. Ik zie het vaak zat gebeuren met werkende honden.
gr tijn