Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

[quote="May Linn"]
Angelique, mag ik je vragen wat voor karkassen (qua hardheid) je kan malen met die molen die jij hebt?

[/quote]

Kipkarkassen (toen voornamelijk borststukken) en kwartel. Ik heb er ooit eentje stuk gedraaid op zalmkop, maar bij die twijfelde ik naderhand toen ik de nieuwe ontvangen had of die wel altijd koosjer gedraaid heeft. :-\ Dus wellicht kan die meer aan, ik denk dat de zachtere delen van parelhoen b.v ook geen probleem zullen zijn, maar dat had ik toen niet, dus kan ik het niet uit eigen ervaring vertellen.
[quote="May Linn"]
Angelique, mag ik je vragen wat voor karkassen (qua hardheid) je kan malen met die molen die jij hebt?

[/quote][quote="Angelique"]
Ik begin met alleen gemalen spiervlees en dat wordt per dag aaangevuld met gemalen karkas, wat orgaan tot ze aan het eind van de week wel een redelijk complete hap hebben. Ik begin pas aan het eind van de 3de week met vast voer. Om mams de 3de week wat te ontlasten geef ik (als dat nodig is) pupmelk erbij (FF). Met 5 weken gaan de vleesjes al in kleine stukjes, maar laat ik het botwerk nog even gemalen. Hier zijn ze altijd vrij laat met de tanden, dus een stuk karkas met 6 weken is dan leuk voor de fun, maar echt goed eten kunnen ze dat nog niet. Groenten voeg ik ook pas wat later (met 6/ 7/8 weken) aan het verhaal toe en dan heel summier. Dus vandaag een worteltje gemalen erdoorheen en morgen wat broccoli. Als ik dat veel eerder gaf, werd het door de meesten teruggetuft met de boodschap....der zit wat raars in me voer :biggrin2:

Mijn vleesmolen was niet eens ernstig duur hoor, die was iets van 80 euro bij factoryprices.  :) Als je dit zo gaat doen dan adviseer ik je wel om ruimschoots van te voren een voorraad voer aan te leggen, anders sta je straks enkel voer te malen ipv dat je van je puppen zit te genieten :)
[/quote]

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik zeker wat aan. Misschien moet ik toch overwegen een electrische molen aan te schaffen. Ik vind het toch niet echt nodig dat kleine pupjes zware botten eten, dat zou ze in werkelijkheid ook nooit lukken ;-) en er is voldoende klein bot toch?
Nu heb ik wel biologische kipkarkassen en ik merk dat die wat harder zijn...denk je dat zo'n eenvoudige electrische molen dat ook aankan? Als hij dat soort eenvoudig spul aankan ben ik al een heel end. Parelhoen, kwartel, konijn. Is al heel gevarieerd toch? Haas lijkt me ook weer te hard eigenlijk. Heb het idee dat de honden daar toch steviger op moeten knagen, althans, op de rugstukken.

Welke machine heb jij?

[quote="May Linn"]
Dan moeten we maar even de agenda's naast elkaar leggen.
En voor jou handig om even te bedenken hoeveel en wat je wil malen.
Is ze al gedekt?
[/quote]

Ja  :wavetowel2: Vandaag is het tweede weken na de eerste dekking . Dus het is nog even afwachten of ze opgenomen heeft...spannend.
Ik twijfel nu even over de aanschaf van een electrische machine zoals je ziet, maar ik pb je vast even.
Ik zie bij Factory Prices drie electrische molens.

Bomann, 1000 watt  41,95
Gastroback, 800 watt 60,49
Kenwood, 440 watt, 90,25

Dan vraag ik me dus af....is hoger wattage nu beter of slechter? Anders zou je denken dat de goedkoopste, de Bomann, beter is dan de duurdere Kenwood. Welke zou eerder doorbranden?

Ik denk er nu over een Bomann aan te schaffen. Als hij het slechts de puppenperiode doet heb ik er al veel plezier van. Daarbuiten maal ik toch niks. Tenzij mijn oudje ooit slechter gaat eten, maar die knaagt voorlopig nog prima lams-, geiten- en hertenribben weg, dus tegen de tijd dat ze geen kip meer aankan zien we wel verder.

Ik kan maar één letterlijke ervaring met de Bomann vinden, en daar lukte een konijnkarkasje ook..
Het zou natuurlijk wel praktisch zijn als ik gewoon steeds kleine beetjes kan malen en zo een vooraad aan kan leggen op mijn gemakje.
[quote="Madelief."]
Ik zie bij Factory Prices drie electrische molens.

Bomann, 1000 watt  41,95
Gastroback, 800 watt 60,49
Kenwood, 440 watt, 90,25

Dan vraag ik me dus af....is hoger wattage nu beter of slechter? Anders zou je denken dat de goedkoopste, de Bomann, beter is dan de duurdere Kenwood. Welke zou eerder doorbranden?

Ik denk er nu over een Bomann aan te schaffen. Als hij het slechts de puppenperiode doet heb ik er al veel plezier van. Daarbuiten maal ik toch niks. Tenzij mijn oudje ooit slechter gaat eten, maar die knaagt voorlopig nog prima lams-, geiten- en hertenribben weg, dus tegen de tijd dat ze geen kip meer aankan zien we wel verder.

Ik kan maar één letterlijke ervaring met de Bomann vinden, en daar lukte een konijnkarkasje ook..
Het zou natuurlijk wel praktisch zijn als ik gewoon steeds kleine beetjes kan malen en zo een vooraad aan kan leggen op mijn gemakje.

[/quote]

Ik heb in ieder geval een Kenwood. :)
Ah, thanks!  :biggrin2:

Heb inmiddels heel wat topics over afspenen doorgespit en denk dat ik met een week of 2, 3 malen al een heel end kom. Ik ga dus een machine aanschaffen, best de moeite waard en ik vind het niet alleen prettig maar ook leuk om het zelf te doen. Ik kan echt genieten van het maken van de maaltijden.  ;D

Bedankt voor de tips! En als de tijd daar is heb ik vast weer vragen te over  ??? :)

Edit:  Ik heb maar meteen de Bomann besteld én een droogapparaat, ben ik weer volledig voorzien en scheelt een hoop getwijfel tot ik het uiteindelijk tóch doe ;-)
Laatst gewijzigd door Madelief. op wo 25 aug 2010, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Even een schopje voor wie interesse heeft in wat de Bomann aankan.

Gisteren en vandaag heb ik de Bomann vleesmolen geprobeerd. Het struisvogelvlees ging erin als zoete koek, evenals de lamslever, nieren, hart en pens (spettert!!).
Afbeelding

Toen de biologische kipkarkas. Behoorlijk "hard"voor kipkarkas (meer verbeend dan een industriekarkas). En voila...dat ging ook prima!
Afbeelding
Toen ik de molen schoonmaakte zag ik alleen wel dat er een heel klein stukje van de spiraal afgebroken was. Ai. 2mm ofzo. Ik denk dat ik wel weet hoe dat komt, want de machine pakt ook de karkassen zelf aan en vermaalt. Als hij vast dreigt te lopen (als in er gebeurt niet meer zoveel), kun je hem even in zijn achteruit zetten en het stuk eruittrekken om het nog eens aan te bieden.
Wat ik deed tegen het eind (laat, moe en geen zin meer) was hard met de invoerstaaf aandrukken cq doordrukken...en dat lukte, maar dus waarschijnlijk ten koste van een stukje spiraal.  STOMME actie.

Het resultaat:
Afbeelding

Afein. Heb het gebroken deel van de schroef goed bestudeerd en ben vandaag weer aan de slag gegaan.
Paard: wordt derrie.... althans, deze lading.
Afbeelding
wordt:

Afbeelding
Dat ga ik maar eens in de keukenmachine gewoon laten hakken. Grover.
Runderorganen ook weer prima.

En toen konijnkarkas.
Afbeelding
Omdat ik geleerd had van mijn somme actie heb ik de konijnruggen (met borst en organen) doorgeknipt (dwars door de wervels heen dus)  in de lengte met de snoeischaar om zo al wat te helpen. En ook dat ging zonder enig probleem en ooit hoeven aann duwen door de machine.
Naderhand  heb ik de spiraal gecontroleerd en dat was stuk is is niet verder gesleten of gebroken.

Conclusie: Met beleid kan de Bomann dus prima de kleine karkassen malen  :beerchug:
Ik weet niet of ik haas durf te proberen, maar parelhoen heb ik geen enkele twijfels over gezien het gemak van deze twee soorten.

Dus wie twijfelt....een leuk machientje voor weinig  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Madelief. op zo 26 sep 2010, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh ik ben blij met je uitgebreide verslag  :D
Komt dus op het verjaardagslijstje  :biggrin2:

Wel een vraagje, gaat dat snel het malen?
Of moet je wel even geduld hebben.
Ik begrijp dat paard wel te malen is? Maar niet zo mooi eruit komt? Of hoe moet ik dat lezen paard wordt derrie.
[quote="May Linn"]
Oh ik ben blij met je uitgebreide verslag  :D
Komt dus op het verjaardagslijstje  :biggrin2:

Wel een vraagje, gaat dat snel het malen?
Of moet je wel even geduld hebben.
Ik begrijp dat paard wel te malen is? Maar niet zo mooi eruit komt? Of hoe moet ik dat lezen paard wordt derrie.
[/quote]

Wilde net weggaan, zit hier echt alweer veel te lang.. ;)
Gaat héél snel. Je bent langer bezig met schoonmaken en voorhakken dan dat het malen duurt. Overigens is ook het schoonmaken een fluitje van een cent, mocht je nu denken dat dat een gedoe is.

Ja hoor, het paard is wel te malen, maar (zie foto) het wordt een onooglijke massadrab. Zal best smaken hoor, maar er is werkelijk geen structuur meer van over. Bijna vloeibaar, bah. Maar misschien was het wel een pony, want het lijkt me ook nogal vet. Ik heb ook wel eens stukken paard gehad als biefstuk zo mooi en wellicht geeft dat een ander resultaat.

Voor de puppen straks wel handig, maar nu ik begonnen ben te verkleinen zodat er meer eten naast de pupjes in Yanthe past :biggrin2:, hoeft het nog niet zo verschrikkelijk klein, dus ga ik even proberen wat de keukenmachine ervan bakt.
[quote="Lizzy"]
Dat ziet er goed uit! (behalve dat paard dan :biggrin2:). En het machientje ziet er anders ook stevig uit zeg!
[/quote]

Ja vies he?  :biggrin2:
Het is best nog een redelijk stevig apparaatje inderdaad. Beslist geen miskoop, al zal hij ongetwijfeld minder lang meegaan dan de robuustere types. Voor mij beslist afdoende, want anders dan rond de bevalling zie ik geen noodzaak te malen  :)
Oh hij kost nog minder dan dat ik dacht. Gaat ie voor volgende maand op het verlanglijstje  :biggrin2:

Klinkt erg goed, dat paardenvlees niet meer herkenbaar wordt is niet erg, ik maak voor de katten kvv en dan gaat toch alles in 1 bak door elkaar.
Schoonmaken en hakken heb ik nu ook aan werk. Maar ik ben niet zo sterkt en dan is 10kg echt het max. wat kan malen in 1 keer, anders vallen mijn armen er spontaan af.
Vandaar de intresse  ;)
Bedankt voor je ervaring!
[quote="Madelief."]
Ja vies he?  :biggrin2:
Het is best nog een redelijk stevig apparaatje inderdaad. Beslist geen miskoop, al zal hij ongetwijfeld minder lang meegaan dan de robuustere types. Voor mij beslist afdoende, want anders dan rond de bevalling zie ik geen noodzaak te malen  :)

[/quote]

Ja, heel goor :biggrin2:

Om dezelfde reden houd ik mijn vleesmolen. Die ga ik nodig hebben voor rond de bevalling/afspenen pups.

Hoe is het met aanstaande moeders?
[quote="Lizzy"]
Ja, heel goor :biggrin2:

Om dezelfde reden houd ik mijn vleesmolen. Die ga ik nodig hebben voor rond de bevalling/afspenen pups.

Hoe is het met aanstaande moeders?
[/quote]

Het gaat heel goed, dank je  :). Ze is alweer 7 weken, de tijd vliegt!
Afbeelding

Afbeelding

@Angelique: haha, best wel sjiek ja; maar ik heb ook wel erg  veel variatie in de vriezer liggen. Als ik kvv zou kopen zou ik snel tevreden zijn hoor, maar waarom niet door de machien jassen wat er toch al huis is  :biggrin2: (stiekem ook gewoon leuk, kokkerellen voor d'hondjes :angel: )

@ Parelridder: graag gedaan :) en ik denk dat je gelijk hebt...mooier resultaat met snijlingen. Dit  is echt vette "troep"(maar dat vet is helemaal niet slecht voor drachtige dames en puppen geloof ik, dus wat dat betreft ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door