Even een schopje voor wie interesse heeft in wat de Bomann aankan.
Gisteren en vandaag heb ik de Bomann vleesmolen geprobeerd. Het struisvogelvlees ging erin als zoete koek, evenals de lamslever, nieren, hart en pens (spettert!!).
Toen de biologische kipkarkas. Behoorlijk "hard"voor kipkarkas (meer verbeend dan een industriekarkas). En voila...dat ging ook prima!

Toen ik de molen schoonmaakte zag ik alleen wel dat er een heel klein stukje van de spiraal afgebroken was. Ai. 2mm ofzo. Ik denk dat ik wel weet hoe dat komt, want de machine pakt ook de karkassen zelf aan en vermaalt. Als hij vast dreigt te lopen (als in er gebeurt niet meer zoveel), kun je hem even in zijn achteruit zetten en het stuk eruittrekken om het nog eens aan te bieden.
Wat ik deed tegen het eind (laat, moe en geen zin meer) was hard met de invoerstaaf aandrukken cq doordrukken...en dat lukte, maar dus waarschijnlijk ten koste van een stukje spiraal. STOMME actie.
Het resultaat:
Afein. Heb het gebroken deel van de schroef goed bestudeerd en ben vandaag weer aan de slag gegaan.
Paard: wordt derrie.... althans, deze lading.

wordt:

Dat ga ik maar eens in de keukenmachine gewoon laten hakken. Grover.
Runderorganen ook weer prima.
En toen konijnkarkas.

Omdat ik geleerd had van mijn somme actie heb ik de konijnruggen (met borst en organen) doorgeknipt (dwars door de wervels heen dus) in de lengte met de snoeischaar om zo al wat te helpen. En ook dat ging zonder enig probleem en ooit hoeven aann duwen door de machine.
Naderhand heb ik de spiraal gecontroleerd en dat was stuk is is niet verder gesleten of gebroken.
Conclusie: Met beleid kan de Bomann dus prima de kleine karkassen malen :beerchug:
Ik weet niet of ik haas durf te proberen, maar parelhoen heb ik geen enkele twijfels over gezien het gemak van deze twee soorten.
Dus wie twijfelt....een leuk machientje voor weinig :biggrin2: