Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door canicrosser
Hallo iedereen, dit is de eerste maal dat ik hier een bericht plaats, ik ben namelijk eigenaar van een Groenendaal
teefje van7 jaar (20kg)en loop er reeds 5 jaar canicross mee.
Ik ben nu al een paar maanden aan het barfen en vind het super. Mijn hondje doet het heel goed, en haar vacht blinkt als een spiegel.
Na veel lezen op deze side en na veel uitproberen, want op het begin waren haar hoopjes niet altijd zoals het moet soms wat te hard soms wat diaree, heb ik een  paar menu's op geschreven waar ze het echt goed mee doet.  Ik ga hier eentje opschrijven en graag had ik wat reactie's gehad.
Ik geef haar 2.8 kg per week spier,vleesbot en orgaan + Groetenmix met ei, yoghurt en noten.

Ma 250 Gr kipkarkas + 150 Spiervlees (paard)
Di  200  gr Konijnkarkas +kop + 200 Orgaan (kip maag + lever)
wo 400 gr kippendij + goentenmix + ei
do 150 gr konijnkarkas + 250 orgaan (rundhart + kippenlever)
vr  400 gr zalmkop + yoghurt + noten
za 250 gr Konijnkarkas + kop  +150 gr spiervlees (lams of rund)
zon 1/2 parelhoen + groenten + ei

Ben benieuwd of ik goen zit.
Volgende maand ben ik ook de fiere eigenaar van een fletcoat pup van 8 weken, zie er al naar uit om met haar ook beginnen barfen

Groetekes
Door pike
Als je 2,8 kg per week geeft en

aan
vleesbot 1650 gram
spiervlees 300 gram
orgaanvlees 400 gram
2 eieren, zeg samen 100 gram
dat is samen 2450 gram

dan blijft over 350 gram voor de halve parelhoen, 2x groente, yoghurt en noten
Ik vraag me af of dit klopt? Een halve parelhoen weegt dacht ik toch al gauw 500 gram?

Het is zo dus moeilijk bepalen of je verhoudingen een beetje kloppen. Het lijkt zo op het oog dat je erg weinig spiervlees en orgaanvlees geeft en veel vleesbot.

Ik mis pens in je menu (kippemaagjes zijn niet echt een vervanger voor pens van een herkauwer)
En je geeft ook niet aan hoeveel je van elke orgaansoort geeft. ?

Met wat aanvullingen valt er wat meer over te zeggen.
Door canicrosser
bedankt voor de snelle reactie.
Hier is een klein misverstand, eigenlijk geef ik in totaal 3.2 kg (2.8 kg vlees + 400 gr groentenmix met ei) .
Ik dacht ook dat een kippendij van 400 gr 200Gr botvlees en 200 gr spier was, net hetzelfde met de 1/2 parelhoen 200 botvl 200 spier, maar blijkbaar is dit niet juist, maar dan kom ik wel samen op700 Gr spier.
Wat orgaan betref geef ik 1 week 200gr kippen lever + 200 gr maag (lams of rund) en de andere week 100 kip lever , 150 gr rundshart  en 150 gr konijn niertjes.

Ik had nog een kleine vraag, ik heb ergens gelezen dat rundslever heel slechts is  om dat er heel veel schadelijke stoffen in opgenomen worden, is dat zo en geef je dit beter niet? 
Door pike
Okay heb nog een keertje gerekend:
Als je 200 gr kipvlees en 200 gr parelhoenvlees van het rijke vleesbot bij je spiervlees telt dan bedraagt je vleesbot 50% en je spiervlees 24,5%, Het orgaanvlees en de groente met ei e.a. elk circa 12,25%.
Dus ja ik denk dat je wel goed zit zo.
:)
Zelf ga ik er trouwens van uit dat een halve parelhoen of kippepoot voor maximaal 30% uit bot bestaat. Maar zelf doe ik met dat gegeven verder niets. Ze krijgen niet zo vaak van die rijk bevleesde botten, dus als ze het wel  eens krijgen dan heb ik zo iets van: ze krijgen altijd meer dan genoeg bot dus dan vandaag maar eens wat minder. Halve kip, parelhoen of  konijn dat is feest hier  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door