Ahh jammer geen zink dus
doelstelling van het dieet is om een optimale diet voor de sportende hond onder extreme omstandigheden te formuleren. Het moet aan bepaalde eisen voldoen. hoog aan energie waarde, gebalanceerd in eiwit en vet en goed verteerbaar zijn.
Met de vergelijking tussen alaska huskies en labs scheer je veel honden over een kam. Er zijn duidelijke physiologische verschillen tussen rassen. Greyhounds hebben een tolerantie voor melkzuur in hun spieren die zo hoog is dat normale honden al verkrampt zouden sterven bij deze hoeveelheden. Huskies hebben een maag die dieeten t/m 60-70% fet in het dieet aankan, en kunnen 1800km in 9 dagen aflegen door temperaturen van -20. Verder zijn er enkele intoleranties verschillende tussen rassen. Ivermectin is dodelijk voor collies, sheepdogs en nog wat andere rassen, maar niet voor het meerendeel van de andere rassen.
wat de brok betreft, ik heb er geen slechte ervaringen mee, en kan me nauwelijks identificeren met veel vd problemen die aan brokken toegeschreven worden.
granted er is zeker rotzooi op de markt, maar ook zeker wat goeds. Sledehonden leveren op brok zeer goedeprestaties en leven er lang en gelukkig op. Persoonlijk kenn ik enkele honderden honden die prima werken op brok, en lang en gezond leven.
Oh ja en het is een energie dichte gebalanceerde dieet.
Het heeft echter zijn grenzen.
Nu het probleem van brok!
je kan er teveel van voeren, waarbij het voor de maag zwaar verteerbaar wordt. om alsnog aan die kalorieen te komen voert men dus vet en eiwit. Op enkele dagen per jaar dat je echt veel kalorieen nodig hebt (endus relatief veel vet voert) is het verstandig om de verhouding tussen vet en eiwit in het dieet ongeveer op 1:1 te houden, of iets meer in het vordeel van eiwit te verschuiven.
Zowel brok als vers zijn in mijn ervaring voedingsmiddelen die elkaar goed aanvullen binnen de praktische beperkingen van het werken met sledehonden.
Ik ben hier echter niet om de nadelen van brok te ontdekken en brok te verdedigen. Ben op zoek naar advies over het vers gedeelte.
Wat de rotzooi in lever betreft. Ik weet niet wat er extra is toegevoegd. geloof dat varkens veel seleen en vitE krijgen toegevoegd aan hun dieet. wellicht dat daar wat in de lever van terecht komt.
En mijn honden zijn er dol op.

Maar ja if fok mijn honden voor een eetlust waar een lab jaloers op zou zijn.
Laten we verder gaan met de veronderstelling dat het vers gedeelte een balans moet vertonen dus vet en eiwit. Hoog in energie moet zijn, en als het kan zinc moet bevatten. Koolhydraten zijn bijzaak. Een hanteerbare portie moet om en nabij de 2000kcal komen.
Laten we er van uitgaan dat we de lever in het dieet beperken tot 50gr/dag. (ik laat die 100gr even voor wat het is)
gr tijn