Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door valentijn
tja we hebben het hier nu over vinden en weten.

Ik weet nog niet hoeveel de grens is. Dit is ook vrij onduidelijk. ik kan het nergens op internet vinden (voorlopig want ik blijf zoeken).

Mede mushers de wereld rond vinden het een belangrijk onderdeel van het dieet. er wordt wel aangeraden om er voor zichtig mee om te gaan. 2-4 ounces per dag (ongeveer 50-100gr) kan ik me uit literatuur herinneren. Deze 100gr grens houd ik dan ook voor mezelf aan voorlopig.
De tolerantie van werkende sledehonden is dus aardig hoog voor lever en de daarbij komende VitA.
(Hoe en waarom ben ik nog aan het uitzoeken, ik vermoed dat het temaken heeft met het feit dat de sledehond geevolueerd is en nog leeft en werkt in de poolgebieden. Zeehonden vet, vlees en lever zit vol VitA zo ook de vis en andere vlees bronnen die de inuit en indianen aaan hun honden voerden. Ik vermoed dat de tolerantie om die reden ook veel hoger is onder deze honden soorten dan die uit streken met een gematigder klimaat en ander dieet. Dit is voorlopig nog maar een hypothese. er wordt onderzoek naar gedaan ;)

ik laat weten als ik wat gevonde heb.

gr tijn
Door valentijn
Via de email heb ik hevolgende kunnen vinden via iemand die voor een vergiftigings centrum werkt.

Vitamine A

Inleiding

Toxische doseringen
Toxische effecten vanaf 4 mg/kg (1 mg = 3333 IE).

Verschijnselen;
Intracraniale drukverhoging, hoofdpijn, sufheid, misselijkheid, schilfering van de huid.

Therapie;
Is er sprake van een acute intoxicatie met meer dan 150.000 IE en ben je er snel genoeg bij (binnen 1-2 uur na ingestie dan kan je proberen de hond te laten braken middels apomorfine). Is de inname langer geleden dan kan actieve kool en natriumsulfaat gegeven worden. (1 gram actieve kool/kg lichaamsgewicht en 0.5 gram natriumsulfaat/kg lichaamsgewicht).
Eerste dagen na de intoxicatie geen melk toedienen, omdat de absorptie van vitamine A dan verhoogd wordt.

Vitamine D

Inleiding
Is (chole)calciferol
De normale humane aanbevolen dagdoseringen is; 5 microgram per dag (= 200 IE)
1 microgram = 40 IE
Excessief gebruik als groeibevorderaar bij grote honden kan ook tot toxiciteit leiden.

Toxische doseringen
LD50 hond = 85 mg/kg calciferol en 88 mg/kg cholecalciferol
Klinische verschijnselen gerapporteerd vanaf 0.5-5 mg/kg lichaamsgewicht
Fatale intoxicaties van 2-3 mg/kg
Accumulaties van langdurige blootstelling aan lagere doseringen kan ook tot toxiciteit leiden.
Honden met nierproblemen ontwikkelen eerder toxische effecten.

Humaan kunnen vanaf 0.075 mg/kg (= 3.000 IE/kg) toxische effecten worden gezien. (bij kinderen wordt een ingestie van 1.000 – 3.000 IE/kg als een potentieel lichte intoxicatie bestempeld). Vanaf een inname van 100.000 IE, wordt onafhankelijk van het lichaamsgewicht gesproken van een ernstige intoxicatie.

Verschijnselen;
zijn geassocieerd met hypercalciemie; hoofdpijn, misselijkheid, braken, diarree, polyurie (veel plassen) polydipsie (veel drinken) en bewustzijnsdaling

Therapie;
Is er sprake van een acute intoxicatie en ben je er snel genoeg bij (binnen 1-2 uur na ingestie dan kan je proberen de hond te laten braken middels apomorfine). Is de inname langer geleden dan kan actieve kool en natriumsulfaat gegeven worden. (1 gram actieve kool/kg lichaamsgewicht en 0.5 gram natriumsulfaat/kg lichaamsgewicht).
Eerste dagen na de intoxicatie geen melk toedienen, omdat de absorptie van calcium dan verhoogd wordt.
Door valentijn
met deze gegevens blijkt dat de toxische dose voor een hond van 25 kg voor vitA ongeveer 333.000 IU. is.

Ik neem aan dat dit inhoud dat als de totale hoeveelheid vitamine A in het lichaam boven de 333.000 IU stijgt er toxische verschijnselen plaatsvinden.

Vraagt blijft nog altijd hoelang blijft VitA in de lever hangen?
en treden er misschien minder toxische maar toch schadelijke verschijnselen op bij lagere dosis.

Verder kan een enkel dosis van 150.000IU toxische verschijnselen veroorzaken.

Gebruiken we de 25.000 IU/100gr van lever als basis. dan zou je 600gr lever in 1 portie moeten geven om de hond te vergiftigen.

Voor de Vit D ga ik ook nog even rekenen.

gr tijn
Door jon
Ik heb nergens verstand van maar lizzy heeft mij ooit eens een verwijzing gegeven naar een analyse van de mineralen in de verschillende kippebotten en kippennekken zijn rijk aan zink weet ik me te herinneren. ;D
Door Lizzy
[quote="valentijn"]
met deze gegevens blijkt dat de toxische dose voor een hond van 25 kg voor vitA ongeveer 333.000 IU. is.

Ik neem aan dat dit inhoud dat als de totale hoeveelheid vitamine A in het lichaam boven de 333.000 IU stijgt er toxische verschijnselen plaatsvinden.

Vraagt blijft nog altijd hoelang blijft VitA in de lever hangen?
en treden er misschien minder toxische maar toch schadelijke verschijnselen op bij lagere dosis.

Verder kan een enkel dosis van 150.000IU toxische verschijnselen veroorzaken.

Gebruiken we de 25.000 IU/100gr van lever als basis. dan zou je 600gr lever in 1 portie moeten geven om de hond te vergiftigen.

Voor de Vit D ga ik ook nog even rekenen.

gr tijn

[/quote]

Ik heb geen idee. Maar bij mijn weten wordt vitamine A dus opgeslagen in de lever. En blijft daar totdat het aangesproken wordt. In de Nutrient Requirements of Dogs staat wel iets dat Labardor puppies iedere week een injectie met 100.000 UI kregen en na 14 dagen al een gewichtsverlies merkbaar was. Ze kregen toen 300.000 IU en toen ontstond er een onmiddellijk gewichtsverlies en gewrichtspijnen, etc. Na 14 weken bleek er een vervette lever toen ze de puppies afmaakte en onderzochten.

Op zich denk ik dat je best 100 en misschien zelfs 200 gram lever per week per hond kunt geven. Maar aangezien je ook nog brokken geeft, zou ik het zelf houden op 100 gram per week per hond. Uit veiligheidsoverweging. Je hoeft ook niet tegen overdosering aan te zitten tenslotte. Het gaat erom dat ze niet tekort komen, toch?
Door valentijn
Ik ben zeker niet op zoek naar een overdosis, maar de eiwitten in lever zijn zeer goed verteerbaar, de smaak is onweerstaanbaar voor honden (ook vermoeide) en het is erg handig in een dieet voor werkende honden om de hooge vet percentages in andere ingredienten in balans te krijgen.
vandaar mijn interesse in lever. Hoe meer vet ik geef (energie) hoe meer eiwit ik moet geven om in balans te blijven.
tja en lab pups zijn niet tevergelijken met super fitte athletische alaska huskies van 25kg ;)

gr tijn
Laatst gewijzigd door valentijn op ma 29 mei 2006, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="valentijn"]
Ik ben zeker niet op zoek naar een overdosis, maar de eiwitten in lever zijn zeer goed verteerbaar, de smaak is onweerstaanbaar voor honden (ook vermoeide) en het is erg handig in een dieet voor werkende honden om de hooge vet percentages in andere ingredienten in balans te krijgen.
vandaar mijn interesse in lever. Hoe meer vet ik geef (energie) hoe meer eiwit ik moet geven om in balans te blijven.
tja en lab pups zijn niet tevergelijken met super fitte athletische alaska huskies van 25kg ;)

gr tijn
[/quote]

Bij mijn weten zijn de eiwitten in lever niet beter of slechter verteerdbaar dan eiwitten in andere vleessoorten. En heb je wel het nadeel dat de levers van varkens/runderen A)vervuild zijn en B)teveel vitamine A bevat en C)vinden veel honden lever juist niet om te eten.... Als we met IETS problemen zien, is het wel met lever (en vis). En of je nou Labradors hebt of Huskies: ze benutten vitamine A in mijn ogen op dezelfde manier. En daar ging het mij om, om de vitamine A.

Wat is eigenlijk je doel, van deze manier van voeren, als ik het vragen mag? En hoe ben je hier zo op gekomen, op de combinatie van rauwe/verse producten en brokken? En wat maakt dat jij vindt dat je honden brokken nodig hebben (oftewel koolhydraten)? Voor de probiotica hoef je in mijn ogen al helemaal geen brokken te geven. Ik betwijfel trouwens of brokken sowieso een goede bron van probiotica is (het is sowieso kunstmatig toegevoegd, maar aangezien de goedaardige bacterieen heel gevoelig zijn voor temperatuur en omgevingsfactoren, vraag ik me af of probiotica een lang leven beschoren is, toegediend aan brokken).
Door 202Spots
vooral kippennekken zijn rijk aan zink!

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Ik vond het verschil tussen de verschillende onderdelen wel heel erg groot, en vroeg me af of er soms 'n fout was gemaakt met de nekken..de kip nek zonder vel
toont aan Zinc (ppm) 1554

'n paar jaar geleden hebben we met de leden van de
Rawdiet4dals list 'n analyses laten makenvan verschillende kip onderdelen, en de zinc gehalte van kip nek zonder vel was ppm zinc 22
kip nek met vel was ppm zinc 16

http://f2.grp.yahoofs.com/v1/AIt7RIHoOW ... alysis.doc
Laatst gewijzigd door mahuni op di 30 mei 2006, 03:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door valentijn
Ahh jammer geen zink dus :(

doelstelling van het dieet is om een optimale diet voor de sportende hond onder extreme omstandigheden te formuleren. Het moet aan bepaalde eisen voldoen. hoog aan energie waarde, gebalanceerd in eiwit en vet en goed verteerbaar zijn.

Met de vergelijking tussen alaska huskies en labs scheer je veel honden over een kam. Er zijn duidelijke physiologische verschillen tussen rassen. Greyhounds hebben een tolerantie voor melkzuur in hun spieren die zo hoog is dat normale honden al verkrampt zouden sterven bij deze hoeveelheden. Huskies hebben een maag die dieeten t/m 60-70% fet in het dieet aankan, en kunnen 1800km in 9 dagen aflegen door temperaturen van -20. Verder zijn er enkele intoleranties verschillende tussen rassen. Ivermectin is dodelijk voor collies, sheepdogs en nog wat andere rassen, maar niet voor het meerendeel van de andere rassen.

wat de brok betreft, ik heb er geen slechte ervaringen mee, en kan me nauwelijks identificeren met veel vd problemen die aan brokken toegeschreven worden.
granted er is zeker rotzooi op de markt, maar ook zeker wat goeds. Sledehonden leveren op brok zeer goedeprestaties en leven er lang en gelukkig op. Persoonlijk kenn ik enkele honderden honden die prima werken op brok, en lang en gezond leven.
Oh ja en het is een energie dichte gebalanceerde dieet.
Het heeft echter zijn grenzen.

Nu het probleem van brok!
je kan er teveel van voeren, waarbij het voor de maag zwaar verteerbaar wordt. om alsnog aan die kalorieen te komen voert men dus vet en eiwit. Op enkele dagen per jaar dat je echt veel kalorieen nodig hebt (endus relatief veel vet voert) is het verstandig om de verhouding tussen vet en eiwit in het dieet ongeveer op 1:1 te houden, of iets meer in het vordeel van eiwit te verschuiven.
Zowel brok als vers zijn in mijn ervaring voedingsmiddelen die elkaar goed aanvullen binnen de praktische beperkingen van het werken met sledehonden.
Ik ben hier echter niet om de nadelen van brok te ontdekken en brok te verdedigen. Ben op zoek naar advies over het vers gedeelte. ;)

Wat de rotzooi in lever betreft. Ik weet niet wat er extra is toegevoegd. geloof dat varkens veel seleen en vitE krijgen toegevoegd aan hun dieet. wellicht dat daar wat in de lever van terecht komt.
En mijn honden zijn er dol op. :) Maar ja if fok mijn honden voor een eetlust waar een lab jaloers op zou zijn. ;)

Laten we verder gaan met de veronderstelling dat het vers gedeelte een balans moet vertonen dus vet en eiwit. Hoog in energie moet zijn, en als het kan zinc moet bevatten. Koolhydraten zijn bijzaak. Een hanteerbare portie moet om en nabij de 2000kcal komen.
Laten we er van uitgaan dat we de lever in het dieet beperken tot 50gr/dag. (ik laat die 100gr even voor wat het is)

gr tijn
Laatst gewijzigd door valentijn op di 30 mei 2006, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
ik kan me wel vinden in het bijvoeren van (wat) koolhydraat bij honden die zo'n inspanning moeten leveren.
Immers, van 1 gram koolhydraat heb je veel 'langer' energie dan van 1 gram vet.
Alleen........ik zou het niet in de vorm van brokken doen. Ik zou dan zoeken naar een koolhydraatbron die minder belastend is dan een brok (bijv. rijst) en vlak voor de inspanning nog een snelle koolhydraat toevoegen zoals wat water met dextrose. Of gewoon wat dextrose in tabletvorm.

Brokken zijn nou eenmaal gemaakt van afval. Als ze schrijven dat er mais in zit dan zijn dat geen gele korreltjes, maar meestal de kolven, de vellen en de stelen. Daarom zou ik de brok achterwege laten.

Rijst levert nog meer koolhydraat en is nog goedkoop ook. De meeste honden vinden het ook nog eens goed te eten.
Door Laura2004
Ik kan me gewoon absoluut niet vinden in dit dieet. Ik heb verder geen verstand van husky's en het werken met husky's, maar ik ben er wel van overtuigd dat het beste voer BARF is voor een hond en geen brokken. Ik vind het vers gedeelte ook niet echt super :-\
En ik denk dat de meeste onze honden niet zo voeren, dus wat moeten we erover zeggen.
Door Hanny
Ik denk, Laura, dat deze vragen niet voor de gemiddelde barfvoerder zijn. Ze staan hier wel, maar kunnen niet zo maar door iedereen beantwoord worden.
Wat ik mij af vraag, is wat er gevoerd werd voor het brokken tijdperk. Ik ga ervan uit, dat er toen zeker gewerkt werd en niet voor de sport.
Zou het leuk vinden om dat te lezen, gewoon uit interesse. Wat zou er in dat gebied te eten zijn geweest? Geen kip en zo, dat denk ik en ook geen lammetjes. Ben geïnteresseerd.
Jaren terug, toen er in Enschede een zaak was, die vleesvoer samenstelde, heb ik per ongeluk zakjes voer voor de Husky's gekregen, die naar Noordelijke landen gingen om daar te werken (sport).
Zoals te verwachten, kregen we hier toch wel dunne poep en door al die witte stukjes in het voer, ging er al snel een lampje branden. Mijn Borderterriers op sport Husky voer was geen goed idee. Vlug terug gebracht en wel gelachen, dat gaat dus echt niet!

Hanny
Door Laura2004
[quote="Hanny"]
Ik denk, Laura, dat deze vragen niet voor de gemiddelde barfvoerder zijn. Ze staan hier wel, maar kunnen niet zo maar door iedereen beantwoord worden.
Wat ik mij af vraag, is wat er gevoerd werd voor het brokken tijdperk. Ik ga ervan uit, dat er toen zeker gewerkt werd en niet voor de sport.
Zou het leuk vinden om dat te lezen, gewoon uit interesse. Wat zou er in dat gebied te eten zijn geweest? Geen kip en zo, dat denk ik en ook geen lammetjes. Ben geïnteresseerd.
Jaren terug, toen er in Enschede een zaak was, die vleesvoer samenstelde, heb ik per ongeluk zakjes voer voor de Husky's gekregen, die naar Noordelijke landen gingen om daar te werken (sport).
Zoals te verwachten, kregen we hier toch wel dunne poep en door al die witte stukjes in het voer, ging er al snel een lampje branden. Mijn Borderterriers op sport Husky voer was geen goed idee. Vlug terug gebracht en wel gelachen, dat gaat dus echt niet!

Hanny

[/quote]
Nee, idd het lijkt mij ook niet dat de gemiddelde barfer die gewoon een huishond heeft zo voert, dus wat moeten we er voor nuttigs over zeggen. Ik zou mijn honden zo niet voeren, zeker niet met al die toevoegingen en brokken en volgens mij zijn er hier weinig mensen die zo zouden voeren en ik vraag me af wat er dan verder over gezegd kan worden. Ik heb gewoon een bepaalde mening over goede voeding voor honden en dat is niet zo'n dieet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door