Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aura
Naar aanleiding van mijn andere topic heb ik toch maar een menu uitgeschreven voor mijn honden. Zouden jullie misschien willen kijken of ik op de juiste manier aan het puzzelen ben?

Ik heb een heel klein opzetvriezertje, dus ik ben afhankelijk van wat ik hier in de stad betaalbaar kan krijgen, waardoor het assortiment nog wel eens wisselt. Qua organen, vis en "overig" wil ik het weekmenu wel ongeveer aanhouden. Qua vleesbotten kan het nog wel eens afwijken, maar met een menu heb ik een beetje een houvast. Dit is trouwens ook de reden waarom ik elke dag compleet wil voeren. Dan ben ik iets flexibeler qua vleesbot en spiervlees als ik het loskoppel van het orgaan en de groentemix enzo. Aura doet het sowieso het best op complete maaltijden, omdat zij snel last heeft van diarree als ze teveel orgaanvlees krijgt...

Bij de vleesbotten heb ik geprobeerd om het percentage bot te bepalen en afhankelijk daarvan te kijken hoeveel spiervlees er nog bij moest. Ik probeer 20% kaal bot aan te houden, maar in bijvoorbeeld de eendenruggen en de parelhoenvleugels is het botpercentage 20% en omdat er nog 20% orgaan en 10% overig bijkomt, hou je maar 14% over.

Qua orgaan heb ik een aardig aanbod hier, dus de diersoorten wisselen. In totaal hou ik 20% aan.
- Hart kan ik krijgen van lam, kip, eend en rund.
- Lever van lam, eend, konijn en geit (en kip)
- Nier van konijn, lam en geit
- Maag van eend en kip
- Pens van geit en lam
- overig orgaan: net wat de Islamiet heeft liggen (lamsballen, kalfshersenen, lamstong)
In de konijnenborstkarkas zit nog een hartje en de longen, dus op die dag geef ik iets minder orgaanvlees erbij.
De hele kwartel is zonder orgaan en veren.

De GFmix die ik nu heb liggen bestaat uit:
- winterpeen, beetje broccoli, groot blad paksoi
- bakje alfalfa, bakje broccosprouts, zakje waterkers
- klein beetje gember en knoflook
- bakje pittenmix (pijnboompitten, pompoenpitten, zonnebloempitten)
- klein beetje bessenmix (bramen, frambozen, blauwe bes)
- bakje Smuldier-pens (ik las dat dat goed is voor de verteerbaarheid van de groentemix?)
Ik heb de pens er even in laten trekken voordat ik het in porties in m'n vriezertje deed. Het stonk als een gek, maar de honden eten hun groentemix nu wel zonder miepen op  :)

Biogarde of geitenyoghurt krijgen ze ook regelmatig een scheutje van, maar dat heb ik niet in het menu gezet.

Ok, eerst Aura's menu. Aura is een Hollandse Herder van bijna 7. Ze krijgt niet zoveel meer als vroeger, omdat ze de neiging heeft om dik te worden. De laatste tijd schooiert ze behoorlijk. Deels door de pup (die krijgt 3-4x per dag eten, dus mevrouw voelt zich wat achtergesteld), en deels omdat ze volgens mij gewoon honger heeft of niet voldaan genoeg is. Op advies schroef ik haar percentage groentemix/overig omhoog naar 15%
Die ene pensdag in de week wil ik invoeren omdat pens lekker knaagwerk is (dus voor een meer voldaan gevoel) en omdat ik ergens las dat pens niet zo aanzet en geschikt is om af te vallen. Ze komt dan uit op 12% pens. Kan nog wel toch?
Qua diersoorten probeer ik het mager te houden. De geitennek en de eendenrug zijn voor de afwisseling en het knaagwerk, de zalm voor de nodige omega's.

Afbeelding

Dan Mira, een Hollanderpup van nu 12 weken. Ze is afgespeend op Naturis, eendennekken en makreel en krijgt bij mij ook alleen maar barf en soms KVV, dus is al wat gewend qua knaagwerk. Tot nu toe heeft ze alleen de duif laten liggen.

Afbeelding

Kan dit zo?
Door Lizzy
Aura schreef: Naar aanleiding van mijn andere topic heb ik toch maar een menu uitgeschreven voor mijn honden. Zouden jullie misschien willen kijken of ik op de juiste manier aan het puzzelen ben?

Ik heb een heel klein opzetvriezertje, dus ik ben afhankelijk van wat ik hier in de stad betaalbaar kan krijgen, waardoor het assortiment nog wel eens wisselt. Qua organen, vis en "overig" wil ik het weekmenu wel ongeveer aanhouden. Qua vleesbotten kan het nog wel eens afwijken, maar met een menu heb ik een beetje een houvast. Dit is trouwens ook de reden waarom ik elke dag compleet wil voeren. Dan ben ik iets flexibeler qua vleesbot en spiervlees als ik het loskoppel van het orgaan en de groentemix enzo. Aura doet het sowieso het best op complete maaltijden, omdat zij snel last heeft van diarree als ze teveel orgaanvlees krijgt...
Dan is dat een goed plan, om zo te voeren! Het kan nog zijn dat ze over een langere tijd steeds minder snel last heeft van diarree hoor. Darmen gaan in de regel per jaar beter functioneren op zelf samengestelde voeding.
Bij de vleesbotten heb ik geprobeerd om het percentage bot te bepalen en afhankelijk daarvan te kijken hoeveel spiervlees er nog bij moest. Ik probeer 20% kaal bot aan te houden, maar in bijvoorbeeld de eendenruggen en de parelhoenvleugels is het botpercentage 20% en omdat er nog 20% orgaan en 10% overig bijkomt, hou je maar 14% over.
Ik geloof dat ik je hier niet helemaal begrijp. Zo krap komt het trouwens niet hoor, qua vleesbotberekeningen vlees versus bot. De ene keer zul je een meer bevleest bot geven dan de andere keer. En dan kom je zo ongeveer wel uit op 40% a 50% vleesbot (en dat is dan ongeveer 20% vleesbot)
Qua orgaan heb ik een aardig aanbod hier, dus de diersoorten wisselen. In totaal hou ik 20% aan.
- Hart kan ik krijgen van lam, kip, eend en rund.
- Lever van lam, eend, konijn en geit (en kip)
- Nier van konijn, lam en geit
- Maag van eend en kip
- Pens van geit en lam
- overig orgaan: net wat de Islamiet heeft liggen (lamsballen, kalfshersenen, lamstong)
In de konijnenborstkarkas zit nog een hartje en de longen, dus op die dag geef ik iets minder orgaanvlees erbij.
De hele kwartel is zonder orgaan en veren.
OK, super! Zeer uitgebreid!
De GFmix die ik nu heb liggen bestaat uit:
- winterpeen, beetje broccoli, groot blad paksoi
- bakje alfalfa, bakje broccosprouts, zakje waterkers
- klein beetje gember en knoflook
- bakje pittenmix (pijnboompitten, pompoenpitten, zonnebloempitten)
- klein beetje bessenmix (bramen, frambozen, blauwe bes)
- bakje Smuldier-pens (ik las dat dat goed is voor de verteerbaarheid van de groentemix?)
Ik heb de pens er even in laten trekken voordat ik het in porties in m'n vriezertje deed. Het stonk als een gek, maar de honden eten hun groentemix nu wel zonder miepen op  :)
Prima, ziet er goed uit. De kans is wel groot dat je hond last van gas in de darmen krijgt wanneer je fruit door je groentenmix doet en dit combineert met vlees. Ik zou dat zelf de volgende keer niet in je mix doen. En dan ook kiezen voor wat meer bladgroenten zoals waterkers, andijvie en dergelijke. Courgette geeft je mix ook altijd lekker wat volume. En pompoen bijv. wordt altijd qua smaak zeer gewaardeerd!
Biogarde of geitenyoghurt krijgen ze ook regelmatig een scheutje van, maar dat heb ik niet in het menu gezet.
Nee, hoeft ook niet. Als extra kun je ook 2 keer per week nog een rauw ei geven.
Ok, eerst Aura's menu. Aura is een Hollandse Herder van bijna 7. Ze krijgt niet zoveel meer als vroeger, omdat ze de neiging heeft om dik te worden. De laatste tijd schooiert ze behoorlijk. Deels door de pup (die krijgt 3-4x per dag eten, dus mevrouw voelt zich wat achtergesteld), en deels omdat ze volgens mij gewoon honger heeft of niet voldaan genoeg is. Op advies schroef ik haar percentage groentemix/overig omhoog naar 15%
Die ene pensdag in de week wil ik invoeren omdat pens lekker knaagwerk is (dus voor een meer voldaan gevoel) en omdat ik ergens las dat pens niet zo aanzet en geschikt is om af te vallen. Ze komt dan uit op 12% pens. Kan nog wel toch?
Ja hoor, 12% pens kan wel. Ik vind het een goed idee, om haar wat meer groenten en wat meer pens te geven. Beide bevatten wat minder calorieen.
Qua diersoorten probeer ik het mager te houden. De geitennek en de eendenrug zijn voor de afwisseling en het knaagwerk, de zalm voor de nodige omega's.

Prima!
Afbeelding

Dan Mira, een Hollanderpup van nu 12 weken. Ze is afgespeend op Naturis, eendennekken en makreel en krijgt bij mij ook alleen maar barf en soms KVV, dus is al wat gewend qua knaagwerk. Tot nu toe heeft ze alleen de duif laten liggen.

Afbeelding

Kan dit zo?
Hoeveel weegt Mira? Want voor een herderpup van 12 weken lijkt mij 500 gram voer op een dag wat weinig. Mijn pup (dalmatier) at bij 8 weken al meer dan dat.

Verder ziet het er hartstikke goed uit! Ik heb de percentages van de pup voor de zekerheid even nagerekend en ik kom op :

54% vleesbot, 18% spiervlees, 19% orgaanvlees en 9% groenten. Prima!
Door Aura
Dank voor je snelle antwoord Lizzy!
Lizzy schreef: Dan is dat een goed plan, om zo te voeren! Het kan nog zijn dat ze over een langere tijd steeds minder snel last heeft van diarree hoor. Darmen gaan in de regel per jaar beter functioneren op zelf samengestelde voeding.
Aura krijgt al zo'n 5 jaar barf en KVV, dus ze zou inmiddels al wel gewend moeten zijn. Volgens Tannetje had ze te weinig milt-energie (?) en zou de gevoeligheid voor diarree daarbij passen. Ik wil binnenkort haar schildklier laten testen, omdat haar halfzusje daar ook last van heeft en het meer voorkomt in de familie. Dat zou ook zowel de gevoelige darmen, als haar neiging om dik te worden, als haar wat slome gedrag van de laatste tijd verklaren.
Het valt nu trouwens wel mee hoor. Maar de keren dat ze me 's nachts wakker maakt omdat ze naar buiten moet, is wel altijd nadat ik haar teveel orgaanvlees heb gegeven. Van pens heeft ze geen last, dus die pensdag zal wel goed gaan, denk ik.

Ik geloof dat ik je hier niet helemaal begrijp. Zo krap komt het trouwens niet hoor, qua vleesbotberekeningen vlees versus bot. De ene keer zul je een meer bevleest bot geven dan de andere keer. En dan kom je zo ongeveer wel uit op 40% a 50% vleesbot (en dat is dan ongeveer 20% vleesbot)
Ik heb gekeken naar de verhouding bot:vlees van de vleesbotten die in m'n menu staan. Eendenrug, parelhoenvleugels en kwartel bestaat uit 20% bot. Eendennek 33% en ik gok de kippenruggen van de markt en de geitennek ook. Konijnborststuk gok ik op 40%, hazenrug op 50/60% en konijnenkoppen op 80%. In een vast weekmenu kan je de goed bevleesde stukken compenseren met wat minder bevleesde stukken. Maar omdat mijn aanbod zo wisselt, wil ik het liefst per dag in de juiste percentages voeren.
Hier in de stad kan ik het best komen aan kippenrug, parelhoenvleugels of hele parelhoen, heel konijn en kwartel en eendennekken. Die hebben allemaal 20-33% bot. Zou ik daar dus lange tijd 45% van geven (zonder te compenseren met kaler vleesbot), dan zouden ze maar 11-12% bot krijgen in totaal. Dat is wat weinig toch? Zeker nu met de pup wil ik het graag zo goed mogelijk doen en wil ik niet dat ze tekorten krijgt en straks een zwak gestel krijgt o.i.d. :-[ 
In het andere topic kreeg ik ook al het advies om gewoon 40-50% vleesbot te voeren, maar toen ik het nog een keer doorrekende zat het me toch niet zo lekker  :-[
Prima, ziet er goed uit. De kans is wel groot dat je hond last van gas in de darmen krijgt wanneer je fruit door je groentenmix doet en dit combineert met vlees. Ik zou dat zelf de volgende keer niet in je mix doen.
Ok, dan laat ik die er in het vervolg uit. Misschien door wat yoghurt als tussendoortje?
En dan ook kiezen voor wat meer bladgroenten zoals waterkers, andijvie en dergelijke. Courgette geeft je mix ook altijd lekker wat volume. En pompoen bijv. wordt altijd qua smaak zeer gewaardeerd!
Dank je voor de tip! Kan je ook kleine pompoentjes kopen? Anders krijg ik zoveel groentemix tegelijk dat m'n diepvriesje meteen vol zit  :)
En moet ik courgette en pompoen allebei schillen of is dat niet nodig?
Hoeveel weegt Mira? Want voor een herderpup van 12 weken lijkt mij 500 gram voer op een dag wat weinig. Mijn pup (dalmatier) at bij 8 weken al meer dan dat.
M'n weegschaal is kapot gegaan :-[  Maar haar zusje woog donderdag 8,2kg, dus ik gok dat Mira net zoiets zal zijn. Ze zou dan inderdaad alweer meer moeten krijgen, bijna 600 gr per dag (uitgaande van 7% per dag). Ik had haar deze week al iets meer gegeven. Als de percentages verder kloppen, reken ik het wel even om naar 600 gr.
Ik verwacht trouwens dat ze als volwassen hond ongeveer 20-22kg zal wegen. Aura zit op 23-24kg, is dus ietsje te zwaar en bovendien voor het ras een redelijk forse teef.
Verder ziet het er hartstikke goed uit! Ik heb de percentages van de pup voor de zekerheid even nagerekend en ik kom op :

54% vleesbot, 18% spiervlees, 19% orgaanvlees en 9% groenten. Prima!
Mooi. Dank je wel! :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door