Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Fynn
Ik ben het wel een beetje eens met Dory hoor je hoeft niet gestudeerd te hebben om je hond alles te geven wat hij/zij nodig heeft.
Als je maar wel bereid bent even wat tijd en aandacht eraan te geven.
We hebben het allemaal druk met gezin,werk ,hobby's en de honden dus we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Even goed lezen en als je dan nog vragen hebt okee.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door spreeuwtje
[quote="Fynn"]
Ik ben het wel een beetje eens met Dory hoor je hoeft niet gestudeerd te hebben om je hond alles te geven wat hij/zij nodig heeft.
Als je maar wel bereid bent even wat tijd en aandacht eraan te geven.
We hebben het allemaal druk met gezin,werk ,hobby's en de honden dus we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Even goed lezen en als je dan nog vragen hebt okee.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
[/quote]

ik had het even goed gelezen en ik kwam er niet uit.. wie zegt dat ik er geen tijd en aandacht aan besteed heb?
als je na het lezen nog door de bomen het bos niet ziet na alle verschillende menu's en ideeen van andere mensen.. dan staat vragen vrij.. net als lezen en reageren overigens..
Door spreeuwtje
[quote="Nynke F"]
Hoi Lyda, volgens mij kom je een heel eind met dat menu van Koekje  :D  Fijn dat je bij Herby mee kunt bestellen, ik doe dat ook via Ellen of Jeanette.

5 diersoorten is niet verkeerd !
[/quote]

het is goed dat ik het even gevraagd heb..
want het menu van koekie is totaal het tegenover gestelde van wat ik eerder als menu gebruikte..
en dat heb ik toch ook van barfplaats.. ;)
Door spreeuwtje
dan nog even een kort vraagje.. (als dat mag)
als ik lees.. zie ik verschillende meningen over het voeren van vaste porties..
de een voert iedere dag porties die dus samengesteld zijn en dus iedere dag hetzelfde bevatten..
en andere voeren iedere dag iets anders en komen aan het einde van de week tot het totale eindresultaat van de complete voeding..

voor mij persoonlijk is het beter te doen.. om porties te verdelen over 2x per dag hetzelfde..
dus zodat ze iedere dag haar hoeveelheid bot, orgaan, spier en groente binnen krijgt..
en ik las over vis dat dat 1 of 2x per week kan.. dus dat wil ik dan ook gaan doen en gewoon 1 maaltijd voor 1 portie vis vervangen 2x per week..
is dat een echt probleem?? iedere dag de totale samenstelling ipv verdeeld over de week verschillende produkten?

wanneer ik dan nieuw ga bestellen zorg ik gewoon dat er een ander diersoort bijzit (of meerdere als dat te bestellen valt) en dan krijgt ze dus de 2 maanden erna weer per dag een totale samenstelling met alleen 1 of 2 andere diersoorten erbij..

ok of niet ok?
Door koekje
je zou best iedere dag hetzelfde kunnen voeren, zodat ze iedere dag compleet te eten krijgt.
ik vind dat zelf veels te omslachtig, en de porties worden dan nogal mini, en te klein om lekker te verpakken.
Ook merk ik dat er goed en met plezier gegeten wordt op deze manier, want iedere dag staat er iets anders op het menu.
"in de natuur' eten ze ook niet iedere dag hetzelfde, de ene dag wordt er een rat gevangen, en de volgende dag een koe of vogels of een zebra (grote poezies dan).

hier bestaat de avondmaaltijd uit een vaste component; vleesbotje met orgaan of spiervlees. de soorten vleesbot wisselt per dag (en wat er in de vriezer zit), en orgaan is iedere keer anders. ik voer 4x per week orgaan, en in totaal voer ik 4 verschillende orgaansoorten. spiervlees heb ik meestal maar maximaal 2 soorten van in de vriezer.

nog even over waarom ik 5 diersoorten een beetje weinig vindt.
ik voer bijna 10 diersoorten per kat (Ot eet geen eend bv, en Sien geen knaagdier), maar deze heb ik over het algemeen niet allemaal tegelijk in de vriezer. Zo heb ik op dit moment redelijk wat verschillende knaagdiertjes, maar geen parelhoen. De volgende keer dat ik iets ga bestellen, zal ik dan een parelhoen nemen, en minder knaagdiertjes.

wil je dat ik je meehelp een menu te maken voor Kiki?
zoja, dan heb ik wat meer gegevens nodig. Wat eet ze wel/absoluut niet? waar kan je wel en niet aankomen? Zijn er dingen je persé niet wilt voeren (ribben ofzo, lijkt me zelf eng)? Hoeveel keer per dag krijgt ze een maaltijd? Eet Kiki goed haar bot en verteerd ze gewoon alles goed?
Of vindt je het misschien makkelijker om een menu van je katten te nemen en dit aan te passen naar een hond? Pens en groente erbij doen enzo.

edit:
ik ben het overigens wel met Dory eens dat men aldoende leert. Door het zelf te doen gaat het veel beter en sneller in je vingers zitten, en je menu is dan ook precies afgestemd op je eigen diertje.
ik gebruik voor mn menu's de BARFREKENHULP .
Laatst gewijzigd door koekje op ma 30 jun 2008, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spreeuwtje
[quote="koekje"]
je zou best iedere dag hetzelfde kunnen voeren, zodat ze iedere dag compleet te eten krijgt.
ik vind dat zelf veels te omslachtig, en de porties worden dan nogal mini, en te klein om lekker te verpakken.
Ook merk ik dat er goed en met plezier gegeten wordt op deze manier, want iedere dag staat er iets anders op het menu.
"in de natuur' eten ze ook niet iedere dag hetzelfde, de ene dag wordt er een rat gevangen, en de volgende dag een koe of vogels of een zebra (grote poezies dan).

hier bestaat de avondmaaltijd uit een vaste component; vleesbotje met orgaan of spiervlees. de soorten vleesbot wisselt per dag (en wat er in de vriezer zit), en orgaan is iedere keer anders. ik voer 4x per week orgaan, en in totaal voer ik 4 verschillende orgaansoorten. spiervlees heb ik meestal maar maximaal 2 soorten van in de vriezer.

nog even over waarom ik 5 diersoorten een beetje weinig vindt.
ik voer bijna 10 diersoorten per kat (Ot eet geen eend bv, en Sien geen knaagdier), maar deze heb ik over het algemeen niet allemaal tegelijk in de vriezer. Zo heb ik op dit moment redelijk wat verschillende knaagdiertjes, maar geen parelhoen. De volgende keer dat ik iets ga bestellen, zal ik dan een parelhoen nemen, en minder knaagdiertjes.

wil je dat ik je meehelp een menu te maken voor Kiki?
zoja, dan heb ik wat meer gegevens nodig. Wat eet ze wel/absoluut niet? waar kan je wel en niet aankomen? Zijn er dingen je persé niet wilt voeren (ribben ofzo, lijkt me zelf eng)? Hoeveel keer per dag krijgt ze een maaltijd? Eet Kiki goed haar bot en verteerd ze gewoon alles goed?
Of vindt je het misschien makkelijker om een menu van je katten te nemen en dit aan te passen naar een hond? Pens en groente erbij doen enzo.

edit:
ik ben het overigens wel met Dory eens dat men aldoende leert. Door het zelf te doen gaat het veel beter en sneller in je vingers zitten, en je menu is dan ook precies afgestemd op je eigen diertje.
ik gebruik voor mn menu's de BARFREKENHULP .
[/quote]

hey koekje.. :)
bedankt voor je uitgebreide uitleg..
mijn katjes krijgen (nog niet) barf.. ik heb 6 katjes en ik gun het ze wel.. maar vooralsnog probeer ik het eerst voor kiki de baas te worden..
langzaamaan leer ik.. ik geloof dat niemand per direkt begreep hoe het werkte.. en voor wat ik uit prive berichten heb begrepen zijn er heel veel mensen die "maar wat doen" ..
misschien ben ik te onzeker en te perfectionistisch.. ik ben nl gewoon bang dat wanneer ik kiek nu verkeerd te eten geef.. zij over een x aantal jaren ineens de rekening gepresenteerd krijgt..
mijn oude hondje is 13,5 jaar geworden.. altijd heel kwiek geweest.. maar ik dacht altijd "die wordt zeker 16" tot zijn lichaam hem inhaalde..
nu denk ik.. wat als ik barf gegeven had.. wat als ik het anders gedaan had..
en de angst om kiek vroeg te verliezen en weer aan mijzelf te twijfelen zit er gewoon goed in..
en ja.. dan ga je vragen aan de kenners.. ik vertrouw mijzelf er gewoon niet goed genoeg in..
bovendien lijkt het makkelijker wanneer je er al een tijdje mee bezig bent..
ik ben nog maar een beginner en vind het moeilijk om me te kunnen concentreren op de materie..
niet omdat ik het niet wil.. maar omdat ik nou eenmaal mijn hersentjes anders inelkaar gezet zijn dan andere mensen..
ik ben niet gek.. ik ben niet simpel.. mijn kop zit gewoon een beetje vol.. :P

naja..
iig bedankt voor je aanbod om te helpen..
maar ik denk idd dat ik met hulp van jolly, waarmee ik samen het vlees bestel.. eens ga kijken de volgende keer dat er weer besteld moet worden..
ik heb met haar al afgesproken dat er ook af en toe een hele kip op het menu komt te staan.. en vandaag of morgen ga ik op zoek naar sardientjes en visafval voor kiki..
dus zo wordt haar  menuutje verder uitgebreid en kom ik steeds meer in de goede richting..
en wanneer ik dit onder de knie heb.. ga ik kijken naar wat ik voor mijn katjes kan betekenen..
die krijgen nu hardstikke dure brokken maar lonken iedere dag naar het bakje van kiek om iets mee te kunnen pikken..
ik gun het ze.. maar mamma moet het even op een rijtje krijgen.. :P
Door Jeannette b
Hoi,
misschien denk je wel: weer een die het weet, maar das niet aan de orde, ik wil je even laten weten hoe ik het doe, ik ben ongeveer net zo lang met barf bezig als jij...
Jake krijgt aardig wat omdat hij in de groei is: zo tussen de 850 en 900 gram eten per dag.
Voor het gemak ga ik uit van 900 gram:
ik voer elke dag 50 % vleesbot. Dat kan zijn: kippennekken, kippenkarkas, konijnkarkas, eendenrug enz. = dus 450 gram. ongeveer.
blijft er 450 gram over.
daarnaast geef ik ongeveer 200 tot 250 gram spiervlees, dat kan zijn: hert, rund, kip, haas, zalm, en 150 - 200 gram orgaan, varierend in hart, maagjes, lever, niertjes, en pens. van diverse dieren, als eend, lam, rund, kip.
óf 350 - 400 gram vleesmix van Herby, en daar zit dan rund, schaap, geit in, en orgaan.
De ene keer is het iets meer van dit, de andere keer iets minder van dat.  Ik zorg dat de percentages ongeveer kloppen.
Daarnaast krijgt hij iedere dag iets extra's : fruit, groente, eitje, kwark.

En ik ken dat overvolle gevoel dat je in je hoofd kunt hebben wel. Mijn hersens werken ook zo, eerst weer ruimte creëren, voordat er weer iets nieuws bij kan.  Ik merk dat vooral als ik dingen ga vergeten, dan is er weer ruimte te kort op de harde schijf.. :P
Door spreeuwtje
hey jeanette..
ow.. ik denk vanalles.. maar dat heeft niks te maken met "heb je er weer een" :P
als dat t enige was wat ik dacht.. dan had ik dit barf gedoe waarschijnlijk binnen no time te pakken..  8)
ik ben juist heel blij met de hulp.. en zeker als het dingen een beetje op een rijtje helpt zetten..
door jouw tekstje krijg ik even een beeld.. (anderen hebben t ook vast uitgelegd.. maar nu pak ik t plotseling.. :P )
dus..
ik krijg nu het idee om bijv. smorgens kiek een lekker botprakkie te geven..
dus idd.. een karkasje om de dag mee te beginnen.. en dan savonds de rest..
kiek krijgt 2x per dag eten ivm evt. maagtorsie.. dat soort ellende ben ik altijd erg huiverig voor..
iig..
ik doe nu alles bij elkaar in zakjes..
maar als ik dan zorg dat ik zakjes van (in kiki's geval) 220 gram was het geloof ik (50%) bot in de vriezer leg.. dan kan ik dat smorgens zo in dr bakkie kwakken..
en dan het middag gedeelte ook los in zakjes van bijv. 2 verschillende diertjes..
dus de visspier 55 gram.. of rundspier 55 gram.. of haasspier 55 gram..
en dan weer zakjes met orgaan van 55 gram.. en dan krijgt ze wat ik toevallig pak.. van welk diersoortje..
ik had nl begrepen dat orgaan en spiervlees ongeveer dezelfde hoeveelheid zou moeten zijn..

alleen dan.. als ik bijv. een hele kip ga geven.. (wat in de planning zit zodra ik die kan krijgen van jolly) dan raakt het voor die dag in de war..
ik neem aan dat ze dan in 1x genoeg gegeten heeft voor de hele dag.. :O
volgens mij is het dan goed als ik haar dan savonds alleen wat groente en fruit geef.. zodat ze toch tevreden is..
en verder naast alles dus idd.. haar eitje 2x per week.. en haar groentjes iedere dag.. plus wat er van die kleine sano overblijft.. eu.. zijn eten he.. niet van hemzelf.. :P

en vis..
als ik hele visjes binnen heb.. is dat ook een volledige maaltijd toch?
dat is bot, spier en orgaan als ik het goed begrepen heb.. dus dan werkt dat hetzelfde als de kip.. alleen kan dat wel in 2en..
(ik vind het nog steeds niet zo gek dat ik mijn kop vol heb met dit gepuzzel hoor..  ???
maar goed..
het verhaal wordt steeds duidelijker..
nu nog onthouden voor de volgende bestelling.. :P

bedankt!!!!!  :-*

[quote="Jeannette b"]
Hoi,
misschien denk je wel: weer een die het weet, maar das niet aan de orde, ik wil je even laten weten hoe ik het doe, ik ben ongeveer net zo lang met barf bezig als jij...
Jake krijgt aardig wat omdat hij in de groei is: zo tussen de 850 en 900 gram eten per dag.
Voor het gemak ga ik uit van 900 gram:
ik voer elke dag 50 % vleesbot. Dat kan zijn: kippennekken, kippenkarkas, konijnkarkas, eendenrug enz. = dus 450 gram. ongeveer.
blijft er 450 gram over.
daarnaast geef ik ongeveer 200 tot 250 gram spiervlees, dat kan zijn: hert, rund, kip, haas, zalm, en 150 - 200 gram orgaan, varierend in hart, maagjes, lever, niertjes, en pens. van diverse dieren, als eend, lam, rund, kip.
óf 350 - 400 gram vleesmix van Herby, en daar zit dan rund, schaap, geit in, en orgaan.
De ene keer is het iets meer van dit, de andere keer iets minder van dat.  Ik zorg dat de percentages ongeveer kloppen.
Daarnaast krijgt hij iedere dag iets extra's : fruit, groente, eitje, kwark.

En ik ken dat overvolle gevoel dat je in je hoofd kunt hebben wel. Mijn hersens werken ook zo, eerst weer ruimte creëren, voordat er weer iets nieuws bij kan.  Ik merk dat vooral als ik dingen ga vergeten, dan is er weer ruimte te kort op de harde schijf.. :P

[/quote]
Door tieneke
Is het misschien mogelijk om net als iedereen hier op Bp een wat kleiner lettertype neer te zetten?  :please:

Doet gewoon zeer aan je ogen  :-X
Door Nynke
Hoi Lyda,
ik neem aan dat ze dan in 1x genoeg gegeten heeft voor de hele dag.. :O
volgens mij is het dan goed als ik haar dan savonds alleen wat groente en fruit geef.. zodat ze toch tevreden is..
Als ik jou was gaf ik dan bijvoorbeeld 's ochtends 1 klein deel van de kip met groente en het grote deel van de kip 's avonds na de laatste keer uitlaten. Dan heeft Kiki alle tijd om het 's nachts rustig te verteren  ;)
Door spreeuwtje
[quote="tieneke"]
Is het misschien mogelijk om net als iedereen hier op Bp een wat kleiner lettertype neer te zetten?  :please:

Doet gewoon zeer aan je ogen  :-X

[/quote]

sorry.. is een gewoonte.. :shy:
Door spreeuwtje
[quote="Nynke F"]
Hoi Lyda,

Als ik jou was gaf ik dan bijvoorbeeld 's ochtends 1 klein deel van de kip met groente en het grote deel van de kip 's avonds na de laatste keer uitlaten. Dan heeft Kiki alle tijd om het 's nachts rustig te verteren  ;)
[/quote]

ow.. ok..
maar.. het gaat dan om een hele kip met veren en kop enzo..
en ik zie t niet zo zitten om daar zelf in te gaan zitten snijden..  :-[
ik vind het al zo zielig voor die kip!
en verder dacht ik.. dan verbruikt zie die energie..
ik dacht dus eigenlijk op de mensen manier..
als je iets eet.. moet je zorgen dat je het weer verbrandt.. anders word je te dik.. :P
maar idd.. een hond heeft tijd nodig om uit te buiken.. :)

bedankt voor de alerte tip..
:-*
Door spreeuwtje
[quote="Jeannette b"]
Als het een hele kip is dan zit je volgens mij juist goed, want: botten, vlees,  ingewanden alles bijna wat nodig is.  :D
[/quote]
ja dat geloof ik ook..
ik denk ook wel dat hij in 1x wel een beetje veel is.. en kiek stopt niet met eten.. die gaat door..
en kan evengoed savonds of smorgens wel teleurgesteld zijn als ze dan geen prakkie krijgt..
dus dacht ik.. dan die ochtend (na tip van nynke) maar gewoon dr groente hap..
heeft ze toch wat gekregen.. (geen boze gezichten) maar komt ze toch op wat ze in 1 dag mag hebben aan hoeveelheid..
anders wordt het zon kroket op pootjes.. :P
Door Jolly
die hele kippies, incl. veren en kop, zijn uitgesexte (*) haantjes van een bevriende buurman en die wegen dan rond de 500 -600 gram.

(*)= uitgesext, betekend uitgezocht of het hanen of hennen zijn.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door