Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dinnee
Ik zou beginnen met een menu samen te stellen aan de hand van de percentages die gevoerd worden op dit forum. Dus rond de 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan, 10% groenten en 5 % restjes. Je mag hier iets mee varieren.

Dan zou ik beginnen met de eerste week 4 diersoorten te geven, de tweede week 5 de derde 6 en zo verder, omdat je misschien diersoorten tegen komt waar je hond jeuk van krijgt, of die hij misschien niet lekker vind.

Kijk eens bij de menu's van andere mensen naar welke indeling meestal wordt aangehouden. :)
Door Lizzy
[quote="Presley"]
Zou je eens wat voorbeelden van spiervlees willen geven dan, en op mijn bestellijst kijken, want ik denk inderdaad dat ik teveel orgaan bestel.
En is het eigelijk wel nodig om savonds nog extra orgaan te geven, aangezien er ook al voldoende orgaan in de Kivo zit.
[/quote]

Als je de helft KVV voert en er vanuit gaat dat het percentage orgaanvlees in KVV gemiddeld rond de 30% a 50% ligt (er zijn zelfs merken die 100% orgaanvlees bevatten maar dat is bij Kivo niet het geval - hoewel ze wel bevatten weet ik niet hoor, maar minder dan 30% orgaanvlees in een KVV kan ik me niet voorstellen. Dan wordt het product namelijk onbetaalbaar): dan krijgt je hond dus nog zo'n 15% orgaanvlees binnen en dat is genoeg. Mag je nog best 1 keer per week wat orgaanvlees geven maar meer dan dat zou ik niet doen.

Spiervlees zijn skeletspieren. Oftewel het vlees dat het skelet bij elkaar heeft gehouden en zorgt voor beweging. Dus, van kopvlees tot runderpoulet tot kipfilet: allemaal spiervlees.

In je lijst zijn de vetgedrukte dingen spiervlees:

Geitenrug
Kopvlees
Runder strotten
Spiervlees snippers
Gevogelte
Eendennek
Eendenhart
Eendenkarkas
Kalkoenkarkas
Kalkoennekken
Kwartelkarkas
Kwartel 100gram
Parelhoenkarkas
Wilde duivenkarkas
Kip
Kippenhart
Kipkarkas
Kippenlever
Kippennekken
Geit
Geitenribben
Kalf
Kalfshart
Kalfsmilt
Lam
Lamshart
Lamslongen
Lamsplukje
Diversen
Zalmkoppen
Botmix
Vleesmix
Penslappen
Pens gemalen
Pens lam geit
Lever (rund)
Haaskarkas
Door Presley
Haha maar 2 dingen als spiervlees dan!
Maar vleesbot moet 50% zijn, dit kunnen dan toch ook karkassen zijn?

Lizzy, zie jij nog overbodige dingen in mijn lijst staan.
Of is dit goed om te bestellen of zijn er nog tekorten?
het is van de lijst van Dogshape, hier kun je ook kijken om nog dingen toe te voegen? Als je dit nodig vindt.
Door Nitus
Spiervlees van de bestellijst van jouw leverancier:
Kalfssnippers
Kopvlees
spiervleessnippers rund
Kippensnippers
Geitensnippers
kalfskopvlees
Lams snippers
Paardenspiervlees

[quote="Presley"]
Ik heb op de site van Dogshape gekeken wat ik wil bestellen.
Dit zet ik hier even neer, zodat gekeken kan worden of dit goed is, en of ik van alles voldoende is, en wat eventueel beter achterwege kan worden gelaten.

Dit is dan voor ongeveer 10 weken
Geitenrug
Kopvlees
Runder strotten
Spiervlees snippers
Gevogelte
Eendennek
Eendenhart
Eendenkarkas
Kalkoenkarkas
Kalkoennekken
Kwartelkarkas
Kwartel 100gram
Parelhoenkarkas
Wilde duivenkarkas
Kip
Kippenhart
Kipkarkas
Kippenlever
Kippennekken
Geit
Geitenribben
Kalf
Kalfshart
Kalfsmilt
Lam
Lamshart
Lamslongen
Lamsplukje
Diversen
Zalmkoppen
Botmix
Vleesmix
Penslappen
Pens gemalen
Pens lam geit
Lever (rund)
Haaskarkas

[/quote]

Ik heb even een streep gezet door de dingen die ik een beginnende barfer niet aanraad. Begin in ieder geval eerst met kip en ga dan de moeilijkheidsgraad langzaam op voeren.
Better safe then sorry ;).

[quote="Presley"]
Haha maar 2 dingen als spiervlees dan!
Maar vleesbot moet 50% zijn, dit kunnen dan toch ook karkassen zijn?.
[/quote]

Dat je 50% vleesbot 'moet' voeren klopt, maar niet elk vleesbot is even dik bevleesd. Zo zijn kuikenbouten heel dik bevleesd en bijv. de haaskarkassen bijna niet. Als je haaskarkas samen met kuikenbout gaat geven krijg je denk ik een aardig gemiddelde ;).
Ik merk bij Fedor dat hij niet te kaal botwerk moet eten want dan krijgt hij last met zijn ontlasting (korrelig, zanderig en moeilijk poepen), dus bij hem moet ik bij de haaskarkassen dezelfde hoeveelheid aan spiervlees erbij doen, bij parelhoenkarkas kan ik ongeveer de helft aan spiervlees erbij doen.
Dus een kwestie van uitproberen.
Succes ermee!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door