ik heb eindelijk de stap durven zetten en mijn hondje overgeschakeld naar barf! Eerst heb ik hem drie weken kvv gegeven om de stap wat makkelijker te maken en vanaf week 2 voer ik ook kippevleugels en drums bij. Dit ging allemaal prima, dus tijd voor het grote werk!

Momenteel reken ik als volgt:
hondje 5 kg, 3%
vleesbot: 75 gr per dag: kippevleugels, eendenekken (stuk ervan, een hele nek is veel te groot)
orgaan: om de twee dagen 30 gr: kippemaagjes en hartjes, mix, de ene keer enkel hartje, andere keer maagje en hartje, soms alleen hartjes) en de andere dag 30 g pens
spiervlees: 38 gr per dag: kip, eend, rund, kalkoen nog te proberen: konijn en hert
groenten: om de 2 dagen 30 gr: heb mix gemaakt van: 1 appel, 4 kerstomaten, 2 bladeren chinese kool, halve komkommer en een goede handvol spinazie. Hij weigert eender welke vorm van groenten of fruit, maar ik denk dat ik ga proberen deze bij de pens te geven.
1 keer in de week (zondag) geef ik een rauw ei, zonder schaal, of moet die er bij?
ik geef als snack tussendoor gedroogde runderstrot of van die buffelhuidbeentjes.
Ik zou ook nog graag vis invoeren, maar weet nog niet direct hoe of wat.
Ik heb ook dit weekend zelf hondenkoekjes gebakken, zonder meel! Ingrediënten: zalm uit blik, look, eieren.
Mijn vraag nu: mijn hond heeft ongelooflijk scherpe kaakjes en tandjes, hij draait zijn poot niet om voor eender welk bot of been en eet alles rustig maar beslist en in heel korte tijd op. Hij kauwt goed, maar is dus zo snel klaar dat hij volgens mij geen verzadigingsgevoel heeft. Ik had op aanraden ook eens runderknars gekocht, daar zou veel knaagwerk aan zijn. Die knars was zo hard dat ik hem niet eens doorgezaagd kreeg. Ik dacht: laat hem er maar wat aan knabbelen en het vlees eraf halen, het been haal ik dan wel weg als hij er klaar mee is, maar hij heeft dit bot dus ook helemaal opgegeten! Kwartier nadien had ik nog maar een paar cm bot over.

Dit heb ik dan maar snel afgenomen en hem wat rauwe kip gegeven, bot was een 100 gr, dus teveel voor één dag. De dag erna had hij pijnlijke ontlasting, hij jankte elke keer. Dus nu vraag ik me af: kan ik nog knars geven, of geef ik die beter niet meer? Hij had er wel plezier in, maar de dag nadien dus helemaal niet meer... en ik was er ook niet gerust in. Lag het aan het teveel aan bot, of is dat gewoon heel scherp bot dat niet verteerd? Op het pak stond knars voor puppy. Ik heb het grootste stuk weggegooid, eerst het vlees eraf gesneden en bot zo de vuilbak in.
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog veel te leren, dus alle comments zijn welkom!