Amstaff1311 schreef:Goedenavond
Ik ben Daniela en heb 2 amstaff teven, 1 is 9 jaar, ander is bijna 2, beide op kvv.
De jongste krijgt ivm allergieën te weinig diersoorten. Ze krijgt geit lam paard en zalm.
Wel wissel ik tussen minimaal 3 merken deze soorten af.
Maar vroeg mij af of ik niet beter vitamine erbij moet voeren.
Dit omdat uit een eerder bloedonderzoek wees dat ze b11 tekort had, en ietwat laag b12.
Wanneer ik zoek op symptomen van deze tekorten herken ik best veel in mijn hond, en word er naar vitamine b complex verwezen.
Op dit moment geef ik al b11 bij, sinds een week nu.
Ik ga sowieso binnenkort vragen voor nieuw bloedbeeld, kijken of het nog steeds te laag is.
Iemand hier ervaring mee?
Een vitamine B12 tekort bij een rauwe verse voeding is raar. Dat ligt in de regel dus niet aan de voeding maar aan problemen met de opname van de voeding. Bij mensen heb je dat ook, mensen die moeite hebben om vitamine B12 op te nemen. Dat probleem ligt qua oorsprong vaak in de maag en/of darmen.
Ik denk dat vitamines toevoegen aan de voeding geen zin heeft. Die gaat je hond ook niet opnemen. Bij mensen geven ze injecties of smelttabletten. Bij honden wordt het geven van smelttabletten lastig, denk ik. Maar misschien moet je dat gewoon even overleggen met je DA. Ik ken wel honden die injecties B12 krijgen. Alleen zit daar weer geen B11 (foliumzuur) in. En dat zit bijv. wel weer in de meeste smelttabletten.
Maar goed, vraagje, heeft je hond gezondheidsklachten, behalve de allergieen? Dikke kans trouwens dat de allergie ook invloed heeft (of zelfs ontstaan is of de oorsprong vindt) op de darmwerking. Dus het bezoek aan een holistisch dierenarts kan ook heel waardevol zijn!