Ik ben Bianca, wonend in Amersfoort met mijn man en wij hebben een Bulterriër van 2,5 jaar die Baco heet. Wij lezen al bijna 2 jaar mee op dit forum, erg leerzaam!

Ik ga gelijk om hulp en advies vragen in dit topic want wij willen gaan overstappen op Barf. Baco kreeg de afgelopen jaren Lotgering en daarnaast regelmatig een lamsrib, haring, zalmkop etc. Dat knagen is hij dus wel gewend! Omdat wij merken dat Baco dat geweldig vind en wij niet helemaal tevreden zijn met de kvv van Lotgering, willen wij overstappen.
Met behulp van de rekenhulp en de bibliotheek op dit forum, hebben wij een proef-menu gemaakt.
Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag = 3920 gram per week.
Rauw vleesbot 50% : 1960 gr.
Groentes 10% : 392 gr.
Orgaanvlees 20% : 784 gr.
Spiervlees 20% : 784 gr.
Over een week verdeeld krijgt hij 7 x vleesbot, 5 x groenten, 3 x orgaanvlees, 4 x spiervlees. Een exacte verdeling geeft onhandige grammen per dag maar dit wordt gewoon afgerond door ons.
Rekening houdend met een allergie voor kip, gevogelte en eieren hebben wij het volgende menu gemaakt:
Maandag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 261 gram penslap lam
Dinsdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Spiervlees = +/- 196 gram rund
Woensdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever
Donderdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijn of haaskarkas
Spiervlees = +/- 196 gram hert
Vrijdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever
Zaterdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Spiervlees = +/- 196 gram hert
Zondag:
Rauw vleesbot = zalmkop of een hele vis
Spiervlees = +/- 196 gram rund
Hij zal een paar keer per week volle yoghurt krijgen en koudgeslingerde honing, hij krijgt ook gepureerd fruit en als extra een haring of sardientje in de week.
Wat vinden jullie van de verhoudingen in het menu? Wij horen het graag!
Ook hebben wij de volgende vragen:
- Is de geitenlever ook te vervangen door een lever van bijvoorbeeld lam of schaap? Dit is makkelijker te krijgen maar ik ben bang dat hij dan teveel lam binnenkrijgt.
- Vleesbot lam of geit: Is het genoeg als je ribben geeft of hebben jullie tips voor andere vleesbotdelen waarmee we kunnen afwisselen? Wij kunnen ook aan schapenkop komen, valt dit gewoon onder vleesbot? En zo ja, hoe verwerk je dat in een menu (bijv. door kapot te slaan)?
- Vleesbot kalf of rund: Ik had begrepen dat runderribben te hard zijn. Kunnen wij als vleesbot dan wel runderkraakbeen en runderstrot geven?
Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Alvast dank namens Baco (en ons)