Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door eefje
heb net een slager gebeld en deze had geen kalfswervel :-\
maar hij heeft wel schouderblaadjes die erg zacht zijn,hij geeft dit wel vaker aan mensen die botten voor de hond vragen.Hij had het over kraakbeen.
Doe ik hier verstandig aan?
en als ze het nou niet echt opeten maar alleen kluiven is dat toch ook niet erg want ze krijgen duck compleet.
groetjes eefje
Door Lizzy
[quote="eefje"]
heb net een slager gebeld en deze had geen kalfswervel :-\
maar hij heeft wel schouderblaadjes die erg zacht zijn,hij geeft dit wel vaker aan mensen die botten voor de hond vragen.Hij had het over kraakbeen.
Doe ik hier verstandig aan?
en als ze het nou niet echt opeten maar alleen kluiven is dat toch ook niet erg want ze krijgen duck compleet.
groetjes eefje
[/quote]

Schouderblad van wat voor dier? Als het van kalf is, dan is dat ook prima! Je kunt van jonge dieren de niet-dragende delen allemaal gebruiken. Dus ribben, wervels, schouderbladen, heupstukken, etc.
Door Borke
[quote="Lizzy"]
Schouderblad van wat voor dier? Als het van kalf is, dan is dat ook prima! Je kunt van jonge dieren de niet-dragende delen allemaal gebruiken. Dus ribben, wervels, schouderbladen, heupstukken, etc.
[/quote]

Dus eigenlijk alles behalve de poten?
Door eefje
tis van een volwassene maar van een vleeskoe dus niet veel ouder dan een jaar vermoed ik.
hij vertelde dat hij het wel vaker deze stukken aan mensen meegaf ipv mergpijp en dat het zachter is dan mergpijp.

groetjes eefje
Door eefje
ik kan die schouderbladen vanmiddag ophalen dus kan iemand me vertellen of ik er verstandig aan doe?
en als ze ze niet kapot kunnen kauwen (helemaal)dan kan ik het toch gewoon weghalen na een tijdje?

oh ja en als ik ze vanmiddag kan geven moet ik dan minder of geen voer geven?

groetjes eefje
Door 202spots
[quote="eefje"]
ik heb ze opgehaald en die botten zijn te buigen dit is toch niet slecht?
dit is 1stuk
[/quote]
Wanneer je ze kan buigen dan zal het niet erg hard zijn...maar ik vind er wel weinig of geen vlees opzitten om als echte maaltijd te geven,dus ik zou eerst 'n beetje vlees geven en daarna de bot.
Ik weet niet precies hoe groot de botten zijn en hoe groot je hond is...met kleine hond kan je de bot weg halen en morgen terug geven.
Door eefje
oke dat doe ik !
thanks!
de kleine is een norwich terrier van 8kilo en die ander is een boerenfox x teckel van 15kilo dus het is maar een hapje erbij lijkt mij
groetjes eefje
Door eefje
nou ze hebben ze gisteravond gehad.
de kleine heeft het hele bot in een half uur weggekluift en de ander snapte het niet dus na een uur heb ik het afgepakt.
hij reageerde ook niet zo lekker want heeft vanacht zijn eten uitgekotst en in huis gepoept en dat is echt iets wat hij vreselijk vind dus blijkbaar zat het hem goed dwars.
maar dit kan ook nog komen door het zwemmen dus volgende keer als ze zo'n bot krijgen gaan we niet zwemmen!
kijken hoe het dan gaat.

groetjes eefje
Door Lizzy
[quote="eefje"]
nou ze hebben ze gisteravond gehad.
de kleine heeft het hele bot in een half uur weggekluift en de ander snapte het niet dus na een uur heb ik het afgepakt.
hij reageerde ook niet zo lekker want heeft vanacht zijn eten uitgekotst en in huis gepoept en dat is echt iets wat hij vreselijk vind dus blijkbaar zat het hem goed dwars.
maar dit kan ook nog komen door het zwemmen dus volgende keer als ze zo'n bot krijgen gaan we niet zwemmen!
kijken hoe het dan gaat.

groetjes eefje
[/quote]

Hoi Eefje, lees "honden en het eten van botten" even in de Barfplaats Bibliotheek. Ik denk dat je hem echt te lang hebt laten kluiven..... Langaam opbouwen en de eerste keren na 5 minuten al wegpakken. Affijn, het staat daar allemaal in beschreven.
Door eefje
ik heb het bij de kleine niet eens doorgehad dat hij zo snel ging en dacht dat hij gewoon aan het kluiven was(er zat nog wat vlees op)dus toen ik op keek zag ik dat het hele bot al weg was.....zijn ontlasting was wel in orde vanmorgen.....

de oudere hond heeft alleen maar gesoft op het bot dus niet echt veel van het bot binnen gekregen,ik vermoed dus ook dat de diarree van het zwemmen komt en niet van het bot maar ja dat weet ik dus niet zeker.
ik heb het bot in de koelkast gelegd omdat ik dacht dat hij er vanavond weer even op kon kauwen maar dit is dus geen goed idee?
want dan gooi ik het weg,ik krijg volgende week weer hele verse botjes

groetjes eefje
Door Lizzy
Je kunt hem vanavond ook even geven, maar haal het dan wat sneller weg.
Door eefje
ik heb hem er gisteravond even op laten kluiven maar hij snapt niet eens dat hij het helemaal kan opeten,hij is poeslief voor dat bot,ik heb het dus nar een paar minuten weer weggehaald en in de prullebak gegooid.
ik weet trouwens zeker dat de diarree van het zwemmen was want hij had nu nergens meer last van.

volgende week weer proberen ;D

groetjes eefje
Door eefje
ze hebben gister lamsvlees met wat ribben gehad(heel weinig bot )
dit hebben ze smakelijk opgegeten(een uur erna nog likken)
dit snapten ze allebei en hebben het helemaal opgegeten(ook het oudje snapte het nu)
het kraken van de botten ging prima ener werd niet geschrokt keurig gekauwt.
het poepen was echt een verassing voor mij,de grootste hond had 3erwtjes keutels en die kleine die had er 1 ;D
geweldig in mijn ogen!
volgende keer ga ik kippennekken proberen(eerst bestellen)

met die schouderbladen zit ik een beetje,als ze dit opeten is de verhouding vlees/bot niet aanwezig,kan dit heel veel kwaad of maakt dit niet uit?ze krijgen dan wel gewoon hun duck maaltijd(misschien iets minder als normaal)

groetjes eefje
Door 202spots
[quote="eefje"]
met die schouderbladen zit ik een beetje,als ze dit opeten is de verhouding vlees/bot niet aanwezig,kan dit heel veel kwaad of maakt dit niet uit?ze krijgen dan wel gewoon hun duck maaltijd(misschien iets minder als normaal)
groetjes eefje
[/quote]

Eerst duck geven of anders iets van vlees zonder bot,misschien wat pens of hart en daarna de schouderblad bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door