Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ulani Skye
Herkansing......... Poe Poeh het is toch best nog lastig hoor.. hoop dat het met verloop wat makkelijker gaat.

Heb het nu als volgt gedaan.
Ik heb 1 visdag en pensdag
ze mag 496 p/d met haar 6,2 en 8% komt uit op 2580 p/w (5dgn)
45% vleesbot = 1116
30% Spiervlees = 744
20% Orgaan = 495

van orgaan 50% pens = 250 (afgerond)
25 lever (had ergens gelezen 50 per 10kg)
15 Nier (had ergens gelezen 25 per 10kg )
40 Maag
205 Hart

Nu heb ik het volgende Menu voor ongeveer 4 weken hoeveelheden worden wel elke week aangepast. ;)
Heb er ook een 1 aan toegevoegd (met als uitgang 2 per 10kg per/w)

Dag 1
174 - Vis
115 - van Kwartelkarkas met orgaan

Dag 2
250 - Pens (lam - rund - geit) wisselend
125 - Spiervlees ( hert - Ree) wisselend

Dag 3
15 - nier
206 - Duifkarkas met orgaan

Dag 4
165 - hart ( lam - geit - eend ) wisselend
40 - Maag (eend)
125 - spiervlees hert - Ree) wisselend

Dag 5
250 Spiervlees (hert)
250 Vleesbot (eendennek)

Dag 6
25 - Lever (hert)
200 - Kwartelkarkas met orgaan
1 - Ei

Dag 7
100 -  van ParelhoenKarkas met orgaan
244 - Spiervlees (Ree)

Duimen Duimen Duimen  :D :D :D

Heb ik nu nog iets vergeten  ::) ik hoop het niet, wil het namelijk goed doen, en wil liever geen KVV.
Door Lizetta
Als je een pensdag en een visdag gaat geven, moet je een dag hoeveelheid geven. Begin eens met de totalen en dat opdelen.
8% van 6.2 kg is 496 gram per dag (dus niet 5 dagen, maar alle dagen). Totaal moet je dus 7*496=3500 gram per week voeren.

Als ik nu dag 3 neemt als voorbeeld: daar voer je 220 gram ipv 496.

Ga dus eerst rekenen met vleesbot, spiervlees en orgaan en maak je even niet druk over de diersoorten, dat komt daarna wel.
Door Ulani Skye
Als je een pensdag en een visdag gaat geven, moet je een dag hoeveelheid geven. Begin eens met de totalen en dat opdelen.

8% van 6.2 kg is 496 gram per dag (dus niet 5 dagen, maar alle dagen).
Ik had begrepen dat als je een pensdag en of visdag doet dat deze dan niet meer meetellen, en daarom had ik de dus de rest over 5 dagen verdeeld.

Dat weet ik heb zoveel gelezen dat ik denk ik behoorlijk in de war ben geraakt.. Ik had uiteindelijk vernomen dat men niet elke dag compleet hoeft te geven, zolang het maar in een week binnen is. Maar dat heb ik dan verkeerd gelezen....

Ga dus eerst rekenen met vleesbot, spiervlees en orgaan en maak je even niet druk over de diersoorten, dat komt daarna wel.

Ga dus eerst rekenen met vleesbot, spiervlees en orgaan.
Dat was ook niet mijn probleem dacht ik.

dag      week
45% Vleesbot   223 1562
27% Spiervlees   134 0937
10% Orgaan     50   347 waarvan
        Hart                          260
        Maag                          40
        Lever                          31
        Nier                            16
10% Pens     50         347
8% Vis        40         278

Ik puzzel vrolijk weer verder..
Door Lizetta
[quote="Ulani Skye"]

8% van 6.2 kg is 496 gram per dag (dus niet 5 dagen, maar alle dagen).
Ik had begrepen dat als je een pensdag en of visdag doet dat deze dan niet meer meetellen, en daarom had ik de dus de rest over 5 dagen verdeeld.

Dat weet ik heb zoveel gelezen dat ik denk ik behoorlijk in de war ben geraakt.. Ik had uiteindelijk vernomen dat men niet elke dag compleet hoeft te geven, zolang het maar in een week binnen is. Maar dat heb ik dan verkeerd gelezen....

Ga dus eerst rekenen met vleesbot, spiervlees en orgaan.
Dat was ook niet mijn probleem dacht ik.

dag      week
45% Vleesbot   223 1562
27% Spiervlees   134 0937
10% Orgaan     50   347 waarvan
        Hart                          260
        Maag                          40
        Lever                          31
        Nier                            16
10% Pens     50         347
8% Vis        40         278

Ik puzzel vrolijk weer verder..
[/quote]

Als je een pensdag invoert dan geef je die dag alleen pens dat klopt. Maar dan moet je op een andere dag wel meer voeren om je weektotaal aan te vullen.
Je totaal moet met die 2 dagen nog steeds 7*496 zijn. Volgens mij had je in het vorige schema geen pens of visdag, wel een dag dat je pens voert, maar dan met wat erbij.
Als je die twee dagen geeft, moet je niet de rest van het vlees over 7 dagen verdelen, maar over 5. Ik denk dat ik daarom jouw schema niet begreep.

Je totaal moet met die 2 dagen nog steeds 7*496 zijn. Je hoeft inderdaad niet iedere dag volledig te voeren, maar wel genoeg over een hele week.
Daarnaast is het bij een pup beter om de hoeveelheden iedere dag ongeveer gelijk te houden ivm betere opname van de voedingsstoffen. Je kan dus wel de ene dag spier en de andere dag orgaan geven, dat is geen enorm verschil. Maar niet de ene dag 800 gram en de dag erna 200.

Ik snap de hoeveelheden in je schema niet en kan daardoor ook niet uitrekenen of je percentages kloppen.
je geeft volgens mij ook te weinig nier en lever en relatief veel hart. Nier en lever zouden ongeveer 3 en 5% van je totaal moeten zijn. 3% van 3472 is 170 gram.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door