[quote="Desta"]
Zoals gezegd ga ik 1 september van start. Alles is besteld en de vriezer komt vrijdag. Dit is wat mijn schatjes gaan krijgen. Dit is het voorbeeldmenu van Desta. Ik ga nu uit van 2% van haar lichaamsgewicht van 23 kg. Ik moet even zien of het genoeg zal zijn, ik kan het altijd nog opvoeren naar 3%.
Ochtend
115 gram kopvlees
60 gram groenten
70 gram pens
1/4 tl Zeealg
1/2 tl Biergist
1/2 tl Mineralen
1/4 tl levertraan
1/2 tl olijfolie
Teentje Knoflook
Avond
160 gram rauwe botten
55 gram groenten
Die grammen zijn natuurlijk bij benadering.
Knoflook is maar 4 keer per week. De andere dagen is het een rauw ei. Groenten worden geweld (Fokker). De zeealg, biergist, levertraan en mineralen komen bij een Duitse leverancier vandaan.
https://sicher.bezahlen-heimtier-center.de/index.php (euh dit is misschien wel reclame, mag dat wel??) Pens kan vervangen worden door orgaanvlees.
'k geloof dat het zo wel compleet is. Voel je vrij om erop te schieten! Wie zich hierin kan vinden en een excel bestandje wil hebben dat precies voor je uitrekent hoe wat of waar... pb me maar

Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit menu vinden.
Oh ja voor degene die wil weten hoeveel % alles is.
35% rauw botten
25% kopvlees
25% groenten
15% pens/orgaan
en dan nog een schepje zus en een druppeltje zo.
[/quote]
Bedoel je met 35% rauwe botten kale botten of vleesbotten? Indien je kale botten voert: vind ik het percentage eerlijk gezegd te hoog (dat komt neer op 70% vleesbot). Indien je 35% vleesbotten voert (met 50% bot en 50% vlees) , vind ik het percentage eerlijk gezegd te laag te laag. Verder vind ik persoonlijk dat je te weinig afwisseling qua diersoorten in je menu hebt. Ik zou tenminste 4 diersoorten geven, dus bijv. kip, rund, lam en geit. Of kip, rund, lam en vette vis. Ik vind ook dat je inderdaad teveel groente voert met die 25%. Ik zou zo'n 10% minder geven. En de gewelde groeten van Fokker zou ik ook zeer zeker vervangen door echte groentemix of gekookte verse groente want de gedroogde groente van Fokker is zinloos om te voeren.
En verder zou ik zelf geen biergist geven. Dat heeft je hond niet nodig en bovendien geef je daarmee afval van de bier-industrie. Het veroorzaakt gisten in de darmen, hetgeen erg ongezond is. Tevens vind ik levertraanolie voor een volwassen hond veel te zwaar en onnodig, zeker in het voorjaar, zomer en winter. Het bevat erg veel vitamine A en D en vitamine A krijgt je hond al genoeg binnen via lever en vitamine D haalt je hond wel uit de zon. Een teveel aan vitamine A en D zijn schadelijk voor de gezondheid.