Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Henk en Donja
#782483
[quote="Tinker"]
Zowel brokken alsook kvv,zijn wel voor 100%volledig,zij zijn zo gesupplementeerd dat alles wat een hond nodig heeft er in zit.Bijvoeren bij brokken alsook kvv om eventuele tekorten aan te vullen,is onnodig.
[/quote]

Kijk zo kom je er wel, nee het is niet 100% volledig, het is vollediger gemaakt.

Wij als mens zouden ook een dusdanig dieet moeten hebben dat het onnodig is extra vitamine/mineralen preparaten erbij te slikken. Het is dat het gewoonweg gemakkelijker is om te supplementeren lijkt me duidelijk, maar je kunt nooit 100% volledig supplementeren. Junkfood gesupplementeerd met dagravit(?) totaal tabletjes is geen gezond dieet ookal lijkt het volledig te zijn.

Variatie in een hondenmenu maakt het dieet echt compleet, elke dag hetzelfde 'complete' menu, wat bestaat uit allerlei onderdelen van een koe, vind ik erg eenzijdig.
Door Henk en Donja
#782550
[quote="Tinker"]
Je eerste zin snap ik geloof ik niet helemaal.En de laaste zin is misschien jouw persoonlijke mening,maar bv Rodi en smuldier(wat uit rund alleen bestaat)zijn een compleetmenu wat men dag in dag uit kan voeren zonder dat de hond tekorten oploopt.
[/quote]

Ik denk dat als je even in de basisprincipes van het barfen duikt je snel genoeg het antwoord zult vinden. Alleen koe voeren, hoe goed gesupplementeerd ook blijft eenzijdig. Het is wel weer zo dat de biologie van een hond zodanig is dat ze het langdurig goed kunnen doen op eenzijdige voeding, maar eigenlijk vind ik dat weer wat anders. Deze discussie hebben we overigens al eens gehad, een afrikaan overleeft het ook op een kommetje rijst, dat wil niet zeggen dat een kommetje rijst een volwaardige voeding is, wat men er ook over beweert.
Door Henk en Donja
#782653
[quote="Tinker"]
Oh ja?,nou niet met mij iig.Maar voor iemand die een maand geleden nog FF voerde en hier om hulp kwam vragen mbt voeding voor Donja,blaas je wel erg hoog van de toren wbt Barfprincipes.Neem maar van mij aan dat ik deze principes echt wel ken,en ze ook toepas.
[/quote]

Nouja, dan moet je dus ook niet van de toren gaan staan proesten dat een kvv compleet ook daadwerkelijk 100% compleet is, want dat zou je dan moeten weten.
Door Bullmastiff gek
#782697
Naar mijn mening is kvv wel degelijk compleet.
Mijn ouders voeren al jaren Kvv, afgewisseld met wat kip, en rundvlees.
En tot nu toe is de oudste hond 17 geworden , en buiten de jaarlijkse bezoekjes van de da voor de prikken, nooit en te nimmer een da te hebben bezocht.

;)
Door Henk en Donja
#782826
[quote="Tinker"]
En wat is dat dan wat ik zou moeten weten?Want ik zou nu wel eens willen lezen wat je nu eigenlijk met deze discussie wil?Jij vind kvv niet 100% compleet en ik dus wel......en daar kunnen we nog wel een hele middag over doorgaan. ;)
[/quote]

Het voeren van 1 diersoort kun je nooit compleet noemen, dan kun je daar wel supplementen aan toevoegen, maar daar voorkom je alleen mee dat de ergste symptomen die ontstaan door bepaalde tekorten niet meer zullen voorkomen. Variatie ligt ten grondslag aan elke gezonde voeding, en dat vind ik iets anders dan het voorkomen van tekorten. Dan zou je ook kunnen zeggen een hamburger volwaardige voeding is zolang je er maar supplementen bij eet om scheurbuik en dergelijken te voorkomen. Het gaat dus niet om al de losse stofjes, het gaat de vorm waarin deze worden aangeboden.

Dat is gewoon mijn standpunt, en daar hoef je het niet mee eens te zijn hoor.
Door Fido
#782863
[quote="Tinker"]
De vergelijking tussen een hamburger en diervoeding slaat kant nog wal.Als een wolf een prooi eet,in zijn geval een konijn,dan eet hij ook 1 diersoort.Maar met 1 diersoort word iig niet bedoeld Biefstuk,biefstuk en nog eens biefstuk.En dat is ook bij kvv zo,het bestaat niet simpelweg uit 1 diersoort,dus ook maar 1 vleessoort.Nee kvv bestaat net als een prooi uit orgaanvlees,botten,en spiervlees,en vetten.Sommige kvv's voegen er ook nog eens groente aan toe.Er zijn ook merken kvv oa Bandit en Bibi die helemaal geen supplement toevoegen maar toch het predikaat Compleet mogen dragen omdat hun voeding alles bevat wat een hond nodig heeft.En daar zijn regels voor die zeggen wat een hondenvoeding moet bevatten om compleet genoemd te mogen worden.Veel kvv's bevatten trouwens 2 diersoorten per variant,dus bv kip&rund of Lam&kip.Misschien moet je eens wat websites bestuderen van de diverse kvv fabrikanten om zo een beter beeld te krijgen wat hun filosofie is achter het product dat ze op de markt brengen.Want ik begrijp eerlijk nog steeds niet dat als jij er echt zo over denkt dat je er dan toch voor kiest om een kvv als Smuldier te voeren,dat immers ook enkel uit rund bestaat?
[/quote]

Ik ben wel benieuwd naar die regels. Waar kan ik die vinden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#782911
[quote="Tinker"]
De vergelijking tussen een hamburger en diervoeding slaat kant nog wal.Als een wolf een prooi eet,in zijn geval een konijn,dan eet hij ook 1 diersoort.Maar met 1 diersoort word iig niet bedoeld Biefstuk,biefstuk en nog eens biefstuk.En dat is ook bij kvv zo,het bestaat niet simpelweg uit 1 diersoort,dus ook maar 1 vleessoort.Nee kvv bestaat net als een prooi uit orgaanvlees,botten,en spiervlees,en vetten.Sommige kvv's voegen er ook nog eens groente aan toe.Er zijn ook merken kvv oa Bandit en Bibi die helemaal geen supplement toevoegen maar toch het predikaat Compleet mogen dragen omdat hun voeding alles bevat wat een hond nodig heeft.En daar zijn regels voor die zeggen wat een hondenvoeding moet bevatten om compleet genoemd te mogen worden.Veel kvv's bevatten trouwens 2 diersoorten per variant,dus bv kip&rund of Lam&kip.Misschien moet je eens wat websites bestuderen van de diverse kvv fabrikanten om zo een beter beeld te krijgen wat hun filosofie is achter het product dat ze op de markt brengen.Want ik begrijp eerlijk nog steeds niet dat als jij er echt zo over denkt dat je er dan toch voor kiest om een kvv als Smuldier te voeren,dat immers ook enkel uit rund bestaat?
[/quote]

Als ik zo de samenstellingen lees van b.v. de Rodi complete varianten dan kan ik daar met de beste wil van de wereld geen prooidier in ontdekken.

Maar nog even terzijde....het predikaat "compleet" mag de fabrikant er zelf opplakken. Dit is niet een keurmerkje wat ze van iemand krijgen. Controle hierop (door wie eigenlijk) is nihil en als er al controles plaatsvinden mag je als fabrikant zelf het monster aanleveren......vertelde mij een fabrikant. De enige controles die er op dit gebied plaatst lijken (en dan nog in het buitenland)te vinden zijn die van consumentenorganisaties en dan zijn de resultaten vaak erg bedroevend te noemen. Dure brokken (hé, we zijn weer on topic) waar gewoon veel te weinig vitamine, taurine of andere belangrijke zaken inzaten en wie verteld me dan dat dat bij een kvv niet kan gebeuren.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782921
[quote="Angelique"]
Als ik zo de samenstellingen lees van b.v. de Rodi complete varianten dan kan ik daar met de beste wil van de wereld geen prooidier in ontdekken.
[/quote]

Nee, neem nou bv rodi lam en rijst. Bevat alleen lamshart, rijst en een premix.
Door Henk en Donja
#782982
[quote="Tinker"]
De vergelijking tussen een hamburger en diervoeding slaat kant nog wal.Als een wolf een prooi eet,in zijn geval een konijn,dan eet hij ook 1 diersoort.Maar met 1 diersoort word iig niet bedoeld Biefstuk,biefstuk en nog eens biefstuk.En dat is ook bij kvv zo,het bestaat niet simpelweg uit 1 diersoort,dus ook maar 1 vleessoort.Nee kvv bestaat net als een prooi uit orgaanvlees,botten,en spiervlees,en vetten.Sommige kvv's voegen er ook nog eens groente aan toe.Er zijn ook merken kvv oa Bandit en Bibi die helemaal geen supplement toevoegen maar toch het predikaat Compleet mogen dragen omdat hun voeding alles bevat wat een hond nodig heeft.En daar zijn regels voor die zeggen wat een hondenvoeding moet bevatten om compleet genoemd te mogen worden.Veel kvv's bevatten trouwens 2 diersoorten per variant,dus bv kip&rund of Lam&kip.Misschien moet je eens wat websites bestuderen van de diverse kvv fabrikanten om zo een beter beeld te krijgen wat hun filosofie is achter het product dat ze op de markt brengen.Want ik begrijp eerlijk nog steeds niet dat als jij er echt zo over denkt dat je er dan toch voor kiest om een kvv als Smuldier te voeren,dat immers ook enkel uit rund bestaat?
[/quote]

Onzin, het ging erover dat enkel 'complete' kvv voeren door mij niet als een complete voeding beschouwd wordt. Het gaat hier niet om wat ik mijn hond voer want dat is een momentopname, je probeert steeds van het onderwerp af te wijken. Kvv kan inderdaad een klein gedeelte bot bevatten, maar meestal is het puur vlees, ook hier roep je maar weer wat. Of er nu 1 of 2 diersoorten in een kvv zitten (en bovendien zit er in smul ook schapevet, nou poepoe zeg!), gaat het daar niet om. Je voert dag in dag uit hetzelfde en het zijn constant dezelfde onderdelen van een dier, en dat IS nu eenmaal eenzijdige voeding, ik kan het niet simpeler maken voor je. Blikken vlees zijn ook compleet en wie weet zijn er ook wel rodi worsten die compleet zijn, laat staan dat ik het nog weer over die bijzonder gezonde en complete voorverteerde keutels moet hebben, ook allemaal zo compleet. Nee hoor, als je het over compleet wil hebben moet je een compleet scala aan hele prooidieren verwerken en dan desnoods door bloed te laten onderzoeken nagaan of je hond iets tekort zou kunnen komen.

Overigens even over wat bullmastifgek zegt, bij mijn vrouw thuis hebben ze een hond gehad die alleen oud brood met melk kreeg en tafelresten en die is ook 16 geworden dus, maar het gaat er hier niet om of een hond kan overleven, het gaat erom wat nu werkelijk, zonder compromissen te sluiten, het beste is voor een hond.
Door Henk en Donja
#782986
[quote="Tinker"]
Voor Carnibest geldt:zie hun website:"Carnibest wordt geproduceerd volgens de huidige HACCP-normen en is een door de VWA(Voedsel en Waren Autoriteit)en Productschap Diervoeder erkent bedrijf".
[/quote]

HACCP en VWA kijken alleen naar hygiene, HACCP is de nieuwe hygienecode die een paar jaar geleden is opgesteld en de VWA controleert hierop. Het gaat hier dus om het bekende predikaat 'geschikt voor menselijke consumptie' en nergens anders over.
Door Henk en Donja
#783064
[quote="Tinker"]
Wat je uitdraagt wijkt ik jouw geval sterkt af van wat je voert.Ik kan ook wel gaan roepen dat ik zo tegen roken ben terwijl ik er nog even eentje opsteek.En je kunt hele lappen tekst neer zetten,maar ik ben nog steeds niet door jou overtuigd dat kvv en/of brok onvolledig zouden zijn.Maar goed jij jouw mening,ik de mijne.Ik vertrouw er wel op dat kvv compleet is en daarom voer ik het ook.Jij vind dat het niet compleet is en toch voer je het.....Maar ja nu ontwijk ik natuurlijk weer het onderwerp. :P Maar aangezien het een ja -nee kwestie aan het worden is en ik mijn visie hierop ruimschoots heb laten weten,laat ik het hierbij.
[/quote]

Je bent ook zo grappig he, donja krijgt nu kvv en 2-3 dagen per week barfprodukten omdat ik met haar niet in een keer zomaar op barf kan overstappen, dit omdat ik dat zelf niet verstandig vind. Uiteindelijk gebeurt dat wel hoor, wees daar maar niet bezorgd om.

Jouw 'visie' is het herhalen van wat de commercie op hun verpakkingen drukt, ik denk niet dat je daarin veel navolging zult vinden. Ookal zou het zo zijn dat er een compleet prooidier in kvv verwerkt zou zijn, dan nog voer je continue hetzelfde, en dan kom je dus nog op hetzelfde verhaal uit. Maar aangezien dat nooit zo is dat kvv samengesteld is uit een compleet dier, bij geen enkele kvv, en ook niet bij die soorten die jij noemt, is dat argument ook weer complete klets.

EDIT: Ach laat ook maar......
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op za 23 jun 2007, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#783083
[quote="Henk en Donja"]
Je bent ook zo grappig he, donja krijgt nu kvv en 2-3 dagen per week barfprodukten omdat ik met haar niet in een keer zomaar op barf kan overstappen, dit omdat ik dat zelf niet verstandig vind. Uiteindelijk gebeurt dat wel hoor, wees daar maar niet bezorgd om.

Jouw 'visie' is het herhalen van wat de commercie op hun verpakkingen drukt, ik denk niet dat je daarin veel navolging zult vinden. Ookal zou het zo zijn dat er een compleet prooidier in kvv verwerkt zou zijn, dan nog voer je continue hetzelfde, en dan kom je dus nog op hetzelfde verhaal uit. Maar aangezien dat nooit zo is dat kvv samengesteld is uit een compleet dier, bij geen enkele kvv, en ook niet bij die soorten die jij noemt, is dat argument ook weer complete klets.

Maar blijkbaar wil je dat niet weten, of snap je het gewoon niet. Als je gewoon een beetje eigenwijs wil gaan zitten doen dan kun je er inderdaad beter met deze discussie stoppen.
[/quote]

Tuutuutuutuut! Zullen we het wel gezellig houden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#783123
[quote="Tinker"]
Goed dat is dan èèn merk waar dit iid niet voor geldt,maar Energique,bibi,Cb,Bandit weer wel.
[/quote]

Ja oke, weet ik wel, maar jij generaliseerde even ;D
Maar de nu genoemde merken bij benadering dan want we weten allemaal dat ook deze kvv's veel meer orgaanvlees bevatten dan er verhoudingsgewijs in een prooidier zit en jammer genoeg stoppen ze er een aantal dingen bij (zonnebloemolie b.v.) die je niet in een prooidier terugvind maar die het voer dus "kunststmatig" op het AAFCO- niveau brengen of om de calorische waarde te verhogen.
Door Henk en Donja
#783200
[quote="Lizzy"]
Tuutuutuutuut! Zullen we het wel gezellig houden?
[/quote]

Jajaja, ik weet het  :-X
Door roefus
#783284
[quote="Tinker"]
Nou Henk het aantal mensen dat deze visie deelt en dus ook kvv voert,sommige zelfs al jaren,is enorm.Je kunt geen forum op of je leest de enthousiaste ervaringen van mensen die kvv voeren.[/quote]

Is dat een maatstaf dan?
Er zijn nog veel méér mensen die de visie delen dat brokken compleet zijn, Ze zijn eveneens al jaren enthousiast  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door