Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hedwig
Sorry, maar ik snap helemaal niet wat jullie allemaal aan het uitrekenen zijn...................

De botmixen van herby zijn gemalen botten, bedoeld voor dieren die geen hele botten kunnen/willen eten (lijkt mij). Ze bestaan voor 70% uit kaal bot en 30% van het aanhangend vlees. De vleesmixen zijn allemaal verschillend. De 1 heeft vlees, bot en pens, de ander vlees en orgaan, en weer een ander is een soort compleet. Je moet dus wel goed in de gaten houden wat er ontbreekt en dat aanvullen. Dan kun je het net zo goed helemaal zelf samenstellen.
Ik koop altijd bij Herby, maar mijn honden eten gewoon hele stukken en geen mixen. Voor de katten gebruik ik wel de botmix, in combinatie met het vlees en orgaan dat ik die dag aan de honden geef. Ik hou altijd zo'n beetje 60 (vlees)-25 (bot)-15(orgaan) aan.
Ik vind Herby behoorlijk goedkoop en hij heeft een uitgebreid assortiment.
Door May Linn
[quote="hedwig"]
Sorry, maar ik snap helemaal niet wat jullie allemaal aan het uitrekenen zijn...................

De botmixen van herby zijn gemalen botten, bedoeld voor dieren die geen hele botten kunnen/willen eten (lijkt mij). Ze bestaan voor 70% uit kaal bot en 30% van het aanhangend vlees. De vleesmixen zijn allemaal verschillend. De 1 heeft vlees, bot en pens, de ander vlees en orgaan, en weer een ander is een soort compleet. Je moet dus wel goed in de gaten houden wat er ontbreekt en dat aanvullen. Dan kun je het net zo goed helemaal zelf samenstellen.
Ik koop altijd bij Herby, maar mijn honden eten gewoon hele stukken en geen mixen. Voor de katten gebruik ik wel de botmix, in combinatie met het vlees en orgaan dat ik die dag aan de honden geef. Ik hou altijd zo'n beetje 60 (vlees)-25 (bot)-15(orgaan) aan.
[/quote]

Mijn mening zou ook zijn lekker gaan barfen  :)
Of botmixen combineren met orgaan en spiervlees.
Maargoed niet iedereen wil dat, alhoewel het ws wel voordeliger is en meer afwisseling biedt.
Het was vooral wel even leuk om te kijken hoe of wat.
Ik vindt herby trouwens ook niet zo goedkoop  ;) maargoed dat is een andere discussie.
Door Meike en Daisy
[quote="hedwig"]

[/quote]

Klopt, zoals ik al eerder zei in dit topic, Ik heb een menu berekend op basis van nrv-verhoudingen en dan kom ik uit op 1.97 euro per kilo. Dat scheelt niet zoveel met de gemiddelde kiloprijs van het mixen-menu. En misschien kan het nog goedkoper. Een menu berekenen met barfproducten is een stuk makkelijker dan met de mixen.

Omdat ik mensen wil overtuigen dat vers niet duur hoeft te zijn, vind ik het heel interessant om te bekijken hoe goedkoop het kan. Voor mezelf heeft dat geen zin, want ik wil geen bio-industrie-vlees geven. May Linn, even tussendoor, waar kan je nog goedkoper producten halen?
Door mysmoothcollies
Natuurlijk is de hond in staat om karkassen weg te werken en dergelijke, maar mijn omstandigheden qua wonen en mogelijkheden om het zelf te hakken of doormidden te knippen zijn beperkt, ook zijn we regelmatig een weekendje weg. En nu wil het geval dat mijn jongste hond echt geen orgaan eet zonder spiervlees, dus dan zijn de mixen een mooie oplossing. Ik vind het ook gewoon interessant om te zien dat het mogelijk is zo een goed menu samen te stellen voor niet al te veel geld. Zelf zou ik het alleen doen in combinatie met verschillende merken vers vlees. Maar sommige merken zijn echt belachelijk duur. Dat geven we nog niet eens uit voor onze eigen maaltijd, ook al kopen we wel steeds bewuster, lees biologisch. Fijn weekend en bedankt maar weer!
Door Meike en Daisy
[quote="mysmoothcollies"]
Natuurlijk is de hond in staat om karkassen weg te werken en dergelijke, maar mijn omstandigheden qua wonen en mogelijkheden om het zelf te hakken of doormidden te knippen zijn beperkt, ook zijn we regelmatig een weekendje weg. En nu wil het geval dat mijn jongste hond echt geen orgaan eet zonder spiervlees, dus dan zijn de mixen een mooie oplossing. Ik vind het ook gewoon interessant om te zien dat het mogelijk is zo een goed menu samen te stellen voor niet al te veel geld. Zelf zou ik het alleen doen in combinatie met verschillende merken vers vlees. Maar sommige merken zijn echt belachelijk duur. Dat geven we nog niet eens uit voor onze eigen maaltijd, ook al kopen we wel steeds bewuster, lees biologisch. Fijn weekend en bedankt maar weer!
[/quote]

Ik ben bang dat je met het combi-menu wat ik heb berekend ook moet zagen. De mixen kun je natuurlijk ontdooien en verdelen, maar het spiervlees wordt lastiger. Behalve als het gemalen spiervlees is, misschien is dat wel zo, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben het met je eens dat sommige merken echt belachelijk duur zijn. Ik hoop dat je wat met het menu kan :) Je kunt het goed combineren met wat extra kvv, als je complete kvv gebruikt kan je die dagen gewoon compleet rekenen.
Door May Linn
[quote="Meike en Daisy"]
Klopt, zoals ik al eerder zei in dit topic, Ik heb een menu berekend op basis van nrv-verhoudingen en dan kom ik uit op 1.97 euro per kilo. Dat scheelt niet zoveel met de gemiddelde kiloprijs van het mixen-menu. En misschien kan het nog goedkoper. Een menu berekenen met barfproducten is een stuk makkelijker dan met de mixen.

Omdat ik mensen wil overtuigen dat vers niet duur hoeft te zijn, vind ik het heel interessant om te bekijken hoe goedkoop het kan. Voor mezelf heeft dat geen zin, want ik wil geen bio-industrie-vlees geven. May Linn, even tussendoor, waar kan je nog goedkoper producten halen?
[/quote]

Ja op veel plekken kun je natuurlijk goedkopere producten halen.
Ik vergelijk altijd prijzen met elkaar en koop daar de producten waar ze het voordeligste zijn.
Het enige bij Herby wat ik leuk geprijsd vindt is de haas en zalmkoppen.
Al het andere kan ik vele malen goedkoper aankomen, zo is konijn, paard, pens en kipfilet bij lupa voordelig.
Runderproducten van Bob bakker of uit Est.
Lam/geit producten bij IC of slagerij West.
Eend bij VSE, kip bij Clazing en parelhoen bij Nikédog.
Het is een kwestie van een beetje puzzelen, maar zo hebben mijn honden veel variatië voor een voordelige prijs.
Door Meike en Daisy
[quote="hedwig"]
en een goede en goedkope kvv kun je krijgen bij Lotgering.
[/quote]

Maar dat is natuurlijk niet beter dan het berekende Herbymixen-menu. Kijk maar eens naar de hoeveelheid diersoorten, in Lotgering totaalvoer zitten maar drie diersoorten. En naar de kwaliteit van het vlees, Lotgering gebruikt minder kwalitatief spiervlees. En de gebruikte organen, Lotgering gebruikt ook organen die minder belangrijk zijn, en hebben de belangrijkere organen dus een kleiner aandeel. Maar makkelijker is het wel. Én het is scharrelvlees, dat is ook een pluspuntje vind ik.
Door hedwig
Is dat echt zo, dat Lotgering minder spiervlees gebruikt?Hoe weet je dat? En bedoelje  minder van kwaliteit of minder qua verhouding? Het is in elk geval makkelijker. Als je een kvv zoekt, heb je meestal geen zin/tijd om te zagen en te hakken en te rekenen en te wegen. Als je dat wel hebt, tijd en zin, kun je je energie beter besteden aan het samenstellen van een goed NRV menu.
Door Happy Tail
ik denk ook dat je daarin een gulden middenweg kunt kiezen:

een menu is niet zo heel moeilijk in elkaar te zetten: en je kunt een kvv altijd nog combineren met wat barfhapjes zoals kippenkarkassen of poten die goed bevleesd zijn; eendenrug met vlees, runderstrot; penslappie, visjes ed zonder dat je daarmee gelijk tekorten oploopt.

en tja...het is niet voor niets zo goedkoop denk ik dan maar: alle waarde naar zijn geld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door