scoobidoo schreef: ↑wo 04 mar 2020, 07:58 Ondertussen is mijn pup al goed gegroeid. Hij is niet erg actief van nature en heeft de neiging om wat te zwaar te worden dus ik heb de hoeveelheid KVV recent teruggeschroefd... maar vraag me af of dit wel ok is voor een pup. Ik wil hem ook niet ondervoeden... hij moet wel nog voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen zonder te dik te wordrn. Zelfs toen hij meer KVV at was hij altijd hongerig en kreeg hij ook sperziebonen extra om dat wat te temperen. Ik geef daar ongeveer 200gr van per dag.Ik begrijp dat je sperziebonen voert. Maar dit is totaal zinloos, behalve dat het wat buikvulling geeft. Ik kan je echt aanraden om je groenten te gaan afwisselen, zodat het ook nog zin heeft dat je hem groenten geeft. Je kunt zijn maaltijd aanvullen met gekookte broccoli, andijvie, witlof, courgette, etc.
Hij is nu 8 maanden oud, 60 kg en eet nog 120gr acana brokken (komt overeen met een kleine 1/3de van de DAH) in een voerbal omdat hij dat zo leuk vindt.Mjah. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Nou, laat ik er wel wat van zeggen. Je hond heeft moeite om goed op gewicht te blijven. Voor mij zou zulk plof-voer echt het eerste zijn dat ik zou skippen. Hij kan zoveel leuk vinden maar er zijn vast leuke spelletjes die je kunt doen met kleine stukjes gedroogde pens. Dat levert veel minder kcal.
Daarnaast 2x 650gr KVV (helft Bandit en helft andere merken zoals Carnibest en Wolfsblut,) Wekelijks 2 eitjes en visolie als extraatjes.Dat is prima.
Die 2 x 650 gram is geen 3,5% maar eerder 2% (iets meer dan 2%, rond de 2,2%). 3% op een gewicht van 60 kg is namelijk 1800 gram. En 3,5% is 2100 gram. Dat zou echt veel te veel zijn hoor maar iets gaat er qua rekenwerk niet helemaal feilloos. Of bij jou, of bij mij

Als ik me niet vergis krijgt hij nu dus tussen de 3.5% en 4% terwijl ik voordien 40gr per kilo lichaamsgewicht voerde... wat dus teveel blijkt te zijn voor hem. Is dit wel nog OK nu en misschien nog tips om zijn honger wat te stillen?Je voert dus (zoals hierboven geschreven) geen 3,5%.
Hoewel we nog geen duidelijkheid hebben over de hoeveelheid voeding:
Ik zou de brokken skippen, ik zou gekookte groenten geven (best een lekker portie, je mag echt best 200 gram groenten per dag geven, op voorwaarde dat je afwisselt). De hoeveelheid KVV: ik zou de hoeveelheid die je nu geeft gewoon blijven voeren en even kijken hoe hij het qua gewicht er op doet. Je geeft met 2 x 650 gram dus 2,2% en dat is niet veel maar een pup van zo'n groot ras mag ook echt niet te dik opgroeien. Dus dat moet dan maar. Bandit is wel een super merk, kwalitatief erg hoogwaardig. Vitamines en mineralen haalt hij ook wel uit de groenten. En je zou hem bijv. ook een handje blauwe besjes kunnen geven. En inderdaad, 2 of 3 rauwe eitjes per week. Ik neem aan dat je ook diersoorten goed afwisselt? Zo ja, dan moet dat alles bij elkaar wel genoeg zijn.