Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MJoze
Als je `s avonds alleen spier met orgaan voert krijgt je hond waarschijnlijk diarree.
Je kunt beter iedere avond vleesbot geven en dan 3 dagen orgaan erbij en 4 dagen spiervlees erbij: dan blijft de ontlasting beter.

Groetjes, MJ
Door MJoze
Je kunt je hond heel goed één keer per dag voeren. Misschien moet je hond daar in het begin even aan wennen, maar ik zou niet teveel moeite doen om `s morgens weer van alles te bedenken.
Het belangrijkste is dat je hond bot, vlees en orgaan en een beetje groente krijgt. Alle andere andere dingen zoals zuivel en fruit zijn een extraatje, ze vinden het wel lekker maar je moet er voor zorgen dat bot, vlees en orgaan (en groente) het grootste gedeelte van zijn menu uitmaken.
De ontlasting van vers gevoerde honden ziet er altijd anders uit dan die van brokkenhonden. Het grootste voordeel is natuurlijk dat ze veel minder poepen  ;).

Groetjes, MJ
Zuivel, fruit, ei en vis kan je onder extra scharen. Dat kan je dus geven als je 's morgens iets wil blijven geven.
Groenten 's morgens kan natuurlijk ook, als hij het zo eet.  En anders kan je het er alsnog 's avonds bijvoegen. ;)

Maar ik zou dus ook nog eens een week menuutjes maken.
Alles wat hij per week moet hebben bij elkaar en dan alle vleesbot verdelen over de dagen dat hij vleesbot krijg, en zo met de rest ook.
Sommige mensen halen ook gewoon alles wat de hond in een week moet eten bij elkaar, halen er elke dag wat uit (wel ook volgens dezelfde combinaties op een dag) en als alles op het eind van de week op is, heeft hij alles gehad wat hij nodig heeft.
Vis en ei niet vergeten natuurlijk. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 feb 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
Ik geef mijn honden elke avond vleesbot. 's Ochtends krijgen ze of vlees of orgaan of pens. De groente verdeel is over een paar dagen.
Bijvoorbeeld, mijn hond eet 600 gram per dag. Dat is 300 gram bot en 300 gram iets anders. Ik maak altijd zakjes van 300 gram. Ik haal er dan bijvoorbeeld een zakje orgaan en een zakje groente uit. Dit is in totaal 600 gram, dus dat verdeel ik weer over 2 dagen.

Ik ben begonnen met 5 diersoorten. Ik heb het me in het begin makkelijk gemaakt, want ik heb 2 honden. 1 eet 'normaald' Barf en 1 heeft een voedselallergie, dus mag niet alles.
Ik ben begonnen met kip, eend en konijnbot. Daarnast rundvlees en paardenvlees. En dan heb je al 5 diersoorten. Orgaan heb ik van konijn, ivm voedselallergie van mijn andere hond. Soms wissel ik daarin af, bijvoorbeeld geitenpens, eendenhartjes ed.

Als ik uit ga van bovenstaand, dan krijgt hij 3 keer per week kipbot, 2 keer eendbot en 2 keer konijnbot.
Vlees zoals hierboven van 2 diersoorten. Orgaan kun je in het begin even van eend of konijn doen, lever kan van konijn of lam. En pens kan van geit, lam en rund.
Als je het prettig vind kun je ook gelijk beginnen met groente. 1 van mijn honden krijgt geen groente vanwege zijn allergie.
Daarnaast krijgt hij 2 keer per week een ei en 2 keer een vette vis. En klaar, je hebt een vrij makkelijk menu om mee te beginnen.

Nu krijgt hij meer afwisseling, maar ook afhankelijk van wat ik in huis heb. Ik heb nu veel fazant en parelhoen, dus krijgt hij dat meer. 2 maanden geleden had ik veel eend, dus kreeg hij dat meer. Maar dat komt later.

Ik wil je adviseren om eerst een makkelijk menu te maken met 5 diersoorten. Dan maak je het jezelf makkelijk en heb je toch voldoende afwisseling. 
Door miruske
[quote="YvetteenPepper"]
Oke

Is er nog iets anders en ook verantwoord wat ik naast zuivel kan gebruiken voor erbij voor 's morgens
Normaal krijgt hij brokken en die wil ik weglaten
[/quote]

IK BEN NOG BEGINNEND HOOR DUS HEB DE WIJSHEID NIET IN PACHT Maar wat ik begrepen had:

-vooral koemelk is niet heel goed voor een hond, maar cottage cheese wel.

- Ik heb voor mijn menu even bekeken wat ik makkelijk kan bestellen/kopen. Toen heb ik hier een heel precies menu geplaatst dus
precies wat je per dag wilt geven en hoeveel. De ervaren mensen hier zien dan heel snel wat je beste wel of niet met elkaar kan geven en hoe je de dagen af moet wisselen.
Door KarinM
Ik geef iedere ochtend 1 volle eetlepel huttenkase en geitenyoghurt en 1 klein lepeltje koudgeslagen honing. Ik heb ook dwergpinschers maar wat eten die van jou veel zeg. Ik heb er 1 van 5,4 kg die krijgt 90 gram per dag en 1 van 3,4 kg die krijgt 70 gram per dag. Bij de zuivel geef ik twee keer per week gemalen pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoenpitten)
Pas op met ei. 1 ei per week voor 5 kg. hond.

[quote="YvetteenPepper"]
Oke

Is er nog iets anders en ook verantwoord wat ik naast zuivel kan gebruiken voor erbij voor 's morgens
Normaal krijgt hij brokken en die wil ik weglaten
[/quote]
Ik geef iedere ochtend 1 volle eetlepel huttenkase en geitenyoghurt en 1 klein lepeltje koudgeslagen honing. Ik heb ook dwergpinschers maar wat eten die van jou veel zeg. Ik heb er 1 van 5,4 kg die krijgt 90 gram per dag en 1 van 3,4 kg die krijgt 70 gram per dag. Bij de zuivel geef ik twee keer per week gemalen pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoenpitten)
Pas op met ei. 1 ei per week voor 5 kg. hond.
Jij vindt ook 200 gram per dag teveel
En ik kreeg volgens de rekenhulp die 200 gram

Met eitjes doe ik niet zo heel erg veel hooguit 1x per week
Door KarinM
[quote="YvetteenPepper"]

[/quote]

Maar waarom neem je dan 4 % normaal volwassen hond geef je 2% terwijl je hond ontzettend verbrand. Je kunt zelf beoordelen of je hond te dik is of niet ik kan dat vanuit hier niet zien. Maar ik zou zoveel niet kunnen geven met mijn honden en dan bewegen ze toch veel ik doe behendigheid loop iedere dag 2 uur met ze... Het is een kruising las ik dus waarschijnlijk veel groter dan een pinscher qua hoogte etc.?
Door lauraV
[quote="YvetteenPepper"]

[/quote]

reeds in de 1e reactie aangegeven dat 200 gram wel erg veel is  ;)
[quote="lauraV"]
reeds in de 1e reactie aangegeven dat 200 gram wel erg veel is  ;)
[/quote]

Ik heb hem weer terug gelezen
Hij moet toch met die 200 gram per dag een keer enorm dik worden en misschien tot ontploffen staan ;)
En nu vraag ik me af of die rekenhulp wel klopt
Ik heb de rekenhulp opnieuw gedaan dan met aantal kilo's minder dan kom ik op deze variant terecht

Menu voor een Dwergpinscher x Podenco, reu, 2 jaar oud, 3 kilo.
Hoeveelheid: 5% van 3 kilo = 150 gram per dag / 1050 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 75 gr.
Groentes 10% : 15 gr.
Orgaanvlees 15% : 23 gr.
Spiervlees 25% : 38 gr.

Lijkt volgens jullie een beter maatstaf voor het aantal grammen die hij mag eten
Door lauraV
je hebt 4% berekend , dat krijgt mijn adhd 4voetertje (rechter foto) nog niet eens  ;)
verder ligt het er ook aan hoe snel de hond alles verbrand , de ene hond is niet de andere.....
Noa ( rechter foto) krijgt normaal 180 gram (nu met het koude weer 10 t0t 20 gram meer omdat ze anders teveel afvalt) , loeka die bijna een kilo meer weegt krijgt 150 gram ( zomer of winter) omdat als ik het 2 weken niet afweeg ze fatsig wordt en ik het er bijna niet afkrijg.
verder ligt het er ook aan hoeveel beweging pepper krijgt , een bankhanger verbrand natuurlijk meer dan een hond met intensive training.
persoonlijk zou ik met pepper beginnen met 2% en in de gaten houden dat ze niet te schraal wordt
wordt ze dit wel dan moet je natuurlijk het menu aanpassen en meer voeren  :)
hoeveel beweging krijgt pepper?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door