Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
Nou, mijn vegetarische neusje vind het allebei heel weeig ruiken, eerlijk gezegd. En kopvlees en rundvlees vind ik ook erg donker. En bruin-bruin/rood. Veel donderder als kip/gemalen kippenbot. Niet dat ik nou ineens dol enthousiast ben over dat Smuldier hoor (zo houd ik echt totaal niet van incomplete analyses bijvoorbeeld) maar zolang ik het percentage orgaanvlees in Energique niet ken, vind ik het moeilijk om de hoeveelheid spiervlees als argument te gebruiken waarom je beter Energique zou kunnen voeren. Komt bij dat bijv. veel Rodi-soorten ook voor het grootste deel uit orgaanvlees bestaat. Ergo, er zijn zelfs soorten waar helemaal geen spiervlees in zit. Volgens de Smuldier verpakking zit hier dan nog rundvlees in....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2005, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SabenJin
Na mijn laatste berichtje in deze topic ben ik weggegaan. Ik had jullie antwoorden dus nog niet gelezen, maar er ligt inmiddels 3 kilo Energique in de vriezer hoor ;) :D Goed voor een week. Die andere drie soorten kende ze niet, misschien haar man wel, die weet meestal wat meer, maar ze hadden alleen Energique. Dus ik heb het maar meegenomen.... Het zijn driehoekige schijven.
Zal ik eerst maar gewoon 400 gram aanhouden net als met smuldier?

Jin krijgt voor het slapen gaan, na de laatste wandelronde altijd nog een plak bruin brood.

Persoonlijk vind ik smuldier echt naar riool ofzo stinken. die schijven net als rodi ruiken veel minder.
Door Truus
De hoeveelheid van Energique is 100 gram per 5 kilo lichaamsgewicht maar dat kun je zelf het beste bepalen of je meer of minder moet geven.
Probeer ook eens met iemand samen in te kopen. Dan is het n.l. voordeliger in prijs.
Laatst gewijzigd door Truus op di 03 mei 2005, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SabenJin
Ik had niet echt het idee dat ze er veel van wist. Ik vroeg of ze ook vers vlees verkochten waarop ze zei dat ze alleen diepvries hadden. Goed dat zocht ik ook. Hoe zit het verpakt vroeg ik, maar het waren losse schijven zei ze, waarop ik vroeg wat een schijf woog...dat wist ze niet, ik zeg nou doe maar voor een week dus 7x 400 gram. Toen ze terug kwam gaf ze aan dat er op 100 gram na 3 kilo inzat. 2900 gram dus. Ik moest 8,70 euro betalen. Thuis gewogen en zo'n schijf weegt dus 100 gram hahaha wel makkelijk 's ochtends 2 en 's avonds 2.

Normaal met smuldier of rodi haalde ik het met mes en vork uit elkaar en deed ik er wat warm water bij. Hoe geven jullie het? Het lijkt wel weinig he 2 van die plakjes hahaha maar dat was met rodi ook zo. Ik zelf had er niet genoeg aan gehad ;) ;D

Gaat de vacht hier ook van glimmen? Op zich glimt Jin wel, maar lijkt soms toch wat dof. Eerder kreeg ze schapenvet dat hielp niet, toen zalmolie toen glom ze wel meer en laatst gaf ik soms een eetlepel zonnebloemolie, maar ben daar ook mee gestopt, omdat ik twijfelde of het wel goed was....
Door Lizzy
[quote="SabenJin"]
Na mijn laatste berichtje in deze topic ben ik weggegaan. Ik had jullie antwoorden dus nog niet gelezen, maar er ligt inmiddels 3 kilo Energique in de vriezer hoor ;) :D Goed voor een week. Die andere drie soorten kende ze niet, misschien haar man wel, die weet meestal wat meer, maar ze hadden alleen Energique. Dus ik heb het maar meegenomen.... Het zijn driehoekige schijven.
Zal ik eerst maar gewoon 400 gram aanhouden net als met smuldier?

Jin krijgt voor het slapen gaan, na de laatste wandelronde altijd nog een plak bruin brood.

Persoonlijk vind ik smuldier echt naar riool ofzo stinken. die schijven net als rodi ruiken veel minder.
[/quote]

Bij Energique geldt dat je 1 schijfje op de 5 kilo geeft. Dat zou voor jouw hond op rond de 6 schijfjes komen en da's (volgens mij dan) 600 gram. Ik zou zelf even met 5 schijfjes beginnen om te kijken hoe dat gaat. Als ze daar te dik van wordt, direct terug naar 4. Als ze te mager wordt, direct naar 6.

Zelf zou ik niet gauw bruin brood aan mijn honden geven. Ja, een keertje is niet zo erg, maar ik vind elke dag bruin brood niet zo.... het bevat granen en graan past eigenlijk niet zo goed in het dieet van de hond. Mag ik vragen waarom je nog wat te eten geeft? Wordt ze anders misselijk misschien? Je zou ook een gedroogd pens staafje of een stuk wortel of komkommer kunnen geven. Of een bakje yoghurt.
Door amber2
Tja, ik kijk ook naar de structuur, kleur en geur. En dan lijkt het mij duidelijk dat smuldier grotendeels uit orgaanvlees bestaat (en dan vooral pens, dat zeggen ze zelf ook 'een basis van penzen'), en energique meer spiervlees bevat... Energique bevat zeker niet enkel orgaanvlees, daar zeggen ze echt duidelijk dat het ook spiervlees bevat. Dit zeggen ze bij smuldier dus ook, alleen denk ik aan het uiterlijk te zien dat het om een erg klein percentage gaat, maar het blijft natuurlijk gokken. Maar het is toch wel zo dat pens een heel andere structuur heeft dan spiervlees, of niet? En smuldier ziet er inderdaad ook bruinig uit.. Dat ken ik alleen van pens en sommige andere organen.
Door SabenJin
[quote="Lizzy"]
Bij Energique geldt dat je 1 schijfje op de 5 kilo geeft. Dat zou voor jouw hond op rond de 6 schijfjes komen en da's (volgens mij dan) 600 gram. Ik zou zelf even met 5 schijfjes beginnen om te kijken hoe dat gaat. Als ze daar te dik van wordt, direct terug naar 4. Als ze te mager wordt, direct naar 6.

Zelf zou ik niet gauw bruin brood aan mijn honden geven. Ja, een keertje is niet zo erg, maar ik vind elke dag bruin brood niet zo.... het bevat granen en graan past eigenlijk niet zo goed in het dieet van de hond. Mag ik vragen waarom je nog wat te eten geeft? Wordt ze anders misselijk misschien? Je zou ook een gedroogd pens staafje of een stuk wortel of komkommer kunnen geven. Of een bakje yoghurt.

[/quote]

Tja ik weet niet anders of ze krijgt een bruine boterham van me voor het slapen gaan. Wortel wil ze niet hebben, dat laat ze liggen. Komkommer heb ik nog nooit geprobeerd, dat zou ik kunnen doen. sinds kort doe ik ook als ik 's middags thuis kom en we een lange wandeling hebben gemaakt dat we samen een appel eten, dat zou ik anders 's avonds ook kunnen doen.
Het is meer van niet met een lege maag de nacht in, anders gaat haar buik echt extreem tekeer de volgende ochtend..... yoghurt krijgt ze nu meestal als toetje na het eten, klein beetje maar hoor, maar dat zou ik dus ook eventueel kunnen verschuiven.
Door Cathelijn
warm water hoef je echt niet toe te voegen, je kunt het gewoon zo geven. Als Jin goed in haar vel zit en gezond is, gaat haar vacht vanzelf glimmen ;D
Door SabenJin
[quote="SabenJin"]
Tja ik weet niet anders of ze krijgt een bruine boterham van me voor het slapen gaan. Wortel wil ze niet hebben, dat laat ze liggen. Komkommer heb ik nog nooit geprobeerd, dat zou ik kunnen doen. sinds kort doe ik ook als ik 's middags thuis kom en we een lange wandeling hebben gemaakt dat we samen een appel eten, dat zou ik anders 's avonds ook kunnen doen.
Het is meer van niet met een lege maag de nacht in, anders gaat haar buik echt extreem tekeer de volgende ochtend..... yoghurt krijgt ze nu meestal als toetje na het eten, klein beetje maar hoor, maar dat zou ik dus ook eventueel kunnen verschuiven.
[/quote]

Vanochtend heeft ze voor het eerst energique gehad en ze begon zowaar bijna weer te schrokken. Ik had er ook even een eitje overheen gedaan (zonder schil?) Nou, heerlijk vond ze het, dat is in ider geval een goed teken. Nu binnenkort nog even kipfilet en kippenvleugeltjes halen.
Door SabenJin
nu ik er aan denk weet ik eigenlijk niet welk nummer ik nu heb van de energique.... zelf niet aan gedacht en de verkoopster gaf ook niet aan dat er verschillen in zaten....
Door amber2
Maakt eigenlijk ook niet zoveel uit hoor, tussen nr. 1,2 en 3 zitten maar kleine verschillen, en nr. 4 is met lamsvlees en rijst; die is wat duurder (en dus eigenlijk speciaal voor honden met huid- of darmklachten, maar maakt niet uit als je het aan een gezonden hond geeft ).
Door SabenJin
De ontlasting van Jin was vandaag wel wat lichter en dunner als bij smuldier. Het zal toch wel even wennen zijn voor haar..... maar ik heb er wel vertrouwen in.
Door Marissie
Om even terug te komen op de hoeveelheid wat je moet geven. Ik geef mijn honden ook minder dan ze volgens de verpakking nodig hebben. Geef ik ze wel die hoeveelheid worden ze te dik, nu krijgen ze iets minder, (wat ik in 1 maaltijd geef, want als ik het verdeel in tweeen, blijft er niks over) en blijven ze goed op gewicht.

Groetjes Mariska.
Door boerboel abel
[quote="SabenJin"]
Normaal met smuldier of rodi haalde ik het met mes en vork uit elkaar en deed ik er wat warm water bij. Hoe geven jullie het? Het lijkt wel weinig he 2 van die plakjes hahaha maar dat was met rodi ook zo. Ik zelf had er niet genoeg aan gehad ;) ;D

Gaat de vacht hier ook van glimmen? Op zich glimt Jin wel, maar lijkt soms toch wat dof. Eerder kreeg ze schapenvet dat hielp niet, toen zalmolie toen glom ze wel meer en laatst gaf ik soms een eetlepel zonnebloemolie, maar ben daar ook mee gestopt, omdat ik twijfelde of het wel goed was....
[/quote]

Abel en Lucy krijgen de plakjes Energique zonder dat 't uitmekaar getrokken is, ze zijn groot genoeg om 't zo naar binnen te werken. Wel zorgen we dat 't grondig ontdooit is, liever wat warmer dan te koud, ben ik van mening.

De Energique-richtlijn voor volwassen honden is per dag 1 schijfje (100 gram) per 5 kilo hond, voor grote honden wat minder. En dat klopt aardig; onze Abel weegt nu zo'n 55 kg en hij krijgt 8 a 9 plakjes (zonder water erdoor te mengen) op 'n dag verdeeld over 2 maaltijden. Dat lijkt niet veel, maar hij heeft veel energie en is niet te mager.

Toen 't zo koud was van de winter (ze slapen in de schuur, bij vorst onder 'n broedlamp) voegde ik aan hun voer nog wat vloeibaar schapevet van Biofood toe - makkelijk te doseren vanuit de standaard spuitfles. Van schapevet worden honden niet vet, heb ik me laten vertellen - en ik vind ze d'r prima uit zien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door