Sassol schreef:Ivm nieuwe bestelling van vlees wil ik graag even wat feedback op zijn komende menu en of dit goed is.
Zelf zie ik wel dat ik de pens mis, maar weet niet hoe erg dit is? Duke slikt hele lappen in, waarna hij ze weer uitkotst. Gemalen pens weet ik dan weer niet of dit zo waardevol is? Ik kan wel aan gemalen pens of boekmaag komen. Verder krijgt hij Doils Vital ipv vis.
Duke weegt 25kg, wordt in mei 10 jaar en eet 600g per dag. Tips om je senior hond zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen (voeding, supplementen) zijn zeer welkom!
Op zich is pens niet 100% noodzakelijk. Maar je kunt ook een penslap kopen en dit is stukken snijden van zeg 5 a 10 cm. Doe ik ook. Ik heb hier ook van die monsters die in 1 keer een lap naar binnen proberen te werken en dan haast in stikken.
De beste manier om een senior zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen is een goede rauwe verse voeding. Dus je bent goed bezig

! Ik merk daar wel bij op dat hoe beter de kwaliteit van het vlees, hoe beter het is voor je hond. Je hond krijgt al visolie, dat is een belangrijke goede toevoeging (verse vis mag ook maar visolie is dus ook prima).
Wat hij gaat krijgen per week:
500g hert/ree spiervlees
300-400g bio lamsbot (kaal)
Ik zou zelf geen kaal lamsbot geven... Tandenslopers zijn het. En als ze geen problemen aan het gebit veroorzaken, veroorzaken ze zo maar problemen in het spijsverteringskanaal (verstopping). Beter scoor je dan zachte lams of hertenribbetjes.
1kg eend KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
1kg konijn KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
500g bio kipkarkas (licht bevleesd)
400g Smuldier Vlees Compleet (69% rundvlees 10% Runderpens 17% runderorganen)
400g groente (afwisselend)
Als ik met een klein beetje natte vinger werk bereken kom ik uit op:
Spiervlees: 52%
Bot kaal: 26%
Orgaan: 12%
Groente 10%
Als je hond geen last heeft van de 26% kaal bot kun je het zo laten. Het mag ook wel iets naar beneden, met 7%. Dan kun je dat toevoegen aan orgaanvlees want dat is met 12% laag. Ik zou dus kwalitatief goed orgaanvlees geven zoals lever, hart en nier. Je komt op 5 diersoorten dus dat is ook netjes.