Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door richard
#2991
Ondanks dat het momenteel wat monotoon lijkt, we wisselen regelmatig (vanavond hebben ze opeens rauwe zalmmoten op), komt het menu van onze honden er ongeveer als volgt op neer.

Maandag ochtend:      
pens met geweekte meergranenmix
Maandag avond:       
rauwe sardines, rauw ei met gepureerde groentemix, knoflook, Pasta en lijnzaadolie

Dinsdag ochtend:       
lams of rundvleessnippers met geweekte meergranenmix
Dinsdag avond:       
kippennekken, vleugels met gepureerde groentemix, rijst en gemalen noten/zaden

Woensdag ochtend:       
rundergehakt met bruin meergranenbrood
Woensdag avond:       
orgaanvlees met gepureerde groentemix en gemalen noten/zaden

Donderdag ochtend:       
geweekte granen met yoghurt, vla en gepureerde vruchten. Hierna blikje vis
Donderdag avond:       
kippennekken, vleugels met gepureerde groentemix, knoflook, rauw ei en pasta

Vrijdag ochtend:       
pens, groentemix en tarwekiemolie
Vrijdag avond:
kippenvleugels/nekken/karkassen met gepureerde
groentemix, zalm of visolie

Zaterdag ochtend:       
witte vis met rauwe/hele ansjovis, groentemix en tarwekiemolie Hierna een kalfsbot
Zaterdag avond:       
Kippenkarkassen, gekookte granen, gepureerde groentemix en olijf en lijnzaadolie

Zondag ochtend:       
Lamsvleessnippers, geweekte granen en olijfolie
Hierna yoghurt/vla met vers gepureerde vruchten
Zondag avond:            
Lamsribben, groentemix, lijnzaadolie

In % :
60% vlees,bot en vis
30% groente en fruit
 2% zuivel
 8% koolhydraten (graanprodukten)

Ik hoop op wijze tips of aanvullingen. Let wel, het zijn dalmatiers (low purine).
Laatst gewijzigd door richard op vr 17 okt 2003, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#2992
Ik vroeg me af waarom je bijna elke dag granen geeft.
Als je dit toch wilt geven zou ik het in ieder geval van het vlees scheiden, dit heeft te maken met zuren, maar Lizzy kan dit beter uitleggen dan ik, denk ik.
Door Nelly
#2993
Viel mij ook al op Richard, dat jij errug veel granen geeft, Lizzy heeft ook Dalmaten, maar volgens mij geeft zij maar miniem granen! Heb je er een reden voor?
Door richard
#2994
Thnx voor de reakties. Ik vond persoonlijk dat de hoeveelheid granen best mee viel eigenlijk. Ongeveer 60 gram per dag. De gedachte hierachter was meer, dat ik nogal actieve honden heb, die veel energie verbruiken (ze rennen en lopen minimaal 2 uur per dag). Graanprodukten bevatten nogal wat koolhydraten en zie ik dus ook als een soort extra brandstof.

Kronkel? Wat is volgens jullie de belangrijkste reden om dit dus niet te doen? Zien jullie nog andere zaken die ik anders zou moeten doen?

richard
Door Lizzy
#2995
Hoi Richard, nee, geen kronkel. Een hond haalt zijn energie uit vet, eiwit en koolhydraten. Maar, een hond kan zeer gemakkelijk zonder koolhydraten (zie ook hetgeen wat we daarover onder discussie-zelfsamenstellen hebben geschreven - in de thread van Oebaya). Persoonlijk heb ik gemerkt dat mijn honden niet zo goed reageren op granen. Ze gaan er meer van ruiken en ook krijgt onze Basset last van gisten. Ik voer dus practisch geen granen (max 60 gram per week).

Als je in de boeken van Juliette de Bairacli Levy leest, dan zegt Juliette dat granen wel gegeven mogen worden, maar niet in combinatie met vlees. Want, dan treedt er verzuring op in het lichaam (vandaar misschien gisten!).

Donath schrijft dat granen eigenlijkk alleen buikvulling is en tevens schrijft hij dat granen de productie van maagzuur vermindert en dat dit geen goede zaak is omdat het maagzuur bacterieen en botten moet verteren.

Vandaar dat ik gekozen heb voor een vrijwel graanloze maaltijd. Mijn honden krijgen dus tussen de 600 en 1100 gram voer per dag (de ene dag 600 gram en de andere dag 1000 gram en de volgende dag 800 gram - nooit elke dag dezelfde hoeveelheid dus), zonder graan. Brutus is momenteel trouwens iets te dik (sinds de operatie - te weinig beweging gehad). Pinkel is perfect op gewicht.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 18 okt 2003, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#2996
Hi Richard,
Wanneer ze bij jou verder geen reacties op granen hebben,zoals huid irritaties,jeuk,smerige oren e.d. dan denk ik dat ze er wel tegen kunnen.
Misschien kan je s'morgensvroeg EERST de granen met eventueel cottage cheese,kefir of karnemelk geven?
(Je kan ook alleen havermout in de yoghurt,karnemelk of kefir s'nachts laten weken en dan dan s'morgens geven.)
En later,na 1 1/2 - 2 uur later de vlees??
Had je wel is aan konijn of eend gedacht?
Dat vinden ze hier ook erg lekker als RMB.
Ook maal ik kalkoen nek om door de groentemix te mengen.
Zelf geef ik nooit geen rundvlees,maar verder vind ik dat je menu er goed uit ziet!
Door Lizzy
#2997
Hoi Dory, ik gaf ook nooit rundvlees omdat ik dacht dat er teveel purine in zat (ik weet niet of jij ook met die reden geen rundvlees geeft?). Toen ik nog eens naar de lijst van MODERATELY HIGH in Purines zat te bestuderen en daar dit allemaal onder dezelfde categorie zag staan, ben ik 1 maal per week rundvlees en twee maal per week lamsvlees gaan geven:

meat (beef, lamb, pork, veal) poultry (chicken, duck, turkey)

Groetjes, Lizzy
Door Nelly
#2998
Eigenlijk heeft LIzzy al precies onder woorden gebracht wat ik meende, Richard, dus ik hoef hier niets meer aan toe te voegen, alleen misschien dat vet de voornaamste energiebron is voor honden.
Groetjes, Nelly.
Door 202spots
#2999
Ja Lizzy...dat WAS altijd wat er gezegd werd...
Ik heb net nog effe bij de raw4dals wezen snuffelen,en daar staat o.a deze link voor purinegehaltes.
http://www.dialadietitian.org/resources ... tml#purine
Protein Foods:

Low purines:
eggs[2,3], nuts[2,3]
peanut butter
Limit of 1-2 servings daily[2]:

Moderate:
meat, poultry[2] (2-3 oz)
fish, shellfish[2] (2-3 oz)  

High:
liver[2,3], kidney[2,3], heart[3], brains[2,3], sweetbreads[2,3], game meats[3], goose[3], partridge[3], anchovies[2,3], sardines[2,3], mackerel[2,3], herring[2,3], scallops[2,3], mussels[3]

Bovenstaande link is wel voor mensen,maar je kan het natuurlijk op de spotjes toepassen ;)

wanneer je al de verschillende berichten leest dan word het steeds verwarrender om te begrijpen....

Op die hierboven staat dus ook de "meat",poultry en vis in dezelfde "moderate"colum,jammer dat het niet zegd WAT voor vlees....

Maar Dr.B zegd b.v
FOODS HIGHEST IN PURINES
Organ meats, red meats, seafoods, and brewer's yeast.

Betekend voor MIJ dat ik dus alleen dat kleine beetje lever in de kippenrug geef,en verder GEEN orgaanvlees.
Rood vlees...betekend voor mij dus rundvlees,moet er wel bij zeggen dat ik 1 x per week dan WEL de varknek geef,dus dat reken ik dan maar als "rood"vlees??? word hier ook wel "white"meat genoemd,ik noem het maar rozekleurig... :-/
ik geef ook 1x per week vis...kan nooit weten of het zoetwater of zee vis is....
Brewers yeast word hier nooi gegeven.
Dus afgewisseld met de kip,kalkoen,lam en eend....
denk dat ik alles door elkaar wel goed zit....Maar omdat ik dus al de vark geef...geef ik maar geen rund erbij...hoewel....als ik kalfnekken tegenkom dan neem ik die ook mee naar huis...dus jong rundje dan maar???
Door karin2
#3001
Ja Lizzy...dat WAS altijd wat er gezegd werd...
Ik heb net nog effe bij de raw4dals wezen snuffelen,en daar staat o.a deze link voor purinegehaltes.
http://www.dialadietitian.org/resources ... tml#purine
Protein Foods:

Low purines:
eggs[2,3], nuts[2,3]

hoi ,
nu moet ik eerst vertellen dat ik geen verstand heb hoeveel purines er in welk vlees zitten (en waarom zijn dalmatiers daar gevoeliger aan dan andere rassen ???of zijn er nog rassen die er gevoelig voor zijn ? en zo ja waarom kan het kwaad ? en struisvogel ? is ook rood vlees maar toch van een "vogel" afkomstig  ,zitten daar dan ook zoveel purine's in ? (ik moet trouwens eens dringend opzoeken (of bijlezen) WAT purines eigenlijk zijn ) wat ik wou zeggen over struisvogel : ze beweren dat er véél minder colestrol en vetten inzitten dan in rundsvlees ?? 't is wel duur natuurlijk dus 't is waarschijnlijk geen optie  :-/ maar deze vraag was meer uit nieuwsgierigheid  :)
peanut butter
Limit of 1-2 servings daily[2]:

Moderate:
meat, poultry[2] (2-3 oz)
fish, shellfish[2] (2-3 oz)  

High:
liver[2,3], kidney[2,3], heart[3], brains[2,3], sweetbreads[2,3], game meats[3], goose[3], partridge[3], anchovies[2,3], sardines[2,3], mackerel[2,3], herring[2,3], scallops[2,3], mussels[3]

Bovenstaande link is wel voor mensen,maar je kan het natuurlijk op de spotjes toepassen ;)

wanneer je al de verschillende berichten leest dan word het steeds verwarrender om te begrijpen....

Op die hierboven staat dus ook de "meat",poultry en vis in dezelfde "moderate"colum,jammer dat het niet zegd WAT voor vlees....

Maar Dr.B zegd b.v
FOODS HIGHEST IN PURINES
Organ meats, red meats, seafoods, and brewer's yeast.

Betekend voor MIJ dat ik dus alleen dat kleine beetje lever in de kippenrug geef,en verder GEEN orgaanvlees.
Rood vlees...betekend voor mij dus rundvlees,moet er wel bij zeggen dat ik 1 x per week dan WEL de varknek geef,dus dat reken ik dan maar als "rood"vlees??? word hier ook wel "white"meat genoemd,ik noem het maar rozekleurig... :-/
ik geef ook 1x per week vis...kan nooit weten of het zoetwater of zee vis is....
Brewers yeast word hier nooi gegeven.
Dus afgewisseld met de kip,kalkoen,lam en eend....
denk dat ik alles door elkaar wel goed zit....Maar omdat ik dus al de vark geef...geef ik maar geen rund erbij...hoewel....als ik kalfnekken tegenkom dan neem ik die ook mee naar huis...dus jong rundje dan maar???
Door Lizzy
#3002
Hoi Karin2, purine is een type eiwit. Dalmatische honden hebben problemen met het omzetten hiervan en kunnen van teveel purine rijke voeding blaas/nier stenen/gruis krijgen. Zij vormen dat in een zure urine (in tegenstelling tot de meeste stenen/gruis). De stenen die ze kunnen vormen zijn van het type Uraat Kristal.
Groetjes, Lizzy
Door karin2
#3003
Hoi Karin2, purine is een type eiwit. Dalmatische honden hebben problemen met het omzetten hiervan en kunnen van teveel purine rijke voeding blaas/nier stenen/gruis krijgen. Zij vormen dat in een zure urine (in tegenstelling tot de meeste stenen/gruis). De stenen die ze kunnen vormen zijn van het type Uraat Kristal.
Groetjes, Lizzy

thx lizzy (weer wat bijgeleerd se  :D)
zijn er nog rassen die daar gevoelig(er) voor zijn ??
Laatst gewijzigd door karin2 op zo 19 okt 2003, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3004
Bij mijn weten hebben alleen Dalmatische honden en Bulldogs dit probleem met uraat kristallen. Maar, Dalmaten hebben dit probleem om een totaal andere reden dan Bulldoggen. Hoe het met Bulldog zit, weet ik dus niet.... :-[. Daar heb ik me nooit in verdiept omdat ik dit ras niet in huis heb....

Niet iedere Dalmaat zal overigens problemen krijgen met uraat-kristallen hoor. Ook niet wanneer deze gevoerd wordt met purine-rijke voeding. Wij mensen kunnen ook nierstenen krijgen, maar niet iedereen krijgt er last van. Zo is het ook met de Dalmaat!
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#3005
Ik heb overigens weer een nieuwe lijst gevonden:

Foods Highest in Purines    
anchovies
brains
gravies
herring (including roe)
liver (calf or beef
mackerel
meat (beef, lamb, pork & ham, veal)
meat, game (venison, etc)
meat soups & broths
meat, beef extracts & by-products
mussels
organ meats (liver, kidney)
sardines
scallops
yeast

Foods Moderately High in Purines
asparagus
breads & cereals, whole grain
cauliflower
eel
fish (fresh & saltwater)
legumes (kidney, navy & lima beans, lentils, peas)
mushrooms
oatmeal
peas, green
poultry (chicken, duck, turkey)
shellfish (crab, lobster, oysters)
spinach
tongue
tripe
wheat germ & bran

Foods Lowest in Purines
beverages (coffee, tea, sodas, cocoa)
butter
bread & cereal (except whole grain)
cheese
eggs
fats
fish roe (including caviar)
fruits & fruit juices (avoid citrus)
gelatin
milk (including butter, condensed, malted)
pasta (evaluate sauce ingredients separately
sugars, fruit syrups, sweets (avoid chocolate)
vegetables (except those above)
vegetable & cream soups (made with acceptable vegetables but not with beef stock)

Nou, wanneer je naar deze lijst kijkt, dan geef ik wel veel purine-houdende voeding! Ik voer namelijk 1 maal per week sardientjes of makreel, 1 maal per week rundvlees en 2 maal per week lamsvlees en 1 maal per week orgaanvlees (met lever). Ik zal weer eens een weekje fanatiek de pH waarde van de urine meten!

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door