Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

ik ben ook een voorstander van 1x per dag eten. helemaal als kiek maar 440 gram krijgt.
Als je dat over 2x moet verdelen blijft er een muizehapje over. Moet ik hier niet mee aankomen..hahaha
Dan kijken ze me aan van: ja hallo, waar blijft de rest >:(
De honden vasten hier ook 2 dagen per week, op de dagen dat er met ze getraind wordt. Zijn ze lekker attent en hoeven ze niet te trainen met een volle maag.
De dag erna krijgen ze dan extra veel. Dit bevalt erg goed moet ik zeggen. op zo'n vastendag kunnen de honden dan ook even een keer goed uitbuiken
[quote="spreeuwtje"]
ah.. ok..

maar.. wanneer geef je het het beste dan?
smorgens of savonds?

we gaan smorgens nooit gelijk hele stukken wandelen..
soms wel.. dan gaan we een rondje fietsen.. maar daar zit toch al snel 1,5 a 2 uur tussen..
dus eigenlijk is savonds het beste denk ik hier.. maar red kiek wel de dag door zonder eten?

[/quote]

Ik geef het of, 's ochtends heel vroeg (uur of half 7/ 7 uur, zodat ze al heel wat hebben verteerd voor de middagwandeling.
tenzij ik weet dat er een lange wandeling wordt gemaakt, dan krijgen ze het pas na die tijd.
Ach en kiek went er vanzelf wel aan hoor! De eerste week zal ze zeuren, de 2e week al iets minder en daarna is het al routine en wacht ze geduldig op haar deel
[quote="Kruimel"]
Hier hebben we geen menu. WIj niet en de honden niet. Ik eet ook net elke dag hetzelfde en ik beslis vaak in de winkel pas wat het gaat worden, en zo gaat het met de honden ook. Ik trek wat uit de vriezer waarvan ik denk 'gut, dat hebben e al een tijd niet meer gehad'. 1x pw vis, meestal 1x pw pens, en dan nog eea aan vleesbot, spiervlees en orgaan, beetje leuk gecombineerd ivm eventuele skoiterij. Meer lever dan hart of nier iig. En dat gaat prima, zowel voor katten als honden. Ik ga alleen aan het rekenen als ik ga inkopen, dan let ik op percentages. Met het uit de vriezer trekken komt het dan eigenlijk wel netjes uit, ik hou van niks idioot veel over.
[/quote]

Dit is precies zoals ik het hier ook doe, alleen bij het bestellen denk ik na over de hoeveelheden van de verschillende onderdelen, maar bij het voeren trek ik een van de vriezers open en kijk wat me dan voor de hand ligt c.q. opvalt dat ze het al even niet gehad hebben.
Zo zit ik voor mezelf ook in elkaar, ik weet pas als ik het ga maken wat ik die avond ga eten ;D

Onze honden eten overigens ook 1x per dag, zijn ook grote honden (tussen 25 en 50 kg) en krijgen gemiddeld zo'n 700 gram per dag, dus per maaltijd. Nog nooit problemen gehad met vertering of maagtorsie 8)
Ze krijgen overigens ook nooit elke dag exact even veel. De ene dag is het 500 gram, de andere dat 800 gram, net afhankelijk wat ik uit de vriezer getrokken heb en wat de katten de avond ervoor overgelaten hebben ::)
ja.. die 220 gram is idd een muizenhapje..
nou ja.. als mensen er zo over denken..
ik weet niet beter als dat het risico van een maagtorsie bij te veel voer in 1x ligt..
dat is wat er op de ehbo gezegd werd.. en ook bij de kliniek waar ik werkte werd daar regelmatig voor gewaarschuwd..
niet alleen bij expantie brokken maar ook bij gras en water..

maar goed..
dan wordt het de ene dag maar smorgens en de andere dag maar savonds..
hoop ik alleen wel dat ze dan niet de hele dag gaat lopen verwachten dat ze wat krijgt..  :-X
[quote="Anthraciet"]
Dit is precies zoals ik het hier ook doe, alleen bij het bestellen denk ik na over de hoeveelheden van de verschillende onderdelen, maar bij het voeren trek ik een van de vriezers open en kijk wat me dan voor de hand ligt c.q. opvalt dat ze het al even niet gehad hebben.
Zo zit ik voor mezelf ook in elkaar, ik weet pas als ik het ga maken wat ik die avond ga eten ;D

Onze honden eten overigens ook 1x per dag, zijn ook grote honden (tussen 25 en 50 kg) en krijgen gemiddeld zo'n 700 gram per dag, dus per maaltijd. Nog nooit problemen gehad met vertering of maagtorsie 8)
Ze krijgen overigens ook nooit elke dag exact even veel. De ene dag is het 500 gram, de andere dat 800 gram, net afhankelijk wat ik uit de vriezer getrokken heb en wat de katten de avond ervoor overgelaten hebben ::)
[/quote]

grinnik.. ja kiek krijgt ook de kattenrestjes.. en anders pikt ze het wel..  >:(
maar.. ik gun kiek echt wel een flinke maaltijd..
en dan wordt een menu samenstellen ook makkelijker..
dwz.. porties in zakjes doen en dan pakken wat er idd voor de hand ligt..
ik moet alleen nog wel een extra vriezer..  :-\

maar.. jullie doen dus niet bot en spier en orgaan in zakken?
jullie pakken dus OF bot OF spier OF orgaan.. en dan een beetje nadenken over of ze gister geen orgaan hebben gehad..
[quote="spreeuwtje"]

jullie pakken dus OF bot OF spier OF orgaan.. en dan een beetje nadenken over of ze gister geen orgaan hebben gehad..

[/quote]

Het makkelijke hier is dat de honden samen een kilo per dag krijgen, dus tja, ik hoef niets te verdelen..
Het enige wat ik doe is dat ik een kilo orgaan door 3en deel en dus in porties van ong 300 gram verpak. dit geef ik dan samen met de vleesbot-dagen  (dus 1kg vleesbot+ 300 gram orgaan) anders krijgen ze te witte poep.

Maar goed, als ik hier porties van 440 gram (dat wordt dan dus echt wel 500 gram!!) zou verbruiken op 1 dag, dan kregen ze van mij een dag later hetzelfde..
Doe ik zelf ook wel eens.
Als dat dus betekent dat je bv 3 eendenruggen te verdelen hebt (lekker onhandig zo'n aantal) kun je die 3 verdelen over 2 dagen (de ene dag wat meer dan de andere) of je laat 2 kilo eendenruggen ontdooien, zodat je 6 stuks eenderuggen hebt, die je dan weer verdeeld over 3 gelijke porties..
snap je m nog ??? ;)
[quote="spreeuwtje"]

[/quote]

Bij mij eten de honden samen tussen 2 en 3 kilo per dag. Ik heb over het algemeen alles in kilo verpakkingen in de vriezer liggen (wel zo makkelijk bij de meeste leveranciers) en pak dus 2 of 3 zakken uit de vriezer. Meestal is dat dan 1 zak vleesbot en 1 zak wat anders (spiervlees en/of orgaan) en af en toe krijgen ze dan ook nog wat groenteprut erbij of kefir, of een eitje. Dat is net waar ik aan denk en in huis heb.
Maar soms krijgen ze ook wel eens een dag alleen maar vleesbot (mits goed bevleesd) als dat zo uitkomt door een grote levering.
Ik heb ook het idee dat ze het zelf ook lekkerder vinden, die verrassing als ze in hun bak kijken :D
[quote="brie"]
Het makkelijke hier is dat de honden samen een kilo per dag krijgen, dus tja, ik hoef niets te verdelen..
Het enige wat ik doe is dat ik een kilo orgaan door 3en deel en dus in porties van ong 300 gram verpak. dit geef ik dan samen met de vleesbot-dagen  (dus 1kg vleesbot+ 300 gram orgaan) anders krijgen ze te witte poep.

Maar goed, als ik hier porties van 440 gram (dat wordt dan dus echt wel 500 gram!!) zou verbruiken op 1 dag, dan kregen ze van mij een dag later hetzelfde..
Doe ik zelf ook wel eens.
Als dat dus betekent dat je bv 3 eendenruggen te verdelen hebt (lekker onhandig zo'n aantal) kun je die 3 verdelen over 2 dagen (de ene dag wat meer dan de andere) of je laat 2 kilo eendenruggen ontdooien, zodat je 6 stuks eenderuggen hebt, die je dan weer verdeeld over 3 gelijke porties..
snap je m nog ??? ;)
[/quote]
als ik die 440 gram van kiek in 500 verander.. wordt ze dik!
ik had de vorige keer teveel besteld en dus werden de zakjes groter..
nah.. vieze dikke muts werd het al snel!
ook omdat ze tussendoor vissenkoppen kreeg of een hele kip..
ik probeerde dat wel te verdelen en me aan te passen de volgende dag..
maar toch liep kiek ineens rechtdoor in dr flanken..
dat is nou net wat ik niet wil.. :P

maar idd.. als je voor meerdere dagen eruit haalt.. dan kun je op die manier ook schipperen..
toch vond ik het in porties knippen niet echt vervelend.. zeker niet als je grotere porties krijgt door 1x voeren..

ik heb nu lamsrib en geitenrib besteld..
ik neem aan dat ik dat beter niet in 1x kan geven??
van geit gaat ze dan aan de race zeker??
dus.. dan moet ik die wel verdelen in kleinere porties.. en dus ook de orgaan..
maar in principe kan ik dat dan gewoon pakken als ik de zakjes eruit heb gehaald..
[quote="Anthraciet"]
Bij mij eten de honden samen tussen 2 en 3 kilo per dag. Ik heb over het algemeen alles in kilo verpakkingen in de vriezer liggen (wel zo makkelijk bij de meeste leveranciers) en pak dus 2 of 3 zakken uit de vriezer. Meestal is dat dan 1 zak vleesbot en 1 zak wat anders (spiervlees en/of orgaan) en af en toe krijgen ze dan ook nog wat groenteprut erbij of kefir, of een eitje. Dat is net waar ik aan denk en in huis heb.
Maar soms krijgen ze ook wel eens een dag alleen maar vleesbot (mits goed bevleesd) als dat zo uitkomt door een grote levering.
Ik heb ook het idee dat ze het zelf ook lekkerder vinden, die verrassing als ze in hun bak kijken :D
[/quote]
die verrassing kan ik me voorstellen.. vandaar ook dat ik het toch wel leuk vind om het anders te gaan doen..
ik moet gewoon wat zekerder worden..
als ze te dik word.. kan ik daarna altijd 1 dag niks geven..
stom dat je eerst alles pietje precies wil doen he.. :shy:
Tja, af en toe moet je ff bedenken hoe je voor jezelf en, belangrijker, voor je kind(eren), inkoopt en maaltijden samenstelt. De meeste mensen stoppen na een paar maanden wel met alles exact afwegen voor de baby en gaan steeds meer op de losse-hand-toer. En voor jezelf doe je dat toch meestal ook. In je achterhoofd woont ergens een kaboutetje met een Schijf van Vijf (die trouwens ook elke paar jaar verandert  :D) en die houdt toezicht op je aankopen en zorgt dat je redelijk afgewogen maaltijden verzint. Eiwitbron, groente, fruit, evt. zuivel, koolhydraten in ons geval, beetje vetten en dan nog iets voor het lekker en klaar. En dat alles in ongeveer de goeie verhoudingen. Ik weet niet hoe jij het doet maar iedereen die ik ken doet dat op de gok, uit routine, en dat gaat gewoon prima, mits je maar dat kaboutertje hebt natuurlijk  ;) Je weet van die 200 g groente en 2 stuks fruit pp pd en van de glaasjes melk en de schaaltjes joghurt en volkoren ipv wit en niet te veel vet (maar niet geen vet!) en geen suiker (OK, af en toe) en dat neem je dus automatisch mee.

In eerste instantie ga je overal vreseljk over nadenken en gewichten en verhoudingen uitrekenen en nawegen en -meten, en na een tijdje heb je dat allemaal geinternaliseerd, het zit in je onderbewuste en stuurt zonder dat je er voortdurend over hoeft na te denken. Zoals fietsen, of een instrument bespelen of autorijden oid. Je houdt je automatisch aan de verkeersregels, je stuurt ens chakelt en remt automatisch, hoef je allang niet meer over na te denken, en toch heb je dat eerst moeizaam moeten verwerven.
ja daar heb je helemaal gelijk in kruimel..
(moet overigens wel zeggen dat die schijf van 5 bij mij soms nogal zoek is hoor..)  maar dan krijg je gelijk de rekening.. bij jezelf voel je gelijk dat het niet goed gaat..
je komt aan.. wordt moe.. voelt je niet lekker.. en je krijgt trek in gezonde dingen.. want je lichaam hunkert ernaar..
alleen voel ik natuurlijk niet wat kiek voelt.. waar ze trek in heeft..
en dieren zijn daar vaak toch nog een stuk sterker in..
paap bijv.
die ging op zijn oude dag ineens mijn kaarsen van tafel pikken..  :-X
had hij nooit eerder gedaan.. maar nu stal hij ze soms brandend en wel van het schaaltje..  :o
later bleek (logisch natuurlijk maar je zag het nog niet) dat hij last kreeg van artrose..
en ergens vermoed ik dat hij iets van een smeermiddeltje zocht..
want toen ik met spiersupport en andere suplementen bezig ging voor zijn hernia's en artrose.. taalde hij ineens niet meer naar die kaarsen..

heb wel eens moeten lachen..
een jongen die honden maar vies vond heb ik een blauwe maandag een relatie mee gehad.. maar t ging stuk omdat hij de schurft aan mijn kindje paap had.. :P
(sukkel!)
iig..
hij stond een keer in de tuin en pakte een roze en een blauw stukje van de grond..
"wat is dit nou?? " vroeg hij..
"eum"  zei ik, "dat heeft paap uitgekakt.. dat was een kaars die hij opgegeten heeft"
je had die kop van die gozer moeten zien..
vol walging dat hij een onderdeel van de drol van paap tussen zijn vingers had gehouden..  :2funny:

grinnn..
zo leer je je vriendjes kennen.. :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door