Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Beste lezers/forummers/BARF'ers,

Ik ben Vani, nieuw op dit forum en ook vrijwel nieuw op het gebied van BARF voeding. Ik heb 1 hond genaamd Shiro, een Ridgeback (denk ik) mix uit Roemenie, daarnaast heb ik vaak opvanghonden thuis. Ik ben zéér actief in de wereld der straathonden-hulp. Ik heb Rechten gestudeerd in Amsterdam en ik woon momenteel samen met mijn vriend in Wageningen (tevens mijn geboorteplaats)

Ik heb aan de hand van de rekenhulp uitgerekend hoeveel mijn hond per dag moet eten en op basis van deze gegevens heb ik een menu samengesteld. Zouden jullie willen helpen door kritisch naar het menu te kijken en feedback te geven? Ik moet nog veel leren en dan is zo'n forum de beste plek om advies te vragen! Alvast bedankt. :shy:

Shiro (reu), 30,3 kg, leeftijd onbekend, is gewend om botten te knagen, maar ik wil graag rustig opbouwen ivm vleesbotten vandaar dat ik in het menu heb gekozen voor zachte botten zoals aangegeven op deze website. Ook heb ik het redelijk simpel gehouden met hier en daar afwisseling van diersoort. Shiro is gewend om KVV te eten en eigenlijk alles wat los en vast zit, hij is geen moeilijke eter en hij heeft ook geen gevoelige maag (tenzij m'n vriend per ongeluk restjes nasi met peper heeft gegeven)

Formule op basis van de rekenhulp (2%)
50% vleesbotten (waarvan 50 vlees en 50 bot)
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10%  groente

Per dag 600 gram
300 gram vleesbotten
150 gram spiervlees
90 gram orgaanvlees
60 gram groente/fruit
Totaal 600 gram per dag

Weekmenu

Maandag
300 gram kippennek
150 gram riblappen
90 gram kiporgaan in drie gelijke delen (hart, lever, maagjes)
60 gram sperziebonen
Extra: ei (gekookt)

Dinsdag
300 gram eendennek
150 gram rundvlees
90 gram runderorgaan in drie gelijke delen (hart, niertjes, pens)
60 gram paprika

Woensdag
300 gram kippennek
150 gram kipfilet
60 gram witvis (geen groente)
Extra: ei (losgeklopt met schaal)

Donderdag
300 gram konijnenkop
150 gram kipfilet
60 gram alfalfa

Vrijdag
300 gram eendennek
150 gram rundvlees
60 gram witlof

Zaterdag
300 gram kipkarkas
150 gram rundvlees
90 gram geitenhart

Zondag
-

Als jullie aanvullingen, opmerkingen of (opbouwende) kritiek hebben hoor ik dat héél graag, dank jullie wel!
Laatst gewijzigd door VaniM. op za 15 nov 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom op Barfplaats, Vani!

Je menu. :)

Ik mis de zondag, dus bijna alles wat ik hieronder zeg kan na die ene dag anders zijn. ;)

Drie keer per week nekken is teveel nek, maar als dit om te beginnen is, en je t.z.t. wat anders ervoor in de plaats gaat geven, is het geen probleem.
Konijnenkop is geen 50/50 vlees/bot en zeker geen beginnersbot! Het is hard en bevat veel calcium (gebit, kaken, schedel). Konijnenkarkas is een betere optie om mee te beginnen. :)

Je orgaan is 15%. Doorgerekend over 6 dagen is de verdeling: 7% hart, 3% lever, 2% nier, 3% maagjes en 2% pens.
Tja... Hart mag iets minder en lever eigenlijk ook. Maar als je Shiro zondag ook 600gr voert, trekt dat weer recht. Alleen de pens... die zou ik echt meer geven! Met een zondag van 300gr vleesbot en 300gr pens haal je de laatste op naar 9%. :) En als je hond wel konijnenkop zou kunnen eten zou je dat het beste met de vaak wat laxerende pens kunnen geven.

Vis is 3% van je menu (6 dagen) maar witvis is geen vette vis! En de groenten, ga je die koken of pureren? De variatie daarvan is nog minimaal en ik weet niet of 60gr paprika op 1 dag zo'n goed idee is.

Je variatie in diersoorten is ook nog wat scheef -- 1/3 is kip en dan heb het kiporgaan niet meegerekend.

Maar zoals ik in het begin al zei: alles valt of staat met wat je zondag gaat voeren! :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 13 nov 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Ruisje"]
Welkom op Barfplaats, Vani!

Dank je wel!

Je menu. :)

Ik mis de zondag, dus bijna alles wat ik hieronder zeg kan na die ene dag anders zijn. ;)

Dat klopt, dat heb ik bewust gedaan! Op deze dag is het restjes dag en krijgt hij gewoon wat er over is.

Drie keer per week nekken is teveel nek, maar als dit om te beginnen is, en je t.z.t. wat anders ervoor in de plaats gaat geven, is het geen probleem.
Konijnenkop is geen 50/50 vlees/bot en zeker geen beginnersbot! Het is hard en bevat veel calcium (gebit, kaken, schedel). Konijnenkarkas is een betere optie om mee te beginnen. :)

Het is inderdaad om te beginnen, het menu is ook maar voor 2 maanden, daarna wil ik overgaan op meerdere soort botten (dit is hij al wel gewend) het moest inderdaad konijnenkarkas zijn! Dank je wel!

Je orgaan is 15%. Doorgerekend over 6 dagen is de verdeling: 7% hart, 3% lever, 2% nier, 3% maagjes en 2% pens.
Tja... Hart mag iets minder en lever eigenlijk ook. Maar als je Shiro zondag ook 600gr voert, trekt dat weer recht. Alleen de pens... die zou ik echt meer geven! Met een zondag van 300gr vleesbot en 300gr pens haal je de laatste op naar 9%. :) En als je hond wel konijnenkop zou kunnen eten zou je dat het beste met de vaak wat laxerende pens kunnen geven.

Het orgaanvlees wordt vaak (zoals ik las in vorige topics) voor de helft pens gegeven en de andere helft een mix van hartjes, lever en maagjes. Denk je dat dit een betere optie is? Dus elke dag van de 90 gram orgaanvlees dus 45 gram pens en de overige 45 gram hartjes, lever en maagjes-mix?

Vis is 3% van je menu (6 dagen) maar witvis is geen vette vis! En de groenten, ga je die koken of pureren? De variatie daarvan is nog minimaal en ik weet niet of 60gr paprika op 1 dag zo'n goed idee is.

Ik zal de witvis vervangen door wat vettere vis, ik mag hem niet té veel vet geven van de DA. En de groenten worden gekookt, gepureerd eet hij niet.

Je variatie in diersoorten is ook nog wat scheef -- 1/3 is kip en dan heb het kiporgaan niet meegerekend.

In verband met allergische reacties op bepaalde diersoorten is het 'veilig' om meer kip te geven. Naar mate van tijd wil ik hier wel meerdere diersoorten aan toevoegen.

Maar zoals ik in het begin al zei: alles valt of staat met wat je zondag gaat voeren! :)

Dank je wel voor je reactie! Ik hoor graag weer van je.  :)
[/quote]
[quote="VaniM."]
Dat klopt, dat heb ik bewust gedaan! Op deze dag is het restjes dag en krijgt hij gewoon wat er over is.

Het orgaanvlees wordt vaak (zoals ik las in vorige topics) voor de helft pens gegeven en de andere helft een mix van hartjes, lever en maagjes. Denk je dat dit een betere optie is? Dus elke dag van de 90 gram orgaanvlees dus 45 gram pens en de overige 45 gram hartjes, lever en maagjes-mix?

Ik zal de witvis vervangen door wat vettere vis, ik mag hem niet té veel vet geven van de DA. En de groenten worden gekookt, gepureerd eet hij niet.

Dank je wel voor je reactie! Ik hoor graag weer van je. 
[/quote]
Zondag=restjesdag :) Wat ga je dan geven? Vleesbot en spiervlees, of ook orgaanvlees en/of groenten erbij?

Omdat ik dus niet weet wat je op zondag (restjesdag) gaat voeren, heb ik weer 6 dagen aangehouden in mijn berekening. De aanbevolen hoeveelheid orgaanvlees is 20% van je totaalmenu -- inderdaad de helft pens en de ander 10% hart, lever, nier en eventueel overig.
Per week voer je totaal 4200 gram (7 x 600 gram), maar je orgaanvlees over 6 dagen (x 90gr) is krap 13%. Met jouw verdeling is het nog steeds te weinig pens en nu ook hart. Naast pens, zijn hart, lever en nier belangrijk, maagjes mag, maar hoeft niet.
Ik heb even een berekening voor je gemaakt als voorbeeld voor een betere hoeveelheid orgaanvlees per week. Het hoeft uiteraard niet op de gram en procent nauwkeurig, maar voor lever en nier zou ik niet teveel afwijken.

10,0%  --  420gr pens
4,4%    --  185gr  hart
2,4%    -- 100gr lever
1,8%    --  75gr nier
1,4%    --  60gr maagjes

Ik weet natuurlijk niet waarom je van je DA niet teveel vet mag geven, maar het vet in vette vis zijn goede vetten (omega 3). Dat is ook de reden waarom er minimaal 5% (maximaal 10%) vette vis wordt aanbevolen.
Verder zou ik de groenten toch wat meer variëren. Je kunt ook een groentenmix van (licht) gekookte groenten maken en per portie invriezen.

Nog even een off topic opmerking. ;) Ik zag je reactie al eerder, maar dacht dat er iets was misgegaan door de lange citaattekst. Had later pas door dat je binnen het citaat had geschreven. Ik gebruik een forumapp, dus veel opmaak van tekst (het grotere lettertype) zie ik niet. ;) Tevens is het ook onmogelijk geworden om jouw bericht te citeren, dat werd nu dus copy/paste werk. :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 15 nov 2014, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
VaniM. schreef: Beste lezers/forummers/BARF'ers,

Ik ben Vani, nieuw op dit forum en ook vrijwel nieuw op het gebied van BARF voeding. Ik heb 1 hond genaamd Shiro, een Ridgeback (denk ik) mix uit Roemenie, daarnaast heb ik vaak opvanghonden thuis. Ik ben zéér actief in de wereld der straathonden-hulp. Ik heb Rechten gestudeerd in Amsterdam en ik woon momenteel samen met mijn vriend in Wageningen (tevens mijn geboorteplaats)
Hallo Vani, welkom op Barfplaats! Ik heb je tekst trouwens een normale grootte gegeven want het was voor mij onleesbaar, die grote letters. Wat mooi dat je honden opvangt!
Ik heb aan de hand van de rekenhulp uitgerekend hoeveel mijn hond per dag moet eten en op basis van deze gegevens heb ik een menu samengesteld. Zouden jullie willen helpen door kritisch naar het menu te kijken en feedback te geven? Ik moet nog veel leren en dan is zo'n forum de beste plek om advies te vragen! Alvast bedankt. :shy:
Gaan we doen :biggrin2:
Shiro (reu), 30,3 kg, leeftijd onbekend, is gewend om botten te knagen, maar ik wil graag rustig opbouwen ivm vleesbotten vandaar dat ik in het menu heb gekozen voor zachte botten zoals aangegeven op deze website. Ook heb ik het redelijk simpel gehouden met hier en daar afwisseling van diersoort. Shiro is gewend om KVV te eten en eigenlijk alles wat los en vast zit, hij is geen moeilijke eter en hij heeft ook geen gevoelige maag (tenzij m'n vriend per ongeluk restjes nasi met peper heeft gegeven)
OK, prima.
Formule op basis van de rekenhulp (2%)
50% vleesbotten (waarvan 50 vlees en 50 bot)
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10%  groente
Ja, ook prima.
Per dag 600 gram
300 gram vleesbotten
150 gram spiervlees
90 gram orgaanvlees
60 gram groente/fruit
Totaal 600 gram per dag
Check :biggrin2:

Weekmenu
Maandag
300 gram kippennek
150 gram riblappen
60 gram sperziebonen
Extra: ei (gekookt)

Dinsdag
300 gram eendennek
150 gram rundvlees
60 gram paprika
Paprika kan problemen geven. Het is een groente uit de nachtschade familie en sommige honden krijgen er jeuk van. Heeft je hond nergens last van : prima! Maar denk je ineens "wat krabt hij veel", moet je hier aan denken.
Woensdag
300 gram kippennek
150 gram kipfilet
Extra: ei (losgeklopt met schaal)

Donderdag
300 gram konijnenkop
150 gram kipfilet
60 gram alfalfa

Vrijdag
300 gram eendennek
150 gram rundvlees
60 gram witlof

Zaterdag
300 gram kipkarkas
150 gram rundvlees
90 gram geitenhart

Zondag
-

Als jullie aanvullingen, opmerkingen of (opbouwende) kritiek hebben hoor ik dat héél graag, dank jullie wel!
Ik vind dat het aandeel kip in je menu vrij hoog is. Dat zou ik verlagen. Ik zie ook witvis op je menu staan. Dat is op zich prima hoor, maar een hond heeft meer aan vette vis, zoals makreel, sardien, panharing, etc. Verder ziet het er prima uit!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door