Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Yari
[quote="mugo"]
Ik heb een vraagje over eieren geven. Onze honden eten versvlees van het merk Bibi. Dat heeft er weinig mee te maken, maar ik heb wel eens gehoord dat je je hond ook af en toe een eitje kunt geven.

Moet dit gekookt of rauw?
[/quote]

Hé Hilde jij toch ook hier!? ;)
Je vraag is vast naar aanleiding van 't topic op 't labforum of niet?
Daar heb ik toen dit stukje opgezet (wat ik dus hier bij bibliotheek vandaan heb):

"Eieren zijn een prima basis voor hoogwaardige eiwitten en zijn licht verteerbaar. Eieren bevatten alle essentiële aminozuren en vitamine A, B2, D en E, niacine, biotine, koper, ijzer, zwavel, fosfor en onverzadigde vetzuren. De eierdooier is de rijkste basis voor choline welke nodig is om cholesterol op te nemen en door het lichaam te transporteren.
Honden en katten hebben geen cholesterol problemen zoals mensen. Omdat het carnivoren zijn worden vetten en oliën efficiënter door het lichaam opgenomen mits deze onbewerkt zijn.
Eierdooiers moeten rauw worden gegeven. Het wit moet zolang gekookt worden dat het doorzichtige wit begint te worden. Eiwit kan op den duur een verlies aan biotine veroorzaken. Indien je of en toe een keer 1 of 2 eieren aan een grote hond geeft per week is het geen probleem maar als je regelmatig (1x per week) een ei geeft per 4,5 kg lichaamsgewicht moet je het ei zacht koken. 1 of 2 minuten is voldoende. De dooier niet koken.
Als je niet over kokend water kunt beschikken gebruik dan heet water uit de boiler en laat de eieren daar ongeveer 5 minuten inliggen om de avidine te vernietigen. (dit is een proteïne die zich bemoeit met de opname van biotine).
Hardgekookte eieren niet of zelden geven. Deze zijn zeer moeilijk verteerbaar. De schaal nooit geven. Als dieren in de natuur eieren eten zijn deze erg vers en nog zacht. Als een ei een paar uur oud is of gekookt wordt, wordt de schaal harder. De schaal bevat scherpe puntjes en kunnen zelfs interne bloedingen veroorzaken.
Het belangrijkste waar je op moet letten bij het geven van eieren is de kwaliteit en de versheid. Zorg ervoor dat je eieren gebruikt van b.v. vrije kippen die niet gevoed zijn met antibiotica, hormonen of andere stoffen. Ook kippen uit legbatterijen waar de snavels van gekort zijn en volop in de stress kunnen geen kwaliteitseieren leggen.
Scharreleieren hebben een hoge voedingswaarde als commerciële eieren. Mochten de eieren bevrucht zijn bevatten ze specifieke groei hormonen.
Bewaar de eieren in een afgesloten doos en gebruik ze binnen een week.
Per maaltijd 1 tot 8 eieren afhankelijk van de grootte van je hond is verantwoord. Onder de 4,5 kg is 1 ei voldoende en een hond van 35 kg mag er 8 hebben.
Het belangrijkste is dat de dooier niet gekookt moet worden.

Aldus Pat McKay en geplukt van het net en vervolgens vrij vertaald."

Persoonlijk denk ik dus dat het wel mee zal vallen met die schil, maar goed, ik neem toch liever het zekere voor het onzekere en geef ze zonder schil.
Wel gewoon helemaal rauw hoor, want ze krijgen hier maar 1x per week een eitje, dus hoef ik niet bang te zijn voor die evt. biotineafbraak.
Je kunt ze dus ook even heel licht koken, zodat alleen het eiwit wat stolt en het eigeel wel nog rauw blijft, maar liever dus geen hardgekookte eieren.
Zou het ook niet zo zijn dat de schil door koken harder wordt en dus gevaarlijker?
Door mugo
Niet helemaal naar aanleiding daarvan! Kwam eerder door de vraag van iemand of je een ei gekookt of rauw moet geven, daarna kwam ik pas jouw stukje tegen en ben verder gaan vragen voor m'n eigen honden. ;)

off-topic: Hoe is het met jou? :)
Door Lizzy
Dat een eierschilletje interne bloedingen kan veroorzaken is gewoon klinklare onzin. Pat is een aardig mens (heb 2 boeken van haar) maar ze verspreid wel regelmatig onzin hoor..... Als een hond raadt weet met botten, denk je dan echt dat zo'n lullig eierschilletje kwaad kan? Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het is echt je reinste flauwekul hoor. Er zouden een hoop dooie vossen en wolven vallen trouwens....
Door Ellen Els en Nina
Ik heb nog een ander vraagje: Nina heeft 1x een rauw eitje gehad. Ze vond het prachtig, werd helemaal opgewonden en genoot er zichtbaar van. Maar ze liep er de hele tuin mee door. Geen probleem zou je zeggen, maar ondertussen laat ze een heel spoor van rauw ei achter zich en die plekken blijven op de tegels zitten. Tja, en dat is dan toch rauw ei (bacterieën én vieze plekken)
Hoe doen jullie dat?
Door Yari
[quote="mugo"]
Niet helemaal naar aanleiding daarvan! Kwam eerder door de vraag van iemand of je een ei gekookt of rauw moet geven, daarna kwam ik pas jouw stukje tegen en ben verder gaan vragen voor m'n eigen honden. ;)

off-topic: Hoe is het met jou? :)
[/quote]

Prima hoor!
Dinsdag a.s mag ik weer uit m'n hoek vandaan, haha!! ;D ;D
Laatst gewijzigd door Yari op vr 08 apr 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yari
[quote="Lizzy"]
Dat een eierschilletje interne bloedingen kan veroorzaken is gewoon klinklare onzin. Pat is een aardig mens (heb 2 boeken van haar) maar ze verspreid wel regelmatig onzin hoor..... Als een hond raadt weet met botten, denk je dan echt dat zo'n lullig eierschilletje kwaad kan? Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het is echt je reinste flauwekul hoor. Er zouden een hoop dooie vossen en wolven vallen trouwens....
[/quote]

Daar heb je gelijk in ja...
Door Yari
[quote="Ellen Els en Nina"]
Ik heb nog een ander vraagje: Nina heeft 1x een rauw eitje gehad. Ze vond het prachtig, werd helemaal opgewonden en genoot er zichtbaar van. Maar ze liep er de hele tuin mee door. Geen probleem zou je zeggen, maar ondertussen laat ze een heel spoor van rauw ei achter zich en die plekken blijven op de tegels zitten. Tja, en dat is dan toch rauw ei (bacterieën én vieze plekken)
Hoe doen jullie dat?
[/quote]

Voordat ik dat stukje van Pat gelezen had gaf ik ook wel eens een rauw ei met schil en al (ga ik nu denk ik ook gewoon maar weer doen,want net wat Lizzy zegt, zal het vast wel meevallen), maar die gaf ik binnen in de gang op de plavuizen.
Ten eerste zorgde mevrouw er wel voor dat alles helemaal schoon gelikt was (ze ging er trouwens ook niet mee aan de wandel) en ten tweede kun je plavuizen natuurlijk gewoon makkelijk effe dweilen daarna.
Ik zou als je 't in de tuin geeft daarna gewoon effe de tuinslang erop zetten evt. met een beetje sop en een bezem boenen, maar zo'n kwaad kan het volgens mij niet echt zo in de buitenlucht. ;)
Door Nitus
[quote="Ellen Els en Nina"]
Hoe doen jullie dat?
[/quote]

Hier wordt alles door Gitte grondig schoongelikt nadat het eitje op is, dus houd ik hier alleen maar natte plekken over ;). En zelf lik ik niet aan de tegels dus van die bacterieën heb ik geen last ;).
Maar zonder gekheid, ik zou me over die bacterieën dus helemaal niet druk maken, vogels poepen ook op de tegels, zelf mors ik ook weleens wat als ik buiten zit te eten.... als je je dan zorgen moet gaan maken over bacterieën dan kun je in principe het huis niet meer uit toch?
Door pippie
[quote="Lizzy"]
Nee hoor, dat klopt gelukkig niet! Beide niet. De schil is prima verteerbaar voor de hond. Als een hond botten kan verteren, kan hij zeker ook wel zo'n eierschilletje verteren. Da's echt peanuts voor de hond. Overigens eten wilde carnivoren ook eieren. Die pikken ze van bijv. sneeuwhoenders of andere vogels.

Er zit een stofje in eiwit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden.

Trouwens, als het al een beetje waar zou zijn (hetgeen ik dus NIET geloof), dan moet je erg veel eieren voeren wil je een biotine tekort creeeren bij de hond. Een of twee of rauwe eieren per week is prima!

[/quote]

Daar hoeven het geen wilde carnivoren voor te zijn want Watje van mij jat nou al alle eitjes die ze maar te pakken kan krijgen, is je reinste eierdief buiten ::)
Door westie
[quote="Nitus"]
Hier wordt alles door Gitte grondig schoongelikt nadat het eitje op is, dus houd ik hier alleen maar natte plekken over ;). En zelf lik ik niet aan de tegels dus van die bacterieën heb ik geen last ;).
Maar zonder gekheid, ik zou me over die bacterieën dus helemaal niet druk maken, vogels poepen ook op de tegels, zelf mors ik ook weleens wat als ik buiten zit te eten.... als je je dan zorgen moet gaan maken over bacterieën dan kun je in principe het huis niet meer uit toch?
[/quote]

;D Ik lik ook niet aan tegels, maar ondervindt het ook als een probleem. Als mijn kindren een snoepje laten vallen op zo'n plek stoppen ze het snoepje meteen weer in hun mond. Geen prettig idee. Maar tuin is prettiger dan in huis, want dan zou mijn hond alleen ei kunnen krijgen als er geen kinderen aanwezig zijn, zodat ik optijd alles schoon kan maken. Ik zou zeggen meteen na het eten van het ei de tuinslang erover. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door