[quote="koekje"]
Lyda, ik geloof dat je in de omgeving van A'dam woont.
das heel handig, want eens in de zoveel tijd wordt er vanuit a'dam bij een versvoerleverancier besteld. Je kunt dan meebestellen.
Ik ben zelf een hele arme student, dus dure dingen doen we hier ook niet aan. Ot eet geen ongemalen vleesbot, en zit nu op de cb, aangezien ik zelf nog geen vleesmolen heb. Die cb is redelijk een aderlating voor mn portemonneetje.
Zelf samenstellen is goedkoper, en beter want je weet waar je menu uit bestaat. Voor groentes en fruit (is voor mij makkelijker, want mn katten eten dat niet) wil ik je aanraden van het seizoen te eten, en je spul op de markt te halen. Voor jezelf en zoon en voor Kiki. Het is goedkoper dat de appels van de AH, en gezonder, omdat fruit van het seizoen gewoon natuurlijk is gegroeid met zonlicht, en daardoor meer vitamines bevat.
De dappermarkt is bijzonder goedkoop trouwens.
hier alvast een opzetje voor een
weekmenu voor Kiki.
50% vleesbot
10% groente
20% orgaan (incluus pens)
20% spiervlees
geen idee of de percentages voor dalmaten kloppen, maar het is denk ik wel redelijk in de goede richting.
Kiki weegt 21 kilo, en ik heb 2% berekend.
dat wordt dan:
1470 gram vleesbot
290 gram groente
590 gram orgaan
590 gram spiervlees
Deze aantallen verdeel je dan in porties, hoevaak je dat wilt voeren. Dus bv iedere dag een vleesbot; dan maak je vleesbot porties van 1470/7=210 gram.
Groente bv 6x per week, dat wordt dan een kleine 50 gram groente per portie. Zo ook met spiervlees en orgaan doen.
Menuutje voor jezelf maken, met wat en welke soort precies en hoeveel per dag. dat uitprinten en op de koelkast hangen. Dan hoef je alleen te portioneren als je nieuw spul binnen hebt. Gelijk in porties verpakken en in de vries doen. 's Avonds hoef je dan alleen voor de volgende dag op je koelkast te kijken wat er gegeten wordt (en in welke hoeveelheid) en dit uit de vriezer te halen. In het voerbakje leggen, en voerbakje in de koelkast om te ontdooien.
Zo doe ik dat zelf ook, is erg makkelijk.
ik heb zelf wat barfgereedschap aangeschaft, om het werk makkelijker te maken.
Zo heb ik een vleeshakker van de ikea, met bijpassend aanzetstaal. Een grote plastic snijplank van de Ikea (was ook de goedkoopste

) en een niet-werkende wildschaar van de Ikea (deze wordt nog eens vervangen voor een goede snoeischaar van de Praxis). Ook staat voor binnenkort een vleesmolen op de verlanglijst.
Ook heb ik altijd diepvrieszakjes in huis, in verschillende maten en soorten. En ik gebruik meestal latex handsschoenen om vissen en orgaan te portioneren.
Ik vind 5 diersoorten een beetje weinig.
Dingen als haas zijn geloof ik best prijzig, zeker het spiervlees daarvan. Orgaan en vleesbot zijn meestal goedkoper, daar varieer ik ook meer mee.
Je had het over eendenruggen, Herby verkoopt die iig. Daar zit alleen niet zoveel bot in, maar Herby verkoopt ook eendenvleugels. De vleugels bevatten minder vlees en meer bot, dus dat kan je dan mooi met de eendenruggen combineren. Parelhoenkarkassen zijn ook lekker en niet duur. Kwartels vinden ze hier ook helemaal geweldig. Om iedere dag te voeren, zijn die een beetje prijzig, maar 1 tot 2x per week een kwartel is meestal wel te doen. De kwartels van Herby (gepluimd) en die van Lupa-diervoeding (bevederd) zijn incluus ingewanden, dus compleet. Daar hoef je niets meer aan uit te rekenen. Mijn katten hebben genoeg aan 1 kwartel per kat per dag, maar voor Kiki misschien 2 of 3 voor een hele dag.
Kip en rund is overal wel te krijgen, maar voer hier niet teveel van. Zeker het bio-industrievlees is zo volgepompt met hormonen en AB en dermate snel opgekweekt, dat ik dit liever niet als hoofdmoot van mn menu gebruik. Dus krijgt Ot zoveel mogelijk knaagdiertjes erbij, en Sien ander gevogelte en af en toe een vis.
Vindt je het verdelen in dagporties ingewikkeld, investeer dan in een vleesmolen.
Per week maal je dan de vleesbotten, spiervlees en orgaan (behalve de pens), en maak hier porties van van hoeveel ze per dag hiervan krijgt. De pens geef je dan als hele of halve maaltijd, verdeeld in 1 of 2x per week.
Groente er ook weer in porties van 50 gram los bij.
[/quote]
Ben ik het totaal niet mee eens.
5 verschillende diersoorten is meer dan voldoende,als je meer kan voeren is dit mooi maar niet iedereen heeft de mazzel en/of de tijd om een zeer uitgebreid assortiment in de vriezer te hebben

Hier krijgen ze zelfs 10 verschillende diersoorten maar daar gaat wel flink veel tijd in zitten om alles in te kopen etc en de vriezers op voorraad te houden.