Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door BaconPandaDutch
#3460161
Hoi!

Na heel wat gezondheidsproblemen bij mijn honden, heb ik besloten de overstap te maken naar rauw voeding. Mijn 3 honden (Panda 2jr mannetje 30kg, Dutchess 6jr vrouwtje 25kg en Bacon 5jr vrouwtje 25kg) hebben altijd wel darmproblemen en huidproblemen gehad, waarbij ik met de dierenarts verschillende brokken heb geprobeerd. De jongste heeft ook vaak last van giardia, terwijl mijn oudste 2 hier nooit last van hebben gehad. Nu waren de kosten en vriezerruimte altijd een dingetje, maar goeie brokken zijn ook duur en heb ik nu toch de knoop doorgehakt om te investeren in een grote vriezer. Ik heb ze nu al 3 weken op KVV en lijkt het al een stuk beter te gaan met de gezondheidsproblemen, hun huid is heel rustig en ze lijken een stuk minder te krabben.
Het enige is dat hun ontlasting soms heel hard en veel kalk bevat, dus ik dacht misschien is het goed om een menu zelf samen te stellen zodat ik het eventueel kan aanpassen. Ze krijgen nu al gemengd met de KVV een sardientje of eendennek om ze te laten wennen.
Ik heb heel veel gelezen op de forum, maar ik had toch wat vragen waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen.

Ik ben van plan het grootste gedeelte bij barfvlees.nl te kopen, omdat ik het zelf kan ophalen. En bij de visboer bij mij in de buurt kan ik zalmkoppen halen. Ik heb er al een paar gekocht en die liggen al in de vriezer zodat ik ze over een paar weken kan gebruiken. 1 van mijn honden heeft sowieso een overgevoeligheid voor kip, dus dat gebruik ik liever niet. Ik heb voor een paar dagen zalmkop, konijn en kwartel als een complete maaltijd omdat ik had gelezen dat dit kon maar klopt dit? Of moet ik er toch iets bijvoeren?
Ik maak zelf nu groentenmix 1 keer in de 2 weken met 10 verschillende groente en meng het met eendenvoetjesbouillon die ik ook elke 2 weken maak.
Daarnaast ben ik van plan om rauwe geitenmelk te kopen bij de boer in de buurt en wil ik wat supplementen erbij geven zoals probiotica, visolie en af en toe een teentje knoflook. Hoe gaan jullie met supplementen om? Op social media zie je namelijk dat ze allemaal verschillende supplementen toevoegen bij het voer voor de gezondheid. Ze krijgen naast hun eten snacks van natural treats en ik ben van plan om ze soms een runderstrot te geven als extra om op te kluiven.
Hieronder het voorbeeldmenu, ik heb geprobeerd het divers te houden. Een heel verhaal, maar alvast bedankt voor het meekijken!

Voor bijvoorbeeld Panda:
Hoeveelheid: 2% van 30 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 270gr p/dag
Spiervlees 25% : 150gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 120gr p/dag
Groentes 10% : 60gr p/dag

Maandag
Eendennek 300gr
Kalfslever 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Dinsdag
Zalmkop
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Woensdag
Lamsnek 300gr
Geitenhart 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Donderdag
Heel konijn
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Vrijdag
Eendennek 300gr
Lamsnier 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Zaterdag
Heel kwartel
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Zondag
Lamsnek 300gr
Rundvleesstukjes 150gr
Groente 60gr
Sardientje en ei
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460162
Ik begrijp je idee van ik voer een heel dier op 1 dag en dan is daar meer spier aan dan nodig dus op het weektotaal komt dat goed. Maar volgens mij komt dat niet goed. Zoveel spier zit er nu ook niet aan een heel dier. Volgens mij moet je nog wat spiervlees toevoegen.. Maar misschien is niet iedereen het daarmee eens. En je kan het uiteraard uittesten.

Je geeft aan dat ze soms harde ontlasting hebben maar ook dat je eendennek bijvoert bij de kvv.
Dat kan natuurlijk goed de reden zijn. Zo geef je veel meer bot dan de bedoeling is.

Je afwisseling is volgens de regels net voldoende. Zeker niet nog minderen dan.
Maar lamsnek is wel gevorderd bot. Daar moet je nog even mee wachten.
Je hebt wel honden met veel kaakkracht, dat komt wel goed, maar je moet eerst zeker weten dat ze het rustig en grondig kauwen want ze moeten het kunnen verteren ook. En hun maag is wss niet sterker dan bij een andere hond. ;)
Door Lizzy
#3460164
BaconPandaDutch schreef: ma 29 mei 2023, 02:02 Hoi!

Na heel wat gezondheidsproblemen bij mijn honden, heb ik besloten de overstap te maken naar rauw voeding. Mijn 3 honden (Panda 2jr mannetje 30kg, Dutchess 6jr vrouwtje 25kg en Bacon 5jr vrouwtje 25kg) hebben altijd wel darmproblemen en huidproblemen gehad, waarbij ik met de dierenarts verschillende brokken heb geprobeerd. De jongste heeft ook vaak last van giardia, terwijl mijn oudste 2 hier nooit last van hebben gehad. Nu waren de kosten en vriezerruimte altijd een dingetje, maar goeie brokken zijn ook duur en heb ik nu toch de knoop doorgehakt om te investeren in een grote vriezer. Ik heb ze nu al 3 weken op KVV en lijkt het al een stuk beter te gaan met de gezondheidsproblemen, hun huid is heel rustig en ze lijken een stuk minder te krabben.
Mooi! Dit is goed nieuws!
Het enige is dat hun ontlasting soms heel hard en veel kalk bevat, dus ik dacht misschien is het goed om een menu zelf samen te stellen zodat ik het eventueel kan aanpassen. Ze krijgen nu al gemengd met de KVV een sardientje of eendennek om ze te laten wennen.
Als je KVV + eendennek voert; dan voer je teveel vleesbot. Maar het kan ook dat het merk KVV dat je nu voert teveel bot bevat voor jouw hond. Ik weet niet welke KVV je voert maar je zou ook over kunnen schakelen op een ander merk.
Ik heb heel veel gelezen op de forum, maar ik had toch wat vragen waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen.

Ik ben van plan het grootste gedeelte bij barfvlees.nl te kopen, omdat ik het zelf kan ophalen. En bij de visboer bij mij in de buurt kan ik zalmkoppen halen. Ik heb er al een paar gekocht en die liggen al in de vriezer zodat ik ze over een paar weken kan gebruiken. 1 van mijn honden heeft sowieso een overgevoeligheid voor kip, dus dat gebruik ik liever niet. Ik heb voor een paar dagen zalmkop, konijn en kwartel als een complete maaltijd omdat ik had gelezen dat dit kon maar klopt dit? Of moet ik er toch iets bijvoeren?
Zalmkop: ik raad je aan dit niet te vaak te voeren. Ik vind 1 keer per week eigenlijk al best vaak. Zalmkop is van gekweekte zalm en eigenlijk niet echt geweldig. Overigens is dit ook niet compleet te noemen, maar eens in de 2 weken (of 3) kan het best als hele maaltijd dienen. Een heel konijn en hele kwartels kun je ook als maaltijd geven.
Ik maak zelf nu groentenmix 1 keer in de 2 weken met 10 verschillende groente en meng het met eendenvoetjesbouillon die ik ook elke 2 weken maak.
Daarnaast ben ik van plan om rauwe geitenmelk te kopen bij de boer in de buurt en wil ik wat supplementen erbij geven zoals probiotica, visolie en af en toe een teentje knoflook. Hoe gaan jullie met supplementen om? Op social media zie je namelijk dat ze allemaal verschillende supplementen toevoegen bij het voer voor de gezondheid. Ze krijgen naast hun eten snacks van natural treats en ik ben van plan om ze soms een runderstrot te geven als extra om op te kluiven.
In de regel is het voer van de hond (maakt niet uit welk voer) arm aan omega 3 vetzuren, ook al voer je 2 keer in de week vis (zalm, gekweekt, bevat niet erg veel omega 3 trouwens.... deze gekweekte zalmen hebben ook nauwelijks kunnen bewegen omdat ze met zoveel in 1 bassin zitten). Dus wat altijd goed is is het supplementeren van omega 3 en ik geef dan zelf de voorkeur aan algenolie met DHA en EPA. Probiotica... Kan in geval van darmproblemen nuttig zijn maar op zich niet noodzakelijk. Knoflook is leuk (niet te vaak en niet teveel). Rauwe geitenmelk is leuk maar sec gezien denk ik niet dat een hond melk van een ander dier nodig heeft. Ik zou het zelf niet geven. Verder vind ik supplementen niet echt nuttig en zou ik zoveel mogelijk proberen om belangrijke vitamines te vinden in voeding.
Hieronder het voorbeeldmenu, ik heb geprobeerd het divers te houden. Een heel verhaal, maar alvast bedankt voor het meekijken!

Voor bijvoorbeeld Panda:
Hoeveelheid: 2% van 30 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 270gr p/dag
Spiervlees 25% : 150gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 120gr p/dag
Groentes 10% : 60gr p/dag

Maandag
Eendennek 300gr
Kalfslever 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Dinsdag
Zalmkop
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Woensdag
Lamsnek 300gr
Geitenhart 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Donderdag
Heel konijn
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Vrijdag
Eendennek 300gr
Lamsnier 150gr
Runderpens 150gr
Groente 60gr

Zaterdag
Heel kwartel
(Vleesbot 300gr
Spiervlees 300gr)
Groente 60gr

Zondag
Lamsnek 300gr
Rundvleesstukjes 150gr
Groente 60gr
Sardientje en ei
Ziet er goed uit! Je hebt je huiswerk duidelijk goed gemaakt! Ik zou dit gaan voeren maar ben het met PoP eens, lamsnek is echt voor gevorderden BARF honden dus die zou ik nog even laten liggen.
Door BaconPandaDutch
#3460179
Super dankjewel voor de reacties!

Ik geef ze KVV van dogmeat, toen ze alleen KVV kregen hadden ze ook harde ontlasting. Maar dan heb ik het inderdaad niet makkelijker voor ze gemaakt, bedankt voor het attenderen!

Hebben jullie eventueel suggesties voor andere vleesbotten? Want als ik niet wekelijks een zalmkop geef en met de lamsnekken wacht ben ik bang dat ik te weinig diversiteit heb als ik dat vervang met eendennekken aangezien kip niet kan.
Door Lizzy
#3460182
BaconPandaDutch schreef: ma 29 mei 2023, 16:51 Super dankjewel voor de reacties!

Ik geef ze KVV van dogmeat, toen ze alleen KVV kregen hadden ze ook harde ontlasting. Maar dan heb ik het inderdaad niet makkelijker voor ze gemaakt, bedankt voor het attenderen!

Hebben jullie eventueel suggesties voor andere vleesbotten? Want als ik niet wekelijks een zalmkop geef en met de lamsnekken wacht ben ik bang dat ik te weinig diversiteit heb als ik dat vervang met eendennekken aangezien kip niet kan.
Parelhoenkarkas, haaskarkas (ook wel iets harder), ganskarkas (ook wel wat harder) of anders nog een keer konijn of kwartel. En dan kun je daarna ook een keer hertenribben proberen, die zijn vaak wat zachter (en de snoei-schaar-test doen. Krijg je ze met de snoeischaar niet door: is het te hard).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460190
Patrijs, fazant, duif...
Als ze dat lusten tenminste...
Lamsribben kunnen ook als ze erg jong zijn, of melkgeitjes. Maar die zijn veel moeilijker te vinden dan vroeger heb ik de indruk.
Door Cindy de Wolf
#3460194
Dogmeat heeft tegenwoordig veel niet op voorraad en keuze is beperkt qua diersoorten. Ook bij barfvlees is de keuze redelijk beperkt. Je zou eens kunnen kijken bij gunshies, die hebben vaak meer diversiteit en bezorgen gratis vanaf 70kg. Ook Florisvlees heeft een redelijk uitgebreid assortiment.
Door BaconPandaDutch
#3460332
Cindy de Wolf schreef:Dogmeat heeft tegenwoordig veel niet op voorraad en keuze is beperkt qua diersoorten. Ook bij barfvlees is de keuze redelijk beperkt. Je zou eens kunnen kijken bij gunshies, die hebben vaak meer diversiteit en bezorgen gratis vanaf 70kg. Ook Florisvlees heeft een redelijk uitgebreid assortiment.
Ja, het makkelijke aan barfvlees is dat ik het zelf kan ophalen omdat het dichtbij is. Gunshies bezorgd helaas op een dag dat ik werk, maar misschien is Florisvlees iets. Thanks!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door