Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3469898
Beste,

Ik heb een niet gecastreerde engelse bulldog reu van 2,5 jaar oud. Een paar dagen geleden is hij met spoed geopereerd omdat hij plots niet meer kon plassen en wat bleek last had van stenen in z’n plasbuis, die ze succesvol hebben kunnen verwijderen. Na onderzoek blijkt dat het gaat om Ammonium uraat stenen, ik heb gelezen dat dit erfelijk is maar we willen toch graag er alles aan doen om de kans op terug komen te voorkomen/verlagen. Natuurlijk willen we voeding geven met zoveel mogelijk vocht zodat hij zoveel mogelijk kan doorspoelen. Op het moment van onderzoek had hij een pH-waarde van 7, net iets te hoog volgens de DA dus we willen deze graag terug brengen tot 6,5.

Onze dierenarts raad aan om te beginnen met brokken van Hills U/D - Royal Canin U/D - Trovet NVD maar ik lees overal dat er maar 6% vocht in brokken zit en dit wordt afgeraden. Zelf twijfel ik eerder om over te schakelen naar KVV maar de dierenarts zegt dat er teveel proteïne in zit en dit niet goed is voor hem? Het leek mij met gemiddeld 60% vocht gehalte een betere optie? Ook las ik dat het bijvoorbeeld een optie is om de dagelijkse portie te verminderen naar 70% KVV en hier 30% groenten aan toe te voegen om het proteïne gehalte naar beneden te halen? (Of eventueel 15% groenten en 15% rijst/quinoa/zoete aardappel).

Indien ik zou starten met KVV te voeren twijfel ik nog erg tussen Bandit of Carnibest. Ook zag ik dat bandit een speciaal blaas/nier dieet heeft. Zou dit bijvoorbeeld nog beter zijn om te voeren gezien zijn situatie, in plaats van de “gewone” smaken of maakt dit niet veel uit?

Surplus zou ik ook nog bone broth, geitenmelk of geitenyoghurt bij zijn voeding toevoegen voor extra vocht toevoeging.

Ik zie door het bos de bomen niet meer en zou graag indien mogelijk jullie expertise mening/advies hierover willen vragen. Kan ik best brokken geven of KVV? En zijn er dingen/bepaalde voeding die jullie echt afraden of juist adviseren?

Alvast bedankt voor de hulp en een fijne dag nog!

Met vriendelijke groet,
Robin
#3469900
RobinJ schreef: do 28 mar 2024, 16:29 Beste,

Ik heb een niet gecastreerde engelse bulldog reu van 2,5 jaar oud. Een paar dagen geleden is hij met spoed geopereerd omdat hij plots niet meer kon plassen en wat bleek last had van stenen in z’n plasbuis, die ze succesvol hebben kunnen verwijderen. Na onderzoek blijkt dat het gaat om Ammonium uraat stenen, ik heb gelezen dat dit erfelijk is maar we willen toch graag er alles aan doen om de kans op terug komen te voorkomen/verlagen. Natuurlijk willen we voeding geven met zoveel mogelijk vocht zodat hij zoveel mogelijk kan doorspoelen. Op het moment van onderzoek had hij een pH-waarde van 7, net iets te hoog volgens de DA dus we willen deze graag terug brengen tot 6,5.
Dit is raar. Uraatgruis ontwikkeld zich in zure urine (onder de 6.0). Dus hier lijkt iets niet te kloppen....? Ik zou zelf de pH waarde van de urine gaan meten. Met deze strips: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. En dan in de ochtend urine direct in de verse urine de pH waarde meten. En dan graag even laten weten wat de pH waarde is. Want we moeten wel zeker weten waar we naar zitten te kijken, qua blaasstenen!
Onze dierenarts raad aan om te beginnen met brokken van Hills U/D - Royal Canin U/D - Trovet NVD maar ik lees overal dat er maar 6% vocht in brokken zit en dit wordt afgeraden. Zelf twijfel ik eerder om over te schakelen naar KVV maar de dierenarts zegt dat er teveel proteïne in zit en dit niet goed is voor hem? Het leek mij met gemiddeld 60% vocht gehalte een betere optie? Ook las ik dat het bijvoorbeeld een optie is om de dagelijkse portie te verminderen naar 70% KVV en hier 30% groenten aan toe te voegen om het proteïne gehalte naar beneden te halen? (Of eventueel 15% groenten en 15% rijst/quinoa/zoete aardappel).
Ja, nou je dierenarts lijkt wel een beetje abuis! Eiwitten is het probleem niet. Purine is het probleem. Je kunt dus wel KVV voeren alleen moet je dit inderdaad aanpassen. Je moet het aandeel KVV verlagen en aanvullen met voeding laag in purine. Dat is groenten, fruit, eieren (heel zacht gekookt is het handigst want dan vullen ze het meest en kook je het toch niet kapot - dooier moet dus echt volledig vloeibaar zijn, eiwit gestold), zuivel en eventueel (indien nodig - je weet of het nodig is door zelf de pH waarde te gaan meten en de voeding aan te passen als de pH waarde echt onder de 6.3 komt of als je hond te mager wordt) gekookte witte rijst, gekookte aardappel, etc. Maar vaak lukt het prima zonder die koolhydraattoevoegingen.
Indien ik zou starten met KVV te voeren twijfel ik nog erg tussen Bandit of Carnibest. Ook zag ik dat bandit een speciaal blaas/nier dieet heeft. Zou dit bijvoorbeeld nog beter zijn om te voeren gezien zijn situatie, in plaats van de “gewone” smaken of maakt dit niet veel uit?
Nee, die Bandit nierproblemen is voor honden met nierproblemen dus die hoef je niet te voeren. Bandit is gewoon klasse KVV. Ik vind het beter dan Carnibest. Carnibest bevat een premix en dat zou ik nou juist proberen (heel hard) te vermijden!
Surplus zou ik ook nog bone broth, geitenmelk of geitenyoghurt bij zijn voeding toevoegen voor extra vocht toevoeging.
Prachtig! Want ik wilde net gaan schrijven dat je naast de voeding aanpassingen ook extra vocht moet toe gaan dienen. Voeg dit niet toe aan de voeding want dan spoelt de KVV nog sneller door de maag. Geef ongeveer 1 liter extra vocht per dag. En iedere 4 uur je hond goed uit laten plassen (behalve 's nachts).
Ik zie door het bos de bomen niet meer en zou graag indien mogelijk jullie expertise mening/advies hierover willen vragen. Kan ik best brokken geven of KVV? En zijn er dingen/bepaalde voeding die jullie echt afraden of juist adviseren?
KVV. Absoluut KVV. Met extra vocht. Ik moet je nog meer details geven omtrent hoeveel minder KVV je dan moet gaan voeren en hoeveel andere dingen je bij moet gaan voeren maar daarvoor heb ik nodig: het gewicht van je hond, of hij slank of mollig of normaal is en ik wil heel graag weten wat de pH waarde is van de verse ochtend urine. Want als die 7.5 of 8.0 is, dan krijg ik mijn twijfels over de diagnose uraatgruis. Zijn de verwijderde stenen naar een laboratorium opgestuurd?
Alvast bedankt voor de hulp en een fijne dag nog!

Met vriendelijke groet,
Robin
Jij ook een fijne avond nog!

Barfplaats wordt gesponsord door