Het is alweer even geleden, maar we zijn hier volop bezig met de kvv. Je kan wel zeggen dat het inmiddels een hele studie is geworden
Ik heb de vorige keer al een lijstje geplaatst met merken die hier te verkrijgen zijn. Ik heb daar middels voerwijzer nu een aantal van uitgesloten.
Zo worden we steeds weer wat wijzer!
Ik vind het wel erg leuk om hier mee bezig te zijn, en heb dan inmiddels ook wel de neiging om misschien een beetje barf toe te gaan voegen (zoals jullie al zeiden
We hebben wel wat vallen en opstaan gehad, snowy wou niet altijd de hoeveelheid eten die die zou moeten krijgen, nou is hij ook wel even niet zo lekker geweest, hij had een virusje te pakken maar gelukkig is die door de dierenarts weer gewoon gezond verklaard!
En begint hij ook weer meer te eten. Misschien was het ook wel even wennen voor hem..
Hoe meer je leest hoe meer vragen er natuurlijk weer komen.
Uit sommige dingen kom ik niet helemaal en dan zijn tips altijd welkom!
Hoe stel je nou een kvv menu samen zodat het een goed compleet menu is?
Ik lees momenteel zoveel waar ook vaak wisselende dingen in staan dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.. Ik wil niet 'zomaar' wat doen en er maar van uit gaan dat het wel goed zou zijn.
Ik weet dat je verschillende diersoorten moet voeren minimaal 4+vis.
En dat afwisselen in diersoorten en merken zonder premix de voorkeur heeft in plaats van voeding compleet maken met een premix.
Ik voer nu voornamelijk Alaska, dit is hier makkelijk te verkrijgen en scheen ook goed te zijn. (verbeter me als dit niet zo is hoor! Ik ben hier nog nieuw in..)
En dan de variant zonder premix.
Snowy vind deze ook erg lekker.
Kunnen jullie met me mee kijken of de verhoudingen in Alaska goed zijn?
De smaken die we van Alaska voeren zijn:
* beef
Runderpens (30%), bevleesde tongbotjes (30%), runderhart (15%), rundernier (5%), runderlever (5%), groentemix (15%)
Eiwit 14%
Vet 11%
Vezel 0,4%
Calcium 0,5%. (uit bot)
Fosfor 0,3%
Lam:
85% lam: pens (40%), bevleesde ribben (10%), hart (10%), lever (10%), vlees (5%), vet (5%), long (5%), 15% groentemix.
Eiwit 14%
Vet 13%
Vezel 0,4%
Calcium 0,4%. (uit bot)
Fosfor 0,4%
Eend:
Bevleesde eendenruggen (30%), eendennekken (20%), eendenhart (20%), eendenvlees (10%), eendenlever (5%), groentemix (15%)
Eiwit 13%
Vet 10%
Vezel 0,2%
Calcium 0,9%. (uit bot)
Fosfor 0,5%
Fazant :
85% fazant (lijven, zonder kop, krop, veren en filet), 15% groentemix.
Eiwit 16%
Vet 10%
Vezel 0,7%
Calcium 1,1%. (uit bot)
Fosfor 0,5%
Zalm:
Zalmijven (55%), zalmkoppen (30%), groentemix (15%)
Eiwit 12%
Vet 16%
Vezel 0,5%
Calcium 1,3%. (uit bot)
Fosfor 0,6%
De kip gaven we ook, maar hiervan raakt hij aan de dunne poeperij...
Het jammere is dat dit eigenlijk de enige is zonder premix die ze hier verkopen..
Ik zit wel te kijken om anders via internet te bestellen, maar welke merken zijn goed? Hebben jullie daar nog tips in?
Voor nu krijgt snowy dus om af te wisselen in merken wel kvv met premix.
Dat zijn Buddy's en barfmenu en carnibest.
Buddy's heeft ontzettend veel smaken! Te veel om allemaal op een rijtje te gaan zetten.
Van barfmenu is hier alleen kip en natuurlijk.
Ik denk dat jullie carnibest veder wel kennen
Barfmenu:
Kip: (deze moeten we nog proberen om te kijken hoe hij hierop reageert)
Kippenvlees, kippenbotten, kippenorganen (o.a. maag, geen lever), dierlijke vezels.
Eiwit 16,1%
Vet 14.2%
Vezel 0,2%
Calcium 0.77%. (uit bot)
Fosfor 0,5%
Natuurlijk :
Rundvlees, kippenvlees, runderorganen (o.a hart, geen lever), kippenbotten, runderpens, dierlijke vezels in de vorm van runderhuid met vacht
Eiwit 16,1%
Vet 16,6%
Vezel 0,3%
Calcium 0.82%. (uit bot)
Fosfor 0,52%
Het bot percentage ligt tussen de 20 en 25%.
Het orgaan percentage is ongeveer 20%. De organen die gebruikt worden zijn: hart, lever, pens, boekmaag, maag en long. Als er lever in een mix zit, is dit nooit meer dan 5%.
Deze informatie heb ik van voerwijzer af.
Ik dacht dat dit voor jullie makkelijker zou kijken
Mijn idee is om 4 a 5 dagen de Alaska te voeren in afwisselende smaken. Bij 5 dagen een dubbele smaak gezien de kip niet zo'n succes is..
En de overige 2 a 3 dagen af te wisselen met barfmenu, carnibest of Buddy's.
Wat is jullie advies hierin?
Moet en kan ik de voeding veder nog aanvullen met andere dingen? Ik lees bijvoorbeeld over gemalen noten/zaden of kruiden.
Zuivel en ei of groentes bij de kvv waarbij dit niet al in zit.
En als ik in een wilde bui toch ineens besluit om langzaam te gaan beginnen met het echte barfen hoe voeg ik dit dan toe met kvv? Bijvoorbeeld een barf dag?
Ik begin eind van de maand met een nieuwe baan, waarbij ik hopelijk wat meer rust, regelmaat en daardoor ook meer tijd heb om eventueel echt te gaan barfen. Vandaar wel mijn interesse hiervoor!
Nog even ter info:
Snowy is een samojeed reu van 10 maanden oud en weegt zo'n 23 kg.
Hij is erg actief in de zin van spelen, veel lange wandelingen waarbij hij los kan lopen en heeeeeel veel kan rennen
Ik bedank jullie alsvast voor de tijd die jullie hebben genomen om dit veelste lange bericht te lezen!
Ik ben erg blij met jullie hulp!
Groetjes Michelle en snowy!