Ik heb een heel klein opzetvriezertje, dus ik ben afhankelijk van wat ik hier in de stad betaalbaar kan krijgen, waardoor het assortiment nog wel eens wisselt. Qua organen, vis en "overig" wil ik het weekmenu wel ongeveer aanhouden. Qua vleesbotten kan het nog wel eens afwijken, maar met een menu heb ik een beetje een houvast. Dit is trouwens ook de reden waarom ik elke dag compleet wil voeren. Dan ben ik iets flexibeler qua vleesbot en spiervlees als ik het loskoppel van het orgaan en de groentemix enzo. Aura doet het sowieso het best op complete maaltijden, omdat zij snel last heeft van diarree als ze teveel orgaanvlees krijgt...
Bij de vleesbotten heb ik geprobeerd om het percentage bot te bepalen en afhankelijk daarvan te kijken hoeveel spiervlees er nog bij moest. Ik probeer 20% kaal bot aan te houden, maar in bijvoorbeeld de eendenruggen en de parelhoenvleugels is het botpercentage 20% en omdat er nog 20% orgaan en 10% overig bijkomt, hou je maar 14% over.
Qua orgaan heb ik een aardig aanbod hier, dus de diersoorten wisselen. In totaal hou ik 20% aan.
- Hart kan ik krijgen van lam, kip, eend en rund.
- Lever van lam, eend, konijn en geit (en kip)
- Nier van konijn, lam en geit
- Maag van eend en kip
- Pens van geit en lam
- overig orgaan: net wat de Islamiet heeft liggen (lamsballen, kalfshersenen, lamstong)
In de konijnenborstkarkas zit nog een hartje en de longen, dus op die dag geef ik iets minder orgaanvlees erbij.
De hele kwartel is zonder orgaan en veren.
De GFmix die ik nu heb liggen bestaat uit:
- winterpeen, beetje broccoli, groot blad paksoi
- bakje alfalfa, bakje broccosprouts, zakje waterkers
- klein beetje gember en knoflook
- bakje pittenmix (pijnboompitten, pompoenpitten, zonnebloempitten)
- klein beetje bessenmix (bramen, frambozen, blauwe bes)
- bakje Smuldier-pens (ik las dat dat goed is voor de verteerbaarheid van de groentemix?)
Ik heb de pens er even in laten trekken voordat ik het in porties in m'n vriezertje deed. Het stonk als een gek, maar de honden eten hun groentemix nu wel zonder miepen op

Biogarde of geitenyoghurt krijgen ze ook regelmatig een scheutje van, maar dat heb ik niet in het menu gezet.
Ok, eerst Aura's menu. Aura is een Hollandse Herder van bijna 7. Ze krijgt niet zoveel meer als vroeger, omdat ze de neiging heeft om dik te worden. De laatste tijd schooiert ze behoorlijk. Deels door de pup (die krijgt 3-4x per dag eten, dus mevrouw voelt zich wat achtergesteld), en deels omdat ze volgens mij gewoon honger heeft of niet voldaan genoeg is. Op advies schroef ik haar percentage groentemix/overig omhoog naar 15%
Die ene pensdag in de week wil ik invoeren omdat pens lekker knaagwerk is (dus voor een meer voldaan gevoel) en omdat ik ergens las dat pens niet zo aanzet en geschikt is om af te vallen. Ze komt dan uit op 12% pens. Kan nog wel toch?
Qua diersoorten probeer ik het mager te houden. De geitennek en de eendenrug zijn voor de afwisseling en het knaagwerk, de zalm voor de nodige omega's.

Dan Mira, een Hollanderpup van nu 12 weken. Ze is afgespeend op Naturis, eendennekken en makreel en krijgt bij mij ook alleen maar barf en soms KVV, dus is al wat gewend qua knaagwerk. Tot nu toe heeft ze alleen de duif laten liggen.

Kan dit zo?